  • 1. Data: 2018-09-30 08:53:38
    Temat: Pendrive vs HDD zewnętrzny
    Od: Trybun <c...@j...ru>

    Czy to normalne że niedawno kupiony zewnętrzny HDD to rakieta w
    prędkości względem posiadanych przeze mnie pendrive`ów? Np. Linuksa a`la
    4.5GB czas kopiowania na pendrive to kilka minut, na HDD około 50sekund.
    Coś nie tak u mnie z portami usb? Komputer dość leciwy, USB w wersji 2.

  • 2. Data: 2018-09-30 09:42:29
    Temat: Re: Pendrive vs HDD zewnętrzny
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    W dniu 30.09.2018 o 08:53, Trybun pisze:

> [...]
    > 4.5GB czas kopiowania na pendrive to kilka minut, na HDD około 50sekund.
    > Coś nie tak u mnie z portami usb? Komputer dość leciwy, USB w wersji 2.

    Skoro przez te same porty na HDD leci jednak znacznie szybciej, to z
    portami wszystko w porządku. Są pendrive'y dobre i gwniane, które
    oferują prędkości znacznie niższe niż możliwe nawet przez USB 2.0,
    zwłaszcza przy zapisie.

  • 3. Data: 2018-10-01 23:33:04
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "knrdz" popup7$b8v$...@n...news.atman.pl

    > Skoro przez te same porty na HDD leci jednak znacznie szybciej, to z

    Pod USB3 coś może chodzić na USB2 lub nawet na USB1 -- wczoraj
    podłączyłem Toshibę (**chyba** do USB3, ale przewodem USB2)
    która dała szybkość kilkuset kB ma sekundę. Wypięcie i ponowne
    podpięcie do tego samego gniazdka dało szybkość USB2...

    > portami wszystko w porządku. Są pendrive'y dobre i gwniane, które oferują prędkości
    znacznie niższe niż możliwe nawet przez USB
    > 2.0, zwłaszcza przy zapisie.

    )\._.,--....,'``.
    (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' danutac.oferty-kredytowe.pl '.O_' /,
    _.. \ _\ (`._ ,.
    `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,
    `._.-(,_..'--(,_..'`-.;.' Felix Lee
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . . ;,,. ; . ,.. ; ;. .
    ..;\|/.......................................

  • 4. Data: 2018-10-02 10:44:03
    Od: knrdz <x...@t...cy>

> [...]
    > która dała szybkość kilkuset kB ma sekundę. Wypięcie i ponowne
    > podpięcie do tego samego gniazdka dało szybkość USB2...

    Może warto najpierw przeczytać wątek w którym próbujesz dodać swoje
    0,03. Otóż autor ma porty USB 2.0 i na nich zauważa kilkukrotne różnice
    prędkości między dyskiem zewnętrznym (który choć pewnie jest standardu
    USB 3.0, to na tym komputerze i tak działa w standardzie 2.0) a
    pendrive'ami (kilkukrotnie wolniejszymi, ale nie do poziomu kilkuset
    kilobajtów, a do kilku megabajtów na sekundę, skoro 4,5 GB zapisują w
    kilka minut, a nie kilka godzin). Co jest najzupełniej normalne, bo
    tanie pendrive'y labelowane "USB 2.0" często oferują znacznie niższe
    prędkości niż przewiduje standard, zwłaszcza przy zapisie.

  • 5. Data: 2018-10-02 19:43:28
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "knrdz" povb4k$itb$...@n...news.atman.pl

    Podłączyłem pod USB3 -- pod dwa naraz gniazda,
    Pod USB2 mam podobne problemy.

    > Może warto najpierw przeczytać wątek w którym próbujesz dodać swoje

    A co tu czytać? Ja miałem aż dwa posty tego wątku do czytania,
    ale Ty? Jeden post? -- i dopiero traz uznałeś, że warto?... ;)

    > 0,03. Otóż autor ma porty USB 2.0 i na nich zauważa kilkukrotne różnice prędkości
    między dyskiem zewnętrznym (który choć pewnie
    > jest standardu USB 3.0, to na tym komputerze i tak działa w standardzie 2.0) a

    Łatwo sprawdzić, bo ,,dyski USB'' mają zazwyczaj przejściówkę SATA-USB
    (więc wewnętrznie niewiele różnią się pomiędzy sobą) i różne (zupełnie
    różne -- trudno je ze sobą pomylić) przewody USB.

    Trybun pisze, że komputer (leciwy) ma tylko USB2.
    Natomiast o dysku nie pisze, czy ma USB3, czy USB2.

    Zatem Twe 'choć pewnie' chyba bierzesz ze szklanej kuli, której mi brak.

