  • 1. Data: 2019-03-24 21:40:14
    Temat: PD -> 12V/20V
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Jest źródło zasilania PowerDelivery USB 3.x.

    Chciałbym na wyjściu uzyskać 20V.

    Potrzebuje gotowca który z jednej strony ma wejście USB 3.x PD a z
    drugniej ma dwa piny GND i 12V.

    Ni ma.

    Albo inaczej.

    Z gotoców wyczaiłem na aliexpresie "testery" USB które *chyba* mają
    funkcje taką jak chcę. Jasność opisu średnia, na płytce mają przycisk i
    podobno jakąś funkcjonalność do tego aby podawać max napięcie na
    wyjscie. Przyjdą, potestuje.

    Z niegotowców to są scalaki do tego ale kłoptoliwe w lutowaniu i
    wolałbym tego nie robić jesli nie jest to niezbędne.

    Widział ktoś gotowca? Ideał to kebelek USB-C z "puszką" po drodze i
    wystające dwa druty z max napieciem jakie można z USB wyciągnąć.

  • 2. Data: 2019-03-24 22:22:18
    Temat: Re: PD -> 12V/20V
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Widział ktoś gotowca? Ideał to kebelek USB-C z "puszką" po drodze i
    > wystające dwa druty z max napieciem jakie można z USB wyciągnąć.
    usbc->step up->12V
    A nie, to za proste. za tani projekt by był

    ToMasz

  • 3. Data: 2019-03-24 22:50:35
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 24/03/2019 22:22, ToMasz wrote:
    > usbc->step up->12V
    > A nie, to za proste. za tani projekt by był

    Nie, to nie to samo. USB-C na napięciu 5V ma mniejszą moc niż na
    wyższych. Ba, w przypadku np. PD 20V nie potrzebuje przetwornicy co
    zaoszczędzi kilkanaście %.

  • 4. Data: 2019-03-25 09:49:36
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    >
    > Chciałbym na wyjściu uzyskać 20V.
    >
    > Potrzebuje gotowca który z jednej strony ma wejście USB 3.x PD a z

    Nie załapałem 20V czy 12V i jaki prąd?
    P.G.

  • 5. Data: 2019-03-25 18:49:48
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 25/03/2019 09:49, Piotr Gałka wrote:
    > Nie załapałem 20V czy 12V i jaki prąd?

    Miało być "minimum 12V".

    Konkretnie:

    a) laptop zasilany z 19.5V. Po przetestowaniu widać że 12v też działa i
    ładuje, aczkolwiek powoli. Jednak mam innego laptopa w którym nie działa
    wiec zakładajmy wstepnie że generyczny laptop potrzebuje około 20V,
    akurat tyle ile dają te lepsze PD.

    b) gdybym był w stanie wyciągnąć z ładowarki PowerDelivery 20V to sprawa
    załatwiona, potrzebuje tylko scalak negocjujący takie napięcie.
    Zazwyczaj można wtedy wyssać ponad 40W, nawet z powerbanku jeśli ma
    takie napięcie na liście wspieranych. Taki powerbank jest znacznie
    tańszy niż te z dedykowanym obwodem do laptopów.

    c) opcja bardziej prawdopodobna: przetwornica step up/down (są takie
    dualne gotowe za kilka $) do której podaje to co przyjdzie z USB i na
    wyjściu dostaje 19.5V. Zdecydowana większość ładowarek sieciowych z
    PowerDelivery może wynegocjować 12V i coraz więcej powerbanków też.
    Oczywiście to są również duże moce, od 18W do 40W. Innymi słowy zaletą
    jest większa moc i nie przetwarzanie z 5V. Wada: sacalak do negocjacji z
    PD też być musi, samo z siebie daje tylko typowo 5V/2.4A.

    Wniosek:
    1) przy dobrym PD potrzebuje tylko scalaka do wynegocjowania 20V
    2) przy kiespkim PD potrzebuje przetowornicy
    3) moce i napięcia zależą od tego jakie są dostępne w danej ładowarce i
    niewiele można na ten temat powiedzieć

    Ponieważ scalaki negocjujące PD są coraz tańsze (dochodzą do
    pojedynczego $) zaczyna byc to interesujący sposób na zasilanie urządzeń
    hobbystycznych. Chwilowo przeszkadzają same scalaki w kłopotliwych
    obudowach i gniazda usb-c które są bardzo gęste i mało amatorskie.

  • 6. Data: 2019-03-26 13:14:39
    Od: AS <N...@p...onet.pl>

    W dniu 24.03.2019 o 21:40, Sebastian Biały pisze:
> [...]
    >
    > Widział ktoś gotowca? Ideał to kebelek USB-C z "puszką" po drodze i
    > wystające dwa druty z max napieciem jakie można z USB wyciągnąć.

    ST zdaje się nie tak dawno chwaliło się swoim rozwiązaniem (był anons o
    webinarze). Znalazłem informację o układzie ewaluacyjnym:

    https://www.st.com/content/st_com/en/products/evalua
    tion-tools/solution-evaluation-tools/psu-and-convert
    er-solution-eval-boards/stref-scs001v1.html

    Sam bym przetestował, ale niestety w tabelce nie ma aktualnie dostępności..

  • 7. Data: 2019-04-25 19:11:18
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 24/03/2019 21:40, Sebastian Biały wrote:
    > Jest źródło zasilania PowerDelivery USB 3.x.
    > Chciałbym na wyjściu uzyskać 20V.

    A oto odpowiedź:

    https://tinyurl.com/y24bx8ow

    Po włożeniu do ładowarki typu PowerDelivery skokowo podnosi napięcie co
    0.5 sek aż osiągnie maksymalne w danej ładowarce. Za tą zabawkę mogę już
    podpiąć normalną przetwornicę up/down na 12V. Up/down, bo niestety może
    się wynegocjować 15 ale i 20V i nie mam nad tym kontroli, przynajmniej
    nie wiem czy da się zmusić to urządzenie do negocjowania np. max 15V.