  • 11. Data: 2019-09-15 17:32:44
    Temat: Re: POpularność języków programowania w PO)
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 15/09/2019 17:17, J-23 wrote:
    > Mnogość wad powoduje spadek popularności tego języka chociaż nie uważam
    > by język Pascal był językiem złym samym w sobie.

    Dephi nie napędza systemów krytycznych. To jedyny powód dla którego jego
    nisza potrwa malutką chwile na osi rozwoju informatyki. Przepisanie
    typowego widoku na db w czymkolwiek innym jest trywialne i duperelowate
    a to obecnie pewnie 95% softu w Dephi.

  • 12. Data: 2019-09-16 00:20:23
    Od: J-23 <B...@p...fm>

    W dniu 15.09.2019 o 17:32, heby pisze:
> [...]
    > nisza potrwa malutką chwile na osi rozwoju informatyki. Przepisanie
    > typowego widoku na db w czymkolwiek innym jest trywialne i duperelowate

    Nigdy nie napędzał :), a był czas gdzie Delphi było bardzo popularne,
    ale nie mam tu namyśli środowiska a raczej sam język programowania.
    Jeśli chodzi o IDE to w tym wypadku bardziej zarzyna je własny jego
    producent niż programiści bo zamiast dbać o jakość produktu i
    dopracowanie oni gonią królika który i tak jest daleko od nich.

    Jeśli chodzi o IDE to dla mnie bardzo niedoceniany jest projekt Lazarus,
    przez co traci według mnie samo Delphi bo brak konkurencji na rynku RAD
    powoduje to że producenci Delphi zaczeli chciec duże pieniądze za coś co
    u konkurencji było za mniej lub wręcz za darmo.

    O popularności jezyka według mnie w bardzo dużej mierze decyduje ilość
    dostępnych rozwiązań (biblioteki itp) stąd się wzieła dość silna pozycja
    Javy

  • 13. Data: 2019-09-16 08:44:22
    Temat: Re: POpularność języków programowania w PO?? ??k?)
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2019-09-16 08:36, slawek wrote:
    > SQL może być kompletne, ale nie każde SQL jest.

    Zgadza się. Standardowe nie jest.

    PS: Tak poza tym caly spor o Turing Complete ma 0 sensu.

    AK

  • 14. Data: 2019-09-16 11:30:41
    Temat: Re: POpularność języków programowania ??
    Od: J-23 <B...@p...fm>

    W dniu 16.09.2019 o 08:47, slawek pisze:

    > Lazarus - co by nie - to bardzo amatorski jest.

    Bez przesady rozwija to garstka ludzi w dodatku w wolnym czasie. Gdyby
    to robić na pełnym etacie to by obecne delphi bylo głęboko w tyle

    > W 1990 byłby szokiem, w 2020 to muzeum.

    j/w

    > Pascala położyła niemożność linkowania bibliotek/modułów. C miało
    > #include.
    > Potem jakoś to łatano - ale na zasadzie dobrych pomysłów
    > producenta kompilatora.

    Rozwiń temat, bo bardzo jestem ciekaw co masz dokładnie na myśli z tym
    include oraz linkowaniem

    Moim zdaniem pascalowi zaszkodził przede wszystkim brak dobrego IDE, co
    się przełożyło na zbyt mało bibliotek. Skutkuje to teraz tym żeby coś
    większego wystukać trzeba pisać od zera podczas gdy w innych językach
    już to mamy.

  • 15. Data: 2019-09-16 14:18:17
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Monday, September 16, 2019 at 8:44:25 AM UTC+2, AK wrote:

    > Zgadza się. Standardowe nie jest.
    >
    > PS: Tak poza tym caly spor o Turing Complete ma 0 sensu.
    >
    > AK

    Praktycznego sensu też nie widzę.

    Pozdrawiam

  • 16. Data: 2019-09-16 18:52:10
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/09/2019 11:30, J-23 wrote:
    > Moim zdaniem pascalowi zaszkodził przede wszystkim brak dobrego IDE

    Delphi to moim zdaniem zabił brak takich OCZYWISTOŚCI jak algorytmika.
    Np. brak głupiej mapy.

    Kiedy na grupie o dDelphi zapytałem o to gdzie w Delphi 3/5 jest mapa
    dowiedziałem się że jestem głupi bo nikt tego nie potrzebuje a w ogóle
    te kilkaset pozycji łatwiej przeglądać liniowo (i nie wiedzieli czy mam
    kilkaset, założyli). Jesli takie tezy generuje środowisko
    profesjonalistów pisania widoków na db to nie dziwie się że można to coś
    zastąpić czymkolwiek i tak właśnie obecnie się dzieje.

    Nisza Delpi potrwa krótką chwilkę i pryśnie z cichym puknięciem, może
    tylko w jakiejś przychodni żal będzie GUI we wszystkich kolorach tęczy.

    > , co
    > się przełożyło na zbyt mało bibliotek.

    "Biblitek" dużo, tylko monotematycznych. Albo db albo widgety. Chyba
    najbardziej mnie zdumiało jak się okazało że znaleziony po wielkich
    trudach kontener przypominający mapę da się położyć na Formę jako
    ikonka. Wybornie. Prawie jak widget. Nie sprawdzalem czy ma property
    background color.

  • 17. Data: 2019-09-16 21:36:26
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2019-09-16 08:47, slawek wrote:
    > Pascala położyła niemożność linkowania bibliotek/modułów.

    To byla jedna z przyczyn (olano *.obj-ty i stworzono wlasne
    niekompatybilne *.tpu).
    Druga/glowna to "pycha kroczy przez upadkiem".
    Borland "zachlysnal sie" i zaczal kupowac a to dBase a to ApiPro
    a to Wordstara (chyba, juz nie pamietam), a to Paradoxa no i
    z doskonale zapowiadajacego sie producenta kompilatorow
    (rodzina Turbo) stal sie kiepskim producentem wszystkiego...
    Skutek: np. tworcy TurboPascal poszli do MSa i .. stworzyli .NETa
    A Borland ? Zmienial tylko nazwy i wlascicieli ale juz nigdy sie
    nie podniesie z uadku. Szkoda.

    AK (byly Borlandowiec)

  • 18. Data: 2019-09-19 05:02:17
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 16 września 2019 00:20:27 UTC+2 użytkownik J-23 napisał:
    > O popularności jezyka według mnie w bardzo dużej mierze decyduje ilość
    > dostępnych rozwiązań (biblioteki itp) stąd się wzieła dość silna pozycja
    > Javy

    Bardzo Delphi nie pomogło to, że większość zastosowań tego języka czyli
    formatki do bazy danych + logika biznesowa obecnie się realizuje jako
    aplikacje webowe - rynek desktopowych aplikacji biznesowych gdzie
    Delphi miało swoją niszę jako następny krok ewolucji po Clipperze jest
    martwy.

    Gdyby Embarcadero odpowiednio wcześnie wydało coś na kształt Springa,
    być może Pascal miałby jakiś udział w rynku.

    Pozdrawiam,
    --
    Karol Piotrowski

  • 19. Data: 2019-09-19 11:54:26
    Od: J-23 <B...@p...fm>

    W dniu 19.09.2019 o 05:02, k...@g...com pisze:

> [...]
    >
    > Gdyby Embarcadero odpowiednio wcześnie wydało coś na kształt Springa,
    > być może Pascal miałby jakiś udział w rynku.

    Pełna zgoda i właśnie o to chodzi że to jest wina samego IDE a nie
    jezyka. Ktoś napisał w tym wątku "Lazarus wygląda amatorsko" owszem na
    dzisiejsze czasy jego IDE nie powala ale to nie znaczy że Pascal jest
    według mnie złym językiem.

    Można w nim tworzyć zaawansowany soft tylko trzeba trochę wiecej w to
    włożyć czasu, szkoda że ten projekt jest prowadzony przez małą
    społeczność bo naprawdę gdyby go przebudować i unowocześnić IDE to ma
    ogromny potencjał według mnie

    Pozdrawiam
    J-23

  • 20. Data: 2019-09-19 17:26:07
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/09/2019 11:54, J-23 wrote:
    > Można w nim tworzyć zaawansowany soft tylko trzeba trochę wiecej w to
    > włożyć czasu

    A po co? Jakie ma zalety w stosunku do czegokolwiek z top 10 które
    rekompensują wkładanie czasu w martwy język?

    > przebudować i unowocześnić IDE to ma
    > ogromny potencjał według mnie

    Obecnie ogromny potencjał nic nie jest wart. Liczy się miliard
    programistów w Javie, JS i Pythonie. To jest GIGANTYCZNY potencjał.