  • 11. Data: 2017-10-28 00:19:06
    Temat: Re: Plany zakupu licencji od Alcatela, Teletra, joint-venture...
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2017-10-27 o 23:43, J.F. pisze:
    > Hiperinflacja to byla w 1989. Potem Balcerek jakos to ogarnal i
    > zatrzymal.

    Nie zatrzymał tego tak od razu: wpierw odczekał, aż ona wytopi ze
    skarpet, i wkładów bankowych spooory "nawis inflacyjny" (tak to jest
    określane przez banksterów, tych samych, którzy promują pie***ny
    interwencjonizm państwowy). Przekładając to na efekt zrozumiały dla
    laika: inflacja obrabowała ludzi z oszczędności gromadzonych latami na
    czarną godzinę (albo np na mieszkanie, czy choćby tego, już
    przysłowiowego - fiata małego).

    Co do określenia "nawis inflacyjny" to jest to typowa nowomowa, która
    (nie każdy to wie) zmierza do tego, by zakłamując mowę - zakłamać
    *rzeczywistość*. Co takiego zakłamuje używanie oszukańczego terminu
    "nawis i~"? Ano to, że takie określenie sugeruje jednoznacznie, że to
    sami posiadacze oszczędności w jakiś tajemniczy sposób przyczynili się
    do inflacji, gdy tymczasem jedynym liczącym się jej źródłem jest
    powstanie nierównowagi pomiędzy dwiema masami: towarową, i pieniężną.
    Skąd ta nierównowaga (ujemna)? Tylko i wyłącznie stąd, że produkuje ją
    rząd! Precyzyjniej: na zamówienie min.fin'a robi to bank emisyjny,
    drukując wciąż więcej i więcej. Za ów enigmatyczny nawis - szary
    Kowalski może ponosić odpowiedzialność w dwóch możliwych przypadkach:
    gdy niezasłużenie zarabia więcej, niż wytwarzana przez niego "masa
    towarowa", albo...
    Albo ma w piwnicy małą drukarenkę, i puszcza w obieg efekty jej
    działania. Tertium non datur!

  • 12. Data: 2017-10-28 12:29:10
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "BaSk" <piszcie.sobie.n@berdyczow> napisał w wiadomości

    > Łał, toż to siekierezada! Mniej oszołomi uderzenie kafarem w potylicę:
    > piwo ma mnóstwo fuzla / fuzli, i to ich obecność określa siłę rażenia
    > tego napoju. A gdy go jeszcze podwatujesz do 20%, to zadziała mocniej,
    > niż tęga gorzała.

    Stąd nie piję do urżnięcia, lecz dla podbicia smaku. I też nie każde.
    Ewentualnie takie piwa, jak Amsterdam (bodajże) Navigator, 10%, oraz
    Maximator, 11.6% (alkoholu, nie ekstraktu). Pijam jeszcze Van Pur 8.5
    bodajże, ale ono czasem działa kacująco, być może odwadnia i to od
    odwodnienia łeb napier^Hprza. Wódki najchętniej koszerne, bo nie mieszane,
    nie kacują. Lubię w ogóle piwa mocne, mniej łeb nawala, byle z ilością nie
    przegiąć. Staram się nie schodzić poniżej 6-7 % per piwero. "Najmniejsze",
    to Warka Strong, przed zwykłą już się wzbraniam, 6.2, chętnie "watuję"
    pięćdziesiatką, albo i całym szczeniakiem 100 ml. I więcej nie, aby nie
    ścięło. Chociaż raz... Coś wyszło, ze byłem krewny strażakom w pracy
    koszerną gorzałę (powodu domyślam się i wcale mi to nie przeszkadzało, nie
    jestem rasistą). Zwykła, 40%, choć z certyfikatem rabina. No, ładunek
    dotarł, nie wypada nie skorzystać, zwłąszcza, że częstuja. Po dziecinnym,
    albo 50 gie, jeden. Za zdrowie... JEB... kurde, jakby 200% miało. Nie
    pamiętam, jak wróciłem na swoją centralę :)
    Pamiętam kiedyś, jak włócząc się po Boernerowie, nabyłem w jednym z
    tamtejszych sklepów litrowe, duńskie OIDP, piwo w puszce, o stężeniu 10%.
    Wytrąbiłem chodząc po okolicy, nawet nie było źle, pętla autobusowa, autobus
    prosto pod dom na Pradze, ale nawet mnie nie ścięło, odbija mi czasem na
    takie nietypowe wiązki, ale wiem, jakiej granicy nie przekraczać :)

    > A co do "podwatowania" browaru, to polecam, i to gorąco, do zwykłego,
    > jasnego fulla dodać proporcjonalnie 1/5 do 1/3 advocata. Z braku
    > oryginalnego może być jakiś zastępnik, np "krem cytrynowy" (też na
    > żółtkach jaj). Dodawać trzeba powoli, mieszając.

