  • 1. Data: 2014-08-27 10:22:46
    Temat: Podłączenie FT232
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Sytuacja wygląda następująco:

    1. Mamy urządzenie z Atmegą i W5100, zasilane z własnego stabilizatora 3,3V.
    2. Do tego urządzenia chciałbym podłączyć układ FT232, aby mieć
    interfejs szeregowy na potrzeby debugowania i konfiguracji gotowego
    urządzenia.
    3. W tym przypadku nie chcę stosować żadnej izolacji pomiędzy FT a
    resztą układu.

    Przyglądam się teraz nocie katalogowej i przykładowym schematom, ale
    ciągle nie jestem pewien które rozwiązanie będzie najbardziej odpowiednie...

    1. FT232 powinienem zasilić 5V z USB, czy może ze źródła takiego samego
    napięcia. które zasila główny stabilizator całego układu?
    2. Ponieważ układ pracuje na logice 3,3V, jak rozumiem pin VCCIO
    powinien być połączony ze źródłem tego napięcia. Tylko które
    wykorzystać? Wbudowany w FT232 stabilizator (pin 3V3OUT) czy może ten
    zewnętrzny, zasilający całą resztę układu?
    3. Co zrobić z pinem RESET? Dokumentacja mówi, że może pozostać
    niepodłączony (zapewne jakiś wewnętrzny pull-up?) albo zostać
    podciągnięty do plusa zasilania rezystorem. No właśnie, tylko do którego
    plusa? +5V z USB, +3,3V z wbudowanego stabilizatora czy może +3,3V z
    zewnętrznego stabilizatora?

  • 2. Data: 2014-08-27 11:12:53
    Temat: Re: Podłączenie FT232
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 27 Aug 2014 10:22:46 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > 2. Do tego urządzenia chciałbym podłączyć układ FT232, aby mieć

    Jeśli koniecznie chce się spinać uart i usb to najprotsze i najtańsze
    rozwiązanie to usbserial pl2303 3.3v na kabelku od Chinczyka a za 1-2
    zl, czasami można kupić na ebay w wielosztukach (są to najczęściej
    kabelki od starych tel. gsm np. ericsson lub od lokatorów gps).
    A najlepiej użyć mcu z usb +hid i ma się spokój od tych nonsesownych
    przejsciówek aby spiąć usb z uart mcu.

    --
    Marek

  • 3. Data: 2014-08-27 11:31:26
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-08-27 11:12, Marek pisze:

> [...]
    > zl, czasami można kupić na ebay w wielosztukach (są to najczęściej
    > kabelki od starych tel. gsm np. ericsson lub od lokatorów gps).

    Kupiłem kiedyś kilka sztuk FT232 i po prostu chciałem przetestować ten
    układ w tym zastosowaniu.

    > A najlepiej użyć mcu z usb +hid i ma się spokój od tych nonsesownych
    > przejsciówek aby spiąć usb z uart mcu.

    Wtedy musisz zainicjować całą komunikację, więc nie wykorzystasz tego
    interfejsu do debugowania na początku uruchamiania programu, zanim
    zdążysz uruchomić interfejs szeregowy przez USB.

  • 4. Data: 2014-08-27 12:18:26
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    W dniu 2014-08-27 10:22, Atlantis pisze:
> [...]
    >
    > 1. FT232 powinienem zasilić 5V z USB, czy może ze źródła takiego samego
    > napięcia. które zasila główny stabilizator całego układu?

    To zależy. Przy zasilaniu z USB musisz liczyć się z sytuacjami, że
    FT232R będzie miał zasilanie, a twój układ nie (lub na odwrót).

> [...]
    > wykorzystać? Wbudowany w FT232 stabilizator (pin 3V3OUT) czy może ten
    > zewnętrzny, zasilający całą resztę układu?

    Nota katalogowa zaleca, żeby Vccio było zasilane z tego samego źródła co
    Vcc:

    It should be noted that in this case this supply should
    originate from the same source as the supply to VCC

    więc na pewno bezpieczniej będzie jak użyjesz 3V3OUT.

> [...]
    > podciągnięty do plusa zasilania rezystorem. No właśnie, tylko do którego
    > plusa? +5V z USB, +3,3V z wbudowanego stabilizatora czy może +3,3V z

    Z noty katalogowej:
    Active low reset. Can be used by an external device to reset the FT232R.
    If not required can be left unconnected, or pulled up to VCC.

