  • 1. Data: 2016-01-28 18:06:35
    Temat: Oszczędności ;) OT
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    Pasty termoprzewodzące -- Czy warto oszczędzać?

    http://www.benchmark.pl/mini-recenzje/Pasty_termoprz
    ewodzace_-_Czy_warto_oszczedzac.-3483.html

    Na elektronice nikt nie odpowiedział, więc może ktoś tutaj odpowie...

    "Eneuel Leszek Ciszewski" n87ugn$mkr$...@n...news.atman.pl

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'

  • 2. Data: 2016-01-28 21:06:54
    Temat: Re: Oszczędności ;) OT
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    > Pasty termoprzewodzące -- Czy warto oszczędzać?
    >

    > http://www.benchmark.pl/mini-recenzje/Pasty_termoprz
    ewodzace_-_Czy_warto_oszczedzac.-3483.html

    > Na elektronice nikt nie odpowiedział, więc może ktoś tutaj odpowie...

    Ale o co pytasz?
    Elektronika? - masz wyczynowe tranzystory z na styk liczonym chłodzeniem
    to możesz się bawić w Arctic Cooling MX-2 do nich.
    Jak nie to do tego jest właśnie pasta silikonowa typu H.
    I mi to ryba czy smaruję ją tranzystorki we wzmacniaczu za 100zł czy
    stopnie mocy serwopacka Yaskawa za grube xxkE.
    A ogólnie - stosujesz to, co Ci w projekcie wyszło z liczenia
    rezystancji cieplnej Rht aby nie przekroczyć Tj.

    A jak procesorek Intel/AMD maleńki czy też nVidia/AMD graficzny to
    wyboru już nie masz za dużego, bo tu duże moce na cm2 są przekazywane i
    zostały opracowane do tego odpowiednie pasty. Pasta H na takiego Core i7
    to zdecydowanie zły pomysł.

    I tyle.

    --
    Irokez

  • 3. Data: 2016-01-29 23:20:22
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Irokez" 56aa74d5$0$686$6...@n...neostrada.pl

    > Ale o co pytasz?

    O pastę silikonową, czy coś w tym rodzaju.

    > Elektronika? - masz wyczynowe tranzystory z na styk liczonym
    > chłodzeniem to możesz się bawić w Arctic Cooling MX-2 do nich.

    Nie mam. Złożyłem wszystko bez smarowania i jest cool. ;)
    (zostawiłem starą pastę, która jest chyba nieco stwardniała)
    Ale wiem, że trzeba smarować. Nie wiem czym, więc pytam.

    > Jak nie to do tego jest właśnie pasta silikonowa typu H.

    I takiej mam szukać?

    > I mi to ryba czy smaruję ją tranzystorki we wzmacniaczu
    > za 100zł czy stopnie mocy serwopacka Yaskawa za grube xxkE.

    Kiloeuro?

    > A ogólnie - stosujesz to, co Ci w projekcie wyszło z liczenia
    > rezystancji cieplnej Rht aby nie przekroczyć Tj.

    To siedmioletni laptop. (używam go siedem i pół roku)

    Wymontowałem układ chłodzenia z laptopa -- w celu wyczyszczenia z kurzu.
    Złożyłem wszystko, ale chętnie bym posmarował to i owo pastą silikonową
    czy podobną, dobrze/skutecznie przewodzącą ciepło.

    CPU nie przegrzewa się. Stale monitoruję tempriczer CPU od czasu zmontowania.
    Mam w swym CPU 4 termometry i takie wyniki:
    64°C -- krytyczna 120°C; 63°C -- krytyczna 96°C;
    57°C -- krytyczna 100°C; 59°C -- krytyczna 100°C

    innym razem:

    60°C -- krytyczna 120°C; 60°C -- krytyczna 96°C;
    52°C -- krytyczna 100°C; 52°C -- krytyczna 100°C

    bądź:

    56°C -- krytyczna 120°C; 57°C -- krytyczna 96°C;
    50°C -- krytyczna 100°C; 52°C -- krytyczna 100°C

    ale czasami bywa nieco więcej.

    Laptop (Fujitsu-Siemens) kupiłem jako nieco nieświeży w połowie sierpnia
    2008 roku. Dwa rdzenie CPU T7300 2 GHz; 2 GiB RAM + 128 MiB RAM GPU Ati
    Radeon HD 2400. Klawiatura sypie się, obudowa pękła w kilku miejscach,
    monitor czasami ;) nie startuje, ale ogólnie jest niemal OK. Najgorszy
    jest włącznik całości a po nim prawy przycisk ,,myszy''.

