  • 1. Data: 2019-09-12 18:49:10
    Temat: POpularność języków programowania w POlsze - na przykładzie 4progrmmers.net
    Od: Szyk Cech <s...@s...pl>

    Cześć!

    Niestety musiałem uznać fakty i dostrzec POpularność forów www. Dlatego
    miesiąc temu założyłem konto na 4progrmmers.net i teraz zadaję pytania
    dotyczące programowania na grupach i na 4programmers.net.

    Jednak ze zdumieniem dostrzegłem tam taką sekcję jak: POpularne tagi.
    Jak się okazuje jest to świetne narzędzie analityczne dotyczące
    POpularności języków programowania.

    I tak na dzień 2019-09-12 mamy takie statystyki tagów na stronie
    4programmers.net:
    Język Tagi POp. wzg. lidera Udział w rynku
    C++ 17698 100,00% 26,61%
    C# 13462 76,07% 20,24%
    Java 12998 73,44% 19,55%
    C 6269 35,42% 9,43%
    PHP 6144 34,72% 9,24%
    Delphi 4784 27,03% 7,19%
    SQL 2612 14,76% 3,93%
    JavaScript 2530 14,30% 3,80%

    Tak więc jeszcze jest nadzieja dla POlaków skoro najwięcej programuje w
    C++! A może ten język jest taki upierdliwy?!?
    Wysoko się znajdują też C# i Java - jak widać patologia też jest silna.
    Ciekawe, że C# jest już POpularniejszy od Java...
    Jedno dziwi, że Java w wersji Script jest tak słabo reprezentowana.
    Czyżby stronki tak łatwo się robi? Albo może tak mało jest ich
    robionych? Wrażenie POdczas przeglądania Internetów jest inne...

    Co Wy na to?

    Więcej myślenia i mniej frajerstwa.
    Szyk Cech

  • 2. Data: 2019-09-12 19:23:17
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Thursday, September 12, 2019 at 6:48:59 PM UTC+2, Szyk Cech wrote:

    > Tak więc jeszcze jest nadzieja dla POlaków skoro najwięcej programuje w
    > C++! A może ten język jest taki upierdliwy?!?

    Zależy jak używasz słowa upierdliwy. Jeśli upierdliwy równa się
    duży - to tak, jest o co pytać. Ponadto w C++ można robić takie
    optymalizacje jakich nie zrobisz w innych językach, więc w
    innych językach pewna grupa pytań odpada. Ale biblioteki to
    temat znacznie rozleglejszy w każdym języku niż jeden dowolny
    język, więc pytania o biblioteki powinny zniwelować zawyżony
    wpływ z powodu dużego języka.

    > Wysoko się znajdują też C# i Java - jak widać patologia też jest silna.
    Nie rozumiem, jak coś jest patologią, to z definicji jest nisko w
    statystykach.

    > Ciekawe, że C# jest już POpularniejszy od Java...
    Nic zaskakującego, do wielu zastosowań wystarczający język i
    ma zajebiste wsparcie. Wady: tylko windows, pewnych optymalizacji
    nie można zrobić, podobno całkowicie dekompilowalny do kodu
    źródłowego.

    > Jedno dziwi, że Java w wersji Script jest tak słabo reprezentowana.
    > Czyżby stronki tak łatwo się robi? Albo może tak mało jest ich
    > robionych? Wrażenie POdczas przeglądania Internetów jest inne...

    Ludziska zazywaczaj instalują plugin do wordpressa i działa - o co więc
    pytać? Statystyki PHP/JS/HTML/CSS/SQL zwiększ o wszystko to co można z
    paczki zainstalować, albo wygenerować w jakimś środowisku.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2019-09-14 14:07:01
    Temat: Re: POpularność języków programowania w PO????k?)
    Od: Szyk Cech <s...@s...pl>

    On 14.09.2019 11:28, slawek wrote:
    > 1. Nieporozumieniem jest porównywanie SQL z językami programowania.

    Język jak każdy inny. Ma swoje zastosowania i specyficzne problemy.

    > 2. Dziwi zbyt wysoka pozycja PHP. (Ranking TiOBE jest bardziej
    > miarodajny)

    Na stronie:
    https://www.tiobe.com/tiobe-index/
    piszą:
    "It is important to note that the TIOBE index is not about the best
    programming language or the language in which most lines of code have
    been written."

    To znaczy, że nie jest to taki sam ranking jak "popularne tagi" na
    4programmers.net. Bo te popularne tagi odpowiadają temu ile się
    programuje w tych językach, a nie temu co zwracają wyszukiwarki
    internetowe i co deklarują "skilled engineers world-wide".

    > 3. Nie ma Pythona, a to bardzo przyjemny język jest.

