  • 1. Data: 2009-01-18 15:28:29
    Temat: Panoramy - skąd ta "winieta"
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Panorama składa się z 2 zdjęć. Bardzo widoczne jest przejście ciemnego w
    jasne na łączeniu. Zdjęcia były wykonywane obiektywem manualnym
    pełnoklatkowym przymkniętym gdzieś do f/8. Ekspozycja identyczna w
    przypadku obu zdjęć. Żadnych filtrów, a szczególnie polaryzacyjnego nie
    miałem. A i tak ten sam fragment nieba złapany raz lewym brzegiem a raz
    prawym brzegiem kadru ma inną jasność :(

    Przykład:
    http://images38.fotosik.pl/50/a984d2ea0e32b455.jpg

    Zakładka była spora, bo prawy brzeg pierwszego zdjęcia, to środek
    drugiego zdjęcia.
    Jakie w związku z tym proponujecie zakładki?
    Za dużo zdjęć nie mogę robić(np.50% zakładki), bo komputer wiesza się.
    Do 15 zdjęć jeszcze jakoś przechodzi robienie panoramy, ale z trudem.
    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    "Jak podały Fakty TVN: W poniedziałek ma sie rozpocząć Miedzynarodowa
    Konferencja d/s Walki ze Spamem. Organizatorzy rozesłali główne

  • 2. Data: 2009-01-18 16:57:45
    Temat: Re: Panoramy - skąd ta "winieta"
    Od: Paweł Rumian <c...@c...barg.cy>

    Dnia niedziela, 18 stycznia 2009 16:28 osoba znana jako "Paweł W." nastukała:

    > Panorama składa się z 2 zdjęć.

    czego uzywasz do skladania?

    --
    Paweł Rumian
    e-mail -> ROT13

  • 3. Data: 2009-01-18 17:02:43
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze "Paweł W.":

> [...]
    > miałem. A i tak ten sam fragment nieba złapany raz lewym brzegiem a raz
    > prawym brzegiem kadru ma inną jasność :(

    Przyczyn może być wiele:

    - po prostu obiektyw ci winietuje
    - spadł ci kontrast - raz mniej, raz więcej
    - szkło działa jak lekki filtr polaryzacyjny - np. szerokokątne Zuiko dają
    taki efekt

    Użyj tego http://user.cs.tu-berlin.de/~nowozin/autopano-sift/ z Huginem,
    jest tam plugin który automatycznie poprawia takie gradienty.

  • 4. Data: 2009-01-18 17:08:39
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Mateusz Ludwin pisze:

    > Przyczyn może być wiele:
    >
    > - po prostu obiektyw ci winietuje
    Pisałem, że mało prawdopodobne, bo szkło jest FF i do tego przymknięte
    do f/8, albo f/11.

    > - spadł ci kontrast - raz mniej, raz więcej
    Może.
    > - szkło działa jak lekki filtr polaryzacyjny - np. szerokokątne Zuiko dają
    > taki efekt
    Pentacon 50/1.8. Też ma taki efekt? Jednak to nie powinno tak wyglądać,
    gdyby to był efekt polaryzacji światła, bo to był ten sam fragment
    nieba, tylko raz uchwycony na środku, a raz na brzegu kadru.

    > Użyj tego http://user.cs.tu-berlin.de/~nowozin/autopano-sift/ z Huginem,
    > jest tam plugin który automatycznie poprawia takie gradienty.

    Brrr. Nie polubiłem się z Huginem. Robi właściwie to samo co mój
    Panorama Sticher (od Canona), tylko trudniej to ustawić, a jak trzeba
    porobić jakieś bardziej zaawansowane korekty, to i tak nie idzie mi.

    Generalnie radzę sobie ze swoim programem i tak silnego efektu do tej
    pory nie zauważyłem (poza winą szkła, które może winietować). Z reguły
    robię spore zakładki. Teraz chyba zacznę jeszcze obcinać brzegi kadru,
    żeby łatwiej szło mieszanie ;)

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 5. Data: 2009-01-18 17:14:39
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze "Paweł W.":

    > Może.