    Mam zwykły modem z wyjściem telefonicznym RJ oraz WiFi b/g/a -- czyli
    2.4 GHz oraz 5 GHz i Ethernet 1000 Mb/s. (gigabit na sekundę)

    Akurat zawiasy są dobre. :)

    Komputer nie przegrzewa się, ale też nie używam go pod ekstermanym obciążeniem.
    Po czyszczeniu układu chłodzenia temperatura CPU jest mniejsza niż była przed
    czyszczeniem, co czuć palcami -- nie są teraz parzone obudową, czy raczej
    ,,myszą''; ponadto ciszej pracuje wiatrak.

    Ten układ chłodzenia to coś w rodzaju chłodnicy (tam zbiera się kurz)
    przez którą przedmuchiwane jest powietrze pchane wiatrakiem, połączonej
    grubymi przewodami miedzianymi z blachami (koloru szarego -- być może
    aluminium) przykręconymi tak, że stykają się (jakby je dogniatają)
    z trzema (chyba trzema) scalakami.

    > A jak procesorek Intel/AMD maleńki czy też nVidia/AMD graficzny
    > to wyboru już nie masz za dużego, bo tu duże moce na cm2 są przekazywane

    Na oko każdy z trzech kontaktów ma po 1 cm kwadratowym.

    > i zostały opracowane do tego odpowiednie pasty. Pasta H na takiego
    > Core i7 to zdecydowanie zły pomysł.

    Ale to nie i7, lecz T7300 czy jakoś podobnie. 2 rdzenie,
    2 GHz, oddzielna, słaba grafika HD2400...

    -=-

    Jak zrozumiałem -- najtańsza pasta będzie tu dobra, skoro i bez smarowania
    pracuje. A może mylę się? Może ta stara pasta (której nie usuwałem) dobrze
    spełnia swe zadanie a jej wyczyszczenie/usunięcie i posmarowanie kontaktów
    pastą nową, ale słabą da fatalne efekty?

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'

  • 4. Data: 2016-01-30 09:53:14
    Od: Irokez <n...@w...pl>

> [...]
    > spełnia swe zadanie a jej wyczyszczenie/usunięcie i posmarowanie kontaktów
    > pastą nową, ale słabą da fatalne efekty?

    Nie nadaje się tutaj pasta H. Potrzebna dobra pasta w stylu wspomnianego
    Arctic Cooling MX-2. Rozumiem że leży w piwnicy pełno pasty H i czemu by
    jej nie użyć.
    Miałem kartę graficzną sypiącą błędami obrazu (po przegrzaniu się) więc
    zrobiłem sobie test puki żyła jeszcze z pastą H a potem MX-2. Niestety H
    nie nadaje się. Owszem coś tam poprawia ale różnica spora była.

    Jak zostało trochę starej pasty to pod wpływem temperatury uplastyczniła
    się i pewnie trochę rozlazła.
    Jak laptop ma dodatkową kartę graficzną Ati to tym bardziej wymienił bym
    pastę na świeżą na każdym z tych elementów. Wprawdzie TDP tego procesora
    ledwo 35W, ale laptop ma ciężkie warunki do odprowadzania ciepła.
    Rozumiem że rozebrałeś bo czyściłeś z syfu wentylator - wywiew
    powietrza, gdzie najczęściej zbiera się "kołdra" kurzu. Stąd pytanie co
    z pastą. Mała tubka grosze kosztuje.

    --
    Irokez

  • 5. Data: 2016-01-30 13:42:56
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Irokez" 56ac79ed$0$22825$6...@n...neostrada.pl

    > Nie nadaje się tutaj pasta H. Potrzebna dobra pasta w stylu wspomnianego Arctic
    Cooling MX-2. Rozumiem że leży w piwnicy pełno
    > pasty H i czemu by jej nie użyć.

    Nie leży. Nie mam żadnej -- chcę kupić. [i posmarować -- toż o rentę
    chorobową się_staram, ze szczególnym podkreśleniem ułożenia słowa
    'się' względem słowa 'staram']

> [...]

    > Jak zostało trochę starej pasty to pod wpływem temperatury uplastyczniła się i

    Zostało. Nie ruszałem tych resztek.
    Może powinienem je poskrobać i przesunąć na chipy?
    Może podgrzać i przesmarować na chipy?
    Taka pasta nie starzeje się?