    Gdy wszedłem w dział forum o Python-ie i kliknąłem w tag Python, to
    ukazał się licznik 1723, wtedy z uwzględnieniem tego jeżyka statystyki
    są takie:
    Język Tagi Pop. wzg. lidera Udział w rynku
    C++ 17698 100,00% 25,94%
    C# 13462 76,07% 19,73%
    Java 12998 73,44% 19,05%
    C 6269 35,42% 9,43%
    PHP 6144 34,72% 9,01%
    Delphi 4784 27,03% 7,01%
    SQL 2612 14,76% 3,83%
    JavaScript 2530 14,30% 3,71%
    Python 1723 9,74% 2,53%

    > 4. JavaScipt niedoceniona.

    Myślę że jeśli chodzi o Java w wersji Script i Python to po prostu
    ludzie zadają pytania gdzie indziej...

    > 5. C# popularny bo monokultura MS Windows. Nie jest zły, ale nie
    > różni się niczym istotnym od Javy (można łączyć jedno z drugim
    > przez refleksję, klasy C# stają się klasami Javy i vice versa).

    C# jest zły, bo:
    - Działa na programowej maszynie wirtualnej zamiast na fizycznym procesorze.
    - Jest wynalazkiem M$ i tylko dla systemów M$, czyli jest nieprzenośny.

    Obecnie brakiem profesjonalizmu, wyobraźni i partactwem jest
    programowanie tylko pod jeden system operacyjny. Taki programista działa
    wtedy tylko w jednym kanale i jest bezradny na innych platformach.

    > 6. C++ jest "popularny" m.i. dlatego że trudny i wredny - stąd
    > niekończące się wątki jak coś zrobić w C++. Do tego "leśne
    > dziadki" uparły się że ma być uczony w różnych szkółkach.

    Ja staram się pisać wszystko w C++ i w Bash. Robię tak nie dala tego, że
    nie znam innych języków (bo znam) jednak dlatego, że uważam to za zdrowe
    podejście. Bo C++ jest nowoczesny, normalnie używa procesora i zasobów
    komputera, jest kompatybilny z współczesnymi OS-ami (czyli w razie
    potrzeby jestem zawsze w stanie się odwołać do specyficznych funkcji
    systemu). Mogę programować w sposób wieloplaftormowy.

    To w czym ludzie programują wynika głównie z przesłanek ideologicznych:
    ich własnych w trakcie nauki i pracodawcy gdy pójdą do pracy. Tym nie
    mniej po godzinach, hobbystycznie można się specjalizować w tym w czym
    chce się pracować i mi się wydaje, że jest to sposób by znaleźć swoje
    optimum w branży. Jednak wydaje mi się, że 2 lata programowania w danym
    języku to min. by myśleć o przebranżowieniu.

    > Faktem
    > jest że C i C++ nadają się do embeded i pisania OS.

    Faktem jest, że C++ został zepchnięty do embeded, ale najważniejsze
    programy na desktopy też w nim zostały napisane i dalej są w nim
    rozwijane... Jak myślisz, że to tylko zaszłość, to sobie spróbuj napisać
    program okienkowy w D (następcy C++). Przekonasz się wtedy jak wygodnie
    i naturalnie jest programować w C++.

    > 7. Delphi to jakiś obłęd - Pascal był ok w latach 70-tych. Szkoda
    > czasu na Delphi.

    Problemem jest to, że nie wiadomo od kiedy działa serwis
    4programmers.net. Mi tego się nie udało stwierdzić po chili szukania.
    Możliwe, że te wpisy są gromadzone od lat 1990. XXw.

  • 4. Data: 2019-09-14 15:40:30
    Od: Szyk Cech <s...@s...pl>

    > I tak na dzień 2019-09-12 mamy takie statystyki tagów na stronie
    > 4programmers.net:
    > Język        Tagi    POp. wzg. lidera    Udział w rynku
    > C++        17698    100,00%            26,61%
    > C#        13462    76,07%            20,24%
    > Java        12998    73,44%            19,55%
    > C        6269    35,42%            9,43%
    > PHP        6144    34,72%            9,24%
    > Delphi        4784    27,03%            7,19%
    > SQL        2612    14,76%            3,93%
    > JavaScript    2530    14,30%            3,80%

    A takie statystyki mamy na podstawie liczby postów na forum
    4programmers.net:

    Język LIczba postów Pop. wzg. lidera Udział w rynku
    Delphi 31309 100,00% 25,97%
    C i C++ 29995 95,80% 24,88%
    Java 23643 75,52% 19,61%
    C# i .NET 17228 55,03% 14,29%
    Bazy danych 7696 24,58% 6,38%
    PHP 7250 23,16% 6,01%
    JavaScript 2070 6,61% 1,72%
    Python 1354 4,32% 1,12%

    Zwracam uwagę na zmianę niektórych kategorii (np. C i C++, C# i .Net,
    Bazy danych).

