  • 11. Data: 2018-06-29 17:47:40
    Temat: Re: Przedwojenne automaty telefoniczne
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.p
    l...

    >Czekać w liceum aż założą telefon... cóż, ciekawa stategia,
    >przynamniej
    >człek się dokładnie wszystkiego nauczy, materiał powtórzy po kilka
    >razy.

    Raczej policz, ze rodzice maja mieszkanie juz z 15 lat, wiec sie mogli
    doczekac telefonu :-)
    Choc roznie z tym mieszkaniem bylo.

    Tak czy inaczej - na 30 przypadkowych rodzin, 30 telefon w domu mialo.

    Fakt, ze w miescie wojewodzkim, na wsi bylo odwrotnie - 130 rodzin, 1
    telefon.
    Rodzina na wsi sie stacjonarnego nie doczekala - jak juz TP byla
    gotowa zalozyc, to ... a po co nam trzeci telefon ...

    J.

  • 12. Data: 2018-06-29 18:23:29
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > W calym ZSRR, w Moskwie ?

    To zależało przede wszystkim od infrastruktury. Czasami w małych
    mieścinach zakładano telefon szybciej, niż w metropoliach. Natomiast
    były oczywiście miejscowości, w których telefonu nie dało się doczekać w
    zasadzie. Tam sytuacja się poprawiła dopiero po pojawieniu się telefonii
    komórkowej. Ale średnio "na oko" sytuacja w ZSRR z utelefonowieniem była
    odczuwalnie lepsza, niż w PRL.

    > No coz, w polsce ... w latach 80-tych wszyscy znajomi z liceum telefon
    > mieli.

    > Jakos tak coraz wiecej tych telefonow bylo, prawie wszyscy mieli, a do
    > niego nie mogli podprowadzic.
    > Mimo, ze to w zasadzie centrum.

    Jeden z moich znajomych w Warszawie (na Piaskach) czekał na telefon 16
    lat. Podłączono go dopiero kilka lat po upadku komuny.

    > W latach 90-tych mogla byc tam odwilz i komercja jak i u nas.

    W Rosji reformy rozpoczęły się wraz z upadkiem ZSRR, czyli od początku
    1992 r. Była to nie tyle wolność, ile wolna amerykanka )))

    > Ale czy przed 1990 Radiolelektronik by sie odwazyl ?

    Zaś radziecki żurnal "Radio" tez by się nie odważył, nawet za pieriestrojki.

    Piotr

  • 13. Data: 2018-06-29 20:33:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Raczej policz, ze rodzice maja mieszkanie juz z 15 lat, wiec sie
    > mogli doczekac telefonu :-) Choc roznie z tym mieszkaniem bylo.
    >
    > Tak czy inaczej - na 30 przypadkowych rodzin, 30 telefon w domu mialo.

    U mnie w klasie jeden kolega nie miał. Z tych mieszkających
    w Warszawie, bo moja licealna klasa miała 20% uczniów spoza
    Warszawy, z całej Polski. Z nimi to nie wiem jak było.

    > Fakt, ze w miescie wojewodzkim, na wsi bylo odwrotnie - 130 rodzin,
    > 1 telefon.

    Pod koniec komuny grzebałem się w wyskorozdzielczych danych GUS-u.
    Kilkadziesiąt wsi w Polsce nie miało *ani jednego* telefonu. Kilka
    z tych wsi znam, dużo większe niż 130 domów, może bardziej 1300.

    > Rodzina na wsi sie stacjonarnego nie doczekala - jak juz TP byla
    > gotowa zalozyc, to ... a po co nam trzeci telefon ...

    W jednej z tych wsi w połowie lat 90 telefon założono *wszystkim*.
    Bo to prawie darmo było. Po kilku latach linię zlikwidowali prawie
    wszyscy.

    --
    Jarek

  • 14. Data: 2018-06-30 00:36:32
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > W latach 90-tych mogla byc tam odwilz i komercja jak i u nas.
    > Ale czy przed 1990 Radiolelektronik by sie odwazyl ?