> [...]
    tanie pendrive'y labelowane "USB 2.0" często
    > oferują znacznie niższe prędkości niż przewiduje standard, zwłaszcza przy zapisie.

    Poza USB1, USB2 i USB3 są inne ,,stany'' pośrednie.

    -=-

    Wcześniej przeze mnie opisana Toshiba tak ma od kiedy pamiętam,
    choć zwykle podpinam ją nie pod dwa USB3, lecz pod dwa USB2.
    Pod SATA bezpośrednio -- OK.

    Dysk kupiłem w obudowie (Platinum czy jakoś tak) z której
    łatwo go (; wyodrębnić. ;) Do dysku dołączony był przewód
    z jedną szeroką wtyczką, nie dwiema. (tak, jakby producent
    uważał, że dysk jest energooszczędny)

    Nie tylko dyski łapią czasami jakieś wolne połączenie -- penflaszki także.
    Czasami WinZgroźny ostrzega o niewykorzystaniu potencjału ;) szybkościowego,
    czasami nie... Bywa, że pod jednym USB (zwłaszcza w netbooku) coś chadza
    zwykle szybko, podczas gdy pod sąsiednim -- wolno; lecz dziś to gniazdo
    jest chętniejsze do większej szybkości, zaś innym razem -- inne...

    Czasami muszę wiele razy podłączać i odłączać, aby uzyskać pełnię szczęścia.
    Gdy mam niewiele do kopiowania, owa pełnia nie jest istotna -- więcej czasu
    tracę na podpinanie i odpinanie...

    Problem dotyczy trzech laptopów i różnych urządzeń.
    Z innymi komputerami nie sprawdzałem.

    -=-

    W jedną stronę podróż ;) jest możliwa -- zejście na tryb wolniejszy.
    W przeciwną -- raczej nie jest. Gdy dysk/flaszka zejdzie na wolniejszy
    tryb, nie wskakuje na szybszy aż do odpięcia. Innymi słowy -- tuż po
    podłączeniu może być OK, ale po chwili może być już powoli...

    -=-

    Biorąc po uwagę Twe słowa:

    > Może warto najpierw przeczytać wątek w którym próbujesz dodać swoje

    powtórzę coś ze swej wypowiedzi:

    Nie tylko dyski łapią czasami jakieś wolne połączenie -- penflaszki także.

    O tyle trudniej to zauważyć, że z/do falaszki nie przerzucam dziesiątek
    gigabajtów. Problem ujawnia się łatwo przy wielkich plikach -- przykładowo
    przy przerzucie na flaszkę ISO z instalką W10. (właśnie teraz mam z tym do
    czynienia)

    Flaszkę warto potestować dokładniej, zanim wyda się o niej werdykt.

    )\._.,--....,'``.
    (,-.`._,'( coma |\`-/| .'O`-' ., ; o.' danutac.oferty-kredytowe.pl '.O_' /,
    _.. \ _\ (`._ ,.
    `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,
    `._.-(,_..'--(,_..'`-.;.' Felix Lee
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . . ;,,. ; . ,.. ; ;. .
    ..;\|/.......................................

  • 6. Data: 2018-10-02 20:31:05
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Trybun" 5bb072e0$0$517$6...@n...neostrada.pl

> [...]
    > Linuksa a`la 4.5GB czas kopiowania na pendrive to kilka minut, na HDD około
    50sekund. Coś nie tak u mnie z portami usb? Komputer

    4.5GB w 50 sekund to 90 MB/s? -- IMO Twe 'około' ma spory promień. ;)
    U mnie USB2 daje w porywach 30 MB/s.

    50 sekund to niemal jedna minuta, zatem penflaszka być może jest
    raptem 2 czy 3 razy wolniejsza od dysku, gdyż nie wiemy, czym
    jest u Ciebie 'kilka'.

    Jeśli nawet flaszka daje z siebie tylko ;) 30 MB/s po USB2 -- IMO jest dobra.

    Co do szybkości dysków 2.5" -- IMO z 2 TB wyciągnąć można po SATA
    ponad 100 MB/s na początku dysku, lecz z dysku mniejszego (rzadszego)
    nie osiągniesz zbyt wiele, chyba że ów dysk chadza na 7200 rpm, lub
    lepiej. ;)

    )\._.,--....,'``.