    > Jak laptop ma dodatkową kartę graficzną Ati to tym bardziej wymienił bym pastę na
    świeżą na każdym z tych elementów. Wprawdzie TDP
    > tego procesora ledwo 35W, ale laptop ma ciężkie warunki do odprowadzania ciepła.

    Bardzo ciężkie. Stoi zwykle na łóżku -- z zasłoniętymi wlotami powietrza
    a czasami także z zasłoniętymi wylotem powietrza.
    Ponadto można tu odkurzać kilka razy dziennie a i tak kurzu są całe masy.

    Ale laptop padł akurat wtedy, gdy stał na stole i był dobrze chłodzony. :)

    Natomiast bywało, że w wyniku przegrzania padał zasilacz laptopa.
    Padał nietrwale -- stygł i uruchamiał się ponownie.

    > Rozumiem że rozebrałeś bo czyściłeś z syfu wentylator - wywiew powietrza,

    Akurat wentylatora nie mogę oczyścić bez mocniejszego demontażu obudowy
    laptopa. Odkręciłem 7 wkrętów (jedna z 8 ,,nóżek'' była odłamana, więc
    nie musiałem wykręcać z niej wkrętu mocującego) i zdjąłem plastykową
    pokrywkę, po czym wymontowałem chłodzenie, ale do wiatraka nie dostałem
    się. Aby dostać się do wiatraka, musiałbym odkręcić kolejnych kilkanaście
    (chyba 13, ale może więcej) wkrętów i mocniej zdemontować laptop.

    > gdzie najczęściej zbiera się "kołdra" kurzu. Stąd pytanie co z pastą. Mała tubka
    grosze kosztuje.

    Bardzo często wentylator czyszczę odkurzaczem poprzez plastykową obudowę.
    Blokuję go czymś (zwykle kartonowym paskiem) aby nie rozkręcał się do
    makabrycznych szybkości gnany ssanym powietrzem (co i napięcie daje na
    przewodach zasilających ów wentylator, i niszczy łożyska) po czym po
    prostu wysysam co się da odkurzaczem poprzez plastyk z podłużnymi
    otworami wentylacyjnymi -- ssąc na zmianę i od strony wlotu, i od
    strony wylotu powietrza.

    Ale tym razem szarpnąłem się i wymontowałem cały układ chłodzenia.
    Prawie cały -- wentylatora nie dosięgnąłem.

    Odkręciłem kilka (może 7) ponumerowanych :) wkrętów (,,wzbogaconych''
    sprężynkami i czymś na kształt zawleczek zapobiegających wypadaniu
    wkrętów) dociskających rozległe, płaskie (lekko profilowane) blachy
    do chipów i wymontowałem chłodzenie złożone (jak już pisałem) z:

    () czegoś podobnego do chłodnicy samochodowej (masa równoległych
    blaszek, pomiędzy które wdmuchiwane jest chłodzące powietrze)

    () dwóch rozległych, płaskich, sztywnych (lekko profilowanych)
    blach (na oko aluminiowych) dociskanych wkrętami do 3 chipów

    () dwóch grubych (na oko miedzianych) przewodów cieplnych
    łączących te dwie blachy ze sobą i z chłodnicą.

    Wymontowałem to, aby oczyścić chłodnicę, w której spodziewałem się
    dużych pokładów kurzu. [i ze zwyczajnej ciekawości -- a nuż zdołam
    to wszystko zmontować bez niszczenia laptopa...]

    I chyba dobrze uczyniłem, bo wkręty były lekko poluzowane.
    Blachy nadal były dociskane do chipów dzięki sprężynkom
    zamontowanym wokoło wkrętów dociskających blachy.

    Pasta wyglądała na nieplastyczną.
    Odciśnięte były kwadraciki chipów w tej jakby lekko skostniałej masie.

    Zmontowałem to i uruchomiłem laptop, uważnie przyglądając się temperaturom
    chipów. Mam niestety tylko podgląd temperatur CPU. Do monitoringu używam
    od lat programu Notebook Hardware Control: http://www.pbus-167.com

    Wentylator pracuje teraz na mniejszych obrotach niż przed czyszczeniem
    a laptop jest (na oko) zimniejszy -- zatem uważam czyszczenie za udane,
    ale IMO warto posmarować. [stale czuję, ;) jak jakiś głos wewnętrzny
    mówi do mnie: ,,posmaruj, skoro ubiegasz się o rentę chorobową'']

    No ;) i chcę wiedzieć, czym i jak posmarować... :)

    Laptop raczej nie uciągnie więcej niż 4 GiB RAMek, więc przyszłościowym nie
    jest. Na razie ma 2 razy po 1 GiB. Zapotrzebowanie jest wielokrotnie większe.
    Nie wiem dokładnie, jaką mam pamięć, ale DDR2, nie zaś DDR3.

