  • 1. Data: 2011-07-07 12:48:30
    Temat: Ostrzeganie światłami drogowymi - niezgodne z PoRD?
    Od: The_EaGle <e...@j...com>

    Zaciekawił mnie ten artykuł:

    http://www.motogazeta.mojeauto.pl/Finanse_i_prawo/Ka
    ranie_za_miganie,a,191715.html

    Potem przeglądam PoRD - może coś pominąłem i widzię tylko takie art
    dotyczące używania świateł drogowych:

    Art. 29. 1. Kierujący pojazdem może używać sygnału dźwiękowego lub
    świetlnego, w razie gdy zachodzi konieczność ostrzeżenia o
    niebezpieczeństwie.
    2. Zabrania się:
    1) nadużywania sygnału dźwiękowego lub świetlnego;
    2) używania sygnału dźwiękowego na obszarze zabudowanym, chyba że
    jest to konieczne w związku z bezpośrednim niebezpieczeństwem;
    3) ostrzegania światłami drogowymi w warunkach, w których może to
    spowodować oślepienie innych kierujących.

    oraz

    Art. 51

    3. W czasie od zmierzchu do świtu, na nieoświetlonych drogach, zamiast
    świateł mijania lub łącznie z nimi, kierujący pojazdem może używać
    świateł drogowych, o ile nie oślepi innych kierujących albo pieszych
    poruszających się w kolumnie. Kierujący pojazdem, używając świateł
    drogowych, jest obowiązany przełączyć je na światła mijania w razie
    zbliżania się:
    1) pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka, przy czym jeżeli jeden z
    kierujących wyłączył światła drogowe - drugi jest obowiązany uczynić to
    samo;
    2) do pojazdu poprzedzającego, jeżeli kierujący może być oślepiony;
    3) pojazdu szynowego lub komunikacji wodnej, jeżeli poruszają się w
    takiej odległości, że istnieje możliwość oślepienia kierujących tymi
    pojazdami.

    I to tyle.

    Chciałbym się dowiedzieć gdzie w takim razie zakaz używania świateł
    drogowych w dzień? Do oślepienia w ciągu dnia także wg mnie nie dochodzi
    podczas używania świateł drogowych . Wiec pod jaki artykuł może
    podpadać "nadużywanie świateł drogowych" ? Nadużywanie to np nie
    wyłączenie świateł w nocy podczas mijania, czy podczas jazdy w
    oświetlonym terenie zabudowanym a podciąganie tego pod ostrzeganie dla
    kierowców jadących z przeciwka nie znajduje żadnego wytłumaczenia.

    Pozdrawiam
    Rafał

  • 2. Data: 2011-07-07 13:27:10
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 07 Jul 2011 12:48:30 +0200, The_EaGle

    > a podciąganie tego pod ostrzeganie dla kierowców
    > jadących z przeciwka nie znajduje żadnego wytłumaczenia.

    Przecież wyraźnie jest napisane: chodzi o konkretną sytuację, tj.
    ostrzeganie innych kierowców przed patrolem policyjnym.

    --
    Pozdor Myjk
    xcarlink *MP3* player

  • 3. Data: 2011-07-07 13:39:59
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Thu, 7 Jul 2011 13:27:10 +0200, Myjk <m...@n...op.pl> wrote:

    >Przecież wyraźnie jest napisane: chodzi o konkretną sytuację, tj.
    >ostrzeganie innych kierowców przed patrolem policyjnym.

    ja nigdy nie ostrzegam przed patrolem. Ale ostrzegam przed ewentualną
    niebezpieczną sytuacją, czyli gwałtownym hamowaniem na widok patrolu
    :-)
    Albo przed dużym psem w pobliżu drogi, który przecież może wyjść :-)

    A czy samo ostrzeganie przed kontrolą jest ujęte w przepisach?
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 4. Data: 2011-07-07 13:50:41
    Od: Grejon <g...@g...com>

> [...]
    > Albo przed dużym psem w pobliżu drogi, który przecież może wyjść :-)
    >
    > A czy samo ostrzeganie przed kontrolą jest ujęte w przepisach?

    Ostrzeganie jako takie IMO nie. Oślepianie długimi już tak.

    Mazda 6 2.0 "parafinka" Kombi

  • 5. Data: 2011-07-07 13:53:22
    Od: The_EaGle <e...@j...com>

    W dniu 2011-07-07 13:27, Myjk pisze:
    > Thu, 07 Jul 2011 12:48:30 +0200, The_EaGle

    > Przecież wyraźnie jest napisane: chodzi o konkretną sytuację, tj.
    > ostrzeganie innych kierowców przed patrolem policyjnym.

    Gdzie jest zabronione ostrzeganie przed patrolem?

