  • 21. Data: 2017-10-30 17:57:21
    Temat: Re: Plany zakupu licencji od Alcatela, Teletra, joint-venture...
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:m...@p...waw.pl...
    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    >Przecież na ten temat nawet piosenki były, i inne podobne.
    >Np. człowiek stanął w kolejce (była, więc coś "rzucili"), nie
    >wiedział
    >"za czym" stoi, poprosił o "to żółte" (były różne kolory). Okazało
    >się
    >to chyba budzikiem.
    >Innym razem - płaszcz foliowy (akurat padało, stąd kolejka) itd.
    >To są prawdziwe historie.

    >Jasne. Tak w ogóle dolary to był pewien margines, "zwykli" ludzie nie
    >oszczędzali ani w dolarach, ani w złotówkach, bo po prostu nic im nie

    Jak sie ustawiali w kolejce po byle co, to nie zostawalo :-)

    >Były, ale nie pytałem o szczegóły - nie był to raczej problem
    >praktyczny.

    Zawsze to jakies utrudnienie, nie mozna sobie wpasc na pomysl "a moze
    by tak wyskoczyc do Polski" ..

    >Czołgi to sprawa chwilowa.

    Ale odstraszaja na dlugo.
    Zreszta - stan wojenny przeciez nie po to wprowadzilismy, zeby szpiony
    nas odwiedzaly kiedy im sie chce :-)

    Swoja droga - do sprawdzenia - polowania dewizowe to sie w stanie
    wojennym skonczyly, czy dewizowy klient zbyt cenny ? :-)

    >Benzyna zbędna, przynajmniej z dalszych
    >części Europy nie przyjeżdżali tu samochodami.

    No to dolicz koszt biletow lotniczych, wtedy jeszcze konkurencja byla
    mala i to juz nie jest cena dla "zwyklego Schmidta".

    >Telefony to nie artykuł pierwszej potrzeby.

    Pierwszej potrzeby, jak chce sie nocleg zarezerwowac.
    Duze hotele co prawda mialy ... ale one mialy dwa cenniki :)

    >Internetu wtedy nie miał nikt, nawet nikt o nim nie słyszał.

    No to mial problem w wyszukaniu miejsca i byl skazany na Orbis lub
    rodzine.

    >Język, ten sam problem co teraz dla Polaków.

    Troche/sporo nam sie polepsza znajomosc, no i strone internetowa
    latwiej przetlumaczyc..

    >Puste półki, przecież były pewexy i np. hotelowe restauracje.

    A tam ceny na bogatego zagranicznika :-)

    >Jakie to było ryzyko. Już większe, że się kupi fałszywki, ale nie
    >przy
    >$10.

    $10 to w koncu pol pensji :-)

    >4 lata po "transformacji", wtedy bardzo dużo zdążyło się już zmienić.

    Srednia pensja jak widac dalej rosla - tylko tym razem juz raczej
    rosla sila nabywcza.

    >Był tam też, zdaje się, jakiś miliard dolców na stabilizację kursu
    >PLZ
    >(później zrobiło się z tego więcej).

    Miliard $ to 30$ na obywatela. A ze pensje juz wzrosly ... jakby
    obywatele nie mieli zaufania, to by szybko rozkupili ten miliard :-)

    J.

  • 22. Data: 2017-10-31 00:12:43
    Od: PiotRek <b...@g...pl>

    W dniu 2017-10-30 o 15:28, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Krzysztof Halasa"  napisał w wiadomości grup
    >
    > To tylko 13 % roznicy.
    Jejku, jakie 13%?? 13 _punktów procentowych_! To jest zasadnicza różnica! :)

    Piotr

  • 23. Data: 2017-10-31 22:41:34
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Jak sie ustawiali w kolejce po byle co, to nie zostawalo :-)

    Oj tam oj tam. Żywność trzeba było kupić.

