  • 1. Data: 2016-12-17 22:49:47
    Temat: Programowanie gier na 8-bit...
    Od: Luke <l...@l...net>

    Dear All,

    Czytając nostalgiczne wspomnienia o polskiej grze "Mózgprocesor",
    natknąłem się na cytat jej recenzji z "Bajtka", gdzie Marcin Przasnyski
    napisał bardzo ciekawe zdanie o grach pisanych wówczas:

    > Nad grą pracują zastępy ludzi, którzy dysponują sprzętem PC i niezliczoną ilością
    gotowych procedur. Gry pisane są w języku strukturalnym i dopiero potem kompilowane i
    przekodowywane na Spectrum czy inny mikrokomputer.

    Mimo kwadransa googlowania, nie znalazłem w dzisiejszych zasobach
    sieciowych czegokolwiek, co tę myśl pozwalało rozwinąć.

    W zasadzie moje wspomnienia z tamtego okresu wyglądają tak, że grę
    pisało się w assemblerze. Praktycznie od zera na każdy komputer (dzisiaj
    mówiąc - platformę). Bo nawet BASIC był na każdym komputerze inny i
    programowania przenośnego przecież nie było...

    I nagle się okazuje, że wystarczy(ło) grę zakodować "strukturalnie" na
    PC, a tu nagle jakby same powstają wersje na wszystkie 8-bitowe
    komputery... Normalnie cross-kompilator wieloplatformowy z jakąś
    ultraprzenośną biblioteką do programowania gier na tym PC musiał być...

    Czy autora poniosła fantazja? Czy było coś, co mi umknęło, a powinienem
    o tym wiedzieć?

    Dziękuję i pozdrawiam

    L.

  • 2. Data: 2016-12-18 01:09:27
    Temat: Re: Programowanie gier na 8-bit...
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 17.12.2016 22:49, Luke wrote:
> [...]
    > ultraprzenośną biblioteką do programowania gier na tym PC musiał być...
    >
    > Czy autora poniosła fantazja? Czy było coś, co mi umknęło, a powinienem

    To gra z 1986, nie z początków 70-tych.
    Pascal miał 16 lat, C 14.

    Kompilatory były różne, ale pewnie nie bawili się w pełną
    przenośność, tylko mieli "ZX dev.Kit" w którym mogł nawet być
    'crosskompilator', albo przynajmniej kompilator na PC zgodnym
    z tym z konsoli.

    Gdzieś czyałem, że wolfensteina, a mozę i dooma, pisano na
    Macintoshach.

    pzdr
    bartekltg

  • 3. Data: 2016-12-18 10:59:41
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-12-17 22:49, Luke wrote:
    > W zasadzie moje wspomnienia z tamtego okresu wyglądają tak, że grę
    > pisało się w assemblerze.

    Kilka napisano w Fortranie, kilka przeniesiono z CP/M z języków wyższych
    na ZX/Amstrad/MSX. Kilka napisano w specyficznych, jak Action!

    Prawdziwie pisanie przenośne to czasy Amigi, gdzie wiele aplikacji
    przeniesiono w postaci C. Bodaj jak pamiętam Civilization, Colonization
    miały rodzielony engine gry od engine graficznego. Inne firmy zrobiły
    sobie własny interpretter do mniej wymagających gier jak np. SCUMM i
    przenosiły taśmowo.

    > mówiąc - platformę). Bo nawet BASIC był na każdym komputerze inny i
    > programowania przenośnego przecież nie było...

    Komputery z Z80 dawały duże możliwości pod tym względem, były dostępne
    dość współczesne języki, ale były to też dość kiepskie kompilatory.

    Prawdziwym powodem uzywania assemblera jest szybkość po ręcznej
    optymalizacji. Dlatego mimo że ktos napstrykal ogólny szkielet w
    fortranie, to wstawki były w asm. I to były bardzo duże wstawki jeśli
    gra miała mieć dużo ruchomej grafiki.

    > I nagle się okazuje, że wystarczy(ło) grę zakodować "strukturalnie" na
    > PC, a tu nagle jakby same powstają wersje na wszystkie 8-bitowe
    > komputery...

    Nie. Ilośc detali jest znaczącą częscią całego kodu gry. Inaczej kopiuje
    sie pamięć obrazu, obsługuje duszki, gra muzykę na każdej z architektur.
    A to znacząca częśc kodu. W wielu grach wspólne były tylko dane, jak
    poziomy.

    > Czy autora poniosła fantazja? Czy było coś, co mi umknęło, a powinienem
    > o tym wiedzieć?

    Kompilatory istniały. Kiepskie. Czasami ich używano. Jednak znaczaca
    ilośc kodu jest napisana w asm bo 1MHz w C64 to bardzo niewiele.

  • 4. Data: 2016-12-18 14:41:01
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Sat, 17 Dec 2016 22:49:47 +0100, Luke wrote:

> [...]
    > ultraprzenośną biblioteką do programowania gier na tym PC musiał być...
    >
    > Czy autora poniosła fantazja? Czy było coś, co mi umknęło, a powinienem

    Może to:

    http://fabiensanglard.net/anotherWorld_code_review/i
    ndex.php

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 5. Data: 2016-12-18 19:57:58
    Od: niepełnosprawny intelektualnie 'POPIS/EU <N...@g...pl>

    cześć gier bez złożonej animacji pisana była w basicu

  • 6. Data: 2016-12-19 10:58:28
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-12-17 22:49, Luke pisze:
> [...]
    > ultraprzenośną biblioteką do programowania gier na tym PC musiał być...
    >
    > Czy autora poniosła fantazja? Czy było coś, co mi umknęło, a powinienem

    crosskompilacja to nic dziwnego. Można pisac w asemblerze, ale często
    tak się nie robi, bo po co się narabiać, jak kompilator może zrobić to
    za nas, a my ew wstawimy poprawki w kod asemblerowy, jeśli będzie za wolno?

    --
    Kaczus
    http://kaczus.ppa.pl

  • 7. Data: 2017-01-26 20:15:25
    Od: Marcin <n...@n...com>

    Witam

    W dniu 2016-12-17 o 22:49, Luke pisze:

> [...]
    > mówiąc - platformę). Bo nawet BASIC był na każdym komputerze inny i
    > programowania przenośnego przecież nie było...

    Polecam książkę "Bajty Polskie" gdzie są m.in. wspomnienia autorów gier
    polskich na polski rynek z przełomu lat 80 i 90 i w jakich siermiężnych
    warunkach oni pracowali. Oraz wspomnienia pracowników pewnej firmy
    polonijnej opracowującej gry na rynek USA i jaka przepaść dzieliła te
    dwa światy pod względem dostępności do sprzętu, dokumentacji itp. mimo
    że pisali w jednym kraju.

    Pozdrawiam,
    Marcin