    Pozdrawiam
    Rafał

  • 6. Data: 2011-07-07 13:57:18
    Od: The_EaGle <e...@j...com>

    W dniu 2011-07-07 13:50, Grejon pisze:

    > Ostrzeganie jako takie IMO nie. Oślepianie długimi już tak.

    Oślepianie w ciągu dnia? :) To nie jest laser ale zwykły reflektor.
    Wg mnie do oślepienia dochodzi jeżeli oczy są przystosowane do niskiego
    natężenia światła i nagle dochodzi do oczu natężenie o znacznej wartości
    wtedy oczy nie mają czasu na przestawienie się i przez pewien czas nic
    nie widać - albo w nocy nie widać otoczenia bo oczy przestawiają się na
    dużą ilość światła. Wtedy jest to groźne natomiast w ciagu dnia można
    mówić co najwyżej o dyskomforcie jeżeli ktoś jedzie na światłach
    drogowych a nie o oślepianiu.

    Pozdrawiam
    Rafał

  • 7. Data: 2011-07-07 13:57:54
    Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>

    On Thu, 7 Jul 2011, Myjk wrote:

    > Przecież wyraźnie jest napisane: chodzi o konkretną sytuację, tj.
    > ostrzeganie innych kierowców przed patrolem policyjnym.

    Ale jak napisał przedpisca, bezpośrednio z PoRD to w żaden sposób nie
    wynika. Jest to tylko i wyłącznie bardzo swobodna interpretacja przepisu o
    "nadużywaniu sygnałów świetlnych" z art.29. Podejrzewam, że dobrze znający
    prawo i mający trochę cierpliwości kierowca bez problemu udowodnił by
    przed sądem, że nałożony na niego mandat nie ma podstaw prawnych :)

    Pozdrawiam :)

    W.

  • 8. Data: 2011-07-07 14:07:16
    Od: Grejon <g...@g...com>

    W dniu 2011-07-07 13:57, The_EaGle pisze:

    > Oślepianie w ciągu dnia? :) To nie jest laser ale zwykły reflektor.

    Ja to wiem, ale kłóć się z policjantem, który zobaczy, że migasz długimi
    kiedy auta jadą z przeciwka.

    Mazda 6 2.0 "parafinka" Kombi

  • 9. Data: 2011-07-07 14:12:39
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 7 Jul 2011 13:57:54 +0200, Wojtek Borczyk

    > Ale jak napisał przedpisca, bezpośrednio z PoRD to w żaden sposób nie
    > wynika. Jest to tylko i wyłącznie bardzo swobodna interpretacja przepisu o
    > "nadużywaniu sygnałów świetlnych" z art.29.

    Swobodna to ona jest dla kombinatorów grzebiących przy interpretacji. Dla
    mnie jest jasna jak słońce. Ostrzeganie przed patrolem policji to jest
    nadużywanie sygnału świetlnego.

    > Podejrzewam, że dobrze znający prawo i mający trochę cierpliwości
    > kierowca bez problemu udowodnił by przed sądem, że nałożony
    > na niego mandat nie ma podstaw prawnych :)

    Jeśli przed sądem zeznałby, że faktycznie ostrzegał kogoś przed patrolem
    policyjnym, w zamian za ściemnianie, że ostrzegał kogoś przed _faktycznym_
    niebezpieczeństwem, źle ustawionymi światłami czy kapciem? Wątpię.

    --
    Pozdor Myjk
    xcarlink *MP3* player

  • 10. Data: 2011-07-07 14:25:41
    Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>

    On Thu, 7 Jul 2011, Myjk wrote:

    > Swobodna to ona jest dla kombinatorów grzebiących przy interpretacji. Dla
    > mnie jest jasna jak słońce. Ostrzeganie przed patrolem policji to jest
    > nadużywanie sygnału świetlnego.

    Gdzie w przepisach masz klarowną definicję które przypadki zastosowania
    świateł drogowych są, a które nie są "nadużywaniem"? Czy "mrugnięcie"
    w celu przypomnienia komuś, że zapomniał włączyć światła też jest
    "nadużywaniem sygnałów świetlnych"? A jeśli nie, to dlaczego miałoby nim
    być takie samo "mruganie" w celu ostrzeżenia przed patrolem?

    > Jeśli przed sądem zeznałby, że faktycznie ostrzegał kogoś przed patrolem
    > policyjnym, w zamian za ściemnianie, że ostrzegał kogoś przed _faktycznym_
    > niebezpieczeństwem, źle ustawionymi światłami czy kapciem? Wątpię.

    No wiesz, przynajmniej w teorii patrol ustawia się tam, gdzie
    przekroczenie dozwolonej predkości powoduje zagrożenie dla kierującego,
    więc migając ostrzegamy go przed niebezpieczeństwem wynikającym ze szbyt
    szybkiej jazdy... :)

    Pozdrawiam :)

    W.