    Skoro była taka "Bratnia Miłość Narodów", to można było w sumie na tym
    pojechać, spiknąć dwa środowiska hakerskie, przy udziale, wiadomo, partii...
    przepraszam - Partii, przez dórze pe (ort celowy, jako zgryźliwość), jakby
    Towarzysze Radzieccy przekazali Towarzyszom Polskim, lub przez nich, aby w
    polskim "RE" opublikowano ten schemat, to jak myślicie, nasi odważyli by się
    postawić? :)
    Bo w styczniu '82, wiadomo, polskiego RE w sklepach/kioskach nie było, z
    powodów wiadomych, ale ruskie Radio pokazało się normalnie i z przyjemnością
    je kupiłem. Bo ja tylko politykom chciałem ch..w d... pchać, z normalnymi
    Ruskimi, gdyby nie mój wiek, to bym się wódki napił i o fajnych rzeczach
    pogadał.
    Więc przypuszczam, ze jakby Towarzysze Radzieccy puścili oko "wicie
    rozumicie", to przeciwnie, RE nie odważyłby się nie opublikować... Gdyby się
    pospieszono, to może by zdążyli przed odwilżą? :P :)

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 15. Data: 2018-06-30 00:59:49
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Uncle Pete" <4...@g...com> napisał w wiadomości

    > Zaś radziecki żurnal "Radio" tez by się nie odważył, nawet za
    > pieriestrojki.

    No, ale przed "przebudową", jeszcze za komuny, gdyby Towarzysze z KPSS (*)
    kiwnęli palcem?

    (*) Ciekawi mnie - jeśli u nas się mówiło/pisało/mówi się/pisze KPZR, nie
    KPSS, to czemu analogicznie mówiło się/pisało/mówi się/pisze NKWD, nie LKSW?
    Już tłumaczę - KPZR - Komunistyczna Partia związku Radzieckiego, ale NKWD -
    Narodnoj Kommisariat Wnutriennych Dieł, zamiast też po polsku LKSW - Ludowy
    Komistariat Spraw Wewnętrznych?
    Bądź odwrotnie, jeśli NKWD, to czemu nie KPSS - Kommunisticzeskaja Partia
    Sowietskogo (czyt: Sowietskowo) Sojuza?
    Nasz Papcio Chmiel, pięknie wydymał samą PZPR, rysując jeden z pierwszych
    swoich komiksów - komuna krzywo patrzyła na komiks, jako jeden z elementów
    Zgnilizny Zachodu. W tych czasach ZSRR (Błagam, nie ZSRS!!! I tym razem nie
    chcę tłumaczyć, to się samo tłumaczy) intensywnie działakł w swoim programie
    kosmicznym. Co Papcio Chmiel zrobił? Komiks o tymże, nie pomnę czy ze znają
    trójką T+R+A'T, czy samodzielny, ale jakby to było, gdyby nasza Partia
    zaprotestowała przeciw temu komiksowi? Radzieckiego Programu Atomowego (czy
    co tam to było) nie przedstawić? Tylko samobójcy chyba... Tak więc, tu
    paluszkiem machnąć, tam paluszkiem pogrozić... i już schemacik...
    Choć oczywiście, ja to tylko sobie tak wyobrażam, cobybyłogdyby... gdyby
    trafiono na równie inteligentnego 1sekretarza, co (nie mam cytatu przed
    oczami), uznając, że TV, to rodzaj radia, to operuje głosem, więc
    niepotrzebna mu taśma filmowa... i skreśla ją z budżetu, jakoś tak. Schemat
    móglby być od jakiegoś ważnego "pierwowo sekretarja", nie puścili by? :))

  • 16. Data: 2018-06-30 01:07:42
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "PiotRek" <b...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Fakt. Ale przecież we phreakingu chodziło głównie o satysfakcję.

    I nie protestowałbym, gdyby nie narażało to sąsiada na zbędne koszty, oraz
    nie dezorganizowało mu to życia, np. przez niemożność skorzystania z
    telefonu i/lub niemożność dodzwonienia się do niego. A-ha (to taka norweska
    "śpiewgrupa", np. https://www.youtube.com/watch?v=h-WPexVEujg (to nie ich),
    taki oftopik) , i gdyby nie było niszczenia, w imię jakiejś niskiej idei
    (np. "Aby dojebać tej pierdolonej tepsie").

  • 17. Data: 2018-06-30 13:18:25
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2018-06-30 00:59, HF5BS wrote:

> [...]
    > Bądź odwrotnie, jeśli NKWD, to czemu nie KPSS - Kommunisticzeskaja
    > Partia Sowietskogo (czyt: Sowietskowo) Sojuza?

    Akurat mi nie musisz tłumaczyć - rosyjski jest moim językiem ojczystym ;)

    Z drugiej strony, jeżeli po polsku CCCP to ZSRR, to dlaczego USA z ich
    CIA i FBI? (Po rosyjsku akurat wszystkie skróty pochodzą z rosyjskich nazw).
    ;)

  • 18. Data: 2018-06-30 14:03:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 30 Jun 2018 00:59:49 +0200, HF5BS napisał(a):
> [...]
    > Komistariat Spraw Wewnętrznych?
    > Bądź odwrotnie, jeśli NKWD, to czemu nie KPSS - Kommunisticzeskaja Partia

    No bo jednak ZSRR a nie SSSR.

    A tak naprawde ... pewnie malo kto wiedzial co to NKWD znaczy
    dokladnie :-)

    Za to przed wojna ... Sowiety byly w powszechnym uzyciu ..

    J.

  • 19. Data: 2018-06-30 14:26:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 30 Jun 2018 00:36:32 +0200, HF5BS napisał(a):

> [...]
    > polskim "RE" opublikowano ten schemat, to jak myślicie, nasi odważyli by się

    Jakby kazali, to watpie aby ktos sie postawil, a na pewno nie
    skutecznie :-)

    Ale watpie aby kazali - raczej sie pytaj czy mozna by stawiac zarzuty
    o opublikowanie, jesli to wczesniej radzieckie Radio opublikowalo :-)

    > Bo w styczniu '82, wiadomo, polskiego RE w sklepach/kioskach nie było, z
    > powodów wiadomych,

    Hm, a jakie to byly te wiadome powody ?
    Wszystkie redakcje zamkneli ?
    Czy caly papier zuzyli na obwieszczenia :-)

    Papier to chyba byl w Rosji drukowany ..

    W kazdym badz razie - seria "kolorowych boxow" jakos sie nie doczekala
    publikacji w Re, ale moze po prostu redaktorzy o nich nie slyszeli.
    Internetu w zasadzie jeszcze nie bylo.

    J.

  • 20. Data: 2018-06-30 14:32:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 29 Jun 2018 20:33:27 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > U mnie w klasie jeden kolega nie miał. Z tych mieszkających
    > w Warszawie, bo moja licealna klasa miała 20% uczniów spoza
    > Warszawy, z całej Polski. Z nimi to nie wiem jak było.

    U mnie bylo dwoje ... i chyba mieli.
    Ale moze w takiej Trzebnicy bylo latwiej o telefon niz we Wroclawiu?

    > Pod koniec komuny grzebałem się w wyskorozdzielczych danych GUS-u.
    > Kilkadziesiąt wsi w Polsce nie miało *ani jednego* telefonu. Kilka
    > z tych wsi znam, dużo większe niż 130 domów, może bardziej 1300.

    Dziwne to troche - bo jak widac wladza starala sie skomunikowac i
    tysiacom wsi telefon zalozyla.
    Szczegolnie te duze - toz tam i szkola byla, i sklepy, moze i
    posterunek.
    Ktora to ?

    > W jednej z tych wsi w połowie lat 90 telefon założono *wszystkim*.
    > Bo to prawie darmo było. Po kilku latach linię zlikwidowali prawie
    > wszyscy.

    Tak to jest - za drogo. A jak mlodzi internetu nie chca, to i po co

    J.