  • 1. Data: 2017-03-15 21:26:42
    Temat: Pomiar wilgotności papieru metodą wagową
    Od: d...@g...com

    Cześć,
    Robiłem dzisiaj pomiary wilgotności papieru metodą wagową:
    -Zważyć papier,
    -Wygrzać w 105 *C,
    -Ostudzić w eksykatorze,
    -Zważyć jeszcze raz - ubytek masy to odparowana woda.

    Metoda niby prosta ale nie rozumiem, po co ten eksykator? Dlaczego nie waży się
    próbki od razu po wyjęciu z pieca, albo w ogóle w piecu? Jakie znaczenie ma
    ostudzenie kawałka papieru do jego wagi?
    Próbowałem próbkę ważyć od razu po wyjęciu z pieca i była znacząco lżejsza od tej z
    eksykatora, z czasem nabierając masy. Czy to nabieranie masy to nie właśnie
    nabieranie wilgoci ?

  • 2. Data: 2017-03-15 22:45:38
    Temat: Re: Pomiar wilgotności papieru metodą wagową
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 15 Mar 2017 13:26:42 -0700 (PDT), d...@g...com
> [...]
    > -Zważyć jeszcze raz - ubytek masy to odparowana woda.
    >
    > Metoda niby prosta ale nie rozumiem, po co ten eksykator?

    Eksykator po to, aby w czasie studzenia nie nabieral wody, bo w
    eksykatorze suche powietrze.
    Pytanie wiec brzmi czemu studzic.

    > Dlaczego
    > nie waży się próbki od razu po wyjęciu z pieca, albo w ogóle w
    > piecu?

    W piecu byloby troche niewygodnie. Grozi poparzeniami.

> [...]
    > lżejsza od tej z eksykatora, z czasem nabierając masy. Czy to
    > nabieranie masy to nie właśnie nabieranie wilgoci ?

    A to byla pojedyncza kartka czy grubszy plik ?

    Jedli nie bylo jakos bardzo wilgotno, to w szybkie nabieranie wilgoci
    z powietrza nie bardzo wierze ... wiec
    -jakies zjawiska aerodynamiczne i oplyw powietrza unosi ten papier,
    -a waga jaka ? Bo elektroniczna moze byc wrazliwa na temperature,
    szczegolnie taka nierownomierna.

    J.

  • 3. Data: 2017-03-15 23:03:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Jedli nie bylo jakos bardzo wilgotno, to w szybkie nabieranie
    > wilgoci z powietrza nie bardzo wierze ... wiec

    Nie takie znowuż szybkie. Ten proceder ma na celu zbadanie papieru
    w stanie równowagi. Podgrznie go do temperatury powyżej stu stopni
    pozbawia go całkiem wody. Gdy poleży długo, to chłonie wodę jak
    bibuła -- higroskopijny jest. A tu mamy wilgoci w sam raz, akurat
    tyle, co w otoczeniu. Ponadto takie spokojne leżenie w eksykatorze
    kształci cechę, która w papierze jest najważniejsza: cierpliwość.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2017-03-16 07:32:02
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 16 marca 2017 05:26:42 UTC+9 użytkownik d...@g...com napisał:
> [...]
    z eksykatora, z czasem nabierając masy. Czy to nabieranie masy to nie właśnie

    No więc wsadź tę wagę do eksykatora i obserwuj jak się zmienia odczyt w czasie.

  • 5. Data: 2017-03-16 07:36:03
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-03-16 o 07:32, Konrad Anikiel pisze:
    > No więc wsadź tę wagę do eksykatora i obserwuj jak się zmienia odczyt w czasie.
    Waga w próżni będzie działać?

    Robert

  • 6. Data: 2017-03-16 07:42:34
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 16 marca 2017 15:36:02 UTC+9 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
    > Waga w próżni będzie działać?

    A po co jej powietrze?

  • 7. Data: 2017-03-16 07:47:27
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

> [...]
    z eksykatora, z czasem nabierając masy. Czy to nabieranie masy to nie właśnie

    Jeszcze jedna myśl: przeprowadź ten sam eksperyment na 4 sposoby, a potem porównaj
    wyniki:

    1. płaska karteczka stygnie w eksykatorze, potem idzie na wagę
    2. płaska karteczka idzie prosto z pieca na wagę
    3. zmięta w kulkę karteczka stygnie w eksykatorze, potem idzie na wagę
    4. zmięta w kulkę karteczka idzie prosto z pieca na wagę

  • 8. Data: 2017-03-16 09:22:15
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-03-16 o 07:42, Konrad Anikiel pisze:
    > A po co jej powietrze?
    Ja o ciśnieniu myślę.
    Szalkowa ok, ale elektroniczna?
    Bateria? Kondensator?

    Robert

  • 9. Data: 2017-03-16 09:40:16
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 16 marca 2017 17:22:15 UTC+9 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
    > Ja o ciśnieniu myślę.
    > Szalkowa ok, ale elektroniczna?
    > Bateria? Kondensator?

    Hmm, mam taką, ale nie zaglądałem co w niej siedzi. Alkaliczne baterie nie mają
    ciśnienia. Kondziorów jakichś wielkich tam też chyba nie ma.
    No ale do czego zmierzasz, myślisz żeby ten eksykator podłączyć do pompki próżniowej?
    W jakim celu?

  • 10. Data: 2017-03-16 10:04:19
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-03-16 o 09:40, Konrad Anikiel pisze:
    > myślisz żeby ten eksykator podłączyć do pompki próżniowej? W jakim celu?
    Skoro wkłada do eksykatora to chyba w celu niedopuszczenia wilgoci na
    czas studzenia.

    Robert