  • 1. Data: 2019-05-04 13:07:02
    Temat: Procek i5 czy i7, RAM 4GB czy 8GB, jaka grafa?
    Od: "Ewa" <.@.>

    Wygląda na to, że mój stary laptop kończy swój żywot
    (dyskusja w wątku "Laptop gubi zasilanie").
    Ma swoje lata, ponadto Win XP też powoduje coraz więcej
    ograniczeń.
    Jestem więc zmuszona już teraz do kupienia nowego laptopa,
    który będzie spełniał funkcje jedynego komputera w domu.
    Wiem, że zakup komputera stacjonarnego byłby mniej
    kosztowny, jednak ze wzgledu na ograniczoną ilość miejsca,
    a także i na to, że czasami może wystąpić konieczność
    zabrania go poza mieszkanie, wolę kupić laptopa.

    Moje pytania:
    1) przy jakich zastosowaniach laptopa odczuję istotną różnicę
    w działaniu laptopa z procesorem i7 w stosunku do działania
    laptopa z procesorem i5 tej samej generacji ?
    2) analogicznie, przy jakich zastosowaniach laptopa odczuję
    istotną różnicę w działaniu laptopa przy wyposażeniu go w RAM
    8GB w stosunku do wyposażenia go w RAM 4GB ?

    Celowo nie podaję tutaj moich potrzeb ponieważ kupuję laptopa
    na parę ładnych lat i coś może się w tym czasie zmienić. Jednak
    mając odpowiedzi na 2 powyższe pytania będę moga zdecydować
    co i za ile warto kupić.
    Oczywiście wiem, że ważniejsze jest pytanie 1), bo pamięć można
    rozszerzyć, pod warunkiem, że płyta główna to umożliwia.

    I jeszcze jedno. Co do moich zastosowań mogę napisać, że nie będą
    to gry, natomiast z pewnością będzie to m.in. oglądanie filmów.
    Zakładam ekran 15,4" matowy Full HD.
    3) jaka karta graficzna, z jakimi parametrami (z jaką pamięcią) byłaby
    do tego najlepsza ?

    Proszę o rady, najlepiej wynikające z Waszych własnych doświadczeń.

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 2. Data: 2019-05-04 13:12:15
    Temat: Re: Procek i5 czy i7, RAM 4GB czy 8GB, jaka grafa?
    Od: Skylla <s...@n...op.pl>

    Jeśli nie będzie gier i zaawansowanej grafiki czy obróbki video to nie
    ma sensu przepłacać ani za procesor, ani za pamięć.Byle był dysk SSD.
    Jaki przedział cenowy?

  • 3. Data: 2019-05-04 13:24:08
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sat, 04 May 2019 13:07:02 +0200, Ewa wrote:
> [...]
    > Ma swoje lata, ponadto Win XP też powoduje coraz więcej ograniczeń.
    > Jestem więc zmuszona już teraz do kupienia nowego laptopa,

    Dlaczego nowego? Używany laptop z górnej półki z reguły będzie dużo
    lepszy/trwalszy niż jakiś tani - ale nowy - marketowy gniot. Warto
    poszukać - można znaleźć np. bardzo fajne T520 które często są w idealnym
    stanie i spędziły życie na wyświetlaniu bankowych (czy tam innych korpo-
    podobnych) prezentacji. Jedyne co, to zwrócić uwagę na żywotność
    akumulatora. Przy po-korporacyjnej używce można też często wyrwać stację
    dokującą za kilka dodatkowych złotych.

    > Moje pytania:
    > 1) przy jakich zastosowaniach laptopa odczuję istotną różnicę w
    > działaniu laptopa z procesorem i7 w stosunku do działania laptopa z
    > procesorem i5 tej samej generacji ?

    Kompilacja dużych projektów, transcoding wideo, gry 3D.

    > 2) analogicznie, przy jakich zastosowaniach laptopa odczuję istotną
    > różnicę w działaniu laptopa przy wyposażeniu go w RAM 8GB w stosunku do
    > wyposażenia go w RAM 4GB ?

    W zasadzie to w każdej. Obecnie 4GB często pochłania sam system z cache.

> [...]
    > ekran 15,4" matowy Full HD.
    > 3) jaka karta graficzna, z jakimi parametrami (z jaką pamięcią) byłaby

    Każda nie starsza niż 20 lat. Dla normalnego człowieka (tj. nie-gracza)
    istotna jest wyłącznie rozdzielczość ekranu. Przy 15" zalecałbym co
    najmniej 1600x900.

