  • 1. Data: 2020-12-26 05:35:21
    Temat: Praca inwersyjna BJT
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Cześć,

    Mamy taki, trochę dziwny, układ: https://ibb.co/JczNt2v

    Podłączmy wejście IN (kolektor T1) do masy. Prąd popłynie od VCC przez
    rezystor R1 i złącze B-C T1 do masy. Przez B-E T1 nie popłynie, bo od bazy
    do masy jest większy spadek napięcia, niż od bazy do kolektora (dodatkowe
    złącze B-E tranzystora T2).

    Czy ten tryb pracy można nazwać trybem inwersyjnym?

    Zawsze się czyta, że w trybie inwersyjnym złącze B-E jest spolaryzowane
    zaporowo, ale tutaj przecież nie jest. Mogłoby przewodzić, ale nie może,
    bo prąd znajduje łatwiejszą drogę.

    Jest to tryb inwersyjny, czy nie?

    --
    Profesor przerywa wyklad i zwraca się do studentow siedzacy w ostatnim
    rzedzie:

  • 2. Data: 2020-12-26 19:29:02
    Temat: Re: Praca inwersyjna BJT
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-12-26 o 05:35, Arnold Ziffel pisze:
> [...]
    >
    > Zawsze się czyta, że w trybie inwersyjnym złącze B-E jest spolaryzowane
    > zaporowo, ale tutaj przecież nie jest. Mogłoby przewodzić, ale nie może,

    Wg mnie nie, w inwersyjnym na emiterze masz plus (a tu wisi de-fakto w
    powietrzu) a na
    kolektorze minus co skutkuje wsteczną polaryzacją B-E.

    --
    Janusz

  • 3. Data: 2020-12-26 19:31:12
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-12-26 o 19:29, Janusz pisze:

    > Wg mnie nie, w inwersyjnym na emiterze masz plus (a tu wisi de-fakto w
    > powietrzu) a na
    > kolektorze minus co skutkuje wsteczną polaryzacją B-E.
    No i się poprawię, i złącze B-K też będzie spolaryzowane zaporowo a u
    Ciebie ono przewodzi

    --
    Janusz

  • 4. Data: 2020-12-26 20:17:45
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Arnold,

    Saturday, December 26, 2020, 5:35:21 AM, you wrote:

    > Mamy taki, trochę dziwny, układ: https://ibb.co/JczNt2v

    Nic dziwnego. Równie dobrze mógłbyś zamiast tranzystora wsadzić dwie
    diody. Jak w układach DTL.

    [...]

    > Jest to tryb inwersyjny, czy nie?

    Nie. Ale jak odwrócisz C z E, to będziesz już blisko wynalezienia
    bramki NAND TTL. Tylko tranzystor musi być wieloemiterowy.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2020-12-27 01:30:52
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    > Nic dziwnego. Równie dobrze mógłbyś zamiast tranzystora wsadzić dwie
    > diody. Jak w układach DTL.

    Ale ta baza jest podpięta do plusa tylko dla zilustrowania zjawiska, w
    normalnym układzie dochodzi do niej sygnał. Po prostu jak jest tam stan
    niski, to analiza nie ma sensu, bo T1 jest zatkany.

    > Nie.

    To w jakim trybie pracuje ten tranzystor? Nasycenia?

    --
    Badam pana i badam, ale wciąż nie mogę dojść przyczyny pańskiej
    dolegliwości. Przypuszczam, że to alkohol...