  • 21. Data: 2018-12-29 16:28:45
    Temat: Re: Perwskitowa fotowoltaika
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 29 Dec 2018 05:03:10 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):

    > Za chińskie pieniądze, do chińskiego produktu, na początku wyłącznie na chiński
    rynek.

    Ale zrobic nie potrafia :-)

    > Czemu nie w Nigerii?

    Nie wiem. Moze te Murzyni leniwi sa.

    > Ty na prawdę w to wierzysz...

    A co - myslisz, ze oni jacys gorsi/inni i smartfony im sie nie
    podobaja tak jak nam ?

    > I ta cena to dzięki Applowi?

    Cena gejfona to dzieki Applowi.
    Cena Huaweia ... dzieki Chinczykom, Tajwanczykom, Koreanczykom ... i
    moze nawet Nigeryjczykom, jesli cos tam wydobywaja dla reszty swiata ?

    > Bardziej baterii.

    Ale nie baterie teraz liczymy :-)

    > Deindustrializacja to złożony proces, ludzie grube książki piszą.

    To na temat elektroniki powinien byc osobny rozdzial.

    > A widzisz! To zupełnie co innego umieć coś zrobić ale nie umieć na tym zarobić...

    Ale ZTE umial zarobic.
    Tylko nie zadbal o to, aby umiec zrobic i widzisz jak sie skonczylo.

    > Myślę że ZTE poczeka do końca kadencji Trumpa. A może się okazać że drugiej nie
    będzie...

    A tu widzisz - Trump jest za, a Senat przeciw.

    Ja tam mysle, ze wyciagna szersza nauke i kiedys naloza sankcje na
    Apple :-)

    > Różne. Samsungi są popularne, Iphony też.

    I sankcji nie ma ?

    > Tajwan ma czystsze powietrze.

    Ma to znaczenie, czy i tak trzeba jeszcze wiele razy filtrowac ?

    > No ale ta strona nie jest dla inżynierów, ani dla zakupowców.

    A jakby taki inzynier czy zakupowiec chcial sie skontaktowac ?

    J.

  • 22. Data: 2018-12-29 19:17:07
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 30 grudnia 2018 00:29:17 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

    > Ale zrobic nie potrafia :-)

    Możesz tak myśleć.

    > Nie wiem. Moze te Murzyni leniwi sa.

    Biedni są, według Twojego kryterium powinni wytwarzać rynek.

    > A co - myslisz, ze oni jacys gorsi/inni i smartfony im sie nie
    > podobaja tak jak nam ?

    Myślę że błędnie przypisujesz biedzie jakieś rynkotwórcze zdolności.

    > Cena gejfona to dzieki Applowi.
    > Cena Huaweia ... dzieki Chinczykom, Tajwanczykom, Koreanczykom ... i
    > moze nawet Nigeryjczykom, jesli cos tam wydobywaja dla reszty swiata ?

    Szukaj związku a nie oczywistych różnic.

    > Ale nie baterie teraz liczymy :-)

    Nie. A gdzie występują najpowszechniej używane mikroprocesory i kto je produkuje?

    > To na temat elektroniki powinien byc osobny rozdzial.

    A to coś bardziej szczególnego niż każdy inny przemysł?

    > Ale ZTE umial zarobic.
    > Tylko nie zadbal o to, aby umiec zrobic i widzisz jak sie skonczylo.

    Klasyczny przykład olania łańcucha dostaw. Zresztą: nic się nie skończyło. Poradzą
    sobie, nie z samych telefonów żyją.

    > A tu widzisz - Trump jest za, a Senat przeciw.

    Za JFKeyem też nie wszyscy byli.

    > Ja tam mysle, ze wyciagna szersza nauke i kiedys naloza sankcje na
    > Apple :-)

    Europa nakłada...

    > I sankcji nie ma ?

    Nieoficjalna dystrybucja.

    > Ma to znaczenie, czy i tak trzeba jeszcze wiele razy filtrowac ?

    Ma znaczenie, bo trzeba wiele razy filtrować.

    > A jakby taki inzynier czy zakupowiec chcial sie skontaktowac ?

    To zadzwoni do account managera. Przecież to wszystko robione na zamówienie.

  • 23. Data: 2018-12-29 23:25:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 29 Dec 2018 10:17:07 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):

    > Biedni są, według Twojego kryterium powinni wytwarzać rynek.

    > Myślę że błędnie przypisujesz biedzie jakieś rynkotwórcze zdolności.

    Chyba sie nie rozumiemy.
    1) bieda rozwija rynek pracy, w wyniku czego Apple produkuje w
    Shenzen.

    2) moze nie bieda, ale nizsze zarobki, rozwijaja rynek zbytu na tansze
    produkty. Tylko jeszcze koszta produkcji musza spasc odpowiednio.

    > A to coś bardziej szczególnego niż każdy inny przemysł?

    IMO tak.

    Chocby jak widzisz - mozna dobrze zyc z produkcji procesorow, wcale
    ich nie produkujac.

    A przy okazji tak sie zminiaturyzowal, ze to maszyny musza robic ...
    wiec skad to wynoszenie produkcji ?

    > Klasyczny przykład olania łańcucha dostaw.

    W tym przypadku to raczej amerykanskiego zandarma

    >Zresztą: nic się nie skończyło. Poradzą sobie, nie z samych telefonów żyją.

    Poradzili sobie - zaplacili kare i wrocili do interesu.
    Moze te inne rzeczy tez wymagaja procesorow :-)

    > Za JFKeyem też nie wszyscy byli.

    > Europa nakłada...

    Ale tak niespecjalnie zadbala o lancuch dostaw :-)

    > Ma znaczenie, bo trzeba wiele razy filtrować.

    Ale tam ponoc jakas kosmiczna czystosc obowiazuje, to nawet czyste
    tajwanskie powietrze jest zbyt brudne ...

    J.

  • 24. Data: 2018-12-30 10:43:55
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 30 grudnia 2018 07:24:58 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

> [...]
    >
    > 2) moze nie bieda, ale nizsze zarobki, rozwijaja rynek zbytu na tansze
    > produkty. Tylko jeszcze koszta produkcji musza spasc odpowiednio.

    Dżejef, poziom Twojej kompromitacji sięga żenady, więc może zostawmy już ten temat.
    Natomiast początkowe pytanie pozostaje otwarte: co wyniknie z prac nad perowskitową
    fotowoltaiką w Polsce? Jak to w ogóle się stało że Skanska podpisałła umowę na
    wyłączność z firmą która powstała znkąd? Jak to się stało że ta Skanska za pieniądze
    polskiego podatnika nastawiała tysiące kilometrów nikomu nie potrzebnych osłon
    dźwiękoszczelnych wzdłuż dróg i ma do nich wyłączne prawa, a teraz może okazać się
    potentatem energetycznym w ogóle nie inwestując w rozwój energetyki? Wiesz coś?

  • 25. Data: 2018-12-30 14:41:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 30 Dec 2018 01:43:55 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):

    > Dżejef, poziom Twojej kompromitacji sięga żenady, więc może zostawmy
    > już ten temat. Natomiast początkowe pytanie pozostaje otwarte: co
    > wyniknie z prac nad perowskitową fotowoltaiką w Polsce?

    Jak znam zycie, to niewiele.
    Sie okaze, ze one wcale nie takie dobre ...

    I moze nawet to jest przyszlosciowy produkt, tylko jak sie okaze, ze
    wymaga 20 lat na dopracowanie ...

> [...]

    > polskiego podatnika nastawiała tysiące kilometrów nikomu nie
    > potrzebnych osłon dźwiękoszczelnych wzdłuż dróg

    To pewnie proste - wygrala przetarg, sladajac najtansza oferte.
    Bo "podatnik" uwazal, ze ekrany sa potrzebne.

    > i ma do nich wyłączne prawa,

    A ma ? Na razie byla mowa o biurowcach.

    > a teraz może okazać się potentatem energetycznym w
    > ogóle nie inwestując w rozwój energetyki? Wiesz coś?

    Jak bedziesz zadawal takie pytania, to na pewno nic nie wyjdzie :-)

    Mnie sie to wydaje calkiem dobrym pomyslem, zeby ekrany prad
    produkowaly.

    Jesli chetny inwestor postawi ekrany w zamian za prawa do pradu -
    swietnie. Jak je postawi za pol ceny - tez swietnie.
    Bo tak w ogole to "dogadac sie na wylaczne prawa" to obecnie pewnie
    sie nie da. Brak odpowiednich przepisow.
    Moze w ramach jakiejs "prywatnej" autostrady ...

    A tak w ogole to mamy w kraju rozne fundusze na takego typu
    inwestycje, wiec czemu nie mialby inwestor wystapic o refundacje ?

    A czemu Skanska podpisala kontrakt z firma z nikad ?
    Moze pani Ola ma dar przekonywania i cos, czym sie moze pochwalic ?
    Moze Skanska sama szuka dobrych ekologicznych pomysłow, nawet bez
    gwarancji zysku z inwestycji ... w sumie to tylko pochwalic.

    No chyba, ze za pare miesiecy przeczytamy, ze Skanska zbankrutowala,
    zostawila kontrahentow z niesplacalnymi wierzytelnosciami, a pieniadze
    znikly nie wiadomo gdzie :-)

    J.

  • 26. Data: 2019-01-21 10:16:42
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Jeden Nakamura w Nichii sie nie poddal, co mu ~12 lat zajelo, i nasz PAN
    > tez wszedl do gry,
    > bo "my sie tu znamy na wysokich cisnieniach, a GaN to lubi".

    Tak się świetnie znamy, że żadnego polskiego tranzystora z GaN w sklepie
    znaleźć nie potrafię. A ile w to poszło kasy z portfeli podatników, to
    mózg staje.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 27. Data: 2019-01-21 16:00:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:

    >Tak się świetnie znamy, że żadnego polskiego tranzystora z GaN w
    >sklepie
    >znaleźć nie potrafię. A ile w to poszło kasy z portfeli podatników,
    >to mózg staje.

    Jakies tam osiagniecia byly.

    Niestety - tak to dziala - trzeba duzo zainwestowac, a wynik bedzie
    ... albo nie.
    Czesciej nie.
    Ale nie zainwestujesz, to na pewno nie zarobisz.

    Jedna Nichia miala szczescie - utrzymywali tego Nakamure, akurat jemu
    wyszlo, i Nichia zarobila miliony ... chyba juz miliardy.

    A na koniec wyplacili Nakamure premie za wynalazek ... 180$ :-)

    Co prawda jakos tak szybko Nichii wyrosla konkurencja.

    J.

  • 28. Data: 2019-01-21 16:52:48
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Niestety - tak to dziala - trzeba duzo zainwestowac, a wynik bedzie ...
    > albo nie.

    To zupełnie jak z Narodowym Programem Kopania Dziury. Za pieniądze
    podatnika trzeba wykopać dziurę, jakiej świat jeszcze nie widział.
    Przemysł maszyn ciężkich powinien dostać gigantyczny impuls do rozwoju,
    skutkując przełomem w konstrukcji koparek. Jak nie wystarczy, to jest
    jeszcze Narodowy Program Zasypywania Dziury.

    Z polskich badań nad GaN dostałeś dokładnie tyle, co z NPKD.
    A nawet mniej, bo dobra koparka by znalazła zastosowanie.

    > Ale nie zainwestujesz, to na pewno nie zarobisz.

    Tertium datur: to jest PAN, zainwestujesz i na pewno nie zarobisz.

    Bądźmy poważni, kto Ci w Polsce zrobi to:

    https://pl.mouser.com/ProductDetail/GaN-Systems/GS66
    506T-E01-MR?qs=sGAEpiMZZMshyDBzk1%2fWizGlbhgI%252b0Z
    5WRYjHtpbAVt6vhaw2JwyFA%3d%3d

    Pozdrawiam, Piotr

  • 29. Data: 2019-01-21 23:03:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:
> [...]
    >rozwoju, skutkując przełomem w konstrukcji koparek. Jak nie
    >wystarczy, to jest
    >jeszcze Narodowy Program Zasypywania Dziury.

    No ale widzisz - tak to dziala na calym swiecie.
    To skad sie postep techniczny ?

    >Z polskich badań nad GaN dostałeś dokładnie tyle, co z NPKD.
    >A nawet mniej, bo dobra koparka by znalazła zastosowanie.

    Fadroma padła :-(

    A efekt taki, ze nawet podwozia do armaty nie potrafimy zrobic :-)

> [...]
    >Bądźmy poważni, kto Ci w Polsce zrobi to:
    >https://pl.mouser.com/ProductDetail/GaN-Systems/GS6
    6506T-E01-MR?qs=sGAEpiMZZMshyDBzk1%2fWizGlbhgI%252b0

    IMO - pare osob by sie znalazlo. A moze juz nie ..

    Zobacz
    http://topganlasers.com/

    Moze im trzeba podpowiedziec, ze nie tylko diody daje sie z
    polprzewodnikow robic :-)

    http://project-nanotec.com/topgan.html

    J.

  • 30. Data: 2019-01-21 23:19:27
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > To skad sie postep techniczny ?

    No raczej nie z Polski.

    > IMO - pare osob by sie znalazlo. A moze juz nie ..

    Ale tu nie chodzi o "parę osób", tylko o zaplecze
    technologiczno-przemysłowe. Nawet gdybyś trzymał w dłoni gotowe plany
    takiego tranzystora, to i tak nie masz gdzie z nimi pójść. W Stanach masz,
    na Tajwanie masz, w paru innych miejscach też. Możesz co najwyżej
    sprzedawać licencje, choć i to byłoby gigantyczne osiągnięcie.

    > Moze im trzeba podpowiedziec, ze nie tylko diody daje sie z
    > polprzewodnikow robic :-)

    Nie chcę nikomu przerywać wesołej zabawy.

    Pozdrawiam, Piotr