  • 1. Data: 2012-02-15 10:44:49
    Temat: Przedłużenie przewodu zasilającego 5V 2A prądu stałego
    Od: Bartosz Łazarczyk <b...@g...com>

    Witam,

    potrzebuję przedłużyć przewód zasilający kamery IP o kilka metrów
    (oryginalny zasilacz ma 1m przewodu). Jak podejść do tematu
    matematycznie, żeby nie bawić się? Testowo podłączyłem, ale w chwili
    zapalenia się 18 diodek doświetlających w podczerwieni, zasilacz nie
    wydala na takiej długości. Przekrój żyły zastosowanego przedłużacza
    jest przynajmniej dwa razy większy od oryginalnych żył. Domyślam się,
    że powinien być mocniejszy zasilacz, ale o ile? Napięcie takie same i
    większa wydolność prądowa czy jedno i drugie większe?

    Pozdrawiam
    Bartek

  • 2. Data: 2012-02-15 11:32:14
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "Bartosz Łazarczyk" <b...@g...com> napisał w
    wiadomości
    x.googlegroups.com...
[...]

    Jaki prąd pobiera kamera z włączonym oświetleniem?
    Jaka ma być długość kabla?

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 3. Data: 2012-02-15 11:33:00
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Wed, 15 Feb 2012 02:44:49 -0800 (PST), Bartosz Łazarczyk
    <b...@g...com> wrote:

> [...]
    > że powinien być mocniejszy zasilacz, ale o ile? Napięcie takie same i
    > większa wydolność prądowa czy jedno i drugie większe?

    Co to znaczy że "zasilacz nie wydala"? Zmierz napięcie na wejściu
    zasilania do kamery przy oryginalnym przewodzie i przy przedłużonym.

    Jaki jest przekrój oryginalnego przewodu a jaki przedłużacza?
    Jaki prąd pobiera kamera?
    Jak chcesz matematycznie, to możesz na podstawie tych pomiarów policzyć
    spadek napięcia na przewodzie zasilającym (z prawa Ohma).

    Tak na oko, dodanie paru metrów przewodu o rozsądnym przekroju
    (ok. 0,5 mm^2 na 1 A prądu) nie powinno mieć znaczenia...

    Artur Stachura

  • 4. Data: 2012-02-15 12:34:53
    Od: "Robert_J" <d...@g...pl>

    > Testowo podłączyłem, ale w chwili
    > zapalenia się 18 diodek doświetlających w podczerwieni,
    > zasilacz nie
    > wydala na takiej długości.

    Zasilacz wydala, tylko spadek napięcia na przewodzie może
    być za duży kamera ma za małe napięcie :-). Aczkolwiek dość
    trudno mi uwierzyć że 10 metrów grubego przewodu daje już
    taki spadek. Może coś źle zrobiłeś? Wymień cały kabel, razem
    z tym pierwszym metrem, bo to na nim jest największy spadek
    napięcia.

  • 5. Data: 2012-02-15 12:40:08
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-02-15 13:34, Robert_J pisze:

    > Zasilacz wydala, tylko spadek napięcia na przewodzie może być za duży
    > kamera ma za małe napięcie :-). Aczkolwiek dość trudno mi uwierzyć że 10
    > metrów grubego przewodu daje już taki spadek.

    Nie jest powiedziane, że grubego tylko grubszego. Pytający mógłby podać
    jaki przewód ma w zasilaczu a jaki podłączał dla przedłużenia. No i o
    ile metrów.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 6. Data: 2012-02-15 13:05:14
    Od: "Robert_J" <d...@g...pl>

> [...]

    > Pytający mógłby podać jaki przewód ma w zasilaczu a jaki
    > podłączał dla przedłużenia. No i o ile metrów.

    Metr przewodu 1mm2 ma rezystancję ok. 0,017 ohm. Przy
    zasilaczach 2A kable są z reguły grubsze, 1,5mm2. A Kolega
    twierdzi że ten przedłużający ma dwa razy większy przekrój,
    pewnie jakieś 2,5mm2 najmniej. Przy 2 A spadek nap. na takim
    przewodzie jest niewielki, przy 10 metrach ok. 0,07 V. Nie
    sądzę żeby to spowodowało nieprawidłową pracę kamery :-)

  • 7. Data: 2012-02-15 13:27:26
    Od: Górski Adam <gorskiamalpa@wpkropkapl>

    W dniu 2/15/2012 14:05, Robert_J pisze:

> [...]
    > najmniej. Przy 2 A spadek nap. na takim przewodzie jest niewielki, przy
    > 10 metrach ok. 0,07 V. Nie sądzę żeby to spowodowało nieprawidłową pracę

    Wszytko fajnie tylko że 2A to prąd średni. Dochodzi jeszcze rezystancja
    złączki.