  • 7. Data: 2018-10-03 10:39:28
    Od: Trybun <c...@j...ru>

    W dniu 2018-09-30 o 09:42, knrdz pisze:

> [...]
    > portami wszystko w porządku. Są pendrive'y dobre i gwniane, które
    > oferują prędkości znacznie niższe niż możliwe nawet przez USB 2.0,

    Pewnie masz rację, zawsze wybierałem te najtańsze, jednak chyba to nie
    wyczerpuje tematu - podobno takie pamięci i tak z założenia powinny być
    szybsze od tych "tradycyjnych" talerzowych.. Jeszcze jedna wątpliwość,
    HDD to hałas, taki dysk mam w paru urządzeniach, nie licząc kompa,
    wszędzie daje się zauważyć hałas jaki się wiąże z ich pracą, _ten_
    zewnętrzny nie wydaje żadnych odgłosów. Możliwe że nastąpiła pomyłka i
    sprzedano mi zewnętrzny SSD zamiast HDD? W sumie na obudowie nie ma nic
    o tym jakiego rodzaju to dysk..

  • 8. Data: 2018-10-03 10:44:52
    Od: Trybun <c...@j...ru>

> [...]
    > ponad 100 MB/s na początku dysku, lecz z dysku mniejszego (rzadszego)
    > nie osiągniesz zbyt wiele, chyba że ów dysk chadza na 7200 rpm, lub

    To tylko prędkość orientacyjna, przecie jej nie mierzyłem stoperem, ani
    dysku, ani pendrive`ów. Małe pytanie czysto techniczne - często (nie
    zawsze) po podłączeniu pena pokazuje się okienko z komunikatem że
    dostępna jest prędkość "hi speed" i czy ją chcę włączyć teraz.
    Kliknięcie na "włącz" niczym nie skutkuje. W BIOSie parametry usb mam
    ustawione na "hi speed", o co tu chodzi, potrzebne jakieś sterowniki czy
    coś w tym stylu?

  • 9. Data: 2018-10-03 12:09:03
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    W dniu 03.10.2018 o 10:39, Trybun pisze:

    > Pewnie masz rację, zawsze wybierałem te najtańsze, jednak chyba to nie
    > wyczerpuje tematu - podobno takie pamięci i tak z założenia powinny być
    > szybsze od tych "tradycyjnych" talerzowych.. Jeszcze jedna wątpliwość,

    Pendrive'y to zamienniki nie dysków twardych, a dyskietek, od nich
    rzeczywiście są zawsze szybsze, nawet najbardziej podły EMTEC 8GB z
    mojej kolekcji, kupiony lata temu za grosze w Biedronce oferuje ok.
    11MB/s przy odczycie i 3,5MB/s przy zapisie. Z założenia to są albo
    tanie, albo szybkie, skoro wybierałeś najtańsze, to nie ma się czemu
    dziwić.

> [...]
    > zewnętrzny nie wydaje żadnych odgłosów. Możliwe że nastąpiła pomyłka i
    > sprzedano mi zewnętrzny SSD zamiast HDD? W sumie na obudowie nie ma nic

    To nie ma żadnego związku z tematem, każdy talerzowy dysk SATA bez
    problemu zapcha "pod korek" port USB 2.0 (czyli jakieś 30MB/s), nie
    potrzeba do tego SSD. Zamiast gdybać wyguglaj sobie zakupiony produkt,
    wątpię by ktoś się aż tak pomylił. W przypadku współczesnych 2,5" dysków
    zewnętrznych "hałas" to słowo mocno na wyrost, moje wydają raczej tylko
    cichy szum talerzy, słyszalny tylko dlatego że komputer mam bezgłośny.

  • 10. Data: 2018-10-03 12:24:35
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    > Trybun pisze, że komputer (leciwy) ma tylko USB2.
    > Natomiast o dysku nie pisze, czy ma USB3, czy USB2.
    >
    > Zatem Twe 'choć pewnie' chyba bierzesz ze szklanej kuli, której mi brak.

    Bo to nie ma znaczenia. Na szybkość dysku nie narzeka, to pendrajwy
    działają mu kilkukrotnie wolniej niż dysk.

    > Poza USB1, USB2 i USB3 są inne ,,stany'' pośrednie.

    Fascynujące, jakież to są te "stany pośrednie"? Windows nie musi nikomu
    przypominać że jego urządzenie podpięte do portu USB 2.0 nie działa w
    trybie Hi-Speed, bo alternatywą jest boleśnie odczuwalny tryb 40 razy
    wolniejszy, czyli właśnie "Full Speed" USB 1.0. Nie trzeba też przesyłać
    4,5GB żeby zauważyć taką różnicę prędkości.

> [...]
    > zwykle szybko, podczas gdy pod sąsiednim -- wolno; lecz dziś to gniazdo
    > jest chętniejsze do większej szybkości, zaś innym razem -- inne...

    To "jakieś wolne połączenie", o którym komunikuje Windows, to właśnie
    tryb 1.0.