  • 1. Data: 2015-03-01 19:17:42
    Temat: Ogrzewanie dużej ilośvi wody - prędkość przepływu przez wymiennik
    Od: Marek <f...@f...com>

    Jest zbiornik z ok 3000 litrów wody, która jest ogrzewana z pewnego
    wymIennika ciepła. Jest pompa wymuszającą obieg tej wody, nazwijmy go
    wtórnym. Po stronie pierwotnej jest źródło ciepła, które ma ogrzać
    tą wodę. Zależy mi na tym aby woda odebrała jak najwięcej ciepła.
    Oczywiście zależy to od wielu czynników ale chciałbym zapytać o jeden
    - o prędkość pompy (przepływu wody przez wymiennik).
    Jak przepływ jest wolny to temperatura wylotowa z wymiennika jest
    wysoka ale mniej wody (objętościowo) się ogrzewa, jak przepływ jest
    szybki to temp. jest niższa ale za to więcej wody się ogrzeje.
    I teraz zagwozdka: która prędkość pompy jest lepsza aby ogrzac jak
    najwięcej wody do najwyższej temp. ?? Wydaje się, że gdy pompa jest
    na najmniejszym biegu ale czy ma pewno?
    Źródło ciepła powoli stygnie więc nie ma stałej temperatury. W tej
    chwili zrobiona jest prosta regulacja przepływu, gdy temperatura
    wylotowa z wymiennika jest mniejsza lub równa temp. wody w zbiorniku
    pompa zwalnia aby doprowadzić cieplejszą. Biegów pompy jest 5 (5
    najszybszy). Gdy na ostatecznie na 1 biegu nie udaje się doprowadzić
    cieplejszej wody niż w zbiorniku pompa jest zatrzymywana (aby nie
    schładzać wody).
    Czy jest sens wptowadzać jeszcze więcej biegów?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2015-03-01 19:49:42
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 1 marca 2015 19:17:45 UTC+1 użytkownik Marek napisał:
> [...]
    > schładzać wody).
    > Czy jest sens wptowadzać jeszcze więcej biegów?

    Jeśli pompę włączysz na maksa, to owszem, woda wylatuje słabo ogrzana, ale tej wody
    wylatuje więcej. Jeśli patrzysz tylko na temperaturę wody raz przepędzonej przez
    wymiennik, to intuicja Cię zawodzi. Moc wymiennika jest funkcją różnicy temperatur:
    im większa różnica temperatur między pierwotnym a wtórnym obiegiem, tym więcej mocy z
    tego wymiennika wyciągasz. Niestety, płacisz za to prądem który ta pompa pobiera.
    Jeśli chcesz zbiornik ogrzać jak najszybciej, to włączaj pompę na maksa. Trzeba by
    porachować (albo zmierzyć doświadczalnie) przy którym biegu przyspieszanie pompy
    przestaje mieć sens, bo w którymś momencie dojdziesz do tego że dwukrotnie większe
    zużycie prądu przez pompę da na przykład 5% szybsze ogrzanie zbiornika.

  • 3. Data: 2015-03-01 19:53:48
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 01.03.2015 19:17, Marek wrote:
> [...]
    > najmniejszym biegu ale czy ma pewno?

    > ogrzac jak najwięcej wody do najwyższej temp.

    To sa dwa kryteria, jak sam zauważyłeś sprzeczne.
    Możesz dostać więcej chłodniejszej lub mnie cieplejszej,
    sam musisz zdecydować, którego potrzebujesz.

    Rozumiem, że obieg jest zamknięty i zakadam, ze chesz odebrać
    jak najwiecej energii w jednostce czasu.
    To wtedy ustaw na jak najwyższy bieg (największy przepływ).
    Wtedy różnica temperatur w wymienniku będzie najwyższa,
    a więc i przepływ największy.

    Trochę ten obraz mogą popsuć straty w rurach.