    Mateusz

  • 4. Data: 2019-05-04 13:27:39
    Od: "Ewa" <.@.>

    Użytkownik "Skylla" <s...@n...op.pl> napisał w wiadomości
    > Jeśli nie będzie gier i zaawansowanej grafiki czy obróbki video to nie
    > ma sensu przepłacać ani za procesor, ani za pamięć.Byle był dysk SSD.
    > Jaki przedział cenowy?
    I Twoim zdaniem ani procesor, ani wielkość RAMu, ani pamięć na karcie
    graficznej nie maja wpływu na to czy film jest odtwarzany płynnie czy
    nie?
    Mam tu na myśli filmy odtwarzane z DVD lub dysku zewnętrznego, bo na
    oglądanie fimów on-line w Internecie musi mieć także wpływ szybkość
    połączenia internetowego.
    Ponadto zależy co rozumiesz przez obróbkę video. Dzielenie/łaczenie
    video może wchodzić w grę. Ale oczywiście nie na masową skalę.
    Zaawansowana grafika? Nie wiem co przyniesie przyszłość np. za rok.
    Co do ceny, to tak jak pisałam, ma to być jedyny komputer w domu
    i kupiony na dłuższy okres czasu, więc nie zamierzam przesadnie
    oszczędzać. Natomiast nie chcę płacić za coś, co niczego mi nie
    usprawni. Ogólnie chciałabym się zmieścić w 3000 PLN.

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 5. Data: 2019-05-04 15:49:08
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2019-05-04 o 13:27, Ewa pisze:
    > I Twoim zdaniem ani procesor, ani wielkość RAMu, ani pamięć na karcie
    > graficznej nie maja wpływu na to czy film jest odtwarzany płynnie czy
    > nie?

    i5 kontra i7? nie

    > Ponadto zależy co rozumiesz przez obróbkę video. Dzielenie/łaczenie
    > video może wchodzić w grę. Ale oczywiście nie na masową skalę.

    Tu widać że im więcej RAM tym lepiej.
    Bez tego powyżej 8GB RAM nie widzę różnicy (mam 16GB i w stacjonarce i w
    laptopie to sobie popatrzyłem swego czasu 8 vs 16)

    > Zaawansowana grafika? Nie wiem co przyniesie przyszłość np. za rok.

    Tu nie było różnic, chyba że zaawansowana to projektowanie 3D jumbojeta

    > usprawni. Ogólnie chciałabym się zmieścić w 3000 PLN.

    Szukaj promocji na coś fajnego z i5 8-smej generacji.
    Jak grasz to jakiś "gamingowy"
    Na przykład w promocji "bez vat" jest teraz w mediamarkt Laptop HP
    Pavilion Gaming 15-cx0007nw i5-8300H/8GB/1TB/GTX1050/Win10H
    za 240zł brakujące do 3000 kupujesz dysk 480GB SSD m.2 i jest fajna
    maszynka.

    > Pozdrawiam
    > Ewa

    zdrówko.

    --
    Irokez

  • 6. Data: 2019-05-04 18:14:25
    Od: "Ewa" <.@.>

    Użytkownik "Irokez" <n...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Tu widać że im więcej RAM tym lepiej.
    > Bez tego powyżej 8GB RAM nie widzę różnicy (mam 16GB i w stacjonarce i
    > w laptopie to sobie popatrzyłem swego czasu 8 vs 16)

    Chyba w moich oczekiwaniach od razu wystartuję z 16 GB.
    Niektóre laptopy mają tylko 1 gniazdo pamięci, więc wtedy nie ma mowy
    o rozszerzeniu, tylko o wymianie.
    Nie wiem czy przy kupnie można sobie w sklepie od razu zażyczyć większą
    pamięć i oczywiście dopłacić?

> [...]
    > Pavilion Gaming 15-cx0007nw i5-8300H/8GB/1TB/GTX1050/Win10H
    > za 240zł brakujące do 3000 kupujesz dysk 480GB SSD m.2 i jest fajna
    Nie gram i nie wiem czy miałoby sens kupienie laptopa gamingowego
    gdy nie planuje się w ogóle używania go do gier?

    Wspomniałeś o dysku SSD. Tylko takie biorę pod uwagę, ale większe,
    np. 1TB są już drogie.
    Istotny może byc także dla mnie interface. Mam taki dodatkowy adapter,
    który pozwala wewnętrzne dyski podłączać zewnętrznie do laptopa
    za pośrednictwem USB. Ale tylko te z interfacem SATA, ewentualnie EIDE
    dla starszych dysków. Dokupując dodatkowy dysk wolalabym od razu
    nie eleminować napędu DVD w celu włożenia drugiego dysku. Zresztą
    zdaje się, że nie zawsze da się to zrobić.

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 7. Data: 2019-05-04 18:32:19
    Od: "Ewa" <.@.>

    Użytkownik "Mateusz Viste" <m...@n...pamietam> napisał w wiadomości

    > Dlaczego nowego? Używany laptop z górnej półki z reguły będzie dużo
    > lepszy/trwalszy niż jakiś tani - ale nowy - marketowy gniot.

