  • 1. Data: 2016-06-23 21:10:54
    Temat: Perfect - Ale w koło jest wesoło... Skąd takie słowa?
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    OT czy nie OT?
    Bo chyba nie muszę tłumaczyć, o jakie słowa mi chodzi... i skąd się wzięły?
    :)
    Ale dobra, ku formalnościom, cyctat z tekstu piosenki jw: "Elektronik
    kradnie w Tewie".
    Osohozi?
    Od małego miałem wątpliwości, czy dobrze zrozumiałem, bo częste było
    zjawisko, że dykcja u niektórych wykonawców była, ten tego - nietentego.
    I nie byłem pewien usłyszanych słów. Dopiero parę lat temu okazało się, że
    usłyszałem dobrze...
    Czy to nawiązanie do jakiegoś zdarzenia? Czy wprost wypowiedź, że ktoś, być
    może pracując tam, no... zgrzeszył...?

    --
    Ludzie, którzy podniecają się swoim IQ, to frajerzy.
    (C) Stephen Hawking

  • 2. Data: 2016-06-23 21:27:47
    Temat: Re: Perfect - Ale w koło jest wesoło... Skąd takie słowa?
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2016-06-23 21:10, HF5BS wrote:
> [...]
    > Czy to nawiązanie do jakiegoś zdarzenia? Czy wprost wypowiedź, że ktoś,
    > być może pracując tam, no... zgrzeszył...?

    Coś ta wiedza o PRL jest (jak widać) nierzetelnie przekazywana.
    Kazdy lub prawie kazdy coś "kradł"/"wynosił" bo potrzebował towaru na
    wymianę...
    W miejscach "zbiorowego żywienia" tradycja ta dotrwała do wczesnych lat
    90 (potwierdzam obserwacja własną,) a może i do dzisiaj

    Włodek

    P.S.

    starałem się streszczać

  • 3. Data: 2016-06-23 21:48:18
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-06-23 o 21:27, Włodzimierz Wojtiuk pisze:

> [...]
    > W miejscach "zbiorowego żywienia" tradycja ta dotrwała do wczesnych lat
    > 90 (potwierdzam obserwacja własną,) a może i do dzisiaj

    W którejś z ówczesnych gazet był taki oto rysunek:

    klient pyta sprzedawcę na targowisku
    -Czy te rzeczy aby nie są kradzione?
    -Ależ skąd! One są stamtąd, gdzie pracuję!

    P.P.

  • 4. Data: 2016-06-23 21:48:46
    Od: Yakhub <p...@p...pl>

    Dnia Thu, 23 Jun 2016 21:27:47 +0200, Włodzimierz Wojtiuk napisał(a):

    > Coś ta wiedza o PRL jest (jak widać) nierzetelnie przekazywana.
    > Kazdy lub prawie kazdy coś "kradł"/"wynosił"

    Właściwe słowo to: "załatwiał" :)

    --
    Yakhub

  • 5. Data: 2016-06-23 21:52:01
    Od: Andrzej <d...@o...pl>

    W dniu 2016-06-23 o 21:10, HF5BS pisze:
> [...]
    > Czy to nawiązanie do jakiegoś zdarzenia? Czy wprost wypowiedź, że ktoś,
    > być może pracując tam, no... zgrzeszył...?

    Miałem praktykę w Tewie jako uczeń Technikum Łączności. Chyba w roku 65
    ub. wieku. ("To pan jeszcze żyje?"*). Tam pracownice wynosiły
    tranzystory w natapirowanych fryzurach. To były czasy TG1-5, 10,20,39,40,70.
    --
    * Tekst mojego byłego ucznia, kiedy przypadkiem spotkaliśmy się na ulicy.

  • 6. Data: 2016-06-23 22:15:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Andrzej napisał:

> [...]
    > --
    > * Tekst mojego byłego ucznia, kiedy przypadkiem spotkaliśmy się na ulicy.

    Znajomy profesor wykładał w latach siedemdziesiątych na uniewesytecie
    w Lagos, w Nigerii. Tam usłyszał (czy może mu powtórzono) taki tekst
    studentów: "Ten to na pewno czarownik, bo taki stary, a jeszcze żyje".
    Bardzo stary wtedy jeszcze nie był, ale wyglądał, trzeba przyznać.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2016-06-23 22:18:51
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > I nie byłem pewien usłyszanych słów. Dopiero parę lat temu okazało się,
    > że usłyszałem dobrze...

    Lepsze to niz "MacArtneya but";-)

    > Czy to nawiązanie do jakiegoś zdarzenia?

    W penym sensie czasy byly to zlote: Firma produkowala cos. Czesc tej
    produkcji byla zepsuta. Ta firma, ktora to produkowala, nie mogla
    naprawic, bo... nie miala czesci. Wedrowalo wiec to cos do BOMISu, gdzie
    O'Pajaczek byl czestym gosciem, mlodzieniec ow to cos kupowal, na
    Wolumenie kupowal czesci, naprawial i dawal kumplowi do sprzedania. Zyla
    zlota. Dla mlodszych jeszcze jedna ciekawostka z "wyzszosci" socjalizmu,
    otóż zlozenie telewizora samemu od podstaw, pozwlalo zarobic mniej
    wiecej miesieczna srednia krajowa. A czesci calkiem legalnie mozna bylo
    kupic w nieodzalowanych BOMISach, bo bywalo, ze wyprodukowano pare PCB
    do jakiegos TV, radia, magnetofonu, ale skonczyc produktu sie nie dalo,
    bo brakowalo jakiegos tranzystorka za cenne dewizy. Ow tranzystorek, czy
    procesorek byl mimo COCOMu bez problemu dostepny na Wolumenie.
    Kradzionych rzeczy bylo zapewne tez sporo.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 8. Data: 2016-06-23 22:56:09
    Od: BaSk <piszcie.sobie.n@berdyczow>

    W dniu 2016-06-23 o 21:48, Yakhub pisze:

    > Właściwe słowo to: "załatwiał" :)

    Nie jedyne! Można było "zdobyć", albo trafić (bo "rzucili"), oraz
    "zorganizować". A ciekawostką tego "na dziś" jest to, że niektórzy
    "poważni ekonomiści" porównują stosunek cen do dochodów, z tamtych
    czasów do dzisiejszych. I twierdzą, że "wtedy było taniej".

    Przez "drobną nieścisłość" zapominają, że wcale *nie* było! Czytaj:
    nie było tego w otwartej sprzedaży, a co najwyżej spod lady, za całkiem
    inne pieniądze...

  • 9. Data: 2016-06-23 23:05:38
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-06-23 o 22:18, Pawel "O'Pajak" pisze:
    > A czesci calkiem legalnie mozna bylo kupic w nieodzalowanych BOMISach

    Ja tak złożyłem sobie monitor do ZX81. Do dziś został mi zapasowy :-)
    bursztynowy kineskop.

    Robert

  • 10. Data: 2016-06-23 23:15:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Robert Wańkowski napisał:

    > Ja tak złożyłem sobie monitor do ZX81. Do dziś został mi zapasowy :-)
    > bursztynowy kineskop.

    Bursztynowy? Ja kupiłem zielony, bo akurat rzucili. Bursztynowych nie
    spotkałem nigdy. Też złożyłem monitor do ZX81. Podłączałem go do wyjścia
    magnetofonowego -- mało kto wiedział, że jest ono również po prostu
    wyjściem monitorowym "niskiej częstotliwości", czyli przed modulatorem
    telewizyjnym. Potem do tego monitora dokupiłem (też w BOMISie) głowicę
    i całą resztę przeobrażającą ów monitor w telewizor. W roku 1989 uznałem,
    że czegoś można się z telewizji dowiedzieć. Kilka miesięcy wytrwałem.

    --
    Jarek