> [...]
    > cieplejszej wody niż w zbiorniku pompa jest zatrzymywana (aby nie
    > schładzać wody). Czy jest sens wptowadzać jeszcze więcej biegów?

    Wszytko zależy od tego, co chcesz osiągnąć.

    pzdr
    bartekltg

  • 4. Data: 2015-03-01 20:56:50
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2015-03-01 o 19:17, Marek pisze:
    > Jest zbiornik z ok 3000 litrów wody, która jest ogrzewana z pewnego
    > wymIennika ciepła.

    Co jest źródłem ciepła ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 5. Data: 2015-03-01 21:08:46
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 1 marca 2015 20:56:50 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:

    > Co jest źródłem ciepła ?

    Zwój wyżarzanego drutu. Ten temat już tu był wałkowany rok temu.

  • 6. Data: 2015-03-01 22:29:25
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 1 Mar 2015 12:08:46 -0800 (PST), Konrad Anikiel
    <a...@g...com> wrote:
    > Zwój wyżarzanego drutu. Ten temat już tu był wałkowany rok temu.

    Ale wtedy nie była omawiana dokładnie sprawa prędkości pompy :-)
    Wtedy sterowanie pompą było ręczne, dziś uruchomiony został automat
    (wiecej biegów, wydajniejsza pompa). Przy ręcznym zdarzało się, że
    pompa zbyt długo chodziła (po wystygnięciu wsadu) i przez to
    oziembiała wodę. Teraz właśnie widz cały w odpowiednim dobrze
    prędkości.

    --
    Marek

  • 7. Data: 2015-03-01 22:44:12
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    No więc musisz znaleźć kompromis pomiędzy ilością ciepła którą zdążysz odebrać, a
    ilością energii którą zużyjesz na zasilanie pompy. Jak myślisz ile musiałbyś podać
    parametrów, żeby dało się zbudować model który by to zasymulował? Nie chce Ci się
    zmierzyć doświadczalnie?

  • 8. Data: 2015-03-01 23:22:22
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 1 Mar 2015 13:44:12 -0800 (PST), Konrad Anikiel
    <a...@g...com> wrote:
    > Ci się zmierzyć doświadczalnie?

    Nie no, będzie teraz zbierana charakterystyka temperatur (zbiornik,
    zasilanie, powrót)l i prędkości, myślę że właśnie doświadczenie uda
    się dobrać odpowiednią prędkość.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2015-03-02 06:30:00
    Od: PeJot <P...@s...pl>

    W dniu 2015-03-01 o 23:22, Marek pisze:

    > Nie no, będzie teraz zbierana charakterystyka temperatur (zbiornik,
    > zasilanie, powrót)l i prędkości, myślę że właśnie doświadczenie uda się
    > dobrać odpowiednią prędkość.

    3000 litrów, łatwo nie będzie :>

    --
    P.Jankisz

  • 10. Data: 2015-03-05 09:03:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 01 Mar 2015 19:17:42 +0100, Marek napisał(a):
> [...]
    > wysoka ale mniej wody (objętościowo) się ogrzewa, jak przepływ jest
    > szybki to temp. jest niższa ale za to więcej wody się ogrzeje.

    Twoj zwoj drutu ? Raczej bez znaczenia.
    Drut zawiera ciepla ile zawiera, i ta ilosc podgrzewa wode o te sama
    temperature, niezaleznie od przeplywu.

    Owszem, jak bedziesz wolno chlodzil, to pojemnik z drutem bedzie
    goracy, wiec pewnie straty ciepla do otoczenia beda wieksze.
    Ale drutu pewnie nie wolno chlodzic zbyt szybko.

    A ta woda to do czego ?
    Bo jesli pootrzebujesz wody w roznych temperaturach, to moze miec sens
    kilka pojemnikow.

    A tak swoja droga ... moze jakas maszynka do wyzarzania w
    przeciwpradzie ? :-)

    J.