  • 1. Data: 2009-11-06 21:49:10
    Temat: Pomiar prądu na rezystorze, 100mV i komparator
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Witam.

    Mam takią sytuację: muszę dowiedziec sie, kiedy prąd przepływający przez
    rezystor pomiarowy 0.1Ohm przekracza 1A. To coś w rodzaju bezpiecznika,
    mniejsza o szczegóły. W kazdym razie muszę dowiedziec się, ze prąd >1A
    co oznacza, ze napięcie na rezystorze pomiarowym od strony masy wynosi
    100mV i więcej.

    Mam do dyspozycji wzmacniacz operacyjny i/lub komparator.

    W różnych schematach jakie wpadaja mi w lapska widze dwa rozwiązania
    tego problemu:

    a) jest tylko sam komparator który porównuje napięcie z rezystora z
    wzorcowym i wynik porównania podawany jest wprost dalej na logikę. Tylko
    jeden komparator.

    b) pomiar na rezystorze jest najpierw wzmacniany *N a dopiero potem
    porównywany z wzorcem. Używamy dwóch wzmacniaczy (albo wzmacniacza i
    komparatora).

    Pytanie brzmi: czy sa jakieś zalety b) ? Wolałbym minimalizować ilość
    elementów jakie będą w okolicy tego pomiaru a mam do czego wykorzystać
    drugi wzmacniacz. Czy wybranie a) niesie z sobą jakieś problemy?
    Zakladam, ze interesuje mnie rozsądne porównywanie w zakresie
    10mV->100mV od strony masy (w tym zakresie będzie mi się zmienial
    wzorzec). Komparator/wzmacniacz bedzie zasilany niesymetrycznie masa->Vcc.

  • 2. Data: 2009-11-06 22:46:52
    Temat: Re: Pomiar prądu na rezystorze, 100mV i komparator
    Od: Wojciech Bartczak <o...@o...pl>

    Sebastian Biały pisze:
> [...]
    > 10mV->100mV od strony masy (w tym zakresie będzie mi się zmienial
    > wzorzec). Komparator/wzmacniacz bedzie zasilany niesymetrycznie masa->Vcc.

    Oba rozwiązania mają swoje wady.

    Co do czystego komparatora,

    - może być marnie ze stałością napięcia odniesienia o takich
    parametrach, zwłaszcza w pobliżu ścieżek wiodących duże prądy
    - czy jakieś chwilowe przepięcia/przetężenia nie wysterują komparatora
    powodując pojawienie się fałszywego sygnału błędu/ostrzeżenia
    - co ze stabilnością termiczną, dokładnością rezystora

    Co do wzmacniacza z komparatorem

    - W obudowie jest albo wzmacniacz albo komparator, odpada zatem
    minimalizacja ilości elementów.

    Odradzam użycie wzmacniacza jako komparatora, jest powolny (posiada
    kompensacje wewnętrzną), przewidziany jest do pracy w układzie ze
    sprzężeniem zwrotnym

    - wzmocnienie napięcia powoduje pewne problemy, zwiększona niedokładność
    - 100mV od masy dla wzmacniacza operacyjnego w takiej konfiguracji to w
    sumie masa, 10mV tym bardziej.

    Ja proponuje czujnik halla. Posiadający odpowiednie wyjście, w
    zależności od tego co potrzebujesz. Dodatkowo, nie wniesie w obwód
    prądowy, żadnego spadku napięcia.

    Pozdrawiam,
    Wojtek.

  • 3. Data: 2009-11-07 07:40:14
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Wojciech Bartczak wrote:
    > Co do czystego komparatora,
    > - może być marnie ze stałością napięcia odniesienia o takich
    > parametrach, zwłaszcza w pobliżu ścieżek wiodących duże prądy

    Nie ma problemu. Nie zalezy mi na aptekarskiej dokładności.

    > - czy jakieś chwilowe przepięcia/przetężenia nie wysterują komparatora
    > powodując pojawienie się fałszywego sygnału błędu/ostrzeżenia

    Tez się nic złego nie stanie.

    > Co do wzmacniacza z komparatorem
    > - wzmocnienie napięcia powoduje pewne problemy, zwiększona niedokładność
    > - 100mV od masy dla wzmacniacza operacyjnego w takiej konfiguracji to w
    > sumie masa, 10mV tym bardziej.

    No więc własnie obawiam sie, ze nawet jak wezmę konfiguracje
    wzmacniająca to czy aby w ogóle się coś wzmocni.

    > Ja proponuje czujnik halla.

    Czy nie będzie reagowal na okoliczne zakłócenia magnetyczne? Musiałbym
    go chyba ekranować, w poblizu pracuje spory silnik.

    > Dodatkowo, nie wniesie w obwód
    > prądowy, żadnego spadku napięcia.

    Nie zależy mi.

  • 4. Data: 2009-11-07 08:38:30
    Od: "PP" <p...@p...onet.pl>

    > b) pomiar na rezystorze jest najpierw wzmacniany *N a dopiero potem
    > porównywany z wzorcem. Używamy dwóch wzmacniaczy (albo wzmacniacza i
    > komparatora).

    Pomiary w pobliżu masy są zawsze obarczone problemami, myślę że dla Ciebie
    najlepszym rozwiązaniem jest wersja 2, tylko że wymogi na wzmacniacz są
    ostre, polecam Ci PDFa od wzmacniacza MCP607, tam na jednej z pierwszych
    stron jest układ do pomiaru prądu w "masie", wzmacniacz działa poprawnie z
    oboma wejściami na masie a nawet lekko poniżej, ma zasilanie 5V i jest
    podwójny, czyli drugi z obudowy możesz zastosować jako komparator.
    Jak ktoś wyżej wspomniał wzmacniacze jako komparatory nie są zbyt szybkie ,
    ale zaletą jest to że jest to R2R więc spokojnie możesz jego wyjście podpiąć
    do jakiejś bramki lub wprost do procesora.
    Piotr

  • 5. Data: 2009-11-07 10:07:27
    Od: Wojciech Bartczak <o...@o...pl>

    Sebastian Biały pisze:

    > Czy nie będzie reagowal na okoliczne zakłócenia magnetyczne? Musiałbym
    > go chyba ekranować, w poblizu pracuje spory silnik.

    Nie do końca, czujnik ten działa na zasadzie sprzężenia zwrotnego i
    kompensacji pola magnetycznego wytworzonego w szczelinie, dodatkowo
    wzmacnia sygnał. Dokładnie chodziło mi o przekładnik LEM( bije się
    w pierś, powinienem był to dokładnie napisać, ale nazwa mi uciekła).
    Płytka z układem pom. będzie chyba w jakiejś obudowe, jeżeli będzie
    stalowa, powinno wystarczyć aby zmniejszyć wpływ silnika. Chyba
    że masz na myśli kolosa 160kW :D to wtedy sieje ale też troche,
    generalnie pole rozproszenia silnika nie jest dużę. Bardziej martwiłbym
    się o silniki zasilane z falowników, bo to falowniki głównie sieją.
    Z innej strony, skoro spadek napięcia nie jest dla Ciebie istotny,
    można go powiększyć, chyba, że rezystor już jest i jest niewymienialny ?
    Wtedy zastosowanie wzmacniacza ma sens. Dodatkowo tak jak napisał PP,
    ta konfiguracja wyznacza dość rygorystyczne parametry dla wzm. op.
    może jakiś model w technologi fet lub bifet (wejście stanowi wzm.
    różnicowy wykonany na tranzystorach polowych).

    Pozdrawiam,
    Wojtek.

  • 6. Data: 2009-11-07 11:17:59
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Użytkownik Sebastian Biały napisał:
> [...]
    > masy (w tym zakresie będzie mi się zmienial wzorzec).
    > Komparator/wzmacniacz bedzie zasilany niesymetrycznie masa->Vcc.

    główna wada przy rozwiązniu a może byc taka że nie dysponujesz napięciem
    odniesienia jakie chcesz, w każdym raize jeśli zależy ci na minimalizacji
    układu to zarówno opcję a i b da się zrobić na jednym układzie operacyjny,
    robisz sobie układ operacyjny w układzie komparatora za wzmocnieniem i po
    sprawie!:O)
    nie wiem czym ten układ ma srerować i jak wygląda zasilanie wszystkiego, ale
    nawet da się to zrobić bez źródła odniesienia, po prosttu wystarczy
    przesunąć odpowiednio charakterystyke wzmacniacza:O)

  • 7. Data: 2009-11-07 15:40:29
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Wojciech Bartczak wrote:
    > wzmacnia sygnał. Dokładnie chodziło mi o przekładnik LEM

    Hmmm one sa dośc drogie. W zderzeniu z rezystorem nie dość, ze 100x
    droższe to jeszcze parokrotnie wieksze ...

    Byc może nie napisałem tego w prost, ale w zasadzie potrzebuje
    dokładności "na oko". Przy przekroczeniu 1A u mnie efekt będzie
    wyłacznie termiczny i nie ma co przesadzać, ze urządzenie umrze przy
    1.1A. Ale jesli mogę zrobić ładną detekcję, to czemu nie.

    > stalowa, powinno wystarczyć aby zmniejszyć wpływ silnika. Chyba
    > że masz na myśli kolosa 160kW :D

    Nie, ale silnik jest w odległości jakiś 20cm (zasilanie osobne, ale
    czujnik magnetorezystywny umieszczony 1m od niego pokazuje pracę śliczną
    cewek ;)

    > Z innej strony, skoro spadek napięcia nie jest dla Ciebie istotny,
    > można go powiększyć, chyba, że rezystor już jest i jest niewymienialny ?

    Zgadza się. Moge wziąść 1Ohm i dostac 1V. Zanim jednak to zrobię wole
    zapytać.

  • 8. Data: 2009-11-07 19:43:37
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Zgadza się. Moge wziąść 1Ohm i dostac 1V. Zanim jednak to zrobię wole
    > zapytać.

    Jeżeli możesz dać 1ohm i dokładność jest sprawą nienajważniejszą, to
    pozostaje jeszcze wywalić komparator.
    Tranzystor ma UBE = 0,65V więc rezystor 0,68ohma "w zaokrągleniu", bo trzeba
    dać z kilka-naście-set omów w zabezpieczeniu bazy.

    --
    Desoft

  • 9. Data: 2009-11-07 19:46:16
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Desoft wrote:
    > Tranzystor ma UBE = 0,65V więc rezystor 0,68ohma "w zaokrągleniu", bo
    > trzeba dać z kilka-naście-set omów w zabezpieczeniu bazy.

    Bedzie mi to troche za powoli zmieniać stan, a sterowac to ma
    bezposrednio nogą procesora. No i niestety: musze wzorzec mieć
    regulowany ;) Więc zahardkodowane Ube nie wchodzi w grę.

  • 10. Data: 2009-11-07 21:59:10
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Bedzie mi to troche za powoli zmieniać stan, a sterowac to ma bezposrednio
    > nogą procesora.

    Nie wiem dlaczego miałoby za wolno działać?
    Kilkanaście tranzystorów w komparatorze, wzmacniaczu operacyjnym jest
    szybsze od jednego pracującego w układzie WE? Na współczesnych elementach to
    nawet GHz....

    > No i niestety: musze wzorzec mieć regulowany ;) Więc zahardkodowane Ube
    > nie wchodzi w grę.

    Chyba, że regulacja prze dzielnik napięcia z rezystora pomiarowego będzie
    niewystarczająca.

    Nie nalegam :-)

    --
    Desoft