  • 1. Data: 2016-09-26 15:57:54
    Temat: Pascal - ankieta
    Od: slawek <f...@f...com>

    Pytanie: kto z was osobiście użył w ciągu minionego dziesięciolecia
    Pascala (ew. Delphi, Free Pascala,...) do czegokolwiek co uważa za
    sensowne? Ile to było LOC i dlaczego Pascal był lepszy niż np. D czy
    F albo C?

    IMO Pascal is dead prawie tak jak Algol68 (Fortran to zombi, jest
    martwy, ale wciąż chodzi). Jeżeli już, miałbym chwytać się za coś z
    begin i end, to Ada, bo - choć jakaś drętwa - to ma to, tamto i
    siamto - czego być może nie ma C++ czy PHP.

    Moim zdaniem ani Pascal, ani Lego, ani Forth nie spełniły pokładanych
    w nich nadziei. Nie żeby to były złe języki. Ale takie są fakty,
    indeks tiobe i takie tam.

    Skąd więc OBECNA popularność Pascala jako np. języka obowiązkowego
    dla techników-informatyków itp.?!

  • 2. Data: 2016-09-26 17:39:31
    Temat: Re: Pascal - ankieta
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On Monday, September 26, 2016 at 3:58:43 PM UTC+2, slawek wrote:
> [...]
    > Pascala (ew. Delphi, Free Pascala,...) do czegokolwiek co uważa za
    > sensowne? Ile to było LOC i dlaczego Pascal był lepszy niż np. D czy

    15 lat temu.
    Pewnie kloc, cały jeden.
    Sens był wielki, bo laborke zaliczał ;-)

> [...]
    > siamto - czego być może nie ma C++ czy PHP.
    >
    > Moim zdaniem ani Pascal, ani Lego, ani Forth nie spełniły pokładanych

    LEGO będę bronić do ostatenigo klocka!

    > w nich nadziei. Nie żeby to były złe języki. Ale takie są fakty,
    > indeks tiobe i takie tam.
    >
    > Skąd więc OBECNA popularność Pascala jako np. języka obowiązkowego
    > dla techników-informatyków itp.?!

    Pascal jest językiem bardzo uporządkowanym i prostym, przez to
    idealnym do _uczenia_ programowania strukturalego.
    Głownie do tego zresztą został stworzony.

    Uczenie pascala dla pascala, jako języka do użytku w pracy
    jest już lekkim nadużyciem.

    Zresztą, sprawa jest nieaktualna, edukacja przechodzi na pythona.

    https://www.cke.edu.pl/images/_KOMUNIKATY/20160909%2
    0Komunikat%20o%20egzaminie%20z%20informatyki.pdf
    (ostatni akapit)

    Z jednej strony Python ma wspolczesne "środowisko", dzieci,
    jak chcą, zrobia sobie prosto okienko czy grafikę, przez
    co jest atrakcyjniejszy, ma też jakaś wartość na rynku,
    (pascal tez miał... bo ludzie umieli pascala:-))
    z drugiej, sam język jest zancznie mniej przemyślany
    i chaotyczny.

    Jeśli jest czas i inforamtyki jest dużo, więc się powoli wprowadza
    różne metody programowania, pascala na pierwszy etap można by
    zostawić. W liceum tego czasu nie ma. W technikum pewnie też
    nie jest aż tak dobrze. Za to na studiach informatycznych można
    by tego pascala zostawić.

    BTW. niektórzy twierdzą, że pascal jest u nas nieco popularniejszy
    niz na zachodzie, bo w latach 90tych jago kompilatory łatwo było
    dostać na stadionie;-)

    pzdr
    bartekltg

  • 3. Data: 2016-09-26 18:02:50
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Mon, 26 Sep 2016 08:39:31 -0700 (PDT), bartekltg
    <b...@g...com> wrote:
    > Pascal jest językiem bardzo uporządkowanym i prostym, przez to
    > idealnym do _uczenia_ programowania strukturalego.

    Modula jest również. A jej się nie.

  • 4. Data: 2016-09-26 19:55:42
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-09-26 15:57, slawek wrote:
    > Skąd więc OBECNA popularność Pascala jako np. języka obowiązkowego dla
    > techników-informatyków itp.?!

    Z powodu inercji. Biologia działa zbyt powoli.