    Wstawienie większych kości zwiększa koszt laptopa zbyt mocno, uwzględniając
    ceny nowych produktów oferujących i HDMI, USB3, eSATA, i jakieś inne ciekawostki...

    Mam tu wolny slot mini PCI oraz druciki antenowe do UMTS i slot do SIMki...

    http://www.ebay.com/itm/Gobi1000-Dell-5600-Wireless-
    3G-EVDO-HSPA-WWAN-Module-Mini-PCI-Express-card-/1710
    27256505?hash=item27d204d4b9:g:wBwAAOSwHPlWg4Wu
    Gobi1000 Dell 5600 Wireless 3G EVDO HSPA WWAN Module Mini PCI-Express card

    Tu jest coś za dychę dolców. Trudno zgadnąć, czy pasuje. ;)

    http://www.ebay.com/itm/New-HP-Mini-1101-110-LC5730-
    PCI-e-3G-GSM-WCDMA-HSPA-WLAN-Card-571888-001-/121261
    201963?hash=item1c3bbb1a2b:g:4xMAAOxyVLNS4cTK
    New HP Mini 1101 110 LC5730 PCI-e 3G GSM WCDMA HSPA WLAN Card - 571888-001

    5 dolców...

[...]

    $4,58... <-- chyba najciekawsza, bo GPS raczej mi tu nie jest potrzebny

    http://www.ebay.com/itm/Ericsson-F5521GW-Mini-PCI-Ex
    press-Card-3G-GPS-HSPA-Mobile-WiFi-GPS-3G-/271864247
    415?hash=item3f4c5f3477:g:epUAAOSwEeFVTQP3
    Ericsson F5521GW Mini PCI Express Card 3G/GPS/HSPA+ Mobile WiFi GPS 3G

    $7,5...

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'

  • 6. Data: 2016-01-31 19:38:42
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    > Zostało. Nie ruszałem tych resztek.
    > Może powinienem je poskrobać i przesunąć na chipy?
    > Może podgrzać i przesmarować na chipy?
    > Taka pasta nie starzeje się?

    Wysycha - starzeje się i spada jej przewodność cieplna.
    Albo nie ruszasz i zostawiasz jak jest albo wymieniasz.
    Jak ruszysz to będzie gorzej niż jest.

> [...]
    > mówi do mnie: ,,posmaruj, skoro ubiegasz się o rentę chorobową'']
    >

    > No ;) i chcę wiedzieć, czym i jak posmarować... :)

    Jak masz jakiś sklep komputerowy obok to zapytaj o AAB Cooling TG3 na
    ten przykład. Niedrogie i dobre.

    Tu masz testy różnych past:
    http://overclock.pl/articles/show/id/461,32,17,testy
    Od pasty H gorszy był tylko termopad. Kto wpadł na pomysł termopada
    0,5mm na takim CPU?

    > Mam tu wolny slot mini PCI oraz druciki antenowe do UMTS i slot do SIMki...

    Z tym to się najpierw dobrze zorientuj co możesz wsadzić, bo mi
    wsadzenie nawet dedykowanego modemu zgodnie z serwisówką nie pozwoliło
    uruchomić laptopa, bo... był przeznaczony do Della a nie do Lenovo jaki
    posiadam :) Natomiast BIOS'y przerabiane aby ominąć blokadę omijają
    tylko moduły WLAN a nie WWAN. Ominąłem problem zalepiając pewne styki,
    ale to działa tylko jak włączam laptopa. Przy restarcie, próbie
    uruchomienia z boot-menu (np z zewnętrznego napędu) już daje komunikat o
    niekompatybilnym module i proszę wyjąć.

    --
    Irokez

  • 7. Data: 2016-01-31 20:15:19
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Irokez" 56ae54a2$0$701$6...@n...neostrada.pl

    > Wysycha - starzeje się i spada jej przewodność cieplna.
    > Albo nie ruszasz i zostawiasz jak jest albo wymieniasz.
    > Jak ruszysz to będzie gorzej niż jest.

