  • 1. Data: 2017-09-01 12:20:23
    Temat: Projektor o średniej ogniskowej
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    Witam,

    Sorki za offtop, ale innej żyjącej grupy gdzie mógłbym o to spytać nie
    znam.
    Szukam projektora, który ma dość nietypową ogniskową, bo większość albo ma
    za dużą albo za małą.
    Potrzebuję projektora do kina domowego o współczynniku odległości (zwanego
    też współczynnikiem projekcji) między 1,0 a 1,1. Większość jakie są na
    rynku ma 1,2 i więcej lub 0,9 i mniej.
    Konkretnie projektor ma mieć możliwość rzucenia obrazu o szerokości 250 cm
    z odległości około 275cm.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 2. Data: 2017-09-01 12:56:34
    Temat: Re: Projektor o średniej ogniskowej
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2017-09-01 o 12:20, Roman Tyczka pisze:
    > Szukam projektora, który ma dość nietypową ogniskową, bo większość
    > albo ma za dużą albo za małą.

    A to nie można zmienić mu obiektywu, albo dodać pierścień dystansujący?

  • 3. Data: 2017-09-01 13:23:53
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Fri, 1 Sep 2017 12:56:34 +0200, JaNus wrote:

    > A to nie można zmienić mu obiektywu, albo dodać pierścień dystansujący?

    A można? Pierwsze słyszę, że obiektywy w projektorach są wymienne. I nie
    twierdzę, że wszystko słyszałem, po prostu nigdzie nie trafiłem na taki
    patent.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 4. Data: 2017-09-01 18:13:02
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2017-09-01 o 13:23, Roman Tyczka pisze:

    > A można? Pierwsze słyszę, że obiektywy w projektorach są wymienne. I
    > nie twierdzę, że wszystko słyszałem, po prostu nigdzie nie trafiłem
    > na taki patent.

    Ja też nie, tak strzelam na rybkę...

  • 5. Data: 2017-09-01 18:28:08
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Fri, 1 Sep 2017 18:13:02 +0200, JaNus wrote:

    > Ja też nie, tak strzelam na rybkę...

    Pogoglałem, są obiektywy... za 6-7 kpln, do garści projektorów z górnej
    półki.
    Proszę o celniejsze strzały ;-)

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 6. Data: 2017-09-01 19:08:41
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 01.09.2017 o 18:28, Roman Tyczka pisze:

    > Pogoglałem, są obiektywy... za 6-7 kpln, do garści projektorów z górnej
    > półki.
    > Proszę o celniejsze strzały ;-)

    ja mam projektor z "zoomem". Ale z 2.75m, daje obraz o szerokości 2m
    plus minus 25cm.
    może poszukaj takiego który ma zoom?

    ToMasz

  • 7. Data: 2017-09-01 19:16:49
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2017-09-01 o 18:28, Roman Tyczka pisze:
    > Pogoglałem, są obiektywy... za 6-7 kpln, do garści projektorów z
    > górnej półki. Proszę o celniejsze strzały ;-)

    No ta wymienność to wymagała by podaży obiektywów, natomiast pierścień
    dystansujący może zrobić jakiś dobry tokarz, po otrzymaniu wskazówek od
    optyka.
    Kiedy pierwszy raz zetknąłem się z takim pierścieniem, to mi szczęka
    opadła do ziemi. Wkręca się to-to pomiędzy korpus a obiektyw, przez co
    ten drugi znajduje się nieco dalej. Co do "nieco": takie pierścienie,
    ale już dość profesjonalne, produkowane są jako zestawy, i można użyć
    wszystkich naraz, albo dowolnego zestawu o długościach wg zasady
    binarnej: 1, 2, 4
    Wkręciłem taki pierścień, i mój obiektyw zaczął przybliżać niemal o 80%
    bardziej, czyli subiektywnie prawie dwukrotnie.

    Oczywiście warunkiem dorobienia takiego "dystansera" jest odkręcalność
    obiektywu, bo gdy jest przyspawany, to kicha!

  • 8. Data: 2017-09-01 19:58:56
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

> [...]
    >
    > Oczywiście warunkiem dorobienia takiego "dystansera" jest odkręcalność
    > obiektywu, bo gdy jest przyspawany, to kicha!

    Ale taki pierścień bez optyki nie zmienia ogniskowej, czyli kąt widzenia
    obiektywu pozostaje taki sam. Zmienia się (zmniejsza się) tylko
    odległość ostrzenia. A odległość ostrzenia 275 cm nie wymaga żadnych
    takich zabiegów. Ewentualnym rozwiązaniem byłaby nasadka afokalna, nieco
    zmniejszająca lub zwiększająca ogniskową obiektywu, ale nigdy czegoś
    takiego do projektorów nie widziałem.

    Pomijam już to, że obiektywy w tańszych projektorach nie są wyjmowalne,
    więc między obiektyw a korpus i tak nie dałoby się niczego zamontować.

    Piotr

  • 9. Data: 2017-09-01 20:08:07
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

> [...]
    > rynku ma 1,2 i więcej lub 0,9 i mniej.
    > Konkretnie projektor ma mieć możliwość rzucenia obrazu o szerokości 250 cm

    Jak nie znajdziesz, może spróbuj pokombinować z lustrem, aby wydłużyć
    odległość między rzutnikiem a ekranem, projektory pozwalają rzucać
    lustrzane odbicie oraz obraz do góry nogami w dowolnych kombinacjach.

    Można także spróbować pokombinować z soczewką minusową lub plusową
    zakładaną od przodu, o ile starczy zakresu ustawiania ostrości w
    obiektywie. Ale będzie problem także, jak ją zamocować. Ja potrzebowałem
    obniżyć jasność w moim projektorze (Epson EH-TW5350) i musiałem filtr
    neutralny przykleić do obudowy taśmą klejącą.

    Piotr

  • 10. Data: 2017-09-04 08:02:18
    Od: Sławek Maculewicz <smacul_cut_@_here_go2.pl>

> [...]
    > rynku ma 1,2 i więcej lub 0,9 i mniej.
    > Konkretnie projektor ma mieć możliwość rzucenia obrazu o szerokości 250 cm

    Używamy projektora Casio XJ-A242. Z odległości 274 cm jest w stanie
    uzyskać obraz o szerokości 238 cm, czyli prawie, prawie...
    Oczywiście zaglądałeś na stronę http://www.projectorcentral.com ?