  • 1. Data: 2012-01-18 15:15:57
    Temat: Płaska antena
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Witam,

    mam pytanie "radiowe". Czy istnieją działające rozwiązania płaskich
    anten na zakres UHF (kilkaset MHz)? Interesuje mnie antena
    do odbioru telewizji, zainstalowana na ścianie (albo w ścianie)
    budynku. Dodatkowy problem: ściana nie jest prostopadła
    do kierunku odbiornik-nadajnik. Ale nadajnik jest bezpośrednio
    widoczny z miejsca, w którym mogłaby być antena.

    Widziałem różne projekty "printed antenna", ale głównie dla krótszych
    fal (do telefonów komórkowych). Wydaje mi się, że zakładając
    konkretną częstotliwość i kierunek, dałoby się zaprojektować
    płaski wzór dający odpowiednią charakterystykę. Ale nie znalazłem
    gotowych opisów takich anten... A może istnieją symulatory
    pomagające w projektowaniu anten i wyznaczające charakterystyki
    dla zadanego kształtu?

    P.

  • 2. Data: 2012-01-18 15:36:59
    Temat: Re: Płaska antena
    Od: Jingiel <x...@x...xx>

    > gotowych opisów takich anten... A może istnieją symulatory
    > pomagające w projektowaniu anten i wyznaczające charakterystyki
    > dla zadanego kształtu?
    >
    > P.

    A może coś takiego
    http://nietylko.komputery.h2g.pl/2c3b7-product/rtv/3
    310/1820322.html

    Jingiel

  • 3. Data: 2012-01-18 15:42:27
    Od: Meloman <m...@w...pl>

    W dniu 2012-01-18 16:15, Piotrne pisze:
> [...]
    > do kierunku odbiornik-nadajnik. Ale nadajnik jest bezpośrednio
    > widoczny z miejsca, w którym mogłaby być antena.

    Widoczny, tzn. jest widzialność optyczna? Bo jeśli tak, to może żadna
    wydumana antena nie będzie potrzebna i wystarczy kawałek odpowiednio
    przyciętego drutu? Mowa oczywiście o DVB-T - przy analogu podejście
    raczej bez szans. Jaka lokalizacja konkretnie?

    Antena typu patch do GPSu potrafi mieć 3x3 centymetry, więc to samo na
    UHFie miałoby około 7x7 cm. Tyle, że pasmo pracy patcha jest imho zbyt
    wąskie by sensownie objąć cały UHF.

    Ciekawe, co siedzi wewnątrz czegoś takiego:
    http://www.dipol.com.pl/antena_dvb-t_wewnetrzna_ze_w
    zmacniaczem_signal_A6030.htm

    --
    / / .-. \ \ .----------------------------.
    ( ( ( o ) ) ) | Przemysław Korpas |

  • 4. Data: 2012-01-18 16:17:33
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    "Piotrne" <p...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    > anten na zakres UHF (kilkaset MHz)? Interesuje mnie antena
    > do odbioru telewizji, zainstalowana na ścianie (albo w ścianie)

    Zalezy ile może odstawać, można przekonstruować siatkowa,
    wywalić siatkę-reflektor i pozostawic układ dipoli.

    >Dodatkowy problem: ściana nie jest prostopadła
    > do kierunku odbiornik-nadajnik.

    ZTCP do 40 stopni powinno sie sprawdzic powyższe.

    >Ale nadajnik jest bezpośrednio
    > widoczny z miejsca, w którym mogłaby być antena.

    To dobrze.

    > Widziałem różne projekty "printed antenna", ale głównie dla krótszych
    > fal (do telefonów komórkowych).

    Rysunek opisywanej anteny w poniższym wątku mam gdzieś w starym Re.
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic379465.html#19
    44158

    Tylko nie chce mi sie za bardzo szukać ;-)

    --
    Włodek

  • 5. Data: 2012-01-18 16:26:59
    Od: "!sp" <s...@a...er>

    Użytkownik "Piotrne" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > anten na zakres UHF (kilkaset MHz)? .. nadajnik jest bezpośrednio
    > widoczny z miejsca, w którym mogłaby być antena.

    Czy dipol 2x10cm w przewidywanym miejscu odbiera?
    Czy odbiera antena kólko, kwadrat, trójkąt o obwodzie równym długosci
    fali (ew. Biquad)?

    >A może istnieją symulatory
    > pomagające w projektowaniu anten i wyznaczające charakterystyki

    http://www.i1wqrlinkradio.com/antype/Antenna_Analysi
    s.html

  • 6. Data: 2012-01-18 17:15:30
    Od: shg <s...@g...com>

    On Jan 18, 4:15 pm, Piotrne <p...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > konkretną częstotliwość i kierunek, dałoby się zaprojektować
    > płaski wzór dający odpowiednią charakterystykę.
    Częstotliwość nie ma znaczenia, działa na mikrofalach, to i na (V/U)HF
    zadziała, tylko będzie większe.
    Od razu z grubej rury, synfazową z syntetyczną aperturą. Tzn. da się
    to tak dostroić żeby było płaskie i "widziało" pod kątem i to całkiem
    nieźle.
    Obliczenia proste, zakładasz że czoło fali jest płaskie i umieszczasz
    elementy w takich odległościach, żeby na wyjściu sumatora uzyskać
    jednakową fazę ze wszystkich anten.
    W praktyce to jakiś kosinus czy tam tangens.
    No i niekoniecznie trzeba kombinować z odległością dipoli, ten sam
    efekt można uzyskać za pomocą długości przewodów.
    Lepiej żeby te przewody były jak najkrótsze i niewrażliwe na zmiany
    warunków, bo w przeciwnym wypadku się odstroi.
    Polaryzacja tylko pionowa jeżeli chcesz "przekręcić" azymut, albo
    pozioma jeżeli elewację.
    Pewnie jakaś partyzantka w stylu anteny pod kątem (ale uwaga, inne
    wymiary) mogła by obrócić azymut przy polaryzacji poziomej.

    Zacząć by można od dipola.
    Przy montażu bezpośrednio na ścianie wymiary anteny należy skrócić,
    beton/cegła ma stałą dielektryczną większą od powietrza. W praktyce
    uzyskasz jakąś pośrednią wartość (z jednej strony powietrze, z drugiej
    beton). To się też da jakoś policzyć.

  • 7. Data: 2012-01-18 17:36:13
    Od: "SP4OLN" <S...@g...com>

    http://zapodaj.net/3d60ce07ebd2.jpg.html

    --
    sp4oln

  • 8. Data: 2012-01-18 18:29:52
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    "SP4OLN" <S...@g...com> wrote in message

    (ciap)

    > http://zapodaj.net/3d60ce07ebd2.jpg.html

    Weź no "zapodaj" jakiś wymiar, w środku po przeciwnej stronie płytki zapewne
    symetryzator siedzi, zdjecie by się przydało.

    Nie cytuj sygnaturek!

    --
    Włodek

  • 9. Data: 2012-01-18 18:47:29
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Dobry wieczór

> [...]
    > widoczny z miejsca, w którym mogłaby być antena.
    >
    > Widziałem różne projekty "printed antenna", ale głównie dla
    [...]

    W starym, dawnym radieckim miesięczniku RADIO, tak z okresu lat
    1982-83 był opis takiej anteny. Był to pojedynczy dipol otwarty (~70
    ohm!) wytrawiony, czy raczej wyfrezowany na jednostronnym laminacie.
    Parę lat później popełniłem podobną konstrukcję, luźno odnosząc się do
    sowieckiego "oryginału" ;-) Jako symetryzator zastosowałem POLKATowski
    300/75. Tak, wiem, antena nie była optymalnie dopasowana. I co z tego?
    Pracowała poprawnie.
    Szerokość dipola zmienna, od około 40 mm na zewnętrznych krawędziach
    paska laminatu do około 10 mm w miejscu przylutowania symetryzatora.
    Długość dipola to około lambda/4.
    W przypadku anteny dwuelementowej (dipol + reflektor) długość dipola
    spada do około lambda/47, zaś reflektor o długości lambda/4
    umieszczony jest w odległości lambda/25 od dipola.
    Źródło: "Anteny telewizyjne i radiowe", Janusz Pieniak, WKŁ 1997, ISBN
    83-206-1203-9.

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 10. Data: 2012-01-18 19:49:22
    Od: Meloman <-...@-...pl>

    W dniu 2012-01-18 19:29, Włodzimierz Wojtiuk pisze:
    > Weź no "zapodaj" jakiś wymiar

    Czyli wygląda na to, że w środku siedzi antenka typu Quad o poszerzanym
    paśmie (szerokie ścieżki).

    Z wymiarami spróbujmy "na oko": po prawej stronie PCB w pionie jest
    element o trzech nóżkach w jednym rzędzie (pionowo), być może w obudowie
    jak TO-92? Przyjmując, że odległość pomiędzy skrajnymi nóżkami to 5mm
    (200 milsów), a to mniej więcej 15 pikseli (choć do precyzji takiego
    szacowania można mieć zastrzeżenia), to z proporcji mamy:
    - szerokość PCB: 700 px, czyli ok. 23 cm
    - wysokość PCB: 472 px, czyli ok. 16 cm
    - długość jednej gałęzi dipola, która przy okazji powinna być równa
    jednej długości fali: 1368 px, czyli lambda=45.6 cm

    Zatem częstotliwość środkowa antenki:
    f = 300 / lambda = 300 / 0.456 = ok. 650 MHz (jak nic pasmo UHF)

    Laminat, jeśli to zwykły FR4, ma epsilon 4.35, więc gdyby to była linia
    mikropaskowa, to fala skróciłaby się jakieś dwa razy. Ale w tym wypadku
    większość pola jest chyba w powietrzu, więc epsilon specjalnie nie
    powinien wpływać na częstotliwość rezonansową.

    Pytanie do SP4OLN, czy te wymiary się zgadzają :)

    --
    ( ( ( o ) ) ) | Przemysław Korpas |