  • 1. Data: 2011-04-13 22:37:34
    Temat: Panasonic DMC-FS15
    Od: "Tosiek" <a...@g...pl>

    Witam

    Na samym początku przygody z fotografią mam dwa problemy.
    1. Po podłączeniu aparatu do komputera, nie mogę kasować zdjęć. Obojętnie
    czy jest to eksplorator, przeglądarka czy Lumix Simple viewer, wyskakuje
    komunikat: "Dysk jest chroniony przed zapisem. Usuń ochronę przed zapisem
    lub użyj innego dysku". Co oczywiście jest nieprawdą bo w aparacie można
    kasować zdjęcia normalnie, wg instrukcji. Gdzie jest haczyk?
    2. Po 12 Mpixelowym aparacie spodziewałem się przyzwoitej rozdzielczości,
    zadawalającej fotografa. Otwieram wiec Corela, patrzę na właściwości a tu 72
    lub 96 dpi, format Exif i Photoshop 180 dpi. Na dysku 4,5 Mb a rozdzielczość
    internetowa. Co jest grane? Fotograf woła 300 dpi. Mogę przetworzyć ale mnie
    też chodzi o wysoką rozdzielczość bo często będę wykorzystywał fragmenty do
    fotomontażu. Jak można z tego aparatu wycisnąć więcej dpi bez pomniejszania
    zdjęcia?

    Pozdrowienia
    Tosiek

  • 2. Data: 2011-04-14 07:43:34
    Temat: Re: Panasonic DMC-FS15
    Od: adal <a...@a...eu>

    W dniu 2011-04-14 00:37, Tosiek pisze:
> [...]
    > często będę wykorzystywał fragmenty do fotomontażu. Jak można z tego
    > aparatu wycisnąć więcej dpi bez pomniejszania zdjęcia?

    Nie znam tego aparatu ale w znalezionym w 5 sekund opisie wyraźnie napisano:
    Panasonic Lumix DMC-FS15 rejestruje obrazy wyłącznie w plikach JPG o
    maksymalnej rozdzielczości 4000 x 3000 pikseli.
    Czyli jeśli 72 dpi to wielkość 141,11cm x 105,83cm a gdy 300 dpi to
    obraz wielkości 33,87cm x 25,4cm.

    Jeśli chce się mieć aparat fotograficzny z którego można coś więcej
    wycisnąć te chyba nie tej klasy. W opisie wyczytać można coś takiego:
    Panasonic Lumix DMC-FS15 oferuje wyłącznie automatyczne tryby pracy -
    nie znajdziemy w nim nie tylko trybu manualnego, ale także preselekcji
    czasu czy przysłony. Użytkownik może wpływać na wartość ISO czy balans
    bieli (także ustawiany ręcznie do wskazanego wzorca), ale parametry
    ekspozycji aparat dobiera sam. Czyli jak delikatnie mówią niektórzy o
    takim aparacie: małpka.
    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2011-04-14 07:59:58
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 14.04.2011 00:37, Tosiek wrote:
> [...]
    > aparacie można kasować zdjęcia normalnie, wg instrukcji. Gdzie jest haczyk?

    W jakim trybie masz podłączony aparat do komputera? USB storage czy
    PictBrigde? W drugim przypadku możesz tylko odczytywać dane, a nie
    możesz ich modyfikować. Sprawdź w instrukcji.

> [...]
    > dysku 4,5 Mb a rozdzielczość internetowa. Co jest grane? Fotograf woła
    > 300 dpi. Mogę przetworzyć ale mnie też chodzi o wysoką rozdzielczość bo

    Polecam instrukcje do programów graficznych i do aparatu. Dpi to liczba
    punktów na cal, czyli będzie się zmieniać wraz wielkością wydruku.

    > często będę wykorzystywał fragmenty do fotomontażu. Jak można z tego
    > aparatu wycisnąć więcej dpi bez pomniejszania zdjęcia?

    Zrozum co to jest DPI i jaka jest zależność między rozdzielczością
    zdjęcia, DPI i rozmiarem wydruku. To jak z termodynamiką. Zmieniając
    jedną wartość musisz zmodyfikować pozostałe parametry. DPI jest miarą
    jakości wydruku (to jest pewne uproszczenie), a nie wielkości.

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 4. Data: 2011-04-14 08:06:59
    Od: "Arkadiusz Stopa" <a...@z...pl>

    Użytkownik "Tosiek" <a...@g...pl> napisał w wiadomości grup
> [...]
    > Usuń ochronę przed zapisem lub użyj innego dysku". Co oczywiście
    > jest nieprawdą bo w aparacie można kasować zdjęcia normalnie, wg
    -----------------
    Nie w każdym aparacie można z komputera kasować fotki.
    Może tak jest w Twoim, szczegóły powinny być w instrukcji
    aparatu lub jego oprogramowania.

> [...]
    > rozdzielczość bo często będę wykorzystywał fragmenty do fotomontażu.
    > Jak można z tego aparatu wycisnąć więcej dpi bez pomniejszania
    ---------------------
    Rozdzielczość w dpi jest ściśle powiązana z rozmiarem wydruku i nie
    można
    jej rozpatrywać nie patrząc na rozmiar fizyczny wydruku. Zauważ, że ta
    fotka,
    która ma "tylko" 72 dpi ma też wielkość ok. 1 x 1,5 metra. Gdyby miała
    mieć
    300 dpi przy tym samym rozmiarze wydruku, aparat musiał by mieć
    matrycę
    o rozdzielczość ok. 200 mln pikseli.