    Taki komentarz odnośnie czołowej pozycji Delphi. Wydaje mi się, że
    możliwości są trzy:
    * 4programmers.net gromadzi te posty od lat 90. XXw. kiedy rzutem na
    taśmę w Borland stworzono Dephi na bazie doświadczeń z Turbo Paskal-em.
    I po prostu trochę się tych postów nagromadziło.
    * Polakom marzy się wyrocznia Delphi-cka i dlatego masowo wybierają ten
    język.
    * 4programmers.net jest zagłębiem programistów w Delphi i zapewniając im
    dobre wsparcie zachęca do zgłębiania tego języka.

    Jednak wszystkie 3 możliwości wydają mi się naciągane... I wydaje mi
    się, że programowanie w tym języku bardzo niszową specjalizacją. Piszę
    tak, bo nie widuję już od pewnego czasu ofert pracy dla programistów Delphi.

  • 5. Data: 2019-09-14 19:51:37
    Od: J-23 <B...@p...fm>

    W dniu 14.09.2019 o 11:28, slawek pisze:
> [...]
    > jest że C i C++ nadają się do embeded i pisania OS.
    >
    > 7. Delphi to jakiś obłęd - Pascal był ok w latach 70-tych. Szkoda

    Dlaczego szkoda? Powstaje w nim kupe programów szczególnie oparte na
    bazach danych.

    Na upartego to nawet OS można na tym zbudować - kilka nawet powstało w
    tym pierwszy system na Macintosh'a

    Pozdrawiam
    J-23

  • 6. Data: 2019-09-14 20:02:44
    Temat: Re: POpularność języków programowania w PO)
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 14/09/2019 19:51, J-23 wrote:
    > Dlaczego szkoda? Powstaje w nim kupe programów szczególnie oparte na
    > bazach danych.

    Jeśli planujesz zostać dobrze płatnym programistą niszowym to tak. Tylko
    że nisza Delphi wygaśnie 100x szybciej niż nisza COBOLa więc to raczej
    kiepska perspektywa na najbliższe kilka lat.

    > Na upartego to nawet OS można na tym zbudować - kilka nawet powstało w
    > tym pierwszy system na Macintosh'a

    Oczywiście że można w dowolnym języku turing complete.

    Tutaj masz przykład innej, równie użytecznej rzeczy jak OS w Delphi:

    https://www.quora.com/Can-one-practically-create-an-
    operating-system-in-the-Brainfuck-programming-langua
    ge

  • 7. Data: 2019-09-14 20:13:10
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Saturday, September 14, 2019 at 6:46:31 PM UTC+2, slawek wrote:
    > SQL nie może być porównywana z językami programowania bo nie jest
    > Turing complete.

    Przynajmniej raz gdzieś czytałem że jest Turing complete.

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2019-09-15 13:01:16
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Sat, 14 Sep 2019 15:40:30 +0200, Szyk Cech wrote:

> [...]
    > tak, bo nie widuję już od pewnego czasu ofert pracy dla programistów Delphi.

    Odpowiedź jest prosta jak drut. Za 4programmers stoi Adam Boduch, który
    m.in. napisał kilka (słabych) książek o Delphi i w nim niegdyś się
    specjalizował. Wszechno.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 9. Data: 2019-09-15 13:25:15
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Sunday, September 15, 2019 at 7:44:26 AM UTC+2, slawek wrote:
    być porównywana z językami programowania bo nie jest> Turing complete.Przynajmniej
    raz gdzieś czytałem że jest Turing complete.Pozdrawiam

    > Sprawdź.
    > --

    Zastanówmy się chwilę... Turing Complette to taki który może symulować
    wykonanie dowolnego programu na maszynie turinga? To moim zdaniem
    zdecydowanie jest TC, sql może symulować dowolny pogram i to bez
    języków skryptowych/wbudowanych, itd.

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2019-09-15 17:17:44
    Od: J-23 <B...@p...fm>

    W dniu 14.09.2019 o 20:02, heby pisze:

    > Jeśli planujesz zostać dobrze płatnym programistą niszowym to tak. Tylko
    > że nisza Delphi wygaśnie 100x szybciej niż nisza COBOLa więc to raczej
    > kiepska perspektywa na najbliższe kilka lat.
    Jest kilka powodów które za tym stoi.

    Mnie osobiscie zaczeła przeszkadzać polityka firmy która sprzedaje to
    środowisko. Wydawają nowe wersje z czymś teoretycznie nowym a nie
    skupiają się ani grama nad bugami które juz są w IDE od lat.

    Tych wad jest dużo ale opisać je wszystkie to nie wiem czy komuś by się
    to chciało czytać jaki każdy z nas dorzucił cegiełkę.

    Mnogość wad powoduje spadek popularności tego języka chociaż nie uważam
    by język Pascal był językiem złym samym w sobie.

> [...]
    >
    > https://www.quora.com/Can-one-practically-create-an-
    operating-system-in-the-Brainfuck-programming-langua
    Zerkne :)

    Pozdrawiam
    J-23