  • 1. Data: 2014-07-17 14:52:27
    Temat: Połączenie shielda z GND
    Od: Bool <n...@n...com>

    Zastanawiam się jak "zgodnie ze sztuką" powinno wyglądać połączenie shielda (np.
    obudowy gniazda ETH
    czy USB) z masą PCB. A może nie powinno się tego robić? Widziałem już różne
    rozwiązania połączenie
    bezpośrednie, przez koralik lub kondensator. Chyba kluczowy w tej kwestii jest
    problem ESD?

  • 2. Data: 2014-07-17 16:13:53
    Temat: Re: Połączenie shielda z GND
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Bool" <n...@n...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > się tego robić? Widziałem już różne rozwiązania połączenie bezpośrednie,
    > przez koralik lub kondensator. Chyba kluczowy w tej kwestii jest problem

    Dumam nad tym akurat od kilku dni i szczerze mówiąc - mętlik w głowie.
    Co firma (w AppNotach) to inna koncepcja od "nie łączyć pod żadnym pozorem"
    do "zewrzeć".

    Na razie jestem pewien tylko jednego - prawidłowa (zgodna ze sztuką)
    odpowiedź będzie różna zależnie od sytuacji. I chyba tylko tego będę
    kiedykolwiek pewien. Gdybym miał nieograniczony dostęp do powtarzalnych
    badań ESD pewnie bym przeprowadził z ciekawości ileś eksperymentów, ale nie
    mam takiego dostępu.

    A różne sytuacje to:
    - zasilanie osobne, czy z USB,
    - urządzenie ma swoje uziemienie, czy nie,
    - obudowa metalowa/plastikowa,
    - plastikowa szczelna/ nie szczelna (na ESD),
    - inne ....

    P.G.

  • 3. Data: 2014-07-17 23:03:02
    Od: Paweł Hadam <h...@g...invalid>

    W dniu 2014-07-17 16:13, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > - urządzenie ma swoje uziemienie, czy nie,
    > - obudowa metalowa/plastikowa,
    > - plastikowa szczelna/ nie szczelna (na ESD),

    Projektując swego czasu urządzenia mogące znaleźć zastosowanie od biurka
    po różne instalacje przemysłowe wszelkie ekrany łączyłem profilaktycznie
    przez rezystor 10ohm (w obudowie 0805) z masą urządzenia. w razie "W"
    można było wstawić tam cokolwiek od 0hhm, poprzez jakieś dławiki do przerwy.
    Fakt, że pozostaje kwestia adaptacji do konkretnego zastosowania.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 4. Data: 2014-07-23 13:38:52
    Od: Bool <n...@n...com>

    W dniu 2014-07-17 14:52, Bool pisze:
> [...]
    rozwiązania połączenie
    > bezpośrednie, przez koralik lub kondensator. Chyba kluczowy w tej kwestii jest

    Dziękuję za odpowiedzi. Fakt, że co AppNote to inne sugestie. W moim przypadku
    sytuacja wygląda tak:
    - zasilanie osobne,
    - urządzenie nie ma uziemienia,
    - obudowa plastikowa.

    Jakie rozwianie w takiej sytuacji jest optymalne?

    Wydaje mi się, że w przypadku, gdyby urządzenie byłoby uziemione to aż się prosi
    połączyć shieldy do
    masy.

  • 5. Data: 2014-07-23 14:45:24
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Gdybym wiedział bym napisał :(

    > Wydaje mi się, że w przypadku, gdyby urządzenie byłoby uziemione to aż się
    > prosi połączyć shieldy do masy.
    Akurat z tym bym się nie zgodził. Jak komputer uziemiony i urządzenie
    uziemione (nie wiemy, czy użytkownik włączy się w to samo gniazdko) to
    łącząc poprzez shielda oba uziemienia ze sobą uzyskamy pętlę masy - czyli
    coś, co jest be. Przy występującej różnicy potencjałów uziemień prądy
    wyrównawcze popłyną przez nasz shield. W takiej sytuacji rozważałbym
    połączenie nie bezpośrednio a przez kondensator, aby zewrzeć w.cz., a nie
    zwierać 50Hz.
    P.G.

  • 6. Data: 2014-07-23 21:33:03
    Temat: Re: Polaczenie shielda z GND
    Od: "Bambaryla" <b...@o...gof>

    "Piotr Galka" <p...@c...pl> wrote in message

    > Uzytkownik "Bool" <n...@n...com> napisal w wiadomosci

    > Akurat z tym bym sie nie zgodzil. Jak komputer uziemiony i urzadzenie
    > uziemione (nie wiemy, czy uzytkownik wlaczy sie w to samo gniazdko) to
    > laczac poprzez shielda oba uziemienia ze soba uzyskamy petle masy - czyli
    > cos, co jest be. Przy wystepujacej róznicy potencjalów uziemien prady
    > wyrównawcze poplyna przez nasz shield. W takiej sytuacji rozwazalbym
    > polaczenie nie bezposrednio a przez kondensator, aby zewrzec w.cz., a nie
    > zwierac 50Hz.

    A jakiez to prady maja plynac przez PE podczas nominalnej pracy?

    //w tej sytuacji zalecal bym remont instalacji elektrycznej ze szczegolnym
    uwzglednieniem polaczen wyrownawczych.
    ps: gniazdko/faza nie ma tu nic do rzeczy :)

  • 7. Data: 2014-07-23 23:25:54
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 23.07.2014 21:33, Bambaryla pisze:
    > "Piotr Galka" <p...@c...pl> wrote in message

    > A jakiez to prady maja plynac przez PE podczas nominalnej pracy?

    W warunkach przemysłowych zdarza się, ze duże.

    > //w tej sytuacji zalecal bym remont instalacji elektrycznej ze szczegolnym
    > uwzglednieniem polaczen wyrownawczych.

    Zabawny jesteś. Masz zainstalować w przedsiębiorstwie swoje urządzenie
    składające się z np z czujnika na obiekcie (kominie, konstrukcji
    przenośnika) i komputera czy sterownika w sterowni. Jest na to jakiś
    budżet, a ty mówisz, że nie da się tego zrobić dopóki się nie zrobi
    wymiany instalacji elektrycznej, która będzie kosztować
    kilkanaście/kilkadziesiąt razy więcej niż twoje urządzenie.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 8. Data: 2014-07-23 23:36:36
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mario,

    Wednesday, July 23, 2014, 11:25:54 PM, you wrote:

    [...]

    > W warunkach przemysłowych zdarza się, ze duże.

    Myślę, że mylisz PE z N. W warunkach normalnych przez PE płyną
    niskie prądy. Nawet w przemyśle.

> [...]
    > wymiany instalacji elektrycznej, która będzie kosztować
    > kilkanaście/kilkadziesiąt razy więcej niż twoje urządzenie.

    Czasem inaczej się nie da. Ale ma się to nijak do niełączenia mas
    odległych urządzeń - ich się po prostu nigdy nie łączy w pętli, jeśli
    się nie chce mieć kłopotów. I rzeczywiście lepiej łączyć je przewodem
    PE, który ma odpowiednią wytrzymałość w razie AWARII niż palić np.
    płytę główną drogiego komputera.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2014-07-23 23:54:46
    Od: Mario <m...@...pl>

> [...]
    >
    > [...]
    >
    > Myślę, że mylisz PE z N. W warunkach normalnych przez PE płyną

    Na dużych starszych obiektach masz często instalację TNC bez wyłączników
    różnicowych. W wielu miejscach wyrównywane np do istniejących
    konstrukcji stalowych. Nie masz kontroli prądów przez PE poza pomiarami
    np raz do roku. Silniki - zwłaszcza te na dworze często mają upływność.
    Między PE w biurze, a konstrukcją stalową na obiekcie możesz mieć
    różnicę napięć wyraźnie utrudniająca np komunikację. Zwłaszcza przy
    załączaniu silników. To w warunkach normalnych. A przy awarii silnika
    bądź przy wyładowaniu spokojnie może tak podskoczyć napięcie, że ci
    upali elektronikę. A na dużym obiekcie awarie są dość często.

  • 10. Data: 2014-07-24 02:41:18
    Od: "Bambaryla" <b...@o...gof>

    "Mario" <m...@...pl> wrote in message

    > Na duzych starszych obiektach masz czesto instalacje TNC bez wylaczników
    > róznicowych. W wielu miejscach wyrównywane np do istniejacych konstrukcji
    > stalowych. Nie masz kontroli pradów przez PE poza pomiarami np raz do
    > roku. Silniki - zwlaszcza te na dworze czesto maja uplywnosc. Miedzy PE w
    > biurze, a konstrukcja stalowa na obiekcie mozesz miec róznice napiec
    > wyraznie utrudniajaca np komunikacje. Zwlaszcza przy zalaczaniu silników.
    > To w warunkach normalnych. A przy awarii silnika badz przy wyladowaniu
    > spokojnie moze tak podskoczyc napiecie, ze ci upali elektronike. A na
> [...]

    W takiej sytuacji nalezy zastosowac ekwipotencjalizacje swoich urzadzen.
    Podstawowa ochrone przred porazeniem zrealizowac za pomoca izolacji.