    > Zawsze to jakies utrudnienie, nie mozna sobie wpasc na pomysl "a moze
    > by tak wyskoczyc do Polski" ..

    Chyba jednak mógł w praktyce.

    > Swoja droga - do sprawdzenia - polowania dewizowe to sie w stanie
    > wojennym skonczyly, czy dewizowy klient zbyt cenny ? :-)

    Pewnie jeszcze bardziej cenny.

    > No to dolicz koszt biletow lotniczych, wtedy jeszcze konkurencja byla
    > mala i to juz nie jest cena dla "zwyklego Schmidta".

    No ale jednak tak to było.

    > A tam ceny na bogatego zagranicznika :-)

    Dla ludzi z Zachodu to było dużo tańsze niż u nich.

    > Srednia pensja jak widac dalej rosla - tylko tym razem juz raczej
    > rosla sila nabywcza.

    Owszem. Wielokrotnie zresztą.

    > Miliard $ to 30$ na obywatela. A ze pensje juz wzrosly ... jakby
    > obywatele nie mieli zaufania, to by szybko rozkupili ten miliard :-)

    $30, przy średnio 30% Polaków pracujących... to roczne zarobki może były
    :-(
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 24. Data: 2017-11-01 18:50:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 31 Oct 2017 22:41:34 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):
    > Oj tam oj tam. Żywność trzeba było kupić.

    Jakby tylko na zywnosc bylo nas stac, to by nawisu nie bylo :-)

    > Chyba jednak mógł w praktyce.

    Mogl, ale to juz trzeba zaplanowac pol roku wczesniej.
    Dzis mozna w piatek pomyslec - a moze by tak w weekend Krakow zobaczyc

    > Pewnie jeszcze bardziej cenny.

    No wlasnie ciekaw jestem, co okazalo sie wazniejsze - pryncypia czy
    twarda waluta ?

    > Dla ludzi z Zachodu to było dużo tańsze niż u nich.

    Ale nie az tak ze "w Polsce mozna caly miesiac za 20$ przezyc".

    > Owszem. Wielokrotnie zresztą.

    Czy tak wielokrotnie ...

    > $30, przy średnio 30% Polaków pracujących... to roczne zarobki może były
    > :-(

    w 1990 to jeszcze "wszyscy" mieli prace :-)

    J.

  • 25. Data: 2017-11-01 22:22:59
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Jakby tylko na zywnosc bylo nas stac, to by nawisu nie bylo :-)

    Tak sobie wyobrażam że ktoś te pieniądze na targu dostawał, i potem może
    robił z nimi coś innego. Faktem jest, że oszczędności nikt normalny nie
    trzymał w złotówkach, co oczywiście nie przeszkadza temu, że większość
    ludzi nie miała w ogóle żadnych oszczędności (podobnie chyba jak teraz).

    > Ale nie az tak ze "w Polsce mozna caly miesiac za 20$ przezyc".

    Niczego podobnego nie napisałem. Wyjazd na 2 tygodnie kosztował tyle, co
    dwutygodniowe zarobki - czyli np. setki funtów szterlingów. I nie trzeba
    było tego załatwiać pół roku wcześniej, chociaż oczywiście wymagało to
    więcej zachodu niż teraz.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 26. Data: 2017-11-02 18:46:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    >większość
    >ludzi nie miała w ogóle żadnych oszczędności (podobnie chyba jak

    Teraz to sporo ma dlug, dawniej tego nie bylo.

    Jakies tam oszczednosci mieli, chocby to miala byc jedna pensja.
    Bo jednak polki byly puste, a nie "nadwyzki wszyscy lokowali w
    dolarach lub markach".

> [...]
    >trzeba
    >było tego załatwiać pół roku wcześniej, chociaż oczywiście wymagało

    Nasza ambasada z wiza sie chyba nie uporala w dwa tygodnie.
    Plus koszt samolotu ... no i w sumie tych turystow bylo u nas niezbyt
    duzo.

    J.