  • 1. Data: 2020-02-12 11:54:09
    Temat: Omijanie na pasach
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Hej,

    Przeglądam sobie taryfikator mandatów i widzę, że jedynie omijanie
    pojazdu, który zatrzymał się, żeby ustąpić miejsce pieszym, jest karane
    (500 zł i 10 pkt). Nie widzę nic o omijaniu na samym przejściu, jeśli
    pieszych nie ma a zatrzymanie wynika z warunków ruchu.

    Wyobraźmy sobie, że jest korek, a my omijamy go jednośladem. Czy to
    znaczy, że możemy legalnie ominąć go także na przejściu dla pieszych
    (oczywiście przepuszczając ewentualnych pieszych, zachowując ostrożność
    itd.), pod warunkiem że nie przekroczymy ciągłej linii (lub np. nie
    zjedziemy na przeciwległy pas ruchu, jeśli jest wysepka)? Nie ma przepisu,
    który by tego zabraniał?

  • 2. Data: 2020-02-12 14:59:22
    Temat: Re: Omijanie na pasach
    Od: Grzegorz Tomczyk <g...@N...wp.pl>

    Gdy nie ma pieszych, jeżeli stoi, możesz go ominąć, jeśli ruszy, nie
    możesz go wyprzedzić.
    Dura lex, sed lex.

    Grzegorz Tomczyk

  • 3. Data: 2020-02-12 17:36:08
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 12.02.2020 o 11:54, Queequeg pisze:

> [...]
    > itd.), pod warunkiem że nie przekroczymy ciągłej linii (lub np. nie
    > zjedziemy na przeciwległy pas ruchu, jeśli jest wysepka)? Nie ma przepisu,

    IMHO możesz. Natomiast należy mieć z tyłu głowy że jeśli ktoś hamuje bez
    wyraźnej przyczyny, to znaczy zwykle, że my tej przyczyny po prostu nie
    widzimy, ale ona jest.

    --
    Shrek

  • 4. Data: 2020-02-12 20:01:08
    Od: wowa <w...@g...pl>

    > Wyobraźmy sobie, że jest korek, a my omijamy go jednośladem. Czy to

    Noaleprzecie, operatorów jednośladów nie obowiązują żadne przepisy!?
    Wojtek

  • 5. Data: 2020-02-14 14:40:37
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Grzegorz Tomczyk <g...@n...wp.pl> wrote:

    > Gdy nie ma pieszych, jeżeli stoi, możesz go ominąć, jeśli ruszy, nie
    > możesz go wyprzedzić.

    Swoją drogą zastanawiam się, jak ten przepis z wyprzedzaniem broni się w
    sądzie i czy to celowo zostało tak sformułowane, czy może ustawodawca nie
    miał na myśli równoległej jazdy dwoma pasami ruchu, a faktycznie to, co
    potocznie rozumiemy jako "wyprzedzanie". Przecież nawet jak się pilnujemy,
    żeby nikogo nie wyprzedzać, to wystarczy, że ten drugi odrobinę zmniejszy
    prędkość, i już go wyprzedzamy. A jak my zmniejszymy to on nas wyprzedza
    -- ciekawe czy można być wtedy uznanym współwinnym wykroczenia.

  • 6. Data: 2020-02-14 14:41:45
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Shrek <...@w...pl> wrote:

    > IMHO możesz. Natomiast należy mieć z tyłu głowy że jeśli ktoś hamuje bez
    > wyraźnej przyczyny, to znaczy zwykle, że my tej przyczyny po prostu nie
    > widzimy, ale ona jest.

    Tu nie jest mowa o hamowaniu tylko o zatrzymaniu wynikającym z warunków
    ruchu. Widzę przyczynę -- taką, że za przejściem (albo na nim) stoi inny
    samochód. Natomiast warto mieć z tyłu głowy, że pieszy może wtedy na takie
    przejście wejść i niekoniecznie możemy go widzieć (a on nas)...

  • 7. Data: 2020-02-14 18:21:28
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 14.02.2020 o 14:40, Queequeg pisze:

> [...]
    > miał na myśli równoległej jazdy dwoma pasami ruchu, a faktycznie to, co
    > potocznie rozumiemy jako "wyprzedzanie".

    Jak nie wiadomo, to należy spojrzeć czy przypadkiem w akcie wyższego
    rzędu nie jest coś na ten temat napisane. I okazuje się, gdyż w
    ratyfikowanym traktacie międzynarodowym, a więc akcie wyższego rzędu
    stoi napisane:

    "a) bez naruszania postanowien ustepu 9 niniejszego artykułu jazda
    pojazdów na jednym pasie ruchu z wieksza szybkoscia niz na innym pasie
    nie bedzie uwazana za wyprzedzanie w rozumieniu niniejszego artykułu"

    ustęp 9 to właśnie ten o wyprzedzaniu:

    "9. Pojazd nie powinien wyprzedzac innego pojazdu zblizajacego sie do
    przejscia dla pieszych, wyznaczonego znakami na jezdni lub oznaczonego
    jako takie, albo pojazdu zatrzymanego bezposrednio przed tym przejsciem,
    lecz jechac z dostatecznie zmniejszona szybkoscia umozliwiajaca
    natychmiastowe zatrzymanie pojazdu, jezeli pieszy znajduje sie na
    przejsciu. adnez postanowien niniejszego ustepu nie powinno byc
    interpretowane jako uniemozliwiajace Umawiajacym sie Stronom lub ich
    organom terenowym wprowadzenie zakazu wyprzedzania w okreslonej
    odległosci od przejscia dla pieszych lub nałozenia surowszych wymagan na
    kierujacego pojazdem, który zamierza wyprzedzac inny pojazd zatrzymany
    bezposrednio przed przejsciem.

    Czy dobrze rozumiem, że "wyprzedzanie" na sąsiednich pasach w jedną
    stronę nie nie jest wyprzedzaniem poza właśnie tym przed i na pasach?

    --
    Shrek

  • 8. Data: 2020-02-14 18:24:07
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 14.02.2020 o 14:41, Queequeg pisze:

    > Tu nie jest mowa o hamowaniu tylko o zatrzymaniu wynikającym z warunków
    > ruchu.

    No ale zatrzymanie jednak na ogół wymaga hamowania;)

    > Widzę przyczynę -- taką, że za przejściem (albo na nim) stoi inny
    > samochód.
    Przyczyn może być więcej niż jedna.

    > Natomiast warto mieć z tyłu głowy, że pieszy może wtedy na takie
    > przejście wejść i niekoniecznie możemy go widzieć (a on nas)...

    No właśnie.

    --
    Shrek

  • 9. Data: 2020-02-15 10:42:16
    Temat: Re: Omijanie na pasach. Wyprzedzanie.
    Od: "UrMy" <l...@s...pl>

    Użytkownik "Queequeg" <q...@t...no1> napisał w wiadomości
    ..

    >. Przecież nawet jak się pilnujemy,
    > żeby nikogo nie wyprzedzać, to wystarczy, że ten drugi odrobinę zmniejszy
    > prędkość, i już go wyprzedzamy. A jak my zmniejszymy to on nas wyprzedza

    Ja, przed przejściem, nie jadę równolegle z innym pojazdem.
    Wtedy nie ma problemu, czy ja wyprzedzam, czy on wyprzedza.

  • 10. Data: 2020-02-17 15:43:23
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Przyczyn może być więcej niż jedna.