    A się spróbuje kiedyś :)

    > --
    > Powiedzenie oddające ducha Ameryki:
    >
    > "Cokolwiek robisz
    > - rób to dobrze!"

    Cenna uwaga - też tak uważam. Nie lubię się za coś brać, jeśli jest duże
    ryzyko, że może się nie udać, lub coś spier^Hprzę przy działaniu. Zrobić
    dobrze, albo wcale.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 13. Data: 2017-10-28 14:07:27
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    JaNus <bez@adresu> writes:

> [...]
    > laika: inflacja obrabowała ludzi z oszczędności gromadzonych latami na
    > czarną godzinę (albo np na mieszkanie, czy choćby tego, już

    Kompletne bajki, ludzie nie mieli żadnych oszczędności złotówkowych
    gromadzonych latami, bo już znacznie wcześniej inflacja (by) je zjadła.
    Oszczędności były trzymane w dolarach lub DM przynajmniej od lat 70.

    Balcerowicz został ministrem we wrześniu 1989 r., wtedy inflacja zjadała
    wypłacane z opóźnieniem "wyrównania" (i w mniejszym stopniu aktualne
    wynagrodzenia), ale nie żadne oszczędności, których od lat nikt
    w złotówkach nie trzymał.

    Ceny samochodów i nieruchomości od dłuższego czasu denominowane były
    w USD (lub ew. markach, a w ogłoszeniach te pierwsze często nazywano
    "bonami", co miało sugerować ich niby związek z "bonami towarowymi
    PEKAO"). Nie praktykowano sprzedaży nieruchomości ani samochodów za
    złotówki (za wyjątkiem sprzedaży "talonowej", ale wtedy rzeczywistą
    zapłatą był "talon", a nie nierynkowa "cena" w złotówkach).

    Akurat za Balcerowicza inflacja mogłaby mniej/nie zjadać oszczędności
    w PLZ, ponieważ oprocentowanie lokat zostało zbliżone do poziomu
    inflacji. Wcześniej, przy dwucyfrowej inflacji, lokaty miały
    oprocentowanie do chyba 7% (najlepsze lokaty dla "ludu").
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 14. Data: 2017-10-28 14:53:46
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2017-10-28 o 14:07, Krzysztof Halasa pisze:
    > Kompletne bajki, ludzie nie mieli żadnych oszczędności złotówkowych

    No to miałem widocznie pecha, ale nie wierzę, że *tylko* ja.

    > Ceny samochodów i nieruchomości od dłuższego czasu denominowane były
    > w USD (lub ew. markach,

    Mylisz się, nie była to praktyka absolutnie powszechna. Niektórzy, co
    pamiętali jeszcze powojenną wymianę złotego - tak pewnie czynili, ale
    nie wszyscy wiedzieli do czego jest zdolny rząd, gdy ma tak wielkie
    manko w kasie.

    > Nie praktykowano sprzedaży nieruchomości ani samochodów za złotówki

    Ano sprzedaliśmy. Mieszkanie. Za złotówki: bo miały być szybko wydane na
    remont tego, cośmy w międzyczasie nabyli, częściowo za całkiem inne środki.

    > Akurat za Balcerowicza inflacja mogłaby mniej/nie zjadać
    > oszczędności w PLZ, ponieważ oprocentowanie lokat zostało zbliżone do
    > poziomu inflacji.

    Ale wcale nie tak "już-zaraz". Wiem dobrze, balcerowiczowa,
    pseudo-rynkowa kuracja gospodarki - połknęła nam gdzieś tak 2/3 wartości
    sprzedanego mieszkania, a była to ta suma, która zadecydowała o tym, iż
    nie uruchomiliśmy produkcji w naszym warsztacie. W efekcie cały, nieźle
    przedtem prosperujący interes - diabli wzięli.

