  • 1. Data: 2018-12-27 14:38:07
    Temat: Perwskitowa fotowoltaika
    Od: Marek <f...@f...com>

    3 lata temu było głośno, Pani Ola założyła spółkę, starała się o
    inwestorów:

    https://youtu.be/nrhJU_QSIq0

    Udalo się pozyskać inwestora z Japonii,  plotka ktrąży ,  że podobno
    się wycofał.

    Niedawno był news, że udało im się podpisać umowę na wyłączność (!)
    ze Skanska  na pokrycie folią perwskitową jakiegoś budynku w
    Warszawie.

    Jak się poczyta o tych perwskitach to okazuje się, że  to tak
    kolorowo nie jest (o czym nie mówi się w tych prezentacjach), że
    ogniwa się szybko degradują i po kilku miesiącach można je wyrzucić.

    Czy coś więcej wiadomo co słychać w temacie? Czy trudności z
    trwałością udało się  przezwyciężyć? Czy niestety kolejny  polski
    wynalazek spocznie obok niebieskiego lasera i grafenu/a?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2018-12-27 15:27:22
    Temat: Re: Perwskitowa fotowoltaika
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
> [...]

    >trwałością udało się przezwyciężyć? Czy niestety kolejny polski
    >wynalazek spocznie obok niebieskiego lasera i grafenu/a?

    Jak to ze wszystkim - czesto wynalazek wymaga dopracowania, czasem
    trwa to dlugie lata.
    I czasem wymaga paru podejsc.

    Co do niebieskiego lasera - jesli sie nie myle, to nad GaN caly
    cywilizowany swiat pracowal.
    I caly swiat sie poddal, bo GaN okazal sie wredny.

    Jeden Nakamura w Nichii sie nie poddal, co mu ~12 lat zajelo, i nasz
    PAN tez wszedl do gry,
    bo "my sie tu znamy na wysokich cisnieniach, a GaN to lubi".

    A gdzies tam jeszcze jest prezes Nichii, co mogl powiedziec "jak dlugo
    mamy jeszcze placic za nic", ale nie powiedzial.

    J.

  • 3. Data: 2018-12-27 17:04:16
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 27 Dec 2018 15:27:22 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Co do niebieskiego lasera - jesli sie nie myle, to nad GaN caly
    > cywilizowany swiat pracowal.
    > I caly swiat sie poddal, bo GaN okazal sie wredny.

    Ja słyszałem o innej wersji. Nasi nie mogli opracować metody
    skupienia wiązki. I tak długo kombinowali z tym skupianiem aż w końcu
    się zorientowali, że w sklepach dawno są ja odtwarzacze blu-ray, bo
    tam się okazało do niczego potrzebne skupianie.
    Podobno to samo z grafenem, Chińczycy już pokazali baterie grafenową.
    Nie ma takiej rzeczy co by Chińczyk nie zrobił. Jeśli nie robi
    znaczy, że nieopłacalne.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2018-12-27 18:46:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >się zorientowali, że w sklepach dawno są ja odtwarzacze blu-ray, bo
    >tam się okazało do niczego potrzebne skupianie.

    Ja wiem glownie to, co sie domyslam na podstawie strzepow
    upublicznionych informacji.

    Ale wiedza rysuje mi sie taka:
    -swiat poszedl w kierunku epitaksji, co kiepsko wychodzilo, bo
    osadzali na innym podlozu, ktore kiepsko pasowalo,
    -co nie przeszkodzilo Nakamurze/Nichii wykonac niebieskiego lasera,

    -nasz GaN z PAN powstawal w postaci cienkich plytek ... ktore swietnie
    sie nadawaly na podloza do epitaksji,
    -... tylko po co, skoro patrz wyzej.
    Nadawalo sie to do zastosowan specjalnych, gdzie malutkie laserki z
    BL nie wystarczaly.

    -jeden z doktorantow PAN wpadl na inna metode - tzw hydrotermalna. Tzn
    metoda jest znana, ale on uzyl do GaN.
    -co tam sie dalej dzialo to nie wiem, ale pieniadze na rozwoj dała mu
    Nichia, założyl firme Ammono, i robił piekne kryształy.
    -ktore były sprzedawane za duze pieniądze, znow - wymagającym
    odbiorcom.
    Bodajze IWC PAN zaprzestal produkcji swoja wczesniejsza metoda, bo
    te byly lepsze.

    -minelo pare lat ... firma Ammono zbankrutowala.
    - upadlosc to jeszcze nie koniec

    https://www.ammono.com/news/140-informacja-spolki-am
    mono-sa-w-upadlosci-likwidacyjnej-dotyczaca-nierzete
    lnych-informacji-pojawiajacych-sie-w-mediach
    https://www.ammono.com/news

    >Podobno to samo z grafenem, Chińczycy już pokazali baterie grafenową.
    >Nie ma takiej rzeczy co by Chińczyk nie zrobił. Jeśli nie robi
    >znaczy, że nieopłacalne.

    Jeszcze nie wszystko Chinczyk potrafi.
    Zobacz np kwestie procesorow dla ZTE.

    J.

  • 5. Data: 2018-12-27 20:51:13
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 27 Dec 2018 18:46:52 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Zobacz np kwestie procesorow dla ZTE.

    Polityka, nic więcej.

    --
    Marek

  • 6. Data: 2018-12-27 21:11:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 27 Dec 2018 20:51:13 +0100, Marek napisał(a):

    > Polityka, nic więcej.

    Ale oprocz polityki - nie umieja Chinczycy jeszcze zrobic Snapdragona.

    J.

  • 7. Data: 2018-12-27 21:57:46
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 27 grudnia 2018 21:12:32 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > Ale oprocz polityki - nie umieja Chinczycy jeszcze zrobic Snapdragona.

    Nie wiem co masz na myśli pisząc "nie umieją", ale robią Kirina.

  • 8. Data: 2018-12-27 22:05:29
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 27 grudnia 2018 17:04:16 UTC+1 użytkownik Marek napisał:
    > Nie ma takiej rzeczy co by Chińczyk nie zrobił.

    To jest mit odległy od prawdy tak samo jak ich domniemana pracowitość, inteligencja,
    logiczne myślenie itd. Im ktoś jest dalej (geograficznie lub poznawczo) od Chin, tym
    łatwiej wyznaje przekonania tego typu- bo to taka sama abstrakcja jak kolor piór w
    skrzydłach aniołów, lub łusek na skórze diabłów.

  • 9. Data: 2018-12-27 22:39:40
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 27 Dec 2018 13:05:29 -0800 (PST), Konrad Anikiel
    <a...@g...com> wrote:
    > To jest mit odległy od prawdy tak samo jak ich domniemana pracowito?
    > ?ć, inteligencja, logiczne myślenie itd. Im ktoś jest dale

    Prawda, ale nie zapominaj, że w tym zakresie wszystko można kupić.
    Do tego inteligencja ani pracowitość nie jest potrzebna

    --
    Marek

  • 10. Data: 2018-12-27 22:44:47
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 27 grudnia 2018 22:39:40 UTC+1 użytkownik Marek napisał:

    > Prawda, ale nie zapominaj, że w tym zakresie wszystko można kupić.
    > Do tego inteligencja ani pracowitość nie jest potrzebna

    A po co kupować? Ani inteligencja, ani pracowitość nie była potrzebna: Polacy "robią"
    świetne silniki, a nawet całe samochody!