    --

    Pozdrawiam serdecznie

    Arkadiusz Stopa

    <stopa małpka post kropka pl> tel. 897633408
    Mała Galeria Makrofotografii: www.stopa.cso.pl

  • 5. Data: 2011-04-14 08:35:11
    Od: "Tosiek" <a...@g...pl>

    Do "adal"

    Po co napisałeś ten wyciąg z parametrów? Może na wstęp do wypowiedzi się
    nadaje, ale sarkazm przy tak fachowym wstępie ...?

    Pozdrowienia
    Tosiek

  • 6. Data: 2011-04-14 09:21:30
    Od: Pawel Gancarz <y...@t...pl>

    W dniu 11-04-14 09:43, adal pisze:

> [...]
    > bieli (także ustawiany ręcznie do wskazanego wzorca), ale parametry
    > ekspozycji aparat dobiera sam. Czyli jak delikatnie mówią niektórzy o

    Na co komu tryby preselekcyjne w kompakcie? Przysłanianie obiektywu
    zmienia głębię ostrości z bardzo dużej na ogromną, przy okazji
    skutecznie psując obraz. Przy f 8 na szerokim kącie masz już "efekt
    pinhole" - wszystko jednakowo rozmyte. W wielu konstrukcjach zamiast
    przysłony stosuje się filtr ND, co jest IMHO sensowniejsze.
    --
    "We all go a little mad sometimes."
    Norman Bates

  • 7. Data: 2011-04-14 14:17:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "adal" <a...@a...eu> napisał w

> [...]
    > to obraz wielkości 33,87cm x 25,4cm.
    > Jeśli chce się mieć aparat fotograficzny z którego można coś

    Nie zartuj. G* idiotenkamera to moze jest, ale ta rozdzielczosc
    nie powinna miec zadnego znaczenia.
    Obrazek ma 3k*4k pixeli, i tylko durne programy patrza sie na
    deklaracje dpi, bo to jest tylko deklaracja w jednym miejscu pliku.

    GIMP to zmienia bez problemu. Ale rynek pelen g* programow.

    J.

  • 8. Data: 2011-04-14 14:19:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pawel Gancarz" <y...@t...pl> napisał

    > Na co komu tryby preselekcyjne w kompakcie? Przysłanianie
    > obiektywu
    > zmienia głębię ostrości z bardzo dużej na ogromną, przy okazji
    > skutecznie psując obraz.

    Po to samo co w innych aparatach.
    Tylko niespodzianka ... czy ten aparat ma w ogole przyslone ?

    J.

  • 9. Data: 2011-04-14 15:08:11
    Od: Pawel Gancarz <y...@t...pl>

    W dniu 11-04-14 16:19, J.F. pisze:

    > Po to samo co w innych aparatach.
    > Tylko niespodzianka ... czy ten aparat ma w ogole przyslone ?

    Nie wiem czy ten akurat ma przyslone czy filtr ND. Dlaczego
    niespodzianka?

  • 10. Data: 2011-04-14 15:43:49
    Od: "Tosiek" <a...@g...pl>

    Użytkownicy b...@n...pl i Arkadiusz Stopa napisali

    Wybaczcie, że odpowiem Wam wspólnie, ale odnoszę wrażenie, że poglądy na
    opisywane problemy macie jednakowe. Jedynie odrobinę inaczej wyrażone.

    Ad 1. Aparat był podłączony w trybie PC, czyli prawidłowo. W instrukcji nic
    nie pisze o kasowaniu przez komputer, jedynie o pojedyńczym lub zbiorowym
    usuwaniu w aparacie. W tym momencie stało się jasne, że mnie dotyczy wersja
    wskazana przez Arkadiusza. Zainstalowałem nawet Panasonika Photofanstudio,
    może sobie poradzi. Nie.
    W tej sytuacji nasuwa się pytanie; czy karta przeglądana w czytniku pozwoli
    kasować.

    Ad 2. W tym temacie, niby rozumiem co do mnie piszecie. Jednak, jak do tej
    pory nie miałem potrzeby uwzględniać tej wiedzy w kontekście dostawcy
    obrabianeji lustracji. Nie utrwaliłem więc jej na tyle by łapać to w locie,
    no i zfrustrowałem się widząc tak małą rozdzielczość. Przykładowo, byłem
    nastawiony na kompozycję polnych kwiatów ustawionych na stole ale zmontowaną
    z różnych, przypadkowych zdjęć. Myślałem, że przy tej rozdzielczości będzie
    to łatwe do wyizolowania i montażu. Zaczyna do mnie docierać, że robienie
    zdjęcia bez ustalenia intencji będzie takim samym pstrykaniem jak u cioci na
    imieninach.
    No chyba, że... są jakieś reguły podejścia do przypadkowego ujęcia, które
    pozwalają póżniej je wyróżnić?

    Pozdrowienia
    Tosiek