    Poza tym wystrzeliłem w kontrowanym przez Ciebie poście kilka jeszcze
    zarzutów, nade wszystko ten, że inflację generuje tylko i wyłącznie
    emitent pieniądza. Jakoś to wszystko zbyłeś milczeniem, czemu?

  • 15. Data: 2017-10-28 15:04:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 28 Oct 2017 14:07:27 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Kompletne bajki, ludzie nie mieli żadnych oszczędności złotówkowych
    > gromadzonych latami, bo już znacznie wcześniej inflacja (by) je zjadła.
    > Oszczędności były trzymane w dolarach lub DM przynajmniej od lat 70.

    To skad ten "nawis inflacyjny" skad te puste polki ?

    Poza tym ... wymiana zlotowki na dolary nie likwiduje tych zlotowek,
    one tylko zmieniaja wlasciciela.

    Choc oczywiscie masz racje, ze nie tak latami.
    srednia pensja:
    1980 6 tys zl
    1985 20
    1987 29
    1988 53

    No i ewentualne oszczednosci uskladane latami zamienily sie w
    makulature...

    1989 206
    1990 1029
    1991 1770
    1992 2935
    1993 3995
    1994 5328

    przy czym te ostatnie lata to juz i realna wartosc tych plac
    wzrastala.

> [...]
    > w USD (lub ew. markach, a w ogłoszeniach te pierwsze często nazywano
    > "bonami", co miało sugerować ich niby związek z "bonami towarowymi

    Samochody byly caly czas dostepne ... w Pewexie, za waluty lub bony.

    > Nie praktykowano sprzedaży nieruchomości ani samochodów za
    > złotówki (za wyjątkiem sprzedaży "talonowej", ale wtedy rzeczywistą
    > zapłatą był "talon", a nie nierynkowa "cena" w złotówkach).

    do 1990. Bo potem zlotowka juz byla wymienialna.
    Tyle ze grubsza kwota zl to juz malo kto dysponowal - stare
    oszczednosci inflacja trafila, moze ci co w totka wygrali :-)

> [...]
    > inflacji. Wcześniej, przy dwucyfrowej inflacji, lokaty miały
    > oprocentowanie do chyba 7% (najlepsze lokaty dla "ludu").

    Jak widac do 1987 to sie w miare trzymalo - roczna inflacja ok 20%.

    J.

  • 16. Data: 2017-10-28 23:33:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof Halasa napisał:

> [...]
    > złotówki (za wyjątkiem sprzedaży "talonowej", ale wtedy rzeczywistą
    > zapłatą był "talon", a nie nierynkowa "cena" w złotówkach).

    A ja właśnie tak kupiłem swój dom, w którym mieszkam do dzisiaj.
    W czasach, kiedy tego "najbardziej się nie robiło". Ale sprzedający
    się uparł, że chce złotówki (cenę jednak mieliśmy ustaloną w USD). Bank
    za to, że zamiast dolarów wypłacał z konta bony, które od razu zamieniał
    na złotówki (po takim kursie, jak pod peweksem), dawał ekstra bodaj 20%.
    No to wziąłem i wręczyłem poprzedniemu właścicielowi. Z tego co wiem,
    to zanim zdecydował się co z tymi papierkami zrobić, straciły one
    większość swej wartości.

    --
    Jarek

  • 17. Data: 2017-10-29 14:19:05
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    JaNus <bez@adresu> writes:

    > No to miałem widocznie pecha, ale nie wierzę, że *tylko* ja.

    Pewnie nie tylko, nie wątpię że w ogóle były takie osoby. Ale
    _generalnie_ wszyscy unikali złotówek jak ognia, do tego stopnia, że
    jeśli mieli sprzedać coś większego za fizyczne złotówki, to wcześniej
    ustalali ile to jest dolarów, i natychmiast uzyskane "bilety NBP"
    wymieniali.

    > Mylisz się, nie była to praktyka absolutnie powszechna.

    Moje doświadczenie podpowiada mi, że jednak była to praktyka powszechna.
    Co nie znaczy, że nie było wyjątków - "powszechnie" nie znaczy "zawsze".

    > Niektórzy, co
    > pamiętali jeszcze powojenną wymianę złotego - tak pewnie czynili, ale
    > nie wszyscy wiedzieli do czego jest zdolny rząd, gdy ma tak wielkie
    > manko w kasie.

