  • 1. Data: 2018-06-18 23:29:04
    Temat: Przegrzewający się SSD
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Wpadł mi w ręce dysk SSD Tohiby. 128GB. mSATA (nie m.2).

    Niby wszystko jest okay, status smart ok, działa.

    ALE.

    Przy próbie ciągłego zapisu z max prędkoscią, po przekroczeniu około 2/3
    pojemności dysk samoczynnie wypina się z sata by po parunastusekundach
    wrocić. Widać ze temperatura dysku zbliza sie wtedy do około 68 stopni.
    System raportuje bład zapisu. Dysk faktycznie jest gorący w dotyku. Dysk
    nie ma obudowy, wsadzony jest jedynie w konwerter msata->sata.

    Kiedy dysk nic nie robi temperatura w normie, około 32 stopnie.

    Po raz pierwszy widze dysk ssd który nie potrafi cały się zapisać z
    powodu przegrzania.

    Teraz kilka hipotez:
    a) toshiba produkuje gówniane dyski. Ten to THNSNS128GMCP.
    b) ten dysk wymaga niższego zasilania
    c) ten dysk wymaga radioatora
    d) ten dysk jest uszkodzony mimo czystego smarta

    Mam pecha czy takie dyski istnieją jako norma?

  • 2. Data: 2018-06-19 06:14:53
    Temat: Re: Przegrzewający się SSD
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-06-18, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > nie ma obudowy, wsadzony jest jedynie w konwerter msata->sata.
    >
    > Kiedy dysk nic nie robi temperatura w normie, około 32 stopnie.

    Co to znaczy, że dysk wypina się z SATA?

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2018-06-19 07:03:56
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 6/19/2018 6:14 AM, Marcin Debowski wrote:
    > Co to znaczy, że dysk wypina się z SATA?

    To znaczy że podczas pacy słyszę w głośnikach dzwiek wypinanego
    urzadzenia, dysk na chwile znika z listy urzadzeń po czym wraca.

    W przypadku gdy widze na przelotce mSATA->USB3 mam efekt taki że
    urzadzenie USB się nie wypina, ale pojawia sie bład zapisu "urzadzenie
    nie gotowe".

  • 4. Data: 2018-06-19 15:17:24
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    Mam podobnie oznaczony TOSHIBA 60 GB, też włożony do adaptera, przy
    pełnym formatowaniu nagrzał się, że trudno było dotknąć. Ale nie
    "wyłączył się". Może 120 GB grzeje się podwójnie?

    > Teraz kilka hipotez:
    > a) toshiba produkuje gówniane dyski. Ten to THNSNS128GMCP.
    Chyba niezła firma.

    > b) ten dysk wymaga niższego zasilania

    Zobacz na dysku czy jest 5V czy 3.3V i na adapterze czy pasuje, bo są 2
    wersje adaptera 5 i 3.3V.
    Ale raczej od razu by nie pracował o ile by się nie zepsuł.

    > c) ten dysk wymaga radioatora

    Niewątpliwie włożony do przejściówki grzeje się dodatkowo od niej w
    odróżnieniu od specjalnie przeznaczonego dla niego miejsca w laptopie.
    Radiator nie zawadzi, choć nie obejmie dolnych chipów.

    > d) ten dysk jest uszkodzony mimo czystego smarta

    Nie jest do końca uszkodzony, skoro schłodzony działa.
    Niestety pobór prądu i grzanie zależy od ilości zapisywanych danych na
    sekundę
    > Mam pecha czy takie dyski istnieją jako norma?

    Kupiłem go dosyć tanio na A..
    Może seria kiepska.

  • 5. Data: 2018-06-19 18:55:29
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 6/19/2018 3:17 PM, t-1 wrote:
    > Radiator nie zawadzi, choć nie obejmie dolnych chipów.

    Doswiedczalnie stwierdziłem ze wystarczy chłodzić (przez naklejke) chipy
    flash zakwałkiem aluminium, sterownik nie ma problemu. Być może dyski
    tej serii sa przygotowane do bycia owiewanymi wentylatorem w obudowie
    laptopa.

  • 6. Data: 2018-06-19 18:56:44
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 6/19/2018 3:17 PM, t-1 wrote:
    > Zobacz na dysku czy jest 5V czy 3.3V i na adapterze czy pasuje, bo są 2
    > wersje adaptera 5 i 3.3V.

    Dyski jest 3.3V i adapter posiada regulator 3.3V. Ponado posiadam trzy
    rożne adaptery i nie przypuszczam żeby wszystkie na raz były popsute.

  • 7. Data: 2018-06-20 02:51:01
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-06-19, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >
    > W przypadku gdy widze na przelotce mSATA->USB3 mam efekt taki że
    > urzadzenie USB się nie wypina, ale pojawia sie bład zapisu "urzadzenie

    A jest jakaś szansa, że jest to czysto mechniczne, czyli coś nie styka
    na jakimś kablu/złączu? Sama temperatura nie jest jakoś szokująca jak
    popatrzę na swojego Sandiska mSATA, który w idle ma 59C a jak go
    docisnąć dochodzi do 80C.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2018-06-20 19:47:08
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 6/20/2018 2:51 AM, Marcin Debowski wrote:
    > A jest jakaś szansa, że jest to czysto mechniczne, czyli coś nie styka
    > na jakimś kablu/złączu?

    Przy tulu przelotkach i tylu przekładkach styki zdefninicji są czyste.
    Sprawdzięlm tez czy gdzieś nie widać udzkodzeń od wody. Nie widzę.

    > Sama temperatura nie jest jakoś szokująca jak
    > popatrzę na swojego Sandiska mSATA, który w idle ma 59C a jak go
    > docisnąć dochodzi do 80C.

    Mam w nosie temperature, bardziej mnie martwi ten shutdown ktory jest
    zwiazany z temperaturą (co moge udowodnić dodając radiator).

  • 9. Data: 2018-06-20 23:56:56
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-06-20, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Przy tulu przelotkach i tylu przekładkach styki zdefninicji są czyste.
    > Sprawdzięlm tez czy gdzieś nie widać udzkodzeń od wody. Nie widzę.

    Ale to nie o czystość, a o możliwe deformacje związane z temperaturą.
    Akurat n-adapterów tu zdecydowanie nie pomaga. Wystarczy, że coś się
    minimalnie rozszerzy a dalej wygnie lub przesunie i może być po styku.
    Ochłodzi, skórczy się, styk jest.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2018-06-21 21:00:26
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 6/20/2018 11:56 PM, Marcin Debowski wrote:
    > Ale to nie o czystość, a o możliwe deformacje związane z temperaturą.

    Być może to pęknięta kluka, jak znajdę chwilę to spróbuje zrobić reflow.

    > Ochłodzi, skórczy się, styk jest.

    Pomeczę to naprężeniami, zobaczymy.