  • 1. Data: 2013-01-09 17:02:16
    Temat: PYTANIE Samsung NX10 i obiektywy manualne przez przejsciowke
    Od: nicktymczasowy <M...@g...com>

    Witam,

    zastanawiam sie na bezlusterkowcem do torby (nie musi byc super maly) i NX10 mi
    pasuje (obiektywy 16 i 30;-), chcialbym sie tylko dowiedziec od uzytkownikow jak
    wyglada praca z innymi szklami przez przejsciowke (ostrzenie, ogolna funkcjonalnosc,
    etc).

    Jesli ktos ma zamiar skrytykowac ten pomysl poprosze tez o informacje zwrotna
    dlaczego oraz proponowane alternatywy w podobnym przedziale cenowym

    Pozdrawiam
    Marcin

  • 2. Data: 2013-01-09 17:44:26
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    nicktymczasowy wrote in
    ups.com>
    > chcialbym sie tylko dowiedziec od uzytkownikow jak wyglada praca z innymi
    > szklami przez przejsciowke (ostrzenie, ogolna funkcjonalnosc, etc).

    Przy podgladzie na zywo (live view) ostrzenie manualne jest wygodne i
    dokladne. Szkla manualne nie nadaja sie jednak do ujec "dynamicznych",
    ostrzenie chwile trwa...
    Niestety niektore redukcje nie zapewniaja prostopadlosci osi optycznej
    obiektywu do matrycy. Skutkuje to nieostroscia czesci kadru, nawet jesli
    cala fotografowana scena znajduje sie w jednakowej odleglosci od aparatu.

    > proponowane alternatywy w podobnym przedziale cenowym

    Malo popularnymi, a ciekawymi szklami sa Olympusy Zuiko z mocowaniem
    bagnetowym Olympus OM.
    28 i 35mm:
    Olympus Zuiko
    Flektogon 2.4/35
    MIR 1B 2.8/37
    www.aparaty.tradycyjne.net/recenzja,62.html
    Raczej nie warto kupowac Pentacona 2.8/29
    50mm:
    Olympus Zuiko 1.8/50, Pancolar 1.8/50
    85m:
    Jupiter 9 2/85
    135mm:
    Tair 11A 2.8/135, Jupiter 37A 3.5/135, Sonnar 3.5/135

    www.lechfoto.pl/10d_sonar
    www.lechfoto.pl/10d_flekt
    www.galactinus.net/vilva/retro
    www.bobatkins.com/photography/eosfaq/manual_focus_EO
    S.html
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 3. Data: 2013-01-10 11:59:31
    Od: nicktymczasowy <M...@g...com>

    dzieki za wyczerpujaca odpowiedz w kwestii ostrzenia,

    > Malo popularnymi, a ciekawymi szklami sa Olympusy Zuiko z mocowaniem
    > bagnetowym Olympus OM.
    > 28 i 35mm:
    > Olympus Zuiko
    > Flektogon 2.4/35
    > MIR 1B 2.8/37

    widocznie wyrazilem sie nieprecyzyjnie - pytajac o alternatywy mialem na mysli inne
    aparaty z kategorii bezlusterkowce, ktore nadaja sie do wspolpracy z manualami
    (okazjonalnej). Zakladam ze jest grupa ludzi ktora rozne rzeczy podpina do aparatu
    ;-)

    Pozdrawiam
    Marcin

  • 4. Data: 2013-01-10 12:22:46
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    nicktymczasowy wrote in
    ups.com>
    > pytajac o alternatywy mialem na mysli inne aparaty z kategorii
    > bezlusterkowce, ktore nadaja sie do wspolpracy z manualami (okazjonalnej)

    Ze wzgledu na utrudniony dostep i cene manualnych szkiel o krotkiej
    ogniskowej pozostaja raczej konstrukcje z matryca o jak najwiekszej
    wielkosci (APS-C). Podobno tez wspolpraca starych, krotkoogniskowych szkiel
    z cyfrowkami jest nienajlepsza. Alternatywa jest wiec np Sony NEX czy
    Pentax K-01 z mocowaniem bagnetowym... Pentax K (pasuja do niego obiektywy
    dedykowane dla zwyklych lustrzanek Pentaxa, w tym stare, manualne).
    http://en.wikipedia.org/wiki/Pentax_K-01

    4/3 ani tym bardziej mniejszych matryc nie bralbym pod uwage ze wzgledu na
    ograniczenie pola widzenia.
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 5. Data: 2013-01-11 09:51:29
    Od: nicktymczasowy <M...@g...com>

    W dniu czwartek, 10 stycznia 2013 12:22:46 UTC+1 użytkownik astro napisał:
    > nicktymczasowy wrote in

    ups.com>

    OK, to juz wszystko wiem. Kupuje NX + nalesniki, a stare stalki i inne wynalazki
    dalej bede podpinal do lustra (mam pentaksa)

    Jeszcze raz dzieki i pozdrawiam
    marcin

  • 6. Data: 2013-01-11 12:31:34
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2013-01-10 11:59, nicktymczasowy pisze:
> [...]
    (okazjonalnej). Zakladam ze jest grupa ludzi ktora rozne rzeczy podpina do aparatu

    Akurat system NX Samsunga jest chyba najsłabiej nadającym się do pracy z
    manualami spośród wszystkich csc, gdyż ze wspomagaczy manualnego
    ostrzenia oferuje tylko powiększenie kadru, ma najsłabszy wizjer i ma
    mniejszą możliwą do podpięcia liczbę szkieł (chociażby brak przelotki na
    Leica M ze względu na konstrukcję bagnetu). Co by nie mówić, to jednak
    Olek czy Sony oferują w tym względzie większe możliwości.
    A co do szerokich szkieł, to moim zdaniem nie ma takiego znaczenia, czy
    będzie to 4/3 czy APS-C, gdzyż przy starszych manualach i tak będzie
    słabo i lepiej się jednak tutaj zdać na optykę systemową, sens używania
    manuali będzie gdzieś tak dopiero od standardu w górę i przy tele
    akurat crop x2 może być zaletą.

    --
    marcin

  • 7. Data: 2013-01-12 01:39:40
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    nicktymczasowy wrote in
    ups.com>
    > stare stalki i inne wynalazki dalej bede podpinal do lustra (mam pentaksa)

    Moze wiec zastanow sie nad Pentaksem K-01. Zunifikujesz szklarnie z
    lustrzanka. Choc to rozwiazanie ma oczywista wade: dlugosc zestawu bedzie
    podobna do lustrzanki. Zaoszczedzisz tylko nieco na wadze.
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 8. Data: 2013-01-12 11:26:09
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2013-01-12 01:39, astro pisze:
> [...]
    > lustrzanka. Choc to rozwiazanie ma oczywista wade: dlugosc zestawu bedzie
    > podobna do lustrzanki. Zaoszczedzisz tylko nieco na wadze.

    Kompletnie bez sensu. Co niby miałby zyskać kupując ten aparat? K-01 ma
    niemalże wszystkie wady lustrzanki nie posiadając praktycznie żadnych
    zalet bezlustrowców. Przecież on jest wielkości Pentaxa K-r, to równie
    dobrze można podnieść lustro, przejść na live view i wyjdzie na to samo.

    --
    marcin