    Ja nie mogłem pamiętać żadnej wymiany złotego, ale trzeba byłoby
    ślepego, by nie zauważyć, że PLZ to nie była waluta do oszczędzania.
    I było tak od lat. Rząd nie musiał w tym celu robić niczego nowego.

    > Ano sprzedaliśmy. Mieszkanie. Za złotówki: bo miały być szybko wydane na
    > remont tego, cośmy w międzyczasie nabyli, częściowo za całkiem inne
    > środki.

    To jednak nie jest oszczędzanie. Mogło się zdarzyć, że ktoś potrzebował
    złotówek na bieżące potrzeby, np. wystał meble albo inną pralkę
    automatyczną i chciał to kupić za pieniądze ze sprzedaży mieszkania :-)
    Generalnie, wszyscy starali się nie sprzedawać niczego, jedynie twarda
    waluta mogła to zmienić - ale oczywiście nie twierdzę, że tak było
    w każdym przypadku.

    > Ale wcale nie tak "już-zaraz". Wiem dobrze, balcerowiczowa,
    > pseudo-rynkowa kuracja gospodarki - połknęła nam gdzieś tak 2/3 wartości
    > sprzedanego mieszkania,

    Ludzie typowo zarzucają Balcerowiczowi to, że mniej zarabiali, ale
    raczej nie spowodowanie inflacji. Moim zdaniem, on ową inflację opanował
    (nie bez kosztów).

    Faktem jest, że megainflacja zaczęła się w okolicach 1980 r.,
    a bezpośrednią przyczyną hiperinflacji było uwolnienie cen przez rząd
    Rakowskiego w 1989 r. (choć może lepiej stwierdzić, że prawdziwą
    przyczyną był niedorozwój gospodarczy po latach komuny, uzależnienia od
    ZSRR i Układu Warszawskiego, a uwolnienie cen było pierwszym krokiem,
    który z tymi patologiami zrywał).

    Owszem, Balcerowicz nie zlikwidował od razu nadmiernej emisji, więc
    można w pewnym sensie stwierdzić, że przyczynił się do inflacji
    (np. indeksacją płac). Ale przecież nie było innego wyjścia - o ile
    w ogóle możliwe było pozbawienie społeczeństwa oszczędności (i tak
    wcześniej dokonane), o tyle ludzie musieli jednak coś na bieżąco jeść
    i gdzieś mieszkać.
    Typowo ludzie byli przeciwnikami "popiwku", czyli zwolennikami większej
    emisji, a więc także większej inflacji.

    Nie wszyscy muszą być typowi :-)
    Dość powszechnym zarzutem przeciwko Balcerowiczowi była sprawa kredytów
    (np. rolniczych). Wielu rolników na nich wygrało, spłacając cały kredyt
    "z jednej pensji", ale wielu przegrało, gdy oprocentowanie wystrzeliło,
    a oni nie zorientowali się w porę, nie zdołali spłacić itp.

    > a była to ta suma, która zadecydowała o tym, iż
    > nie uruchomiliśmy produkcji w naszym warsztacie. W efekcie cały, nieźle
    > przedtem prosperujący interes - diabli wzięli.

    Bez urazy, ale szczerze mówiąc, zwłaszcza po osobach zajmujących się
    "biznesem" w tamtych czasach, spodziewałbym się nieco lepszego
    zorientowania w sytuacji. Nawet "zwykli" ludzie orientowali się
    w takich sprawach jak inflacja, kursy walut itp. Oczywiście nie twierdzę
    że wszyscy, tylko że było to powszechne.
    Inflacja była problemem dla każdego, ale pracownik, który dostawał
    wyrównanie z 3-miesięcznym opóźnieniem nie miał wyboru. Sprzedający
    mieszkanie lub np. samochód oczywiście miał wybór, i o ile liczba
    transakcji była wtedy niewielka (każdy chciał mieć towar a nie
    pieniądze), o tyle chyba nie słyszałem o przypadku (rodzina, znajomi
    itp), by ktoś sprzedał coś większego za złotówki.

    > Poza tym wystrzeliłem w kontrowanym przez Ciebie poście kilka jeszcze
    > zarzutów, nade wszystko ten, że inflację generuje tylko i wyłącznie
    > emitent pieniądza. Jakoś to wszystko zbyłeś milczeniem, czemu?