    Nie brałam pod uwagę kupna używanego laptopa, bo podobnie jak
    przy kupnie starego samochodu, nigdy do końca nie wiesz na co
    trafisz. Ale rozważę i to.

    > Kompilacja dużych projektów, transcoding wideo, gry 3D.

    Transcoding wideo może mieć czasami zastosowanie. Zakładam
    oglądanie filmow przeważnie na laptopie. Ale zdarza się, że dobrze
    by było móc oberzeć filmy na telewizorze, a mój TV nie odtwarza
    wszystkich formatów. Natomiast nie planuję łączenia laptopa
    z telewizorem.

    > W zasadzie to w każdej. Obecnie 4GB często pochłania sam system z
    > cache.

    OK. Zacznę od razu od 16 GB.

    > Każda nie starsza niż 20 lat. Dla normalnego człowieka (tj.
    > nie-gracza)
    > istotna jest wyłącznie rozdzielczość ekranu. Przy 15" zalecałbym co
    > najmniej 1600x900.

    Ja od razu zakładałam Full HD, czyli 1920*1080.

    Podoba mi się określenie: normalny człowiek = nie-gracz :-)

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 8. Data: 2019-05-04 18:56:37
    Od: Skylla <s...@n...op.pl>

    > OK. Zacznę od razu od 16 GB.

    Do Twoich (nawet przyszłych) zastosowań wystarczą 4GB RAM. 8GB to już
    spory nadmiar, a 16 to niepotrzebne wyrzucanie pieniędzy, które można
    przeznaczyć na coś innego.

  • 9. Data: 2019-05-04 19:13:48
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sat, 04 May 2019 18:32:19 +0200, Ewa wrote:
    > Nie brałam pod uwagę kupna używanego laptopa, bo podobnie jak przy
    > kupnie starego samochodu, nigdy do końca nie wiesz na co trafisz.

    Ale ja nie sugeruję kupowanie kota w worku od Janusza z Allegro, tylko
    zakup od specjalisty, który zajmuje się skupem komputerów firmowych i ich
    odsprzedażą. Taki zakup wiąże się z gwarancją, zazwyczaj trzymiesięczną,
    czasem dłużej. A jak komputer chodzi sprawnie kilka dni, to - w
    przeciwieństwie do samochodu - raczej będzie działał dalsze kilka lat. A
    zaoszczędzony budżet można wpłacić na lokatę - przyda się za kilka lat,
    jeśli przyjdzie znów wymienić komputer, na jeszcze lepszy/nowszy.

    > Transcoding wideo może mieć czasami zastosowanie. Zakładam oglądanie
    > filmow przeważnie na laptopie. Ale zdarza się, że dobrze by było móc
    > oberzeć filmy na telewizorze, a mój TV nie odtwarza wszystkich formatów.

    Jeśli to transcoding jednego filmu raz na jakiś czas, to czy będzie to
    trwało 1h czy 1h45 nie zrobi (chyba?) większej różnicy. Co innego jeśli
    kto amatorsko lubi składać filmy na co dzień i ma zawsze pełną kolejkę.

    > OK. Zacznę od razu od 16 GB.

    16 GB to zaś przegięcie w drugą stronę - powyżej 8G nie sądzę by dało się
    odczuć jakąkolwiek różnicę, najprawdopodobniej te dodatkowe 8-10G będą po
    prostu leżały odłogiem... Szkoda pieniędzy, no chyba że koleżanka ma ich
    nadmiar. 8GB to już dobry zapas do biurowo-filmowych zastosowań.

    > Ja od razu zakładałam Full HD, czyli 1920*1080.

    Czemu nie, ale przy ekranie 15" trzeba mieć naprawdę sokoli wzrok by
    dostrzec różnicę.

    Mateusz

  • 10. Data: 2019-05-04 20:50:41
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2019-05-04 o 13:07, Ewa pisze:
    > jednak ze wzgledu na ograniczoną ilość miejsca,
    > a także i na to, że czasami może wystąpić konieczność
    > zabrania go poza mieszkanie, wolę kupić laptopa.

    Przemyśl to jeszcze.
    Ile razy w miesiącu zdarza Ci się zabierać go poza mieszkanie?
    Może rozwiąże to tablet...
    Czy nie męczy Cię uwiązanie do marnej matrycy TN z masakrycznie ZŁYMI
    kątami widzenia i małą rozdzielczością Ekranu.
    Nie katuj się więcej. Jest od groma polizingowego sprzętu za grosze.
    Nie. Nie są to złomy i można dostać miesiące gwarancji.
    Żyj pełnią życia :-)