  • 1. Data: 2018-06-21 10:57:25
    Temat: Ożywiam stare żele...
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Znaczy się, stare akumulatory żelowe.
    Proste pytanie, bo na wiele nie liczę, ale, gdyby udało się coś uzyskać...
    Wszystkie "wyzerowane". Teraz - czy najpierw próbować normalnie obudzić
    ładowaniem, a potem ewentualnie dolać aqua destilata, czy najpierw woda, a
    potem ładować?
    Czy to zależy od konkretnego przypadku? (oczywiście, jeszcze są różne
    wielkości)
    Był wątek na grupie, ale byłem w trakcie ładowania (jeden się prawie
    obudził) i nie chcialem sobie zanadto mieszać... Miło, jakby radio pociągnął
    na nadawaniu, ok. 2.5A, więcej nie trzeba.

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 2. Data: 2018-06-21 11:00:44
    Temat: Re: Ożywiam stare żele...
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    durnie się zapytam - a jest sens?
    chińskie żelki 7ah masz po 35pln
    dobry zelek do dużych prądów masz za 80-90 (lawus lestara)

    a najsensowniej do jakiejś nic nie wartej aplikacji albo zwyczajnej
    zabawy - wyjęte z upsów nie martwe do końca aku.
    Większość zwykle w standbaju jeszcze pociągnie troche:) a i 2.5A nie
    zrobi różnicy.

    mnie nigdy nie udało się zreanimować żelka (i nawiasem mówiac nie mam
    pojęcia gdzie ty i jak chcesz wlać wodę).

  • 3. Data: 2018-06-21 12:21:52
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "sirapacz" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    > durnie się zapytam - a jest sens?

    Nie wnikam, nie pytałem o to i nie oczekuję odpowiedzi. Jeśli pociągnie
    zwykłe małe radio do słuchania Jedynki, też dobrze. Jak się nie da, to oddam
    na elektrośmieci.

    > chińskie żelki 7ah masz po 35pln
    > dobry zelek do dużych prądów masz za 80-90 (lawus lestara)

    Pensję zapłacą, to może kupię. Na razie się bawię.

    > a najsensowniej do jakiejś nic nie wartej aplikacji albo zwyczajnej
    > zabawy - wyjęte z upsów nie martwe do końca aku.

    Na pewno warto, aby coś jeszcze dawały. Ale ja z tych, co to lubi spróbować
    tam, gdzie inni się poddali. W najgorszym razie rozbiorę, zobojętnie sodą,
    albo inną zasadą i przetopię (ołów) na ciężarki do wędkowania.

    > Większość zwykle w standbaju jeszcze pociągnie troche:) a i 2.5A nie zrobi
    > różnicy.

    Z pewnością. Jak pociągnie, to OK, jak nie, to może chociaż małą lampkę,
    zobaczy się jeszcze. Bawię się tym. Sens zabawy jest w tym, że to zabawa.
    Sensu praktycznego być nie musi.

    > mnie nigdy nie udało się zreanimować żelka (i nawiasem mówiac nie mam
    > pojęcia gdzie ty i jak chcesz wlać wodę).

    Proste - do środka, pod gumowy korek. Inna rzecz, jak się do tego korka
    dostać. Ile wlać - tyle, ile trzeba. Przecież i tak nie będę z tego
    "strzelać". Korzystam, ze to kwasiak, z inną formą elektrolitu.
    Zreanimowałem kiedyś (30-kilka lat temu) zwykłego kwasiaka do auta, tak
    właśnie. Suchy był zupełnie. Tyle, że od razu wodą zalałem i na prostownik
    (wiele bym i tak nie stracił, gdyby się nie powiodło). Odzyskał ok. 10 Ah,
    jakiś czas posłużył, starter odpalał normalnie, trzeba było tylko trochę
    bardziej uważać, żeby go nie skrzywdzić.

  • 4. Data: 2018-06-21 12:43:47
    Od: yabba <g...@g...com>

    W dniu 21-06-2018 o 10:57, HF5BS pisze:
> [...]
    > obudził) i nie chcialem sobie zanadto mieszać... Miło, jakby radio
    > pociągnął na nadawaniu, ok. 2.5A, więcej nie trzeba.

    Wody nie dolejesz, chyba, że rozwiercisz obudowę. Z moich doświadczeń,
    to żelowe bardzo słabo się reanimują. Najczęściej trafiają mi się ze
    zwarciem celi w środku i nawet bez obciążenia nie trzymają 12V.

    Najsensowniej, to sprzedaj na złomie to co masz, a za uzyskane pieniądze
    kup nowy akumulator.

    yabba

  • 5. Data: 2018-06-21 12:52:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >Wszystkie "wyzerowane". Teraz - czy najpierw próbować normalnie
    >obudzić ładowaniem, a potem ewentualnie dolać aqua destilata, czy

    Z praktyki mi wychodzi, ze szkoda czasu.

    Dolalbym troche wody, ale chyba nie w jej braku problem, odczekal
    dlugo az zel naciagnie ... ladowal w miednicy, na wypadek, gdyby
    wykipialy.
    No i pilnowal napiecia, bo nie wolno im kipiec.

