  • 21. Data: 2018-02-14 09:34:02
    Temat: Re: Protokół dla bootloadera
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 14 Feb 2018 08:47:41 +0100, jacek pozniak
    <j...@f...pl> wrote:
    > Pytanie chyba raczej dotyczy tego czy bootloader moze być na tyle
    > pojemny
    > aby ogarnąć ten FAT i inne prymitywy niezbędne do gadania z SD card.

    Nie wiem jak jest w stm32 ale w pic32 z tego powodu olewam blok
    flash dedykowany dla bootloadera, bootloader wrzucam do wcześniej
    zarezerwowanego (odpowiednimi dyrektywami dla linkera) fragmentu
    flash (o dowolnym rozmiarze) a kod aplikacyjny do pozostałej reszty
    flash.

    --
    Marek

  • 22. Data: 2018-02-14 09:46:26
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 14 Feb 2018 09:21:33 +0100, jacek pozniak
    <j...@f...pl> wrote:
    > Ale rozumiem, że musisz mieć ponad 2x więcej flasha niż rozmiar
    > wgrywanego
    > kodu?

    Oczywiście. A dokładnie ciut więcej, bo;
    1+2+3

    1- bootloader
    2- aplikacja.+ margines na rozwój aplikacji
    3- tymczasowy bufor o rozmiarze z pkt 2

    Dobierajac mcu do takuego projektu trzeba uwzględnić by dostępny
    rozmiar flash uwzględniał powyższe punkty a szczególnie margines na
    ewentualny rozwój aplikacji .

    --
    Marek

  • 23. Data: 2018-02-14 10:21:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 12 Feb 2018 10:56:30 +0100, Marek Wodzinski napisał(a):
    > Sam kiedyś napisałem bootloader z xmodemem (*) i na dłuższą metę okazał
    > się dosyć upierdliwy, a na pewno jest problem z powiedzeniem
    > użytkownikowi końcowemu 'odpal minicoma, wciśnij cośtam, odpal lsz...'.

    A propos - co sie teraz mowi ?

    porty szeregowe zniknely z peceta, a wraz z nimi hyperterminal w
    Windows.

    Sam uzywam TeraTerm, ale co jeszcze jest akrywne ?
    Niesmiertelny Kermit zyje ?

    J.

  • 24. Data: 2018-02-14 10:52:08
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 14/02/18 07:47, jacek pozniak wrote:
    > Ja się podepnę z pytanianiem:
    >
    > Nie jestem jeszcze superbiegły w STM32 i bootloaderach.
    >
    > Czy jest możliwe aby w np. STM32F103 jakoś tak przygotować/zbudować
    > bootloader aby mozna było zaciągać obraz flasha(fragmentu) z karty SD z
    > pliku obraz.bin (z FATu).
    > Oczywiście obsługę FAT mam ogarniętą.
    > Plik obraz.bin to skompilowany wsad który normalnie wpalam STLinkiem.
    > Pytanie chyba raczej dotyczy tego czy bootloader moze być na tyle pojemny
    > aby ogarnąć ten FAT i inne prymitywy niezbędne do gadania z SD card.
    >
    > jp

    chyba IAP bootloader od ST ma taką opcję

    https://goo.gl/j18DTq

  • 25. Data: 2018-02-14 12:59:28
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Marek wrote:

> [...]
    >
    > Dobierajac mcu do takuego projektu trzeba uwzględnić by dostępny
    > rozmiar flash uwzględniał powyższe punkty a szczególnie margines na

    No nie będę mógł sobie na to pozwolić bo w urzadzeniu bedę miał zajeta około
    3/4 flasha (ze 128kB) a wiekszego procka na razie nie mogę dać bo jest PCB
    zrobione.
    Pokombinuję coś z ładowaniem do ramu i przeprowadzenie flashowania zeń, albo
    umieszczeniem (opcjami linkera, nie wiem czy sie da) fragmentu kodu gdzieś
    wysoko i stamtąd przeprowadzę proces flashowania dolnych części flasha.
    No nic, zobaczymy, nie jest to na razie superpilne.

    jp

    --

    www.flowservice.pl
    www.flowsystem.pl

  • 26. Data: 2018-02-14 15:01:04
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 14 Feb 2018 10:21:53 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > A propos - co sie teraz mowi ?
    > porty szeregowe zniknely z peceta, a wraz z nimi hyperterminal w
    > Windows.

    Sporo chińszczyzny na klonach '51 jest na przejsciiowkach usbserial,
    co wymaga instalowania oprócz softu flashujacego odpowiedniego
    sterownika usbserial. Podobnie rodzime produkcję na atmegach.
    Bardzo rzadko natywny USB HID nie wymagający instalacji dodatkowo
    sterowników.

    --
    Marek

  • 27. Data: 2018-02-14 16:05:01
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 14 Feb 2018 12:59:28 +0100, jacek pozniak
    <j...@f...pl> wrote:
    > No nie będę mógł sobie na to pozwolić bo w urzadzeniu bedę miał
    > zajeta około
    > 3/4 flasha (ze 128kB) a wiekszego procka na razie nie mogę dać bo
    > jest PCB

    W stm32 nie ma w tej samej obudowie kilka wariantów z pamięcią do
    wyboru 128/256/512?
    Można rozważyć zamiast zmieniać mcu (w następnej wersji płytki)
    dodanie serial flash jako bufor, są 128kB. Łatwiejsze niż zmiana
    projektu na inny mcu .

    --
    Marek

  • 28. Data: 2018-02-14 18:17:34
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 10.02.2018 um 13:35 schrieb Bool:
    > Zastanawiam się nad wyborem protokołu dla bootloadera po UART. Ma to być
    > prosty protokół, obsługiwany przez terminale pod Windows i Linux.
    > Wstępnie wybrałem xmodem. Czy warto zainteresować się jeszcze jakimś
    > innym protokołem?

    Nie wiem, czy chcesz użyć gotowca, ale zobacz chip45boot2
    (www.chip45.com). Używam do arduino nano, ale mają też inne platformy.
    Jak weźmiesz bez zmian, to jest za darmo, jak chcesz kod źródłowy, to
    chyba coś koło 30$, czyli też jeszcze znośnie.
    Piszę programy na Arduino HW, ale bez softa arduinowego i wqu** mnie
    programowanie przez ISP. Teraz wgrywam przez wbudowany USB/RS232
    konwerter i jest dobrze. Tylko raz trzeba wgrać bootloadera przez usb.
    Programować można ichnią GUI, albo dowolnym programem przesyłającym po
    RS232.

    Waldek

  • 29. Data: 2018-02-14 18:18:35
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    > W stm32 nie ma w tej samej obudowie kilka wariantów z pamięcią do
    > wyboru 128/256/512?
    W tym co mam jest lqfp48 z max 128k.
    Takiego jakiś czas temu kupiłem do pierwszych prób i na razie go zostawię.
    Są większe pamięci ale w lqfp64.

    jp

    --
    www.flowservice.pl