  • 1. Data: 2015-05-12 13:14:55
    Temat: Peltier, chłodzenie
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Sorry, że zawracam Wam głowę tematem okołoelektronicznym, ale czuję, że tu
    jest najwięcej specjalistów.

    Zrobiłem sobie klimę. W studni wielka chłodnica od Velsatisa, w domu
    stojący klimatyzator na wodę lodową (taki jakie się stawia w biurach)
    i do tego pompa obiegowa od CO.

    http://41.media.tumblr.com/2420fb91ff9fb23c0b58b550c
    faa14ef/tumblr_no5j4lK6VQ1qfqy0so1_1280.jpg

    Nie znam niestety przepływu wody (nie bardzo wiem, jak zmierzyć - może
    jakieś pomysły? Otworzenie układu i zmierzenie, ile się wyleje przez ten
    czas, raczej odpada, bo wtedy przepływ będzie inny...), a taka informacja
    pewnie będzie potrzebna do obliczeń...

    W studni jest ok. 10 stopni. Chcę trochę tą wodę schłodzić, nawet 2-3
    stopnie będzie OK. Wymyśliłem, że przed klimatyzatorem wsadzę ogniwo
    Peltiera. Wybrałem TEC1-12715:

    - wymiary 40x40x3.4 mm
    - 5 dolarów
    - 15.4V
    - 15A
    - maksymalna pobierana moc 231W
    - maksymalna moc chłodzenia 136W
    - maksymalna różnica temperatur 70 st. C

    Nie wiem czy to nie podróba, bo niektóre źródła podają 40x40mm a inne
    50x50mm, ale za tą cenę chyba warto spróbować...

    http://www.ebay.com/itm/TEC1-12715-TEC-Thermoelectri
    c-Heatsink-Cooler-Cooling-Peltier-40mm-Plate-/171761
    887177?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27fdce67c9

    Mam też wentylator 120x120 mm, 23W. Taki wentylator założony na porządnym
    radiatorze (i umieszczony na zewnątrz pomieszczenia) schłodzi stronę
    gorącą tego ogniwa na tyle, że będzie to miało ręce i nogi, czy to za mała
    moc?

    Moc chłodzenia 136W w ogóle schłodzi tą wodę, gdy będzie przepływała,
    chociaż o parę stopni? Wiem że bez przepływu nie da się tego powiedzieć,
    ale chodzi mi o szacunki, jak musimy założyć przepływ to niech będzie
    np. 1 litr na minutę.

    --
    "qui hic minxerit aut cacaverit, habeat deos superos et inferos iratos"
    http://www.chmurka.net/

  • 2. Data: 2015-05-12 13:44:06
    Temat: Re: Peltier, chłodzenie
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gof" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >W studni jest ok. 10 stopni. Chcę trochę tą wodę schłodzić, nawet 2-3
    >stopnie będzie OK. Wymyśliłem, że przed klimatyzatorem wsadzę ogniwo

    a) Peltiera sie jeszcze nie stosuje do klimatyzacji, bo sprawnosc za
    mala.
    b) Slonce ci dostarcza ponad 1kW na metr kwadratowy, a ty chcesz dom
    40mm schlodzic ? Zartownis :-)

> [...]

    >Nie wiem czy to nie podróba, bo niektóre źródła podają 40x40mm a inne
    >50x50mm, ale za tą cenę chyba warto spróbować...

    Hm, mnie to wyglada na chinskie waty i chinskie stopnie.
    I prawie na pewno chinskie procenty.

    Zamrazarke odpalic w drugiej taryfie, a rano wsypac kostki lodu do
    studni :-)

> [...]
    >powiedzieć,
    >ale chodzi mi o szacunki, jak musimy założyć przepływ to niech będzie

    Szkolnej fizyki zapomniales ?
    Woda ma 4.2kJ/kgK, wiec owszem, 136W przez 60s jest w stanie schlodzic
    litr wody prawie o 2 stopnie.

    Ale cos mi sie widzi, ze ten element ma 13.6W mocy chlodzacej.
    Albo i 1.36 ..

    J.

  • 3. Data: 2015-05-12 16:51:26
    Od: Hans Kloß <d...@i...pl>

    "Gof" <g...@s...invalid> schrieb im Newsbeitrag
> [...]
    > chociaż o parę stopni? Wiem że bez przepływu nie da się tego powiedzieć,
    > ale chodzi mi o szacunki, jak musimy założyć przepływ to niech będzie

    Równie dobrze możesz tam posadzić chińczyka z wachlarzykiem. Efekt będzie
    ten sam.

  • 4. Data: 2015-05-12 17:08:38
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2015-05-12 o 13:14, Gof pisze:
    > Nie znam niestety przepływu wody (nie bardzo wiem, jak zmierzyć - może
    > jakieś pomysły?

    zwykły mechaniczny licznik zużycia wody za 50zł i odczytanie poboru na
    minutę/godzinę?

    > W studni jest ok. 10 stopni. Chcę trochę tą wodę schłodzić, nawet 2-3
    > stopnie będzie OK. Wymyśliłem, że przed klimatyzatorem wsadzę ogniwo
    > Peltiera. Wybrałem TEC1-12715:

    jaja sobie robisz?

