  • 1. Data: 2018-02-01 16:07:57
    Temat: Prosty wskaźnik 230V
    Od: złomowisko <l...@w...pl>

    Chciałbym zrobić prosty wskaźnik napięcia sieci na trzech LEDach ale nie do
    końca wiem jak. Jedna dioda (zielona) jako kontrolka jest włączona w szereg
    z kondensatorem 220nF i jakimś opornikiem. Dodając do tego żółtą i czerwoną
    LED przez oporniki, co jeszcze trzeba, żeby przy niskim napięciu świeciła
    tylko żółta a przy zbyt wysokim wszystkie trzy lub tylko czerwona ? Czy
    dodać jakąś zenerkę w szereg ? No i w miarę prosto bez scalaków, ostatecznie
    może na trzech tranzystorach ? W necie znalazłem tylko wskaźnik akumulatora
    3 LED 12V.

  • 2. Data: 2018-02-01 16:24:43
    Temat: Re: Prosty wskaźnik 230V
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2018-02-01 o 16:07, złomowisko pisze:
> [...]
    > bez scalaków, ostatecznie może na trzech tranzystorach ? W necie
    > znalazłem tylko wskaźnik akumulatora 3 LED 12V.

    Ja ze swojej strony zwrócę tylko uwagę na zły dobór kolorów:

    czerwona powinna sygnalizować za niskie napięcie i występujące w związku
    z tym ryzyko dla silników asynchronicznych, a żółta może sygnalizować
    przekroczenie napięcia

  • 3. Data: 2018-02-01 18:48:53
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

> [...]
    > bez scalaków, ostatecznie może na trzech tranzystorach ? W necie
    > znalazłem tylko wskaźnik akumulatora 3 LED 12V.
    wskaźnik akumulatora poprzedź mostkiem prostowniczym i szeregowo
    stosownym kondensatorem. Potem ewentualnie korekta rezystorów
    zapalających konkretne diody.

    BTW
    taki voltomierz za dolara nie załatwi sprawy ?
    https://pl.aliexpress.com/item/22MM-TOMZN-AC-60-500V
    -LED-Voltmeter-voltage-meter-indicator-pilot-light/3
    2807613278.html

  • 4. Data: 2018-02-01 18:58:26
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 01.02.2018 o 16:24, SnCu pisze:

> [...]
    >
    > czerwona powinna sygnalizować za niskie napięcie i występujące w związku
    > z tym ryzyko dla silników asynchronicznych, a żółta może sygnalizować

    A ja bym powiedział, że te kolory są w ogóle do bani - w elektryce
    standardem jest, że czerwony to załączone, zielony - wyłączone.

    Jakub Rakus

  • 5. Data: 2018-02-01 20:32:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jakub Rakus napisał:

    > A ja bym powiedział, że te kolory są w ogóle do bani - w elektryce
    > standardem jest, że czerwony to załączone, zielony - wyłączone.

    Chyba żeby akurat było odwrotnie. Monitor świeci mi zieloną diodą kiedy
    jest włączony, a czerwona kiedy nie.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2018-02-02 22:33:30
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    > Chyba żeby akurat było odwrotnie. Monitor świeci mi zieloną diodą kiedy
    > jest włączony, a czerwona kiedy nie.

    Akurat jest tak mylaco, czerwony to włączone napięcie.
    Dobrze, ze się nie naciąłem, ciężko się przyzwyczaić.

    --
    Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

  • 7. Data: 2018-02-03 00:41:55
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Cezary Grądys napisał:

    > Akurat jest tak mylaco, czerwony to włączone napięcie.
    > Dobrze, ze się nie naciąłem, ciężko się przyzwyczaić.

    Ja tam się do niczego nie przyzwyczajam. Świeci w jakim by nie
    było kolorze -- znaczy się jest prąd, trzeba zachować ostrożność.
    A jak nie świeci -- to też trzeba uważac, bo to może być zmyłka.

    Jarek

    --
    Nie obchodź sie z prądem nieudolnie, bo cię kopnie.

  • 8. Data: 2018-02-03 10:51:01
    Od: złomowisko <l...@w...pl>

> [...]
    >https://pl.aliexpress.com/item/22MM-TOMZN-AC-60-500
    V-LED-Voltmeter-voltage-meter-indicator-pilot->light

    Bardzo dobry pomysł, dzięki za linka, nie myślałem, że takie coś jest za
    dolara, zajrzałem na Allegro bo chciałem kupić gdzieś bliżej ale jest dużo
    drożej.

  • 9. Data: 2018-02-05 07:43:36
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    W dniu 2018-02-03 o 10:51, złomowisko pisze:
> [...]
    >>

    > Bardzo dobry pomysł, dzięki za linka, nie myślałem, że takie coś jest za
    > dolara, zajrzałem na Allegro bo chciałem kupić gdzieś bliżej ale jest

    I tym sposobem po raz kolejny inwencja twórcza wątkotwórcy przegrała z
    lenistwem, niską cena i wyzyskiem uciemiężonego ludu Chińskiej Republiki
    Ludowej

  • 10. Data: 2018-02-05 10:24:24
    Od: złomowisko <l...@w...pl>

    >I tym sposobem po raz kolejny inwencja twórcza wątkotwórcy przegrała z
    >lenistwem, niską cena i wyzyskiem uciemiężonego ludu Chińskiej Republiki
    >Ludowej
    Eee tam... Zrobiłem sobie i działa a tego za dolara to właśnie z lenistwa
    nie kupie, z Allegro z kolei za drogo, a te pare części miałem na miejscu i
    polutowałem. Jeszcze mam w planie zrobić wskaźnik z linijką diodową na
    scalaku LM3914, schemat AVT2440 z EdW 08/2000 będzie mi służył przy okazji
    za mini lampkę nocną :)