  • 1. Data: 2019-02-08 14:25:51
    Temat: Przeciążenie rezystora 5 W
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Hej,

    Macie może wiedzę lub doświadczenie, do jakiej mocy można przeciążyć
    rezystor cementowy 5 W, jeśli dobrze odbiera się od niego ciepło (jest
    zanurzony w piasku, piasek w szklanej grzałce, a grzałka w wodzie)?

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 2. Data: 2019-02-08 15:06:50
    Temat: Re: Przeciążenie rezystora 5 W
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 8 Feb 2019 13:25:51 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):

    > Macie może wiedzę lub doświadczenie

    Tego się raczej nie spodziewaj ale na moje wyczucie to raczej niewiele.
    Zaryzykowałbym ze 20%.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2019-02-08 16:25:32
    Od: b...@g...com

    użytkownik Queequeg napisał:
> [...]
    > rezystor cementowy 5 W, jeśli dobrze odbiera się od niego ciepło (jest
    > zanurzony w piasku, piasek w szklanej grzałce, a grzałka w wodzie)?

    500W jeszcze są w szklanych rurach.
    https://archiwum.allegro.pl/oferta/grzalka-500w-z-te
    rmostatem-do-akwarium-300-500-l-i5925728938.html i nie są w piasku, kiedyś owszem
    były.

    Obliczyć długość rezystora, oszacować długość spirali. Porównać z długością spirali w
    grzałce. Kiedyś taki 5W robił u mnie za grzałkę, 300-350*C wytrzymał
    leżąc sobie na biurku.

    Drut kanthal jak co, jest do kupienia na all, z tego co pamiętam można
    go grzać do 1200-1400*C.

  • 4. Data: 2019-02-08 19:08:36
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    b...@g...com wrote:

    > 500W jeszcze są w szklanych rurach.
    > https://archiwum.allegro.pl/oferta/grzalka-500w-z-te
    rmostatem-do-akwarium-300-500-l-i5925728938.html i nie są w piasku, kiedyś owszem
    były.

    W sumie to ciekawe, że nie są w piasku. Przecież powietrze bardzo słabo
    przewodzi ciepło, poza tym nie może być w pełni szczelna (czyli
    zanurzalna), bo robi się ciśnienie i wybija gumowy korek (przetestowane).

    > Obliczyć długość rezystora, oszacować długość spirali. Porównać z
    > długością spirali w grzałce.

    Tylko jaka grubość tej spirali w takim rezystorze jest...

    > Drut kanthal jak co, jest do kupienia na all, z tego co pamiętam można
    > go grzać do 1200-1400*C.

    Btw, jak go połączyć z przewodem? To się zgrzewa, ciasno owija, ściska?

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 5. Data: 2019-02-08 21:25:23
    Od: b...@g...com

> [...]
    były.

    > W sumie to ciekawe, że nie są w piasku. Przecież powietrze bardzo słabo

    Niby tak, ale promieniowanie IR przewodzi dobrze.

    > poza tym nie może być w pełni szczelna (czyli
    > zanurzalna), bo robi się ciśnienie i wybija gumowy korek (przetestowane).

    Tego nie wiem. Jak miałem całą zanurzoną w roztworze chlorku żelaza
    nic do środka nie wpływało.

    > Btw, jak go połączyć z przewodem? To się zgrzewa, ciasno owija, ściska?

    W zasadzie bawiłem się z mocą do 50W i żadnych większych kombinacji
    nie wymyślałem, ot zwykłe skręcenie końcówki :
    https://tinyurl.com/y89557cj
    i owiniecie tego przewodem miedzianym.
    Zerknąłem jak łączą końcówki grzałek hot air z przewodem,
    w większości widać zaciski.

  • 6. Data: 2019-02-09 22:09:59
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    b...@g...com wrote:

    > Niby tak, ale promieniowanie IR przewodzi dobrze.

    W sumie...

    > Tego nie wiem. Jak miałem całą zanurzoną w roztworze chlorku żelaza
    > nic do środka nie wpływało.

    Ja właśnie taki test zrobiłem. Kupiłem grzałkę zanurzalną 100 W (230 V) z
    termostatem, wydłubałem termostat, złożyłem grzałkę szczelnie (bez kołka
    od termostatu), zanurzyłem w wodzie, włączyłem. Efekt -- pół minuty i
    wywaliło gumowy korek, woda dostała się do środka, prąd w wodzie.

    Zakładam że przez nieszczelności dookoła kołka od pokrętła termostatu
    wyrównuje się ciśnienie.

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 7. Data: 2019-02-10 11:18:23
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 08.02.2019 o 19:08, Queequeg pisze:

> [...]
    były.

    > W sumie to ciekawe, że nie są w piasku. Przecież powietrze bardzo słabo

    Piasek też słabo przewodzi ciepło. Użyj tlenku glinu lub tlenku magnezu.

    P.P.

  • 8. Data: 2019-02-11 17:35:44
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 08.02.2019 um 14:25 schrieb Queequeg:
> [...]
    > rezystor cementowy 5 W, jeśli dobrze odbiera się od niego ciepło (jest
    > zanurzony w piasku, piasek w szklanej grzałce, a grzałka w wodzie)?

    Masz coś przeciwko wodzie? Rezystor do wody destylowanej i jest dobrze.
    Robiłem tak testy wzmacniacza małej częstotliwości. Opornik 25W we
    wiadrze z wodą destylowaną. Do 150W sinus wysterowywałem. Tak na minutę.

    Waldek

  • 9. Data: 2019-02-12 12:55:07
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Waldemar <w...@z...fu-berlin.de> wrote:

    > Masz coś przeciwko wodzie? Rezystor do wody destylowanej i jest dobrze.
    > Robiłem tak testy wzmacniacza małej częstotliwości. Opornik 25W we
    > wiadrze z wodą destylowaną. Do 150W sinus wysterowywałem. Tak na minutę.

    O proszę. Dobry pomysł, dzięki!

    Tylko co z rozszerzalnością cieplną wody? Rozszerza się dużo mniej niż
    powierze, ale jednak trochę się rozszerza. Nie wybije mi tego gumowego
    korka?

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 10. Data: 2019-02-12 12:55:29
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmaildotcom> wrote:

    > Piasek też słabo przewodzi ciepło. Użyj tlenku glinu lub tlenku magnezu.

    Gdzie można je dostać?

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika