  • 1. Data: 2017-08-18 22:17:15
    Temat: Pomiar rezystancji w mikroprocesorze
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Jakie używacie pomysły na w miarę dokładny pomiar rezystancji?

    Klient podłącza nieznaną Wam wartość oporności między dwie nogi procka lub
    jedną nogę procka i masę i macie podać wartość z dokładnością lepszą niż 1%
    w zakresie Rx od 10ohm do 1Mohm...

    Miałem w projekcie mikrokontroler analog/digital z wyjściem prądowym IDAC.
    Podłączałem tam tą nieznaną oporność i mierzyłem spadek napięcia na niej za
    pomocą wejścia VADC w procku. Pięknie, prosto, brak zbędnych elementów
    zewnętrznych...

    Chcę teraz użyć innego procka w nowej wersji urządzenia i chęć powtórzenia
    tej samej metody mnie ogranicza, bo mało procków oferuje IDAC... A żadna
    elegancka alternatywa nie przychodzi do głowy.

    Czego użylibyście? Znacie jakieś sterowane cyfrowo źródełka prądowe? Czy
    sklecilibyście coś z dyskretnych klocków?

  • 2. Data: 2017-08-19 14:52:41
    Temat: Re: Pomiar rezystancji w mikroprocesorze
    Od: Anonymous <n...@i...invalid>

    Pszemol <P...@P...com> wrote:
> [...]
    >
    > Czego użylibyście? Znacie jakieś sterowane cyfrowo źródełka prądowe? Czy
    > sklecilibyście coś z dyskretnych klocków?

    Moze da sie ilorazowa, tak jak to robiły sławne 7106?

    Jp

  • 3. Data: 2017-08-19 15:52:59
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-08-18 o 22:17, Pszemol pisze:
> [...]
    >
    > Czego użylibyście? Znacie jakieś sterowane cyfrowo źródełka prądowe? Czy
    > sklecilibyście coś z dyskretnych klocków?

    Klasyczne źródło np:
    https://obrazki.elektroda.pl/5464256800_1352319280.j
    pg
    takie i oporniki R przełączać tranzystorami polowymi P-mos.
    Mierzysz napiecie na obc.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 4. Data: 2017-08-19 18:18:12
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 18-08-2017 22:17, Pszemol wrote:
> [...]
    >
    > Czego użylibyście? Znacie jakieś sterowane cyfrowo źródełka prądowe? Czy
    > sklecilibyście coś z dyskretnych klocków?

    Szukaj hasła "pomiar ratiometryczny".
    Tu masz ciekawy projekt:
    http://www.ti.com/tool/tipd152?keyMatch=ratiometric&
    tisearch=Search-EN-Everything
    K.

  • 5. Data: 2017-08-20 08:25:29
    Od: jacek <j...@w...pl>

> [...]
    >
    > Czego użylibyście? Znacie jakieś sterowane cyfrowo źródełka prądowe? Czy
    > sklecilibyście coś z dyskretnych klocków?

    Generator RC z wzorcowym rezystorem 1k i kondensatorem podłączony do
    komparatora. Na podstawie F wyliczać rezystancję, myślę że 1%
    do uzyskania jest możliwe.

    --
    pzdr, j.r.

  • 6. Data: 2017-08-22 18:04:13
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    jacek <j...@w...pl> wrote:

    > Generator RC z wzorcowym rezystorem 1k i kondensatorem podłączony do
    > komparatora. Na podstawie F wyliczać rezystancję, myślę że 1%
    > do uzyskania jest możliwe.

    Nie wiem czy rozumiem Twoj pomysł... chcesz tą nieznaną rezystancję wpinać
    gdzie dokładnie?

  • 7. Data: 2017-08-22 18:04:14
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Janusz <j...@o...pl> wrote:

> [...]
    pg
    > takie i oporniki R przełączać tranzystorami polowymi P-mos.

    Czyli sugerujesz podłączyć do procka dyskretny op-amp i tranzystor ?
    A jak zapewnię dokładność pomiaru ? Robc ma być pomiędzy 10 ohm a 1 Mohm.
    To duża rozpiętość wartości.

  • 8. Data: 2017-08-22 18:04:14
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    John Smith <d...@b...pl> wrote:

    > Szukaj hasła "pomiar ratiometryczny".
    > Tu masz ciekawy projekt:
    > http://www.ti.com/tool/tipd152?keyMatch=ratiometric&
    tisearch=Search-EN-Everything

    Muszę się wczytać w to co proponujesz jak bede miec wiecej czasu bo mi sie
    pojawil jakis pomiar temperatury i nie rzuca się w oczy naturalne
    rozwiązanie pomiaru R.

  • 9. Data: 2017-08-22 18:04:15
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Anonymous <n...@i...invalid> wrote:

    > Moze da sie ilorazowa, tak jak to robiły sławne 7106?

    Może i można, ale to trzebaby pamiętać jak robiły to te sławne 7106 te 30
    lat temu ;-)

  • 10. Data: 2017-08-22 18:58:16
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-08-22 o 18:04, Pszemol pisze:

    > Czyli sugerujesz podłączyć do procka dyskretny op-amp i tranzystor ?
    Tak, w czym widzisz problem, używasz wzm na 5V R2R, i procka też na 5V
    zasilania.

    > A jak zapewnię dokładność pomiaru ? Robc ma być pomiędzy 10 ohm a 1 Mohm.
    Taką z jaką dobierzesz rezystory, opampa i wykalibrujesz, ja mam miernik
    6 1/2 cyfry podobnie zrobiony, mierzy od 2k do 20M, najgorsza dokłądność
    to 0,05%+20 na 20M zakresie a na 2k ma 0,02%+5, sam widzisz że to co
    najmniej dwa rzędy lepiej niż Ty chcesz uzyskać.
    Tu masz schemat źródła prądowego 24 str górny lewy róg
    http://tnij.at/169847
    na schemacie jest błąd połączenia tranzystora TR4 bramka zwarta ze
    źródłem linia powinna się skończyć na źródle.

    > To duża rozpiętość wartości.
    Dlatego proponuję ci przełączanie zakresów tranzystorami, 2-3 zakresy
    powinny Ci wystarczyć.

    --
    Pozdr
    Janusz