    --
    Irokez

  • 5. Data: 2015-05-12 17:34:15
    Od: Czarek <c...@n...fm>

> [...]
    > czas, raczej odpada, bo wtedy przepływ będzie inny...), a taka informacja

    Przykładowy wyrób Gardeny:
    http://www.gardena.com/pl/water-management/hose-conn
    ectors/licznik-wody/

    --
    Czarek

  • 6. Data: 2015-05-12 18:24:06
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 12.05.2015 um 13:14 schrieb Gof:

> [...]
    > chociaż o parę stopni? Wiem że bez przepływu nie da się tego powiedzieć,
    > ale chodzi mi o szacunki, jak musimy założyć przepływ to niech będzie

    Jak już koledzy napisali, bez sensu. Chyba, że zrobisz baterię
    kilkudziesięciu peltierów.

    Praktyczniej jest zrobić lodówkę absorbcyjną, znaczy wydłubać z takowej
    element chłodzący. Zamiast grzejnika dać kolektor słoneczny i będzie
    hulać, aż miło. Takie lodówki są jeszcze w coponiektórych domostwach, a
    także jako lodówki kampingowe (też na gaz).

    Waldek

  • 7. Data: 2015-05-12 18:37:17
    Od: Mario <M...@...pl>

> [...]
    > czas, raczej odpada, bo wtedy przepływ będzie inny...), a taka informacja

    Skoro możesz otworzyć obwód to możesz tez wpiąć w ten układ wodomierz.
    Kosztuje chyba z 50 zł, ale w blokach takie wodomierze wymieniają co
    jakiś czas, więc możesz popytać hydraulików, czy by ci nie dali jednego.
    Wodomierz oczywiście ma swój opór przepływu, ale chyba jest podany na
    obudowie. Ewentualnie podany jest spadek ciśnienia przy przepływie
    maksymalnym.
    Możesz też zmierzyć ciśnienie przed i za pompą i odszukać gdzie jesteś
    na charakterystyce pompy.
    Możesz tez układ otworzyć przy studni i pompować np z miski na poziomie
    gruntu do wiadra na tym samym poziomie. Oczywiście przez cały układ
    pompy z klimatyzatorem. Przy braku różnicy poziomów otrzymasz prędkość
    zdefiniowaną prze sumaryczne opory przepływu czyli jak w układzie docelowym.

> [...]
    > chociaż o parę stopni? Wiem że bez przepływu nie da się tego powiedzieć,
    > ale chodzi mi o szacunki, jak musimy założyć przepływ to niech będzie

    160 watów to jest jakieś 40 kalorii. Nie tych z programów śniadaniowych
    i czasopism dla blondynek (kcal) ale tych prawdziwych (cal). Czyli
    możesz w ciągu sekundy podgrzać 40 gramów wody czyli 40 ml. To jest 2,4
    litra w ciągu minuty. Albo jeden litr o 2.4 stopnie. Z kolei jeśli
    zasilasz temperaturą 10 stopni, a na wylocie masz np 16 to sama woda ze
    studni oddaje ci jakieś 100 kalorii w gramie czyli jakieś 418 watów.
    Zamiast wstawiać Peltiera zwiększ po prostu przepływ. Szkoda zużywać 230
    watów aby dostać moc chłodzącą 136 (o ile to prawdziwa wartość) Poza
    tym, możesz ocieplić rurki prowadzące zimną wodę ze studni żeby się nie
    ogrzewała po drodze. 1 litr na minutę to żałośnie mało.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 8. Data: 2015-05-12 18:53:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mario napisał:

    > 160 watów to jest jakieś 40 kalorii. Nie tych z programów śniadaniowych
    > i czasopism dla blondynek (kcal) ale tych prawdziwych (cal). Czyli
    > możesz w ciągu sekundy podgrzać 40 gramów wody czyli 40 ml.

    Warto przedstaiec to jeszcze inaczej. Skoro pompa ma moc około 100 W,
    i peltier też ma moc rzędu 100 W, to będzie on chłodził wodę w takim
    samym stopni, co pompa obiegowa ją podgrzewa. Bo wszelkie opory
    przepływu i tak w końcu zamieniają się w ciepło. Co zresztą bywa
    stosowane w praktyce -- są specjalne pompy służące do podgrzewania
    wody (używane choćby przez ruskie wojsko).

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2015-05-12 19:24:11
    Od: Mario <M...@...pl>

> [...]
    > stosowane w praktyce -- są specjalne pompy służące do podgrzewania
    > wody (używane choćby przez ruskie wojsko).

    Dlatego należałoby dać rury o większej średnicy i uzyskać większy
    przepływ, aby ciepło wydzielane przez pompę stanowiło mniejszy procent
    transportowanego ciepła.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 10. Data: 2015-05-12 20:09:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mario" napisał w wiadomości grup

    >Dlatego należałoby dać rury o większej średnicy i uzyskać większy
    >przepływ, aby ciepło wydzielane przez pompę stanowiło mniejszy
    >procent transportowanego ciepła.

    100W jest 100W i wieksza rura tego nie zmieni.
    Wieksza rura moze zmniejszyc nieco opory przeplywu i zmniejszych moc
    pompy.

    Pompa/silnik moze byc w innym pomieszczeniu i grzac co innego ... ale
    ta to chlodzona w raczej przeplywajacym medium.

    Pompe mozna dac w innym miejscu obiegu i liczyc na to, ze 100W
    wpompowane do studni nie podniesie istotnie temperatury wody w niej.

    Albo podgrzana wode za pompa schlodzic np powietrzem ... tylko gdzie,
    jesli za oknem 30 C w cieniu :-)

    J.