  • 91. Data: 2019-06-28 05:48:35
    Temat: Re: Porównywanie liczb, double float
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 25 czerwca 2019 21:25:33 UTC+2 użytkownik AK napisał:
    > PS: Zapsz si ejednak na ten kurs numeryki. Moze jeszcze gdzies ucza o
    > float...

    Nie wiem skąd taki nacisk na ten kurs metod numerycznych,
    w typowym kursie uniwersyteckim arytmetyka zmiennoprzecinkowa
    to wykład-dwa, do tego jakieś jedne ćwiczenia/laboratorium.
    Przez resztę semestru student albo będzie dowodził jakichś
    wybitnie przykrych oszacowań błędów, albo wymyślał koło na
    nowo i implementował jakieś kwadratury i interpolacje
    w losowym języku programowania, w zależności czy to uniwersytet,
    czy politechnika. Jakieś względnie praktyczne kursy potrafią
    prowadzić raczej fizycy, tak to zwykle jest jakiś jeden
    przykład na float, jakiś źle uwarunkowany układ równań
    liniowych i paskudny wielomian Wilkinsona.
    Sam mam trochę do czynienia ze studentami i nie uważam, żeby
    typowy kurs metod numerycznych to była jakaś wiedza objawiona
    bez której programiści stają się dyletantami.

    Pozdrawiam,
    --
    Karol Piotrowski

  • 92. Data: 2019-06-28 09:15:20
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Thu, 27 Jun 2019 20:48:35 -0700, kropelka wrote:
> [...]
    > Sam mam trochę do czynienia ze studentami i nie uważam, żeby typowy kurs
    > metod numerycznych to była jakaś wiedza objawiona bez której programiści

    Rzeczywistość jaka jest, każdy (zorientowany) wie. A grupowa reakcja
    wynika po prostu z tego, że każda liszka swój ogon chwali.

    Mateusz

  • 93. Data: 2019-06-28 12:22:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik kropelka napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

> [...]
    >przykład na float, jakiś źle uwarunkowany układ równań
    >liniowych i paskudny wielomian Wilkinsona.

    Zgadzam sie - typowy kurs metod numerycznych to niewiele pomoze.
    Powiedza troche o reprezentacji, zwroca uwage na wynikle z tego bledy
    numeryczne,
    naucza porownywac z zerem (zeby nie dzielic przez zero), powiedza o
    kolejnosci obliczen ... i przejda na wyzszy poziom.

    A juz szczegolnie fizycy - no co, tyle zmierzylismy, tyle
    wyliczylismy,
    i co sie nie podoba, ze cena jest 1.999963 ?
    Taka jest, mozemy sie skupic na szacowaniu błedu pomiaru :-)

    Akurat im zazwyczaj drobne bledy nie przeszkadzaja - i tak prawie
    nigdy nie jest dokladnie.

    J.

  • 94. Data: 2019-07-02 22:56:19
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2019-06-26 06:21, J.F. wrote:

    > No ale przeciez nie chcesz wiedziec jak floaty sa zapisane :-P
    >
    > To po takim kursie bediesz mial metlik - pelno ostrzezen o mozliwych
    > bledach i zero rozwiazan :-)

    Hehe, no racja :)
    Tyle, ze w "moich czasach" nie uczyli o bebechach formatow fp (bo co
    maszyna to byl inny, ba! nawet bajt na CDC mial 9 bitow;), jeno wlasnie
    jak ich _dobrze_ uzywac przy takiej wielosci formatow.

    PS: Zeb nie bylo, Chwale IEEE754, ale glownie ze wzgledu na ulatwienie
    (ze wzgledu na ustandaryzowanie) dla tworcow koprocesorow i kompilatorow.
    Dla uzytkownikow/programistow "stare" zasady pozostaja wciaz w mocy.

    AK

  • 95. Data: 2019-07-03 00:42:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 2 Jul 2019 22:56:19 +0200, AK napisał(a):

> [...]
    > (ze wzgledu na ustandaryzowanie) dla tworcow koprocesorow i kompilatorow.
    > Dla uzytkownikow/programistow "stare" zasady pozostaja wciaz w mocy.

    IMO - powstal chyba tylko po to, zeby klienci nie narzekali, ze ten
    sam program (zrodlowy) wykonany na dwoch roznych komputerach daje
    rozny wynik (z powodu zaokraglen/obciec).

    Ale ma jedna zalete - z powodu przyjecia podstawy 2, srednia dwoch
    liczb jest zawsze pomiedzy nimi.
    Przy podstawie 10 lub 16 moze byc juz inaczej
    np 5.008+5.009 = 10.017 -> 1.002e1 .. /2 = 5.010

    J.