  • 1. Data: 2016-05-04 19:31:08
    Temat: Prowadzenie ścieżek
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Jeszcze raz w kontekście projektowania płytek dwustronnych, z myślą
    raczej o zleceniu ich wykonania fabryce, niż samodzielnym trawieniu:

    Korzystając z możliwości oferowanych przez nowoczesne elementy,
    chciałbym zbudować urządzenie wykorzystujące szybki, 32bitowy MCU oraz
    kontroler Ethernet 100Mbps.

    W przypadku AVR-ów i ENC28J60 można było budować układy na płytkach
    stykowych mając pewność, że całość wystartuje bez najmniejszego
    problemu. Tutaj chyba nie będzie aż tak dobrze. Rozumiem, że sposób
    prowadzenia ścieżek ma duże znaczenie. No właśnie, ale jak duże?

    Pod tym linkiem znajduje się rysunek jednej z moich pierwszych prób z
    projektowaniem tego typu układów - interfejs PHY na DP83848.

    http://postimg.org/image/k9i2sedi9/

    Wzoruję się tutaj na tym schemacie:

    https://farm9.staticflickr.com/8035/7987951346_13635
    b7534_b.jpg

    Układ nie jest jeszcze skończony - właściwe wszystko u góry i po lewej
    stronie scalaka będzie wyglądało inaczej. Czy pozostałą część można
    jednak uznać za zgodną ze "sztuką"?

    Mam też kilka innych pytań:
    1) Jak powinny być prowadzone ścieżki interfejsu RMII do mikrokontrolera?
    2) Zasilanie będzie prowadzone po drugiej stronie płytki. Czy
    pojedynczy, metalizowany przewód wystarczy prawidłowo zasilić pojedynczy
    pin "VCC" mikrokontrolera albo przyległego scalaka?
    3) Kiedy ważne zaczyna być pilnowanie ścieżek z sygnałami różnicowymi?
    Załóżmy, że mam gniazdo USB połączone z liniami D+ i D- mikrokontrolera.
    Kiedy warto w Eagle użyć funkcji prowadzenia ścieżek różnicowych i
    "menadrowania", jeśli jedna z nich okaże się krótsza?

  • 2. Data: 2016-05-04 20:08:33
    Temat: Re: Prowadzenie ścieżek
    Od: LeonKame <k...@l...com>

    Przy sciezkach z szybkimi sygnalami najwazniejsze jest to zeby gora z
    dolem nie krzyzowala sie a juz szczegolnie z zasilaniem, dlatego
    najlepiej 2 warstwowe plytki robi sie na 4 i wiecej wartstw.

  • 3. Data: 2016-05-04 21:55:52
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 4 May 2016 19:31:08 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    > Kiedy warto w Eagle użyć funkcji prowadzenia ścieżek różnicowych i
    > "menadrowania", jeśli jedna z nich okaże się krótsza?

    Poszukaj w archiwum, kiedyś była dyskusja na ten temat, ktoś zapodał
    tabelkę wybranych częstot. i wpływem różnicy długości linii.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2016-05-04 22:21:34
    Od: LeonKame <k...@l...com>

    Wszystkie HighSpeed czyli USB tez musza byc odpowiednio poprowadzone aby
    uniknac zaklocen, wazne jest nawet sposob podlaczenia rezystorow na
    liniach. Ethernet 100Mbit to tak se High Speed ale juz USB wszelkie DDRy
    i PCI niestety ale bez zaslad kladzenia sciezek beda zaklocenia i zwisy
    ukladow.

  • 5. Data: 2016-05-04 22:28:23
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-05-04 o 22:21, LeonKame pisze:

> [...]
    > liniach. Ethernet 100Mbit to tak se High Speed ale juz USB wszelkie DDRy
    > i PCI niestety ale bez zaslad kladzenia sciezek beda zaklocenia i zwisy

    Hmm... A w przypadku USB to się zaczyna objawiać w przypadku konkretnego
    zastosowania albo określonej długości linii transmisyjnej? Pytam, bo w
    tej chwili mam sklecony na płytce stykowej taki prosty układzik testowy
    z PIC32MX250F128. Jest tam m.in. odpalona funkcja hosta USB z obsługą
    MSD. PenDrive jest wpięty w płytkę stykową za pomocą "przejściówki"
    zrobionej z pionowego gniazdka USB i goldpinów. Ta z kolei jest
    podłączona do MCU za pośrednictwem krótkich kabelków. Taki zestaw działa
    już od ładnych kilku tygodni.

  • 6. Data: 2016-05-04 22:54:09
    Od: LeonKame <k...@l...com>

    Wiesz to co ty skladasz to zabawka z protezami, zabawa zaczyna sie w
    przypadku normalnego procesora z normalnymi sygnalami. Dawno cos
    skladalem na Power PC i w przypadku high speed to krzyzowanie sciezek
    mialo kolosalny wplyw na stabilnosc calosci, przy pajaku uklad potrafil
    sie zawisic kilka razy dziennie, przy oddzieleniu warstw ekranowaniu i
    poprawnym prowadzeniu sciezek problem znikal. Zreszta tgo zadna
    filozofia wystarczy prosta matematyka w przypadku sygnalow roznicowych.

  • 7. Data: 2016-05-04 23:35:30
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-05-04 o 22:54, LeonKame pisze:

    > Wiesz to co ty skladasz to zabawka z protezami, zabawa zaczyna sie w
    > przypadku normalnego procesora z normalnymi sygnalami.

    Ale mi tylko o to chodzi. Nie mam zamiaru projektować podzespołów
    komputerowych. Jedynie składam własne projekty na mikrokontrolerach,
    korzystając z faktu, że współczesne MCU mają dużo bardziej zaawansowane
    peryferia, niż jeszcze kilka lat temu można było pomarzyć w przypadku
    AVR-ów.

    Więc proszę o wzięcie odpowiedniej poprawki przy udzielaniu odpowiedzi
    na moje pytania. :) Jakich zasad powinienem się trzymać budując układy
    na PIC32 albo STM32?

    I czy w ogóle idzie złożyć stabilnie działający układ na takim MCU na
    jednostronnej płytce? Warto próbować, czy tutaj powinienem się już
    zdecydowanie przerzucić na co najmniej dwuwarstwowe PCB?

  • 8. Data: 2016-05-04 23:59:34
    Od: LeonKame <k...@l...com>

    Mozna to zrobic i na jednej warstwie , tylko musisz sie trzymac zasad.
    Czyli zadnych krzyzowek duzo masy i rowne dlugosci sciezek w przypadki
    roznicowych.

    literatura:
    https://www.youtube.com/watch?v=BlHLmQ2HO1w
    https://www.youtube.com/watch?v=9NhSAA22AkQ
    https://www.youtube.com/watch?v=wF_lXshyRuo

  • 9. Data: 2016-05-05 00:57:53
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 4 May 2016 22:28:23 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    > zrobionej z pionowego gniazdka USB i goldpinów. Ta z kolei jest
    > podłączona do MCU za pośrednictwem krótkich kabelków. Taki zestaw

    Jak działa to co chcesz zmieniać?

    --
    Marek

  • 10. Data: 2016-05-05 01:02:33
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 4 May 2016 23:59:34 +0200, LeonKame <k...@l...com> wrote:
    > Czyli zadnych krzyzowek

    Co rozumiesz przez "krzyżówki"?
    Na jednej warstwie trudno coś skrzyżować...

    --
    Marek