  • 5. Data: 2016-09-27 12:03:28
    Od: g...@g...com

    W dniu poniedziałek, 26 września 2016 15:58:43 UTC+2 użytkownik slawek napisał:
> [...]
    > Pascala (ew. Delphi, Free Pascala,...) do czegokolwiek co uważa za
    > sensowne? Ile to było LOC i dlaczego Pascal był lepszy niż np. D czy

    Jedyne w liceum coś tam modziłem w Turbo Pascalu i w Delphi
    (a także Visual Basicu i dosowych batchach). Na zaliczenie
    projektu stworzyłem nawet program graficzny pod dosa, działający
    w trybie 13h, ale to nawet pan od informatyki mnie wyśmiał, że
    era dosa się już skończyła i teraz jest era windowsa ;]
    Było to co prawda już jakieś półtorej dekady temu, i nie dawałbym
    temu więcej niż 3 kloce w sumie.

> [...]
    > begin i end, to Ada, bo - choć jakaś drętwa - to ma to, tamto i
    > siamto - czego być może nie ma C++ czy PHP.

    Pamiętam anegdotę, że tata kolegi (o kilka lat starszego ode mnie)
    szalenie się oburzał, że w szkole mają się uczyć Pascala, a nie C
    (musiało to być jeszcze pod koniec XX wieku), bo "Pascala nikt
    nie używa".

    Dla mnie osobiście to nie był wielki problem -- programowanie
    i tak sprawiało mi wielką frajdę. Może jedyny minus był taki,
    że jak później uczyłem się C, to miałem przez moment przeświadczenie,
    że wszystkie języki programowania są z grubsza takie same.
    (Refleksja naszła dopiero kiedy zacząłem poznawać Lispa; Prolog,
    z którym miałem wcześniej styczność, nie wydawał mi się prawdziwym
    językiem programowania)

    Mimo tego, w Pascalu pewne rzeczy są zrobione dużo lepiej, niż w C.
    Chociażby to, że operator przypisania nie udaje, że jest operatorem
    porównana. Z dydaktycznego punktu widzenia wydaje mi się to istotne,
    i pozwala uniknąć gópih buenduf, do jakich zachęcają języki wywodzące
    się z C.

    W porównaniu do języków etnicznych, poziom złożoności języków
    programowania jest śmieszny, i szczerze mówiąc marudzenie, że
    po co się mam uczyć w szkole języka, którego "nikt nie używa",
    wydaje mi się dziecinadą.

    > Moim zdaniem ani Pascal, ani Lego, ani Forth nie spełniły pokładanych
    > w nich nadziei. Nie żeby to były złe języki. Ale takie są fakty,
    > indeks tiobe i takie tam.

    Fakty są takie, że przed powstaniem Pascala np. Donald Knuth
    do napisania swojego wielotomowego niedokończonego dzieła "Sztuka
    Programowania" wymyślił własny asembler, MIX, ponieważ w jego
    czasach praktyka była taka, że wszystko programowało się
    w różnych asemblerach, i prawdopodobnie nie chciał się przywiązywać
    do asemblera jakiejś konkretnej maszyny. I niestety pomimo najlepszych
    intencji jego książka jest dziś raczej trudną w czytaniu historyczną
    ciekawostką.

    Natomiast Niklaus Wirth stworzył Pascala i napisał książki, które
    z powodzeniem można stosować w dydaktyce do dziś.

    Nawiasem mówiąc, w indeksie TIOBE pozycja "Delphi/Object Pascal"
    wciąż utrzymuje się w pierwszej dwudziestce (i to bliżej połowy,
    niż końca), toteż język trzyma się raczej mocno.

    > Skąd więc OBECNA popularność Pascala jako np. języka obowiązkowego
    > dla techników-informatyków itp.?!

    Prawdopodobnie stąd, że technika informatyczne to instytucje
    dydaktyczne, a nie ośrodki wytwarzające oprogramowanie, w związku
    z czym ich kryteria wyboru są inne, niż kryteria firm informatycznych
    (gdzie np. kluczowe znaczenie odgrywa intergacja z innymi istniejącymi
    systemami, jak w przypadku C, albo "funkcjonowanie kapitału", jak
    w przypadku Javy)

  • 6. Data: 2016-09-27 12:46:54
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-09-26 15:57, slawek pisze:
> [...]
    > tiobe i takie tam.
    >
    > Skąd więc OBECNA popularność Pascala jako np. języka obowiązkowego dla

    Cały czas używam i mi za to płacą. Jeśli płacą, uważam za sensowne.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.ppa.pl

  • 7. Data: 2016-09-27 17:03:17
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Tue, 27 Sep 2016 03:03:28 -0700 (PDT), g...@g...com
    wrote:
    > Chociażby to, że operator przypisania nie udaje, że jest ope=
    > ratorem
    > porównana. Z dydaktycznego punktu widzenia wydaje mi się to istot=
    > ne,

    Moim zdaniem dyskusja nad wyższością := nad = jest typowym sporem o
    nieistotne detale. Nota bene, klasyczny Basic miał LET, Mathematica
    ma jedno i drugie, ergo to nie jest alternatywa, ale dwie z mnóstwa
    możliwości.