    No właśnie. Więc chyba kupię pastę i przesmaruję.

    > Jak masz jakiś sklep komputerowy obok

    Nie mam, ale poszukam.

    > to zapytaj o AAB Cooling TG3 na ten przykład. Niedrogie i dobre.

    Niedrogo -- ile?

    > Tu masz testy różnych past:
    > http://overclock.pl/articles/show/id/461,32,17,testy

    Od 38 do 65 stopni.

    H -- 57, AAB -- 52

    Ale o tygodniu AAB daje 39.

    > Od pasty H gorszy był tylko termopad.
    > Kto wpadł na pomysł termopada 0,5mm na takim CPU?

    Nie wiem. :)

> [...]
    > wsadzenie nawet dedykowanego modemu zgodnie z serwisówką nie
    > pozwoliło uruchomić laptopa, bo... był przeznaczony do Della

    Tego obawiam się.

    > posiadam :) Natomiast BIOS'y przerabiane aby ominąć blokadę
    > omijają tylko moduły WLAN a nie WWAN. Ominąłem problem
    > zalepiając pewne styki,

    Aha... Wprawdzie karta kosztuje 5 dolców, ale trzeba bawić się z nią 5 tygodni. ;)

    Pewnie jedynie można wstawić tam jakiś ,,dysk'', ale w jakim celu?

    > ale to działa tylko jak włączam laptopa. Przy restarcie,
    > próbie uruchomienia z boot-menu (np z zewnętrznego napędu)
    > już daje komunikat o niekompatybilnym module i proszę wyjąć.

    Czyli raczej nie warto kombinować. :)
    W razie czego trzeba po prostu ssać net z telefonu.
    Kiedyś ten laptop był dla mnie prawie dobry -- ciemno świeci, więc
    w słoneczny dzień na płazy raczej nic na nim nie widać, ale teraz
    jest już dla mnie za ciężki dosłownie -- 3 kilogramy to zbyt wiele
    jak dla mnie obecnie.

    -=-

    Będę szukał AAB Cooling TG3 -- **dzięki** za informacje. :)
    Ile mogę za nią zapłacić? -- nie chcę przepłacać zbyt mocno.

    Mam zeskrobać starą pastę i od razu smarować nową, czy jeszcze coś trzeba uczynić?

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'

  • 8. Data: 2016-01-31 20:56:36
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    > Czyli raczej nie warto kombinować. :)
    > W razie czego trzeba po prostu ssać net z telefonu.

    Jak to nie jest IBM/Lenovo to być może zadziała. Dell nie przypominam
    sobie aby stosował takie haczyki. Wpisz model laptopa + WWAN w googlarkę
    i popatrz.

    --
    Irokez

  • 9. Data: 2016-01-31 23:43:17
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Irokez" 56ae66e4$0$695$6...@n...neostrada.pl

    > Jak to nie jest IBM/Lenovo

    To Fujitsu-Siemens, model Esprimo Mobile V5545.
    Made in Germany -- chyba wszystkie elementy/komponenty from Porcelana. ;)

    > to być może zadziała. Dell nie przypominam sobie aby stosował takie haczyki. Wpisz
    model laptopa + WWAN w googlarkę

    http://support.ts.fujitsu.com/content/QuicksearchRes
    ult.asp?q=driver

    i popatrz.

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'

  • 10. Data: 2016-02-01 00:26:21
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Irokez" 56ae66e4$0$695$6...@n...neostrada.pl

    Dlaczego ten człowiek:

    https://youtu.be/_-k6PiTv0aQ?t=510

    przykleja coś (termopad?) pomiędzy GPU i blachę?
    Dlaczego nie może po prostu posmarować styku pastą?
    Za duża odległość? -- chyba nie o to chodzi...

    Może ja także nie mogę smarować, ale muszę dokupić coś jeszcze?

    -=-

    http://www.komputronik.pl/product/234871/Elektronika
    /Cz%C4%99%C5%9Bci_PC/AAB_Cooling_Thermal_Grease_3_1g
    _.html?qrtc_slt=slt_product&qrtc_tpl=tpl_product&qrt
    c_typ=prd&qrtc_prd=109973&qrtc_pos=4&utm_source=quar
    tic&utm_medium=slt_product&utm_campaign=tpl_product

    To ta pasta?

    TG1 jest znacznie tańsza niż TG3 -- może warto kupić tę tańszą?

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'