  • 1. Data: 2017-04-22 14:21:45
    Temat: Panasonic GX80 - uaktywnienie mechanicznej migawki i sterowanie lampą
    Od: Piotr aka dracorp <i...@w...eu>

    Witam
    Pytanie do użytkowników aparatu Panasonic GX80 lub podobnego. Aparat ma
    mechaniczną i elektroniczną migawkę. Jednak domyślnie prawie wszędzie
    jest elektroniczna. Mechaniczną migawkę mogę uaktywnić dopiero w trybie
    własnym C. Tak samo ustawienia lampy też są możliwe w tym trybie.

    Co zrobić aby mieć te ustawienia w innych trybach? Co robię nie tak czy
    ten aparat po prostu tak ma?

    Spodziewałem się że takie ustawienia powinny być wszędzie dostępne a
    przynajmniej w trybie manualnym M.

    Denerwowało mnie wcześniej menu w Canonach z serii SX ale teraz
    stwierdzam że było bardziej intuicyjne i przyjazne.

    --
    piecia aka dracorp
    pisz na: piotr.r.public at gmail dot com

  • 2. Data: 2017-04-22 16:08:22
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2017-04-22 14:21, Piotr aka dracorp wrote:
> [...]
    > jest elektroniczna. Mechaniczną migawkę mogę uaktywnić dopiero w trybie
    > własnym C. Tak samo ustawienia lampy też są możliwe w tym trybie.

    Na pewno? Bawiłem się w sklepie Panasonikami G7, GX7 i GH85 i
    mechaniczna migawka bardzo wyraźnie działała we wszystkich trybach,
    można było ją przełączyć na elektroniczną gdzieś w menu (i nie zależało
    to od trybu PASM, ustawiało się osobno). Zdawało mi się, że z uwagi na
    wady (większe szumy i rolling shutter) migawka elektroniczna w
    Panasonikach i Olympusach zawsze jest dodatkiem, a nie podstawowym
    trybem pracy.

    Piotr

  • 3. Data: 2017-04-22 16:09:10
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Na pewno? Bawiłem się w sklepie Panasonikami G7, GX7 i GH85 i

    Oczywiście GX85.

  • 4. Data: 2017-04-22 16:20:17
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2017-04-22 14:21, Piotr aka dracorp wrote:
> [...]
    > jest elektroniczna. Mechaniczną migawkę mogę uaktywnić dopiero w trybie
    > własnym C. Tak samo ustawienia lampy też są możliwe w tym trybie.

    Tu znalazłem instrukcję do Twojego aparatu, na s. 199 (wersji
    angielskiej) jest opisane, jak ustawić mechaniczną lub elektroniczną
    migawkę dla wszystkich trybów:

    http://av.jpn.support.panasonic.com/support/dsc/oi/i
    ndex.html?model=DMC-GX80&dest=EC

  • 5. Data: 2017-04-22 16:52:56
    Od: Piotr aka dracorp <i...@w...eu>

    Dnia Sat, 22 Apr 2017 16:20:17 +0200, Uncle Pete napisał(a):

    > Tu znalazłem instrukcję do Twojego aparatu, na s. 199 (wersji
    > angielskiej) jest opisane, jak ustawić mechaniczną lub elektroniczną
> [...]
    To instrukcję mam. U mnie ta opcja jest nieaktywna. Z samej instrukcji
    się dowiedziałem że niektóre opcję są niedostąpne jeśli inne są włączone.
    Więc może coś blokuje ją.

    Pod przyciski Fn można przypisać swoje opcję i w ten sposób można mieć np
    na szybko dostęp do typu migawki. Ale jeśli to się przypisze do któregoś
    z przycisków Fn to naciskanie i tak nic wyzwala.

    Tak samo z lampą. Zdziwiło mnie że ikonka pokazuje, że jest wyłączona.
    Trzeba szukać dalej.

  • 6. Data: 2017-04-22 16:54:34
    Od: Piotr aka dracorp <i...@w...eu>

    Dnia Sat, 22 Apr 2017 16:08:22 +0200, Uncle Pete napisał(a):

> [...]
    > wady (większe szumy i rolling shutter) migawka elektroniczna w
    > Panasonikach i Olympusach zawsze jest dodatkiem, a nie podstawowym
    Dlatego właśnie się pytałem. Nie jestem pewien czy coś jest nie tak
    ustawione czy coś nie tak z aparatem.

  • 7. Data: 2017-04-22 17:56:14
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > To instrukcję mam. U mnie ta opcja jest nieaktywna. Z samej instrukcji
    > się dowiedziałem że niektóre opcję są niedostąpne jeśli inne są włączone.
    > Więc może coś blokuje ją.

    Dziwna sprawa. Zresztą w instrukcji też, jak się wczytać, działanie tych
    trybów sformułowano dwuznacznie.

> [...]
    > z przycisków Fn to naciskanie i tak nic wyzwala.
    >
    > Tak samo z lampą. Zdziwiło mnie że ikonka pokazuje, że jest wyłączona.

    To jest trochę szamaństwo, ale czy masz najnowszą wersję firmware?

  • 8. Data: 2017-04-22 18:38:58
    Od: Piotr aka dracorp <i...@w...eu>

    Dnia Sat, 22 Apr 2017 17:56:14 +0200, Uncle Pete napisał(a):

    > To jest trochę szamaństwo, ale czy masz najnowszą wersję firmware?

    Tak. Przywrócę jeszcze domyślne ustawienia.

  • 9. Data: 2017-04-22 20:58:01
    Od: Piotr aka dracorp <i...@w...eu>

    Dnia Sat, 22 Apr 2017 16:38:58 +0000, Piotr aka dracorp napisał(a):

    > Tak. Przywrócę jeszcze domyślne ustawienia.
    Przywrócenie domyślnych ustawień było dobrym pomysłem. Opcje te stały się
    dostępne i później miałem na uwadze gdy coś zmieniałem. Okazało się że
    Tryb Cichy wyłącza lampę i typ migawki. Pytanie dlaczego? Błąd czy
    funkcjonalność. Teraz jak wiem czego szukać to nawet można to znaleźć w
    instrukcji.
    Elektroniczna migawka też wyłącza lampę.

  • 10. Data: 2017-04-22 22:09:42
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

> [...]
    > Tryb Cichy wyłącza lampę i typ migawki. Pytanie dlaczego? Błąd czy
    > funkcjonalność. Teraz jak wiem czego szukać to nawet można to znaleźć w

    To akurat jest logiczne - mechaniczna migawka klapie (aczkolwiek w GX80
    dość cicho), więc tryb cichy włącza bezgłośną elektroniczną.