    Jak Pentacon to raczej na 99% to.

    > Brrr. Nie polubiłem się z Huginem. Robi właściwie to samo co mój
    > Panorama Sticher (od Canona), tylko trudniej to ustawić, a jak trzeba
    > porobić jakieś bardziej zaawansowane korekty, to i tak nie idzie mi.

    Ja tam nic nie ustawiam poza wyborem ogniskowej. Samo się robi. Wczytuję
    zdjęcia do Autopano, sam mi generuje plik ze złączeniami, potem to wczytuję
    do Hugina i wybieram odwzorowanie. Zobacz czy ci zlikwiduje te winiety.

  • 6. Data: 2009-01-18 17:22:04
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

> [...]
    > polaryzacyjnego nie miałem. A i tak ten sam fragment nieba złapany
    > raz lewym brzegiem a raz prawym brzegiem kadru ma inną jasność :(

    Rozny kat ustawienia aparatu wzgledem slonca.
    Przymykanie przeslony badz nie nie ma tu zwiazku.
    Brak filtru tez.

    Slonce miales z lewej strony wiec lewa strone kadru (nieba)
    jasniejsza. Drugie zdjecie zrobiles po obrocie w prawo -
    zmienila sie jasnosc nieba. Ta czesc ktora byla ciemna
    (prawa) stala sie jasniesza i to wszystko.

    Sprawdz jaki bedzie efekt gdy nalozysz zdjecia w odwrotnej
    kolejnosci - lewe na spod. No i rob duuuzo klatek :)

  • 7. Data: 2009-01-18 17:49:02
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Jakub Jewuła:

    > Slonce miales z lewej strony wiec lewa strone kadru (nieba)
    > jasniejsza. Drugie zdjecie zrobiles po obrocie w prawo -
    > zmienila sie jasnosc nieba. Ta czesc ktora byla ciemna
    > (prawa) stala sie jasniesza i to wszystko.

    Eeee???

    Ale jak to się ma do nałożenia na siebie tych zdjęć?

  • 8. Data: 2009-01-18 17:57:08
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Jakub Jewuła pisze:

    > Slonce miales z lewej strony wiec lewa strone kadru (nieba)
    > jasniejsza. Drugie zdjecie zrobiles po obrocie w prawo -
    > zmienila sie jasnosc nieba. Ta czesc ktora byla ciemna
    > (prawa) stala sie jasniesza i to wszystko.

    No tak, ale jaka tego przyczyna, bo parametry ekspozycji identyczne.
    Niebo w ciągu kilku sekund też nie stało się ciemniejsza/jaśniejsze (a
    może to było bardzo szybkie częściowe zaćmienie Słońca? ;) ).
    Winietowanie też raczej nie. Może właśnie spadek kontrastu po innym
    ustawieniu się do Słońca???
    Zresztą - tu są zdjęcia wyjściowe(1280x434):
    http://images39.fotosik.pl/50/de10f9ebbad0b6b4.jpg

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 9. Data: 2009-01-18 18:01:14
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze "Paweł W.":

    > Zresztą - tu są zdjęcia wyjściowe(1280x434):
    > http://images39.fotosik.pl/50/de10f9ebbad0b6b4.jpg

    A wystaw dwa osobne w 1600x1200 to się pobawimy...

  • 10. Data: 2009-01-18 18:47:17
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Mateusz Ludwin pisze:
    > Rzecze "Paweł W.":

    > A wystaw dwa osobne w 1600x1200 to się pobawimy...

    Mnie interesuje dziwne jak dla mnie zjawisko. Przecież to taka sama
    ekspozycja i ten sam fragment nieba, a wygląda inaczej.
    Wiem, że ręcznie da się ładniej połączyć. Nie o to mi chodzi. Zresztą
    jak robiłem pierwsze zdjęcie to przy drugim pomyślałem, że zrobi drugie
    do trochę szerszego kadru. Z reguły do panoramy robię pionowe kadry.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.