  • 1. Data: 2019-08-12 11:38:20
    Temat: Pomiar pasma przenoszenia toru audio
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    Cześć,
    chcę sobie zmierzyć pasmo przenoszenia poszczególnych bloków w torze audio.
    Pomiarów będzie kilkadziesiąt (sam korektor to z 30) a nie chciałbym na
    to tracić zbyt wiele czasu.
    Mam oscyloskop TDS2024B i generator FY6800 i wydaje mi się, że potrafię
    je oprogramować i sterować z komputera.

    Widzę na razie dwie drogi:
    1.
    - Na generatorze ustawiam sinusa i zmieniam częstotliwość z jakimś krokiem.
    - Na oscyloskopie ustawiam wyświetlanie 3-4 okresów i wykonuję pomiar
    Up-p albo Ucyrms dla każdej z ustawionych częstotliwości.

    2.
    - Na jednym kanale generatora generuję przebieg piłokształtny lub
    trójkątny, ciągły lub schodkowy, podaję go na drugi kanał generatora
    ustawiony jako VCO i na jeden z kanałów oscyloskopu.
    - Oscyloskop ustawiam w trybie XY i teoretycznie obwiednia otrzymanego
    przebiegu to pasmo przenoszenia

    A ja Wy byście to rozwiązali? Jaki przebieg sterujący VCO? Ile schodków,
    jaki krok częstotliwości? Jaki czas przemiatania pasma?
    Pomiary nie są potrzebne do jakiejś certyfikacji czy podobnych rzeczy,
    po prostu chcę wiedzieć i mieć pewność, że pomiar jest wykonany poprawnie.

    Pasmo myślę, że do jakiś 50kHz dla niektórych bloków.

    --
    AWa.

  • 2. Data: 2019-08-12 11:59:10
    Temat: Re: Pomiar pasma przenoszenia toru audio
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej W." napisał w wiadomości grup
    pl...
    >chcę sobie zmierzyć pasmo przenoszenia poszczególnych bloków w torze
    >audio.
    >Pomiarów będzie kilkadziesiąt (sam korektor to z 30) a nie chciałbym
    >na to tracić zbyt wiele czasu.

    Wywalic korektor :-)

> [...]

    >- Na oscyloskopie ustawiam wyświetlanie 3-4 okresów i wykonuję pomiar
    >Up-p albo Ucyrms dla każdej z ustawionych częstotliwości.

    Dobra metoda .. o ile potrafisz zaprogramowac.

> [...]
    >- Oscyloskop ustawiam w trybie XY i teoretycznie obwiednia
    >otrzymanego przebiegu to pasmo przenoszenia

    Wobuloskop akustyczny ... ogolnie tez dobry pomysl, tylko czy nie masz
    ochoty na pasmo
    10Hz-50kHz ?
    I czy potrafisz te obwiednie uzyskac ?

    >A ja Wy byście to rozwiązali? Jaki przebieg sterujący VCO? Ile
    >schodków, jaki krok częstotliwości? Jaki czas przemiatania pasma?

    a) sinusoide generowac w karcie dzwiekowej.
    b) sygnal typu chirp i FFT ?

    c) pouczajace - puscic wysoka czestotliwosc i zobaczyc co wychodzi,
    d) albo nawet prostokat puscic ...

    J.

  • 3. Data: 2019-08-12 12:02:16
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 12 Aug 2019 11:38:20 +0200, Andrzej W. napisał(a):

> [...]
    > ustawiony jako VCO i na jeden z kanałów oscyloskopu.
    > - Oscyloskop ustawiam w trybie XY i teoretycznie obwiednia otrzymanego

    To rozwiązanie (z piłą) mi się wydaje OK poda warunkiem że oscyloskop ma
    funkcję zapamiętywania śladu plamki na ekranie, ponieważ z uwagi na
    dolną f wynoszącą powiedzmy 20 Hz powinieneś zastosować o rząd mniejszą
    f przemiatania. Bez funkcji zapamiętywania śladu zobaczysz tylko wolno
    wędrującą plamkę. I niestety, nie dostaniesz wykresu gdzie f się zmienia
    logarytmicznie. Będzie liniowo a tak nie jest przyjęte. Ale do celu jaki
    podałeś wydaje się to wystarczające. No, chyba że generator umie
    zmieniać f logarytmicznie, dzisiejsze sprzęty potrafią zaskoczyć
    człowieka.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 4. Data: 2019-08-12 13:49:57
    Od: Gregorius <n...@m...adresu.pl>

    Ja bym użył softu: http://audio.rightmark.org

    --
    Gregorius

  • 5. Data: 2019-08-12 14:05:12
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    On 12.08.2019 11:38, Andrzej W. wrote:
> [...]
    > 1.
    > - Na generatorze ustawiam sinusa i zmieniam częstotliwość z jakimś krokiem.

    Zmienień sinus na szerokopasmowy szum biały. Bez problemu powinien ci to
    wygenerować byle ARG.

    > - Na oscyloskopie ustawiam wyświetlanie 3-4 okresów i wykonuję pomiar
    > Up-p albo Ucyrms dla każdej z ustawionych częstotliwości.

    A na osyloskopie włącz FFT i podziwiaj gotowy wynik. Problemem może być
    mała dynamika takiego pomiaru, dlatego zamiast oscyloskopu użyłbym
    jakieś w miarę dobrej karty dzwiękowej i softu na PC.

  • 6. Data: 2019-08-12 16:12:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zbych" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]

    >być mała dynamika takiego pomiaru, dlatego zamiast oscyloskopu
    >użyłbym jakieś w miarę dobrej karty dzwiękowej i softu na PC.

    A swoja droga - ciekawie by bylo porownac obie metody.
    Wyjdzie to samo, czy nie ...

    J.

  • 7. Data: 2019-08-12 23:22:28
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 12.08.2019 o 11:38, Andrzej W. pisze:
> [...]
    > Pomiarów będzie kilkadziesiąt (sam korektor to z 30) a nie chciałbym na

    Sympatyczną zabawką jest Analog Discovery :-)
    A korektor naprawdę wywal, tylko psuje. Podobnie jak regulator barwy :-(

    P.P.

  • 8. Data: 2019-08-13 07:58:42
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 12 Aug 2019 23:22:28 +0200, Paweł Pawłowicz napisał(a):

    > A korektor naprawdę wywal, tylko psuje. Podobnie jak regulator barwy :-(

    Byś się zdziwił jakie spustoszenie w charakterystyce słyszenia potrafi
    zrobić wiek. Mnie już korektora nie starcza :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 9. Data: 2019-08-13 08:40:31
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    > Byś się zdziwił jakie spustoszenie w charakterystyce słyszenia potrafi
    > zrobić wiek. Mnie już korektora nie starcza :)

    No nie jestem pewien.
    Z wiekiem zmiany się pojawiają, ale się do nich przyzwyczajasz, więc
    niejako - kompensujesz.
    Jeżeli na siłę korektorem starasz się skompensować ubytki słuchu, to
    wprowadzasz tylko zróżnicowanie pomiędzy światem, a muzyką odtwarzaną.

    A żeby nie było ot - do pytającego. Są darmowe programy do takiej
    analizy. Wyjście z karty jako generator, wejście liniowe jako
    analizator. Dostajesz ładny wykres nie tylko z pasmem, ale i fazą,
    zniekształceniami. Chyba na kanale Reduktor Szumu było na ten temat.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 10. Data: 2019-08-13 09:27:42
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    5...@n...neostrada.pl
    *Irek.N.* napisał(-a):

    > Z wiekiem zmiany się pojawiają, ale się do nich przyzwyczajasz, więc
    > niejako - kompensujesz.

    Ciekawe jak te zmiany, a konkretnie ubytki, skompensować przy robieniu
    audiogramu?

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675