  • 1. Data: 2015-09-06 12:19:34
    Temat: Półprzewodnikowy licznik Geigera?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Czy ktoś z was spotkał się z jakąś półprzewodnikową alternatywą "rurki"
    Geigera? Zastanawiam się właśnie nad powrotem do mojego dawnego projektu
    (czujnik mierzący kilka różnych wartości, m.in. promieniowanie tła i
    wrzucający je do Sieci).
    Czy dałoby się to zrobić w nowocześniejszy sposób, bez konieczności
    budowania przetwornicy WN i instalowania rurki zajmującej dość sporo
    miejsca? Jakiś miniaturowy, półprzewodnikowy element?
    Widziałem kiedyś w opisy eksperymentów z fotodiodą PIN odizolowaną od
    dopływu światła. Czy w taki sposób można uzyskać jakieś względnie
    wiarygodne pomiary?

  • 2. Data: 2015-09-06 13:31:29
    Temat: Re: Półprzewodnikowy licznik Geigera?
    Od: "P03" <p...@b...invalid.org>

> [...]
    > Widziałem kiedyś w opisy eksperymentów z fotodiodą PIN odizolowaną od
    > dopływu światła. Czy w taki sposób można uzyskać jakieś względnie

    trochę informacji zawiera plik o nazwie :
    A comparison of the ZnS(Ag) scintillation detector to the silicon.pdf
    ze strony :
    http://tigerprints.clemson.edu/all_theses/10/
    może coś więcej być w :
    http://www.anony.ws/image/DCQa

    --
    P03

  • 3. Data: 2015-09-06 14:37:45
    Od: Maciej Milinkiewicz <n...@e...pl>

    http://opengeiger.de/index_en.html

  • 4. Data: 2015-09-06 15:23:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 6 Sep 2015 12:19:34 +0200, Atlantis napisał(a):
> [...]
    > budowania przetwornicy WN i instalowania rurki zajmującej dość sporo
    > miejsca? Jakiś miniaturowy, półprzewodnikowy element?

    http://www.hamamatsu.com/eu/en/product/category/3100
    /3010/index.html
    Cos takiego to teraz u dentysty mozna zobaczyc

    http://www.hamamatsu.com/eu/en/product/category/3100
    /4012/4134/index.html

    https://en.wikipedia.org/wiki/Scintillation_counter
    Tylko tak sie zastanawiam ... jesli tu jest fotopowielacz, to czy
    czulosc bez powielania bedzie dobra ? PIN co prawda powiela ... ale
    przetwornica potrzebna :-)

    > Widziałem kiedyś w opisy eksperymentów z fotodiodą PIN odizolowaną od
    > dopływu światła. Czy w taki sposób można uzyskać jakieś względnie
    > wiarygodne pomiary?

    Sama dioda ma chyba za mala czulosc - po cos ten scyntylator dodaja.
    Promieniowanie przenikliwe ma to do siebie, ze jednak przenika -
    prawdopodobienstwo ze cos wywola w mikronowej warstwie male ...

    J.

  • 5. Data: 2015-09-06 19:56:26
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    http://www.elektronik-labor.de/Projekte/Alpha7.html

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 6. Data: 2015-09-06 20:36:32
    Od: " \(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" <m...@w...pl> napisał w
    news:55ec1337$0$27522$65785112@news.neostrada.pl ...
[...]
    :

    Nie podpowiem Ci nic "technicznego", ale może jeszcze się nie zetknąłeś z tym:
    http://radioactiveathome.org/pl/ -- to taki projekt, działający w ramach
    platformy BOINC, czy też już to znasz? Jeśli nie, to zajrzyj też tu:
    http://www.boincatpoland.org/smf/radioactivehome/

    Oni tam sporo wiedzą o czujnikach, ale nie tylko.

    A temat może być ciekawy również dla innych czytelników, którzy posiadają wolne
    moce obliczeniowe: Dołącz do projektu BOINC -- przetwarzania rozproszonego,
    wykorzystującego domowy sprzęt, do profesjonalnych projektów. Lista
    kilkudziesięciu takich -- dostępna tu:
    http://www.boincatpoland.org/wiki/Lista_projekt%C3%B
    3w

    Są projekty z najróżniejszych dziedzin, od matematyki (cały wachlarz), przez
    informatykę, kryptografię, astronomię, chemię, biologię, czy jakieś mniejsze
    "działki". Zajrzeć warto, no i może coś podpasuje?

    --
    Nie oczekuj, iż rząd uzna, że warto wesprzeć także i Ciebie. Są w tym "porządku
    dziobania" ludzie, na których rządowym decydentom - zależy ZNACZNIE bardziej.

  • 7. Data: 2015-09-07 19:23:53
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Sun, 6 Sep 2015 12:19:34 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Czy ktoś z was spotkał się z jakąś półprzewodnikową alternatywą
    "rurki"

    Owszem. Ale to b. trudny temat. Zależy od tego co chcesz mierzyć.
    Dobre detektory germanowe wymagają chłodzenia ciekłym azotem.
    Krzemowe wystarczy schłodzić do minus 20 stopni Celsjusza, podobnie
    fotopowielacze przy np. NaJ(Tl). Detektor np. krzemowy wytrzymuje
    nieco dłużej niż rok i trzeba go wymieniać. Napięcie polaryzacji
    około 100 wolt, ale jak ma być porządnie to musi być dokładnie tyle
    non stop. Analiza amplitudy impulsów.... No krótko.... CERN

  • 8. Data: 2015-09-08 08:08:55
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-09-07 o 19:23, slawek pisze:

> [...]
    > detektory germanowe wymagają chłodzenia ciekłym azotem. Krzemowe
    > wystarczy schłodzić do minus 20 stopni Celsjusza, podobnie

    Chodzi mi o bardzo podstawowy monitoring promieniowania tła - dodatkową
    funkcję stacji pogodowej. Ma to być na tyle czułe, żeby zauważyło nagły
    wzrost np. kilkukrotny, albo chociażby o rząd wartości.
    Obecną wersję zbudowałem w oparciu o rurkę STS-5, jakieś dwa lata temu.
    Była to forma żartu, ale urządzenie okazało się całkiem przydatne, gdy
    jakiś rok temu wybuchła panika po rozpuszczeniu internetowej plotki o
    rzekomej awarii reaktora na Ukrainie. ;)

  • 9. Data: 2015-09-08 09:07:26
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Tue, 8 Sep 2015 08:08:55 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    nagły
    > wzrost np. kilkukrotny, albo chociażby o rząd wartości.

    Z grubsza jest alfa, beta i gamma, neutrony. W domowych warunkach nie
    zmierzysz neutrin. Zaletą licznika GM jest względna prostota, ale to
    bardzo prymitywny detektor. Dobre detektory dają informację o
    energii cząstki, w ten sposób można np. sklasyfikować izotop
    radioaktywny itd. itp. No i nie bardzo rozumiem, co miałby mierzyć
    detektor w stacji pogodowej? Przecież typowy scenariusz to opad
    radioaktywny, czyli trzeba zbierać kurz i dopiero to mierzyć. Chyba
    że chcesz monitorować koncentrację radonu, ale to jeszcze inna bajka.

  • 10. Data: 2015-09-08 19:08:16
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-09-08 o 09:07, slawek pisze:

> [...]
    > Przecież typowy scenariusz to opad radioaktywny, czyli trzeba zbierać
    > kurz i dopiero to mierzyć. Chyba że chcesz monitorować koncentrację

    Hmm... Chodzi o monitorowanie promieniowania tła, jak w tych projektach:

    http://radioactiveathome.org/pl/
    https://hackaday.io/project/1662-global-radiation-mo
    nitoring-network

    Mój stary układ był zresztą do pewnego stopnia wzorowany na czujnikach z
    R@H. Tutaj nie chodzi o wykonywanie jakichś dokładnych pomiarów, ale
    wykonywanie ewentualnych zdarzeń w rodzaju tego z kwietnia 1986 roku.
    Wtedy chyba było tak, że medyczne urządzenia diagnostyczne się
    rozkalibrowały, bo wzrosło promieniowanie tła. Dobrze pamiętam? A chyba
    nikt nie zbierał kurzu...