    A ostatni przypadek - UPS nie podtrzymuje, bardziej z ciekawosci
    mierze aku ... 14V ma.
    Jedna zarowke samochodowa swieci. Dwie zarowki samochodowe ... cos
    pyknelo, i juz nawet jednej nie swieci.
    Duzy opor wewnetrzny.
    I tak ciekaw jestem co sie stalo - lacznik miedzy celami skorodowal ?
    Ale nie na tyle ciekaw, zeby sie babrac z siarkowy, żelem :-)

    P.S. Odlozyc, gospodarka rusza, zlom akumulatorowy pojdzie w gore :-)

    J.

  • 6. Data: 2018-06-21 13:41:46
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2018-06-21 o 12:52, J.F. pisze:

> [...]
    > Ale nie na tyle ciekaw, zeby sie babrac z siarkowy, żelem :-)
    >
    > P.S. Odlozyc, gospodarka rusza, zlom akumulatorowy pojdzie w gore :-)

    Miałem podobny objaw z jednym akumulatorem firmy SSB z dwóch pracujących
    szeregowo w UPS APC, który zgłupiał i się wyłączył.
    Napięcie oba miały 12,6V jeden OK drugi nie świeci żarówki 15W.
    Jakiej firmy twój aku?

  • 7. Data: 2018-06-21 14:01:51
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Z praktyki mi wychodzi, ze szkoda czasu.

    Czyli wychodzi tylko na to, by się pobawić i ... czytaj na dole :)

    > Dolalbym troche wody, ale chyba nie w jej braku problem, odczekal

    Zobaczę jeszcze, pobawię się chyba na oba sposoby. Może je pomęczę zwarciem,
    albo dużym obciążeniem?

    > dlugo az zel naciagnie ... ladowal w miednicy, na wypadek, gdyby
    > wykipialy.
    > No i pilnowal napiecia, bo nie wolno im kipiec.

    Mam zasilacz, miejmy nadzieję, że nie wykipią. Jak zostawiam bez lukania,
    staram się, aby mały prąd miały. Miednica - a zobaczę, moze jakąś
    zachachmęcę na potrazeby działania?

> [...]
    > aku ... 14V ma.
    > Jedna zarowke samochodowa swieci. Dwie zarowki samochodowe ... cos

    Po wyjeździe na bunkry, miałem podobnie, aku stracił wydolność, od żarówki
    właśnie.

    > I tak ciekaw jestem co sie stalo - lacznik miedzy celami skorodowal ?

    Raczej się upalił, tak u mnie było. Ale tamtego aku już nie mam, bo to lat
    temu ok. 20.
    Zrobiłem coś takiego, że wyciąłem uszkodzoną celkę, akurat mi też wpadło
    ogniwo podobne rozmiarem i napięciem, wiec ponownie zestawiłem 12V,
    sklejając to żywicą i łączac przewodem. Ale to już nie było, co wcześniej.
    Chyba ktoś to wziął ode mnie na swoje potrzeby, bo pozostałe celki raczej
    trzymały, więc nawet jak usunął dodaną przeze mnie, to i tak coś mógł z tego
    mieć.

    > Ale nie na tyle ciekaw, zeby sie babrac z siarkowy, żelem :-)

    Tam nawet niespecjalnie miałem co łapać, wszystko wydawało sie być
    wsiąknięte w separatory. Oczywiście, otwierałem to w zlewie, żeby przelać
    wodą, by kwas ręki n ie "wysuszył".

    > P.S. Odlozyc, gospodarka rusza, zlom akumulatorowy pojdzie w gore :-)

    Tylko kiedy pojechać do punktu? Poczekać mogę, ale, czy to czekanie się
    opłaci, czy może jednak te 20% mniej zyskać, ale szybko rozwiązać problem?

  • 8. Data: 2018-06-21 14:25:42
    Od: "tck" <t...@t...Wytnij.net.pl>

    Użytkownik "HF5BS" <h...@...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Nie wnikam, nie pytałem o to i nie oczekuję odpowiedzi. Jeśli pociągnie
    > zwykłe małe radio do słuchania Jedynki, też dobrze. Jak się nie da, to

    do jedynki to nie wiem czy się nadadzą...
    jak jest ich więcej to można sprzedać- w skupie złomu zapłacą ok 3zł/kg

    --
    pozdr

    Tomasz

    tck(at)top.net.pl

  • 9. Data: 2018-06-21 16:48:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "t-1" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >pracujących szeregowo w UPS APC, który zgłupiał i się wyłączył.
    >Napięcie oba miały 12,6V jeden OK drugi nie świeci żarówki 15W.

    Nie pamietam ... CSB ?

    IMO - producent nieistotny, one wszystkie po paru latach przestana
    dzialac.

    Z czystej ciekawosci interesuje mnie tylko co sie w srodku stalo ...

    O, mam go - CSB, a teraz jeszcze ciekawszy - napiecie 3.3V, prad
    zwarcia 0.1mA

    J.

  • 10. Data: 2018-06-21 22:39:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 21 Jun 2018 14:01:51 +0200, HF5BS napisał(a):

    > Po wyjeździe na bunkry, miałem podobnie, aku stracił wydolność, od żarówki
    > właśnie.

    > Raczej się upalił, tak u mnie było.

    Ale co znaczy "upalił" ?

    Poza tym to UPSa 500VA, a zarowki tylko 2*55W

    P.S. Jak pisalem obok - teraz ma 3.3V. Ciekawe skad takie napiecie.
    I nie chce sie naladowac.

    J.