  • 1. Data: 2019-02-21 19:31:18
    Temat: Przekaźniki DPDT i overshoot
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Hej,

    Czy jest możliwe, żeby (pomijając łuk elektryczny w przypadku wysokiego
    napięcia oraz możliwość zapieczenia się styków) jeden zestaw styków
    przekaźnika DPDT połączył się, zanim drugi się rozłączy?

    Sytuacja, w której jeden zestaw już się przełączy a drugi nadal będzie w
    trakcie (będzie rozłączony ze stykiem NC, ale jeszcze niepołączony z NO)
    mi nie przeszkadza. Chodzi konkretnie o taki układ:

    http://www.chmurka.net/r/usenet/bat-sw-1.png

    Przekaźnik nie będzie przełączał przy wysokim prądzie, wysoki prąd będzie
    płynął tylko jak przekaźnik będzie wyłączony.

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 2. Data: 2019-02-21 19:37:21
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Rozbierz jakis przekaznik i sobie popatrz. Doswiadczenie jest miara poznania Swiata.

  • 3. Data: 2019-02-21 19:59:55
    Temat: Re: Przekaźniki DPDT i overshoot
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 21.02.2019 o 19:31, Queequeg pisze:
> [...]
    >
    > Przekaźnik nie będzie przełączał przy wysokim prądzie, wysoki prąd będzie
    > płynął tylko jak przekaźnik będzie wyłączony.
    Prawdopodobieństwo niewielkie ale jest to możliwe. Styki mają formę
    sprężystych blaszek, na końcu ze styczkami z odpowiedniego materiału.
    Może być tak, że jeden z pary lekko się przygrzeje i nie oderwie od
    razu, blaszka się zegnie, ale same styczki się nie rozejdą. Tylko taki
    przekaźnik to już do śmieci się nadaje.

    Jakub Rakus

  • 4. Data: 2019-02-21 20:51:25
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Na taka okolicznosc trzeba zalozyc bezpieczniki.

  • 5. Data: 2019-02-22 10:10:52
    Od: yabba <g...@g...com>

> [...]
    >
    > Przekaźnik nie będzie przełączał przy wysokim prądzie, wysoki prąd będzie
    > płynął tylko jak przekaźnik będzie wyłączony.

    Zdarza się tak, ale bardzo rzadko.

    yabba

  • 6. Data: 2019-02-22 18:02:21
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    yabba <g...@g...com> wrote:

    > Zdarza się tak, ale bardzo rzadko.

    Ale w normalnej sytuacji, gdy przekaźnik pracuje zgodnie ze swoimi
    parametrami (i taki przekaźnik dalej jest sprawny), czy dopiero gdy
    styki się zapieką (i przekaźnik tak czy inaczej jest do śmieci)?

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 7. Data: 2019-02-25 10:50:47
    Od: yabba <g...@g...com>

    W dniu 22-02-2019 o 18:02, Queequeg pisze:

    > Ale w normalnej sytuacji, gdy przekaźnik pracuje zgodnie ze swoimi
    > parametrami (i taki przekaźnik dalej jest sprawny), czy dopiero gdy
    > styki się zapieką (i przekaźnik tak czy inaczej jest do śmieci)?

    Przekaźniki chyba do 2A. Płynący prąd 0,25-1A, napięcie 12V. Zwykle
    przełączają się jednocześnie, ale zauważyłem, że czasem jeden styk się
    opóźni. Tylko to jest bardzo niedeterministycznie. Na 10 prób
    niejednoczesne przełączenia wystąpi 2 razy, a potem setki prób i
    przełączanie jest jednoczesne. Przekaźniki potem pracują latami.
    Myślę, że wynika to nie z zapiekania styków, ale z trochę krzywej
    kotwicy, albo innych niedokładności wykonania.
    Staram się nie łączyć tak obwodów, żeby opóźnienie przełączani jednego
    styku spowodowało spotkanie się dwóch napięć zasilania albo podanie do
    odbiornika podwójnego napięcia.

    yabba

  • 8. Data: 2019-02-25 16:01:34
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    yabba <g...@g...com> wrote:

    > Przekaźniki chyba do 2A. Płynący prąd 0,25-1A, napięcie 12V. Zwykle
    > przełączają się jednocześnie, ale zauważyłem, że czasem jeden styk się
    > opóźni.

    Ale opóźni rozłączenie, gdy drugi już załączy, czy opóźni się gdy drugi
    już jest rozłączony i jeszcze nie załączony?

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 9. Data: 2019-02-26 15:08:38
    Od: yabba <g...@g...com>

    W dniu 25-02-2019 o 16:01, Queequeg pisze:

    > Ale opóźni rozłączenie, gdy drugi już załączy, czy opóźni się gdy drugi
    > już jest rozłączony i jeszcze nie załączony?

    Pierwszy przypadek. Jeden styk z pary jeszcze trzyma, a drugi już się
    przełączył w drugi stan.

    yabba

  • 10. Data: 2019-02-26 18:18:51
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    yabba <g...@g...com> wrote:

    > Pierwszy przypadek. Jeden styk z pary jeszcze trzyma, a drugi już się
    > przełączył w drugi stan.

    Jasne, dzięki.

    A podasz jeszcze producenta tych przekaźników? Ja chcę użyć RM50 Relpola.
    Z drugiej strony zasada działania wszędzie sama...

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika