  • 1. Data: 2017-01-15 11:22:05
    Temat: Pochłaniacz dymu
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    Czołem,
    Zastanawiam się nad kupnem pochłaniacza oparów lutowniczych. Znalazłem
    ZD-153A, ale recenzje są takie sobie. Macie jakieś sugestie?

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 2. Data: 2017-01-15 11:43:26
    Temat: Re: Pochłaniacz dymu
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Paweł Pawłowicz pisze:
    > Czołem,
    > Zastanawiam się nad kupnem pochłaniacza oparów lutowniczych. Znalazłem
    > ZD-153A, ale recenzje są takie sobie. Macie jakieś sugestie?

    IMHO jedyne słuszne rozwiązanie to wyciąg który wywali to świństwo na
    zewnątrz budynku. Jako alternatywa żeby prosto w oczy nie leciało mam
    wiatraczek doczepiony do lampy na wysięgniku. Wszelkie filtry z
    pochłaniaczami o kant dupy można rozbić.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 3. Data: 2017-01-15 15:46:14
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 15.01.2017 o 11:22, Paweł Pawłowicz pisze:
    > Czołem,
    > Zastanawiam się nad kupnem pochłaniacza oparów lutowniczych. Znalazłem
    > ZD-153A, ale recenzje są takie sobie. Macie jakieś sugestie?

    Mam taki. Używam tylko do wyjątkowo dymiących rzeczy, np. tygielka z
    cyną itp. Z tyłu ma toto możliwość podłączenia rury od wyciągu no i
    wtedy to ma sens. Ma niby toto jakiś filtr węglowy, ale cudów oczekiwać
    nie można. Choć ja nie podłączam do wyciągu i jakoś daję radę.

    Ale generalnie musi to być NAD pcb czy tym, z czego ma odciągać dym, bo
    inaczej nie bardzo się sprawdza. Dlatego do montażu PCB nie za bardzo,
    bo zasłania pole pracy.

    Do lutowania PCB rzeczywiście lepszy średni wentylatorek z boku
    DMUCHAJĄCY na PCB.

    Zatem - niby warto to mieć - bo tam gdzie się faktycznie smrodzi, to coś
    daje. Ale raczej do sporadycznych zastosowań.

  • 4. Data: 2017-01-15 15:47:38
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > inaczej nie bardzo się sprawdza. Dlatego do montażu PCB nie za bardzo,
    > bo zasłania pole pracy.

    no przesadzam, że "zasłania" ale mi to jednak przeszkadza, jak coś mam
    nisko, blisko pola roboczego.

  • 5. Data: 2017-01-15 16:59:36
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2017-01-15 o 15:47, sundayman pisze:

    > no przesadzam, że "zasłania" ale mi to jednak przeszkadza, jak coś mam
    > nisko, blisko pola roboczego.

    Do ciągłego lutowania itp niestety ale najlepiej sprawdza się
    klasyczny okap kominowy zamontowany nad głową z wyrzutem
    mechanicznym na zewnątrz wszystko inne to tylko
    plastry na wielki smród lutowania.
    --
    pzdr, j.r.

  • 6. Data: 2017-01-15 17:09:58
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-01-15 o 11:43, AlexY pisze:
    > Wszelkie filtry z pochłaniaczami o kant dupy można rozbić.
    Dlaczego to nie działa? Za mały filtr? Bo to, że oczyszcza to fakt.
    Mam takie filtry w masce. Podczas np. malowania kompletnie nie czuję
    lakieru, podobnie jak używałem kwasu solnego. Bez maski nie było
    fizycznie możliwe wytrzymać, tak dusiło. W masce pełen komfort.

    Czyli te filtry węglowe jak dla mnie maja dużą skuteczność. Możliwe, że
    w waszych zastosowaniach za małe.

    Robert

  • 7. Data: 2017-01-16 00:07:48
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Robert Wańkowski pisze:
    > Dlaczego to nie działa? Za mały filtr? Bo to, że oczyszcza to fakt.

    Nie napisałem że nie działa tylko nie działa tak jak ja oczekuję
    (zwracam uwagę na IMHO w mojej wypowiedzi). Po wyjściu z filtra nadal
    czuję smród topnika.

    > Mam takie filtry w masce. Podczas np. malowania kompletnie nie czuję
    > lakieru, podobnie jak używałem kwasu solnego. Bez maski nie było
    > fizycznie możliwe wytrzymać, tak dusiło. W masce pełen komfort.

    1. to są różne chemikalia
    2. nie myl komfortu z czystością.

    > Czyli te filtry węglowe jak dla mnie maja dużą skuteczność. Możliwe, że
    > w waszych zastosowaniach za małe.

    Filtry węglowe są fajne tylko trzeba dość często je wymieniać żeby
    działały, a to kosztuje, wolę wywalić powietrze na zewnątrz i mieć
    pewność że to które wejdzie w to miejsce jest czyste (w sensie opar
    lutowania).

  • 8. Data: 2017-01-16 22:57:25
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    sundayman <s...@p...onet.pl> wrote:

    > Do lutowania PCB rzeczywiście lepszy średni wentylatorek z boku
    > DMUCHAJĄCY na PCB.

    Chłodzi mi lutownicę (40W) na tyle skutecznie, że nie chce lutować...

    Ewentualnie maska, ale wytrzymać w masce lakierniczej parę godzin to
    wyczyn.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 9. Data: 2017-01-16 22:58:22
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Adam Wysocki <g...@s...invalid> wrote:

    > Ewentualnie maska, ale wytrzymać w masce lakierniczej parę godzin to
    > wyczyn.

    Zakładam za to maskę lakierniczą jak tnę PCB (tarczą), bo pył jest
    wszędzie i nie chcę mieć go w płucach.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 10. Data: 2017-01-17 13:02:57
    Od: f...@g...com

    użytkownik Paweł Pawłowicz napisał:
    > Czołem,
    > Zastanawiam się nad kupnem pochłaniacza oparów lutowniczych. Znalazłem
    > ZD-153A, ale recenzje są takie sobie. Macie jakieś sugestie?

    10mm gąbka pokryta czymś czarnym co nazwano węglem aktywowanym
    i to z takimi dziurami i tak krótkim czasem kontaktu gazu
    z warstwą aktywną nie będzie skuteczna.
    Toto będzie miało problem z zatrzymaniem kurzu/dymu, nie mówiąc już
    samym o gazie.

    Już lepszy będzie samodzielnie wykonany filtr dwustopniowy.
    Pierwszy stopień - filtr mechaniczny, drugi - chemiczny.
    Niby są takie rozwiązania, ale cena w tysiącach.
    Sam węgiel kosztuje jakieś 12-20zl/kg