  • 1. Data: 2015-08-25 20:07:30
    Temat: Prośba o sprawdzenie schematu (przełącznik antenowy)
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Hej,

    Temat tak naprawdę krótkofalarski, ale pl.rec.radio.amatorskie raczej
    świeci pustkami, więc pozwoliłem sobie na crossa z pl.misc.elektronika.

    Chcę sobie zrobić aktywną antenę odbiorczą na zakres KF (1 kHz - 30 MHz)
    i puścić sygnał tym samym kablem, co sygnał do anteny nadawczo/odbiorczej
    UHF/VHF (144-146 MHz, 430-440 MHz). Bazuję na tej antenie:

    http://dl1dbc.net/SAQ/Mwhip/Article_pa0rdt-Mini-Whip
    _English.pdf

    I mam nieśmiałą prośbę o sprawdzenie schematu, który narysowałem
    (większość jest z tego PDF-a, ale dodałem przekaźniki na wysoką
    częstotliwość po obu stronach, żeby móc korzystać z jednego kabla):

    http://www.chmurka.net/r/whip.png

    Układ na górze będzie w domu, układ na dole przy antenie.

    Złącza w domu (górny układ):

    - CON1 (LF): do odbiornika KF
    - CON2 (HF): do transceivera UHF/VHF
    - CON3 (FEED): do kabla antenowego do dolnego układu
    - CON4 (PWR): zasilacz 12V

    Złącza przy antenie (dolny układ):

    - CON5 (FEED): do kabla antenowego do górnego układu
    - CON6 (HF): do anteny pasywnej UHF/VHF
    - ANT1: pole miedzi robiące za antenę odbiorczą KF

    Idea jest taka, że bez zasilania będzie to antena nadawczo/odbiorcza
    UHF/VHF i będzie można odbierać i nadawać transceiverem podłączonym do
    CON2, a po podpięciu zasilania (zwarty S1) stanie się to antena KF i
    będzie można odbierać odbiornikiem podłączonym do CON1 (LF).

    Nadawania na KF w tym układzie nie ma - nadawanie jest tylko na 2m
    (144-146 MHz) i 70cm (430-440 MHz).

    Głównie zastanawiam się, czy dławik L2 na stałe podpięty do kabla
    antenowego nie wprowadzi jakichś zmian (impedancji?), jeśli chodzi o
    odbiór i nadawanie na UHF/VHF. Wiedza mówi, że nie powinien, intuicja,
    że może.

    Zastanawiam się też, czy nie można zastąpić C6 większym kondensatorem (1u)
    - bo akurat taki mam, nie mam 560n... wygląda na to, że nie powinno być
    problemu, bo to tylko sprzęgający, ale technika radiowa czasem potrafi
    zaskakiwać (czyt. mam za małą wiedzę jeśli chodzi o radiówkę i w.cz.),
    więc wolę się upewnić.

    Pozdr.

    --
    SP5GOF

  • 2. Data: 2015-08-25 21:13:20
    Od: sp6stz <s...@w...pl>

    W dniu 08/25/15 20:07, Gof pisze:
> [...]
    > i puścić sygnał tym samym kablem, co sygnał do anteny nadawczo/odbiorczej

    Ja bym to załatwił duplekserem ale to twój sprzęt i twoja decyzja ;-)

    --
    VY 73! SP6STZ

  • 3. Data: 2015-08-25 22:44:31
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-08-25 o 20:07, Gof pisze:
> [...]
    > będzie można odbierać odbiornikiem podłączonym do CON1 (LF).
    >
    > Nadawania na KF w tym układzie nie ma - nadawanie jest tylko na 2m
    Układ jest ok ale ja bym zrobił nastepujące modyfikacje:
    1. Dławiki, wg mnie 470uH jest za mało dla niskich częstotliwosci,
    dałbym więcej.
    2. C3 i C5 zbocznikowałbym 1n i 10n ceramiczne jak to ma "chodzić" do
    30M i więcej.
    3, bazę t2 zwierałbym do masy drugim stykiem k2, aby ograniczyć
    uszkodzenie od nadawania.
    4. C2 i C4 jako filtrujące wcz są za duże, w zalezności od producenta
    1u przestaje być kondesatorem w okolicach 10M-30M, dałbym mniejsze
    ceramiczne i kilka, od 1n do 100n.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 4. Data: 2015-08-26 08:00:00
    Od: "P03" <p...@b...invalid.org>

> [...]
    > (większość jest z tego PDF-a, ale dodałem przekaźniki na wysoką
    > częstotliwość po obu stronach, żeby móc korzystać z jednego kabla):

    Zamieniłbym miejscami rezystory R5 i R6
    :-)

    --
    P03

  • 5. Data: 2015-08-26 19:54:02
    Od: JK <j...@i...pl>

    W dniu 2015-08-26 o 08:00, P03 pisze:

    > Zamieniłbym miejscami rezystory R5 i R6
    > :-)
    >
    > --
    > P03

    Chciałeś chyba napisać R8 i R9? :-)

    JK

  • 6. Data: 2015-08-26 20:46:39
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Chciałeś chyba napisać R8 i R9? :-)

    no co wy , oczu nie macie ?
    Przecież R10 jest odwrotnie wstawiony.

  • 7. Data: 2015-08-27 09:14:10
    Od: "P03" <p...@b...invalid.org>

    > no co wy , oczu nie macie ?
    > Przecież R10 jest odwrotnie wstawiony.

    Od poprawy humoru jest inna (prawie martwa) grupa !
    Tak naprawdę czy tylko ja widzę że jest nieprawidłowy stosunek
    rezystorów przy bazie tranzystora T1 ?
    Rezystor od bazy do minusa zasilania powinien być mniejszy
    a od bazy do plusa większej wartości, bardzo rzadko stosuje
    się identyczne wartości, a nigdy jeszcze nie widziałem takiej
    proporcji jak na rysunku.
    http://www.chmurka.net/r/whip.png
    Czyli na serio upieram się przy zamianie wartości rezystorów
    R5 i R6 !
    A tak wogóle to lepszy znacznie i o wiekszym wzmocnieniu
    wydaje się być szerokopasmowy wzmacniacz o schemacie
    jak poniżej
    http://www.anony.ws/image/Dvua
    Albo podobny schemat ze strony
    http://www.sentex.ca/~mec1995/circ/Activ8/activ8.htm

    P03

  • 8. Data: 2015-08-27 09:44:34
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "P03" <p...@b...invalid.org> napisał w wiadomości

> [...]
    > proporcji jak na rysunku.
    > http://www.chmurka.net/r/whip.png
    > Czyli na serio upieram się przy zamianie wartości rezystorów

    Nie pamiętam, czy była informacja przy jakim napięciu to pracuje.
    Jeśli np. 5V to po zamianie będziesz miał na bazie 0,9V, a na emiterze 0,2V
    i Ic=1mA.
    A bez zamiany na bazie 4V, na emiterze 3,3V i Ic=15mA.

    Bez względu na napięcie zasilania po zamianie na pewno będzie mniejszy Ic.
    Czy wtórnik lepiej będzie przenosił w.cz. przy mniejszym, czy większym Ic?
    P.G.

  • 9. Data: 2015-09-02 11:52:06
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    In pl.misc.elektronika P03 <p...@b...invalid.org> wrote:

    Hej,

    Zajrzałem po małej przerwie. Dzięki za wszystkie odpowiedzi. Chyba bez sensu
    byłoby odpowiadać każdemu osobno, więc odpowiem w jednym poście :)

    sp6stz:

    > Ja bym to załatwił duplekserem ale to twój sprzęt i twoja decyzja ;-)

    W czym duplekser będzie lepszy, niż takie przełączanie anten? Mam wrażenie
    (może mylne), że duplekser wprowadzi mi więcej tłumienia, niż przekaźniki.

    janusz_k:

    > 1. Dławiki, wg mnie 470uH jest za mało dla niskich częstotliwosci,
    > dałbym więcej.

    Przy 1MHz (jednak nie chcę niżej schodzić, tzn. do niższych częstotliwości
    raczej zrobię kiedyś osobną antenę i odbiornik) wychodzi reaktancja prawie
    3 kohm... myślisz, żeby dać większe dławiki, nawet 1 mH albo więcej?

    > 2. C3 i C5 zbocznikowałbym 1n i 10n ceramiczne jak to ma "chodzić" do
    > 30M i więcej.

    Ok.

    > 3, bazę t2 zwierałbym do masy drugim stykiem k2, aby ograniczyć
    > uszkodzenie od nadawania.

    A może pójść jeszcze dalej i podpiąć do bramki T2 dwie diody do zasilania,
    tak jak zabezpieczane są układy scalone? Tak jak np. tu:

    http://pierrick.calvet.free.fr/Tips_files/IC_Input.j
    pg

    > 4. C2 i C4 jako filtrujące wcz są za duże, w zalezności od producenta
    > 1u przestaje być kondesatorem w okolicach 10M-30M, dałbym mniejsze
    > ceramiczne i kilka, od 1n do 100n.

    Ok, tak zrobię.

    P03:

    > Zamieniłbym miejscami rezystory R5 i R6

    W sumie jak tak patrzę, to racja - tylko pytanie, czemu w oryginalnym
    MiniWhip są właśnie takie wartości i ten wzmacniacz działa...

    > http://www.sentex.ca/~mec1995/circ/Activ8/activ8.htm

    Dzięki za tego linka - ten wzmacniacz chyba rzeczywiście będzie lepszy, tylko
    przerobię go na zasilanie przez kabel antenowy.

    Pytanie może naiwne - w tym wzmacniaczu, do którego linka dałeś, da się
    regulować wzmocnienie napięciem zasilającym? To byłoby najwygodniejsze...

    Dzięki za wszystkie odpowiedzi!

    --
    "qui hic minxerit aut cacaverit, habeat deos superos et inferos iratos"
    http://www.chmurka.net/

  • 10. Data: 2015-09-02 21:18:25
    Od: "P03" <p...@b...invalid.org>

    > W sumie jak tak patrzę, to racja - tylko pytanie, czemu w oryginalnym
    > MiniWhip są właśnie takie wartości i ten wzmacniacz działa...

    Ja tam nie wiem, ale wiem że proporcja 50/50 np. 4k7 / 4k7 daje dość
    duży prąd pracy i nadaje się tylko w stopniach przedwzmacniaczy mocy.

> [...]
    >
    > Pytanie może naiwne - w tym wzmacniaczu, do którego linka dałeś, da się
    > regulować wzmocnienie napięciem zasilającym? To byłoby najwygodniejsze...

    Z pewnością na 90% nie da się go tak regulować. Najlepszy typ regulacji
    w torze wielkiej częstotliwości to tłumik lub potencjometr między anteną
    a wejściem wzmacniacza. Wzmacniacze budowane z tranzystorów MOSFET
    dają się dobrze regulować poprzez napięcie bramki, ale wadą jest konieczność
    wytworzenia ujemnego napięcia dla uzyskania pełnego zakresu regulacji.

    --
    P03