    > po co się mam uczyć w szkole języka, którego "nikt nie =
    > używa",
    > wydaje mi się dziecinadą.

    Nie o to chodzi. Możesz uczyć się czytać egipskie hieroglify (i
    pewnie niektórzy archeolodzy to robią). Ale jak już się nauczysz, to
    raczej nie będziesz zdziwiony że nikt nie będzie chciał ci drukować
    podręcznika ekonomii napisanego przez ciebie pismem hieratycznym.

    Żyjemy w społeczeństwie. Język programowania to także język
    komunikacji czlowiek-czlowiek. Tzn. jakiś programista pisze, a jakiś
    potem to czyta, bo np. poprawia/modyfikuje/debuguje czy cokolwiek.

    Jeżeli wybierze się język niepopularny (a do tego nie oferujący nic w
    zamian), to jest spora szansa na odcięcie się od społeczności. Nie ma
    sensu powtarzać drogi przebytej przez przodków, i to tylko dlatego że
    "łojce pisali w Pascalu".

    Nie udawajmy. Liczą się pieniądze. Jakie można zarobić na Pascalu?

    A aby zaszpanować przed kolegami-gimbusami to Whitespace lepszy.

    > Fakty są takie, że przed powstaniem Pascala np. Donald Knuth
    > do napisania swojego wielotomowego niedokończonego dzieła "Sztuka
    > Programowania" wymyślił własny asembler, MIX, ponieważ =

    Dzieło! No i co osobliwe nieco: DK ma swoją WWW, sam zrobił, i wciąż
    żyje.

    > Nawiasem mówiąc, w indeksie TIOBE pozycja "Delphi/Object Pascal"
    > wciąż utrzymuje się w pierwszej dwudziestce (i to bliże=

    TIOBE robi błąd traktując C, C++ i C# jako odrębne języki. Jeżeli się
    je wysumuje (pomijając Awk), to biją nawet Javę.

    Nie w tym rzecz. Istotne jest że szczątkowa popularność Pascala
    bierze się z mniemania iż jest szczególnie dobry do nauki
    programowania. Gdyby nie to byłby w okolicach Algolu 68.

    Właśnie to co mnie interesuje teraz to odpowiedź na pytanie: jakie
    poważne projekty zrealizowano w Pascalu po roku 2005?

  • 8. Data: 2016-09-27 19:52:06
    Od: g...@g...com

    W dniu wtorek, 27 września 2016 17:03:19 UTC+2 użytkownik slawek napisał:

> [...]
    > nieistotne detale. Nota bene, klasyczny Basic miał LET, Mathematica
    > ma jedno i drugie, ergo to nie jest alternatywa, ale dwie z mnóstwa

    Z pewnego punktu widzenia masz rację. W praktyce może być wygodniej
    korzystać z operatora = niż :=. Ale tak też się składa, że = jest
    używany w matematyce jako operator porównania, przez co może
    wprowadzać niepotrzebne zamieszanie, zwłaszcza na etapie szkolnej
    edukacji.

> [...]
    > raczej nie będziesz zdziwiony że nikt nie będzie chciał ci drukować
    > podręcznika ekonomii napisanego przez ciebie pismem hieratycznym.

    Z tym że -- jak wspominałem -- różnica między egipskimi hieroglifami
    a popularnymi językami programowania jest taka, że o ile na studiowanie
    hieroglifów muszę poświęcić bardzo dużo czasu, o tyle jeśli znam
    jeden język programowania, to nauczenie się innego w stopniu pozwalającym
    na napisanie w nim działającego programu (niekoniecznie zgodnego
    z duchem języka czy szczególnie eleganckiego, vide https://xkcd.com/1513/)
    to kwestia od kilkunastu minut do kilku godzin.
    (szczególnie jeśli porównamy Pascala z C, który mimo wielu wad jest
    wciąż -- i jeszcze długo będzie -- bardzo popularny)

    > Żyjemy w społeczeństwie. Język programowania to także język
    > komunikacji czlowiek-czlowiek. Tzn. jakiś programista pisze, a jakiś
    > potem to czyta, bo np. poprawia/modyfikuje/debuguje czy cokolwiek.

    No jasne. Jak na uniwersytecie pisaliśmy programy na tablicy,
    to zawsze były w czymś pascalopodobnym. Nie sądzę, żeby dla osób
    programujących na co dzień w C było to jakiekolwiek utrudnienie.

> [...]
    > zamian), to jest spora szansa na odcięcie się od społeczności. Nie ma
    > sensu powtarzać drogi przebytej przez przodków, i to tylko dlatego że

    Wbrew pozorom, ma to całkiem sporo sensu. Można nawet odwrócić
    to rozumowanie i stwierdzić, że nie ma sensu zmieniać czegoś,
    co dobrze działa (podobno Polska ma bardzo dobrych programistów,
    wychowanych na... ?).

    > Nie udawajmy. Liczą się pieniądze. Jakie można zarobić na Pascalu?

    Generalnie mało kto jest w stanie zarobić na języku jako takim.
    Raczej zarabia się na rozwiązywaniu problemów/dostarczaniu rozwiązań.

    > A aby zaszpanować przed kolegami-gimbusami to Whitespace lepszy.

    Jakoś nie widzę, w jaki sposób miałby być lepszy ;]

    > Dzieło! No i co osobliwe nieco: DK ma swoją WWW, sam zrobił, i wciąż
    > żyje.

    Jasne. Jest tam dużo ponadczasowych fragmentów. Pod względem
    typografii Knuth zrobił prawdziwą rewolucję. Tym niemniej, kod
    w rodzaju

    NEXT EQ 4:5
    TAG EQ 1:1
    LD1 NEWCARD
    LDA TOP
    STA 0,1(NEXT)
    ST1 TOP
    STZ 0,1(TAG)

    raczej nie rozumie się sam przez się, i raczej mało kto
    chciałby pracować z czymś takim.

    > TIOBE robi błąd traktując C, C++ i C# jako odrębne języki. Jeżeli się
    > je wysumuje (pomijając Awk), to biją nawet Javę.

    Nie rozumiem, dlaczego miałoby to być błędem -- bo nazwy wszystkich
    zaczynają się na literę C? Większym błędem wydawałoby się
    traktowanie C# i Javy jako odrębnych języków

    > Nie w tym rzecz. Istotne jest że szczątkowa popularność Pascala
    > bierze się z mniemania iż jest szczególnie dobry do nauki
    > programowania. Gdyby nie to byłby w okolicach Algolu 68.

    Ponownie można spojrzeć na rzecz od drugiej strony -- Pascal jest
    NAJPOPULARNIEJSZYM językiem stosowanym do nauki programowania
    w polskich szkołach. Moim celem nie jest bronienie Pascala,
    tylko zwrócenie uwagi na fakt, że popularność sama w sobie
    nie stanowi żadnego kryterium w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie,
    "jakiego języka programowania warto uczyć w szkole", czy -- mówiąc
    precyzyjniej -- "przy pomocy jakiego języka należy uczyć w szkole
    programowania", bo w istocie tym, czego się uczy/powinno uczyć,
    jest nie język, ale programowanie właśnie, zaś zarówno Pascal,
    jak i C, stanowią różne "ubrania dla tego programowania".

    Na przykład, gdybyśmy mieli kierować się popularnością, nauka
    Haskella nie miałaby żadnego sensu, bo to język znajdujący się
    gdzieć na "marginesie marginesu" TIOBE.

  • 9. Data: 2016-09-27 20:28:17
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Tuesday, September 27, 2016 at 5:03:19 PM UTC+2, slawek wrote:

> [...]
    > nieistotne detale. Nota bene, klasyczny Basic miał LET, Mathematica
    > ma jedno i drugie, ergo to nie jest alternatywa, ale dwie z mnóstwa

    Zgadzam się że to żadna różnica. Ale begin-end vs klamerki to już
    wpływa na niekorzyść pascala - za dużo klepania.

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2016-09-28 00:08:12
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Tue, 27 Sep 2016 17:03:17 +0200, slawek wrote:

    > Jeżeli wybierze się język niepopularny (a do tego nie oferujący nic w
    > zamian), to jest spora szansa na odcięcie się od społeczności.

    A co byś uznał za oferowanie czegoś w zamian? Czego brakuje?

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka