  • 1. Data: 2016-09-18 11:06:04
    Temat: Pisanie programów do obliczeń symbolicznych
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    Był kiedyś taki program Derive. Maxima jest napisana w Lispie czy języku
    lispopodobnym. Są kobyły jak Matematica czy Wolfram.
    Nic nie powinno być przeszkodą, aby pisać to nie w językach
    lispopodobnych ale ogólnego przeznaczenia C++ czy Javie. Ale jak napisać
    nawet najprostsze narzędzie do przekształcania wzorów? Raczej nie
    stosuje się algorytmów lecz pewne reguły przekształceń, które program
    musi wiedzieć jak które użyć.

  • 2. Data: 2016-09-18 11:50:25
    Temat: Re: [Blog] Pisanie programów do obliczeń symbolicznych
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 18.09.2016 11:06, Borneq wrote:
> [...]
    > nawet najprostsze narzędzie do przekształcania wzorów? Raczej nie
    > stosuje się algorytmów lecz pewne reguły przekształceń, które program

    Poprawiłem temat.
    :>

    Pzdr
    bartekltg

  • 3. Data: 2016-09-18 19:09:55
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    nie bądź europejsczyk, temat ciekawy!

  • 4. Data: 2016-09-18 19:34:41
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 18.09.2016 19:09, platformowe głupki wrote:
    > nie bądź europejsczyk, temat ciekawy!

    Ale post nie.

    Facet ani nie zadał pytania, ani nic nie opowiedział.

    Ale rozumiem, dlaczego akurat tobie się taka forma podoba;>

    pzdr
    bartekltg

  • 5. Data: 2016-09-18 21:20:03
    Temat: Re: Pisanie programów do obliczeń symbolicznych
    Od: Nemrod <n...@t...crusader.knights.org>

    W dniu 2016-09-18 o 11:06, Borneq pisze:
    > (...) Ale jak napisać
    > nawet najprostsze narzędzie do przekształcania wzorów? (...)

    Nic ci to nie pomoże. Rozważ następujący przykład:

    (z0+z1)*(z2+z3)*(z4+z5)*(z6+z7)*(z8+z9)*...*(z98+z99
    )=?

    Należy to wszystko dokładnie wymnożyć i podać wynik.

    * * *

    Obecnie NIE ISTNIEJE żaden komputer, który może tego dokonać,
    a nawet jeśli za 1000 lat powstanie takowy, to wystarczy
    drobna modyfikacja (zwiększenie ilości czynników) i maszyna kaput.

    --
    Nemrod Vargardsson

    Pwt 32,41 Gdy miecz błyszczący wyostrzę
    i wyrok wykona ma ręka,
    na swoich wrogach się pomszczę,
    odpłacę tym, którzy Mnie nienawidzą.
    42 Upoję krwią moje strzały,
    mój miecz napasie się mięsem,
    krwią poległych i uprowadzonych,
    głowami dowódców nieprzyjacielskich.

  • 6. Data: 2016-09-19 11:55:28
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 18.09.2016 o 21:20, Nemrod pisze:

    > Nic ci to nie pomoże. Rozważ następujący przykład:
    >
    > (z0+z1)*(z2+z3)*(z4+z5)*(z6+z7)*(z8+z9)*...*(z98+z99
    )=?

    > Należy to wszystko dokładnie wymnożyć i podać wynik.

    Numerycznie da się łatwo wyliczyć algorytmem.
    A symbolicznie:
    Chodzi o to że w wyniku liczba członów rośnie wykładniczo?

  • 7. Data: 2016-09-19 12:26:05
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On Sunday, September 18, 2016 at 9:20:00 PM UTC+2, Nemrod wrote:

    > Nic ci to nie pomoże.

    Etam. Równie dobrze można by napisać, że nie ma kompilatora ani komputera, który
    potrafi skompilować/wykonać dowolnie duży program.
    Ważne, że są kompilatory, które potrafią kompilować użyteczne programy.
    Podobnie, "nawet najprostsze narzędzie do przekształcania wzorów" też będzie
    użyteczne w jakimś zbiorze problemów.

    Inaczej - problem, który podałeś, to wyłącznie... Twój problem.

  • 8. Data: 2016-09-19 12:30:08
    Od: Nemrod <n...@t...crusader.knights.org>

    W dniu 2016-09-19 o 11:55, Borneq pisze:
    )=?
    > Numerycznie da się łatwo wyliczyć algorytmem.

    O tym nie rozmawiamy.

    > A symbolicznie:
    > Chodzi o to że w wyniku liczba członów rośnie wykładniczo?

    Dokładnie. I są problemy które wymagają postaci "wymnożonej",
    co oczywiście w ogólnym wypadku jest sprzętowo nieosiągalne.

    A zatem ślepa wiara, że komputer jest w stanie wszystko wyliczyć,
    jest niczym nieuzasadniona. Algorytmy nie będą myśleć
    za człowieka.

  • 9. Data: 2016-09-19 12:40:08
    Od: Nemrod <n...@t...crusader.knights.org>

    W dniu 2016-09-19 o 12:26, Maciej Sobczak pisze:
    > Etam. Równie dobrze można by napisać, że nie ma kompilatora ani komputera, który
    potrafi skompilować/wykonać dowolnie duży program.

    Nie zrozumiałeś. Istnieją bardzo proste, małe programy, które niestety
    z powodów sprzętowych są całkowicie nieużyteczne. I nie da się nic
    z tym zrobić.

    > Ważne, że są kompilatory, które potrafią kompilować użyteczne programy.
    > Podobnie, "nawet najprostsze narzędzie do przekształcania wzorów" też będzie
    użyteczne w jakimś zbiorze problemów.

    Zastosowanie to chyba sprawdzanie umiejętności przedszkolaków. Tutaj
    nawet po 50 poziomach nawiasów program się wywala. A co do dopiero by
    było przy setkach albo tysiącach?

    > Inaczej - problem, który podałeś, to wyłącznie... Twój problem.

    Cóż, nie znasz się.

  • 10. Data: 2016-09-19 14:41:19
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Sun, 18 Sep 2016 11:06:04 +0200, Borneq
    <b...@a...hidden.pl> wrote:
    > lispopodobnych ale ogólnego przeznaczenia C++ czy Javie. Ale jak
    napisać

    W Pythonie coś jest. Niespecjalnie wnikałem, bo Mathematica i Alfa
    albo dają radę albo nie. A jak nie, to trzeba robić to siecią
    neuronową, tj. użyć mózgu. Własnego.