    Wiec jeżeli mówisz że rezystancja to 0R017/m to przy kilku np 5 metrach
    będzie już 0,35V - tylko przy prądzie średnim.

    A jeżeli tam coś bierze prąd impulsowo ( a bierze na pewno bo to
    cyfrówka ) to spadki w impulsie są większe.
    A takie spadki zwykle uruchamiają UV protection w układach resetu.

    Zasilanie takich urządzeń z 5V jest złym pomysłem - no ale ekonomia bo
    wystarczy wtedy tylko liniowy stabilizator.

    Lepszym rozwiązaniem byłoby przedłużenie kabla 230V i zamontowanie
    zasilacza blisko kamery.

    Jeżeli koniecznie zasilacz ma być daleko od kamery to pomóc może
    kondensator tak z 1000 - 2000uF tuż przy kamerze.

    Pzdr

    Adam

  • 8. Data: 2012-02-15 13:41:41
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-02-15 14:05, Robert_J pisze:

    > "Przekrój żyły zastosowanego przedłużacza
    > jest przynajmniej dwa razy większy od oryginalnych żył."

    Dwa razy większy niż ile? Zakładając, że dano taki przewód jak powinno
    się dać to można by ten 1 metr przewodu oryginalnego _zastąpić_ dwoma
    metrami przewodu dwa razy dłuższego :) To tyle w kwestii dywagacji.

    > Metr przewodu 1mm2 ma rezystancję ok. 0,017 ohm. Przy zasilaczach 2A
    > kable są z reguły grubsze, 1,5mm2.

    Zazwyczaj to znaczy gdzie? Bo ja mam switcha STLAB zasilanego z
    zasilacza 3V 1A. Przewód ma 2 metry i ma przekrój 24AWG czyli 0,5 mm, a
    to znaczy 0,2 mm^2. Jak znam Chińczyków to na 2 Ampery też daliby 24AWG
    nawet jakby to miało być 2 metry a nie jeden.

    >A Kolega twierdzi że ten
    > przedłużający ma dwa razy większy przekrój, pewnie jakieś 2,5mm2
    > najmniej.

    Bez kozery powiem pincet.

    Przy 2 A spadek nap. na takim przewodzie jest niewielki, przy
    > 10 metrach ok. 0,07 V. Nie sądzę żeby to spowodowało nieprawidłową pracę
    > kamery :-)

    Nie wiem jak to policzyłeś. Rezystancja dla 2,5 mm^2 wynosi 0,0068.
    Czyli dla dziesięciu metrów jest 0,07. To przy 2 A daje 0,14V.
    Oczywiście przy założeniu, że długość przewodu wynosi 5 metrów czyli
    pętla ma 10 metrów.

    A jeśli miał 0,2 mm^2 i zwiększył do 0,5 mm^2 to już jest 0,7V. A to
    już wartość istotna. Dopóki nie poda wartości albo nie zmierzy napięć to
    można sobie w zależności od założeń uzyskać 0,01 V albo i 2 V.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 9. Data: 2012-02-15 13:55:06
    Od: "Robert_J" <d...@g...pl>

    > Nie wiem jak to policzyłeś.

    Liczyłem na chybciora w pamięci :-). Mogłem zapomnieć o wsp.
    2 gdzieś po drodze.

    > A jeśli miał 0,2 mm^2 i zwiększył do 0,5 mm^2 to już jest
    > 0,7V. A to już wartość istotna. Dopóki nie poda wartości
    > albo nie zmierzy napięć to można sobie w zależności od
    > założeń uzyskać 0,01 V albo i 2 V.

    Co prawda to prawda. Oparłem się na swoich doświadczeniach z
    posiadanymi przeze mnie urządzeniami. Miałem wiele switchów
    z zasilaczami 2 - 2,5 A i każdy miał kable rzędu 1,5 mm2.
    Ale do takiej kamerki to rzeczywiście chińczycy mogli
    zastosować coś na pograniczu ;-).

  • 10. Data: 2012-02-15 14:27:10
    Od: Bartosz Łazarczyk <b...@g...com>

    On 15 Lut, 14:41, Mario <m...@...pl> wrote:
    > już wartość istotna. Dopóki nie poda wartości

    Już spieszę z informacjami uzupełniającymi.
    Oryginalny zasilacz (impulsowy i oczywiście from China) daje 5V i 2A,
    żyły to na oko mają 1mm średnicy (linka). Dokupione zostało 15mb linki
    2x1mm^2. Niestety teraz nie mam możliwości pomierzyć napięcia, prądu i
    oporności, także jeśli potrzebne są te wartości to się odezwę jak
    zmierzę.
    Dziękuję za dotychczasowe wskazówki!

    Pozdrawiam
    Bartek