    Może dlatego, że inflację rzeczywiście generuje emitent? Przynajmniej
    wtedy był to główny powód, rząd nie miał pieniędzy, znikąd nie mógł
    pożyczyć, to drukował jak głupi.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 18. Data: 2017-10-29 14:37:25
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > To skad ten "nawis inflacyjny" skad te puste polki ?

    Z bieżących wpływów, których nie dało się wydać w sklepie.

    > Poza tym ... wymiana zlotowki na dolary nie likwiduje tych zlotowek,
    > one tylko zmieniaja wlasciciela.

    Ale one nie służą do oszczędzania, bo oszczędzać się w taki sposób po
    prostu nie da.
    Natomiast dolary zamienione na złotówki można wydać (najlepiej od ręki)
    na konsumpcję, w szczególności drogą (więc istniejącą w sensie podaży).

    Z perspektywy kogoś, kto zarabiał $10 miesięcznie droga konsumpcja nie
    wchodzi w rachubę, ale dla nawet biednego pracownika zza Żelaznej
    Kurtyny wydanie 2-tygodniowych zarobków na 2 tygodnie wakacji w Polsce
    nie było problemem.

    BTW inflacja w tej chwili jest dużym problemem dla oszczędzania
    w złotówkach, wtedy można było o tym zapomnieć.

    > przy czym te ostatnie lata to juz i realna wartosc tych plac
    > wzrastala.

    W czasach Mazowieckiego i później, tak. Ale to samo działo się z cenami
    - po prostu kurs PLZ zaczął zbliżać się do jakichś sensownych wartości.

    > do 1990. Bo potem zlotowka juz byla wymienialna.

    Moim zdaniem ceny w USD były stosowane dłużej - ze względu na inflację.
    Nawet jeśli zapłata była w PLZ. Ale im bardziej wchodzimy w detale, tym
    większa szansa na nieścisłości.

    > Jak widac do 1987 to sie w miare trzymalo - roczna inflacja ok 20%.

    No to jak się to mogło "trzymać", 7% vs 20%?
    Przy czym nie jestem pewien czy w 1987 r. było 7%, może nie.
    Może dopiero w 1989.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 19. Data: 2017-10-30 15:28:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:
    >Z bieżących wpływów, których nie dało się wydać w sklepie.

    >Ale one nie służą do oszczędzania, bo oszczędzać się w taki sposób po
    >prostu nie da.

    Cos tam ludzie mieli odlozone, bo wydac tez sie nie da.
    Tylko masz racje - to sie dewaluowalo.

    Tym niemniej - wymiana na waluty problemu w skali kraju nie
    rozwiazuje - zlotowki nadal sa.

> [...]
    >wchodzi w rachubę, ale dla nawet biednego pracownika zza Żelaznej
    >Kurtyny wydanie 2-tygodniowych zarobków na 2 tygodnie wakacji w

    Ale byly inne bariery. Wizy nie byly potrzebne ?
    Czolgi na ulicach, brak benzyny, brak telefonow i internetu, inny
    jezyk, puste pulki.

    Oczywiscie Orbis bardzo chetne zorganizuje luksusowe wakacje w Polsce
    ... ale to juz niekoniecznie za pol sredniej pensji.

    >BTW inflacja w tej chwili jest dużym problemem dla oszczędzania
    >w złotówkach, wtedy można było o tym zapomnieć.

    Ale jak nie masz na co wydac ... po 10 $ pod pewex, ryzykujac zlapanie
    ?

    >W czasach Mazowieckiego i później, tak. Ale to samo działo się z
    >cenami

    Mam na mysli lata gdzies po 93.

    >- po prostu kurs PLZ zaczął zbliżać się do jakichś sensownych
    >wartości.

    IMO to Balcerowcz sie dosc dobrze z tym kursem wstrzelil, bo od 1990
    plynnosc jednak stale byla.

    >Moim zdaniem ceny w USD były stosowane dłużej - ze względu na
    >inflację.
    >Nawet jeśli zapłata była w PLZ.

    Moze troche z przyzwyczajenia, ale udzial cen $ po 1990 IMO stale
    malal - i w oficjalnym handlu i w prywatnym.

    >No to jak się to mogło "trzymać", 7% vs 20%?

    To tylko 13 % roznicy. Cos, co jeszcze nie budzi wielkiej paniki ...
    ale w pare lat oszczednosci topnieja do polowy.
    Ewentualnie obywatel widzi ze ma "dobry %", a juz nie calkiem widzi ze
    wartosc sie zmniejsza.
    Zreszta kupic i tak nie ma czego, no chyba ze $ :-)

    >Przy czym nie jestem pewien czy w 1987 r. było 7%, może nie.
    >Może dopiero w 1989.

    A wtedy to widzisz - w jeden rok ceny skoczyly kilkukrotnie.

    J.

  • 20. Data: 2017-10-30 17:14:17
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Cos tam ludzie mieli odlozone, bo wydac tez sie nie da.
    > Tylko masz racje - to sie dewaluowalo.

    Dlatego ludzie kupowali co się da. Żeby tylko pozbyć się złotówek.
    Przecież na ten temat nawet piosenki były, i inne podobne.
    Np. człowiek stanął w kolejce (była, więc coś "rzucili"), nie wiedział
    "za czym" stoi, poprosił o "to żółte" (były różne kolory). Okazało się
    to chyba budzikiem.
    Innym razem - płaszcz foliowy (akurat padało, stąd kolejka) itd.
    To są prawdziwe historie.

    > Tym niemniej - wymiana na waluty problemu w skali kraju nie rozwiazuje
    > - zlotowki nadal sa.

    Jasne. Tak w ogóle dolary to był pewien margines, "zwykli" ludzie nie
    oszczędzali ani w dolarach, ani w złotówkach, bo po prostu nic im nie
    zostawało.

    > Ale byly inne bariery. Wizy nie byly potrzebne ?

    Były, ale nie pytałem o szczegóły - nie był to raczej problem
    praktyczny.

    > Czolgi na ulicach, brak benzyny, brak telefonow i internetu, inny
    > jezyk, puste pulki.

    Czołgi to sprawa chwilowa. Benzyna zbędna, przynajmniej z dalszych
    części Europy nie przyjeżdżali tu samochodami. Telefony to nie artykuł
    pierwszej potrzeby. Internetu wtedy nie miał nikt, nawet nikt o nim nie
    słyszał.
    Język, ten sam problem co teraz dla Polaków.
    Puste półki, przecież były pewexy i np. hotelowe restauracje.

    > Oczywiscie Orbis bardzo chetne zorganizuje luksusowe wakacje w Polsce
    > ... ale to juz niekoniecznie za pol sredniej pensji.

    Luksusowe, to nie wiem. Takie zwykłe, podobne jak teraz wakacje Polaków
    za granicą (może mniej skromne), za pół pensji. Czy średniej to nie
    wiem, może nawet niższej niż średnia?

    > Ale jak nie masz na co wydac ... po 10 $ pod pewex, ryzykujac zlapanie
    > ?

    Jakie to było ryzyko. Już większe, że się kupi fałszywki, ale nie przy
    $10.
    Swoją drogą, tak sobie myślę, że Polacy mogli być wtedy 10x lepszymi
    specjalistami od sprawdzania zabezpieczeń dolarów niż przeciętni
    Amerykanie :-)

    > Mam na mysli lata gdzies po 93.

    4 lata po "transformacji", wtedy bardzo dużo zdążyło się już zmienić.

    > IMO to Balcerowcz sie dosc dobrze z tym kursem wstrzelil, bo od 1990
    > plynnosc jednak stale byla.

    Był tam też, zdaje się, jakiś miliard dolców na stabilizację kursu PLZ
    (później zrobiło się z tego więcej).

> [...]
    > ale w pare lat oszczednosci topnieja do polowy.
    > Ewentualnie obywatel widzi ze ma "dobry %", a juz nie calkiem widzi ze

    To może było tylko 13% różnicy, a może była ona większa. Ale nie
    pamiętam. Tak czy owak, obywatel raczej widział problem, a nawet,
    np. żartował sobie (no, kpił) z wysiłków rządu, które miały go do
    takiego (lub podobnego, np. emerytalnego) oszczędzania zachęcić.

    > Zreszta kupic i tak nie ma czego, no chyba ze $ :-)

    Kupić można było różne rzeczy, tylko zwykle nie w sklepie. No i cena
    była inna.
    --
    Krzysztof Hałasa