    Vcc jest tylko jedno w tym układzie, więc skąd wątpliwości?

  • 5. Data: 2014-08-27 12:30:01
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-08-27 12:18, Zbych pisze:

    > To zależy. Przy zasilaniu z USB musisz liczyć się z sytuacjami, że
    > FT232R będzie miał zasilanie, a twój układ nie (lub na odwrót).

    Wiem. Raczej typowa sytuacja będzie wyglądała w ten sposób, że zasilana
    będzie cała reszta, z wyjątkiem FT232, który otrzyma zasilanie dopiero
    po podłączeniu do wtyczki USB. Czy taka sytuacja może w czymś
    przeszkodzić? Np. UART Atmegi nie będzie miał żadnych problemów z tym,
    że w trakcie pracy MCU włącza się wyłącza podłączone do niego peryferium?

  • 6. Data: 2014-08-27 14:30:09
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

> [...]

    > originate from the same source as the supply to VCC
    >
    > więc na pewno bezpieczniej będzie jak użyjesz 3V3OUT.

    Hmm... Jeśli zdecyduję się zasilić FT232 z tego samego +5V co główny
    stabilizator, to mogę bez przeszkód podpiąć VCCIO do ogólnej linii 3,3V?

  • 7. Data: 2014-08-27 16:18:10
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    W dniu 2014-08-27 14:30, Atlantis pisze:

    > Hmm... Jeśli zdecyduję się zasilić FT232 z tego samego +5V co główny
    > stabilizator, to mogę bez przeszkód podpiąć VCCIO do ogólnej linii 3,3V?

    Tak, tylko wtedy wejście #RESET w FT232 podłączyłbym przez dzielnik do
    Vusb, żeby FT232 siedział w resecie jeśli kabel USB nie jest podłączony:

    http://www.societyofrobots.com/robotforum/index.php?
    action=dlattach;topic=1233.0;attach=339

  • 8. Data: 2014-08-27 16:59:17
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-08-27 11:31, Atlantis pisze:

> [...]
    > interfejsu do debugowania na początku uruchamiania programu, zanim
    > zdążysz uruchomić interfejs szeregowy przez USB.

    Daj 5V z USB na VCC, a 3V3OUT połącz z z VCCIO i z RST#. W ten spsoób FT
    zenumeruje ci się zawsze po podłączeniu do USB. A reset czy chwilowe
    wyłączenie procka nie będzie powodować zwieszenia portu na pececie.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 9. Data: 2014-08-27 17:06:03
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-08-27 12:30, Atlantis pisze:

> [...]
    > przeszkodzić? Np. UART Atmegi nie będzie miał żadnych problemów z tym,
    > że w trakcie pracy MCU włącza się wyłącza podłączone do niego peryferium?

    Ja mam podłączony FT230 przez izolator ISO7221. Prockowi nie przeszkadza
    brak podłączenia FT do USB. Pecetowi nie przeszkadza chwilowe wyłączenie
    procka bo połączenie z FT nadal się utrzymuje. Mogę przeprogramować
    procek JTAGiem albo wyłączyć układ i wlutować w nim np inne elementy. Po
    tych zmianach mam dalej aktywne połączenie na terminalu.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 10. Data: 2014-08-27 19:33:44
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    On 08/27/2014 12:30 PM, Atlantis wrote:

> [...]
    > będzie cała reszta, z wyjątkiem FT232, który otrzyma zasilanie dopiero
    > po podłączeniu do wtyczki USB. Czy taka sytuacja może w czymś

    FT może się zasilić z TX-a procesora. Chyba, że dasz rezystor w szereg
    albo podłączysz to przez diodę + pullup od FT. Albo będziesz pilnował
    wyłączania uartu i ustawiania na nim zera.

    > Np. UART Atmegi nie będzie miał żadnych problemów z tym,
    > że w trakcie pracy MCU włącza się wyłącza podłączone do niego peryferium?

    Sam z siebie nie, ale można się zdziwić jak niezasilany FT będzie
    działał i generował bzdety lub zjadał prąd z układu, o ile nie
    zapobiegniesz zasilaniu się przez linie danych.

    Pozdrawiam

    Marek
    Jean-Baptiste Emmanuel Zorg