  • 1. Data: 2017-09-20 15:46:53
    Temat: Przekłamania w SMS
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

    Witajcie,
    zajrzałem na pl.misc.telefonia.gsm i mam wrażenie,
    że tutaj prędzej doczekam się odpowiedzi.

    Był sobie SMS wysłany z LG Leon (Play) do Huawei P7
    we Włoszech (chyba Wodafone). Zwykły SMS, krótki,
    po polsku bez ogonków.

    W wysyłanym było słowo "Kasie". Do odbiorcy dotarło "Kazie".
    Reszta tekstu bez zmian.
    Widziałem na własne oczy oba ekrany z tymi SMSami.

    Jak to możliwe? Ma ktoś pomysła?

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 2. Data: 2017-09-20 15:54:16
    Temat: Re: Przekłamania w SMS
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2017-09-20 o 15:46, MKi pisze:
> [...]
    > Reszta tekstu bez zmian.
    > Widziałem na własne oczy oba ekrany z tymi SMSami.

    Przecież SMS-y nie mają żadnych quality of service. Wszystko leci
    tekstem prostym po łączach mających jakąśtam stopę błędu, więc co któryś
    bit się może omsknąć.

    s to jest w kodzie 7-bitowym 111 0011
    natomiast z to jest 111 1010

    to tak, jakby dwa bity się przestawiły.

    Albo pani Grażynka na cętrali źle przepisała z karteczki :D

  • 3. Data: 2017-09-20 17:31:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "SnCu" napisał w wiadomości grup

    >Przecież SMS-y nie mają żadnych quality of service. Wszystko leci
    >tekstem prostym po łączach mających jakąśtam stopę błędu, więc co
    >któryś bit się może omsknąć.

    Ale kanal zapewne ma jakies kody kontrolne/korekcyjne, co by sie to
    omskniecie bardzo rzadko zdarzalo ... no coz, moze to wlasnie ten
    przypadek.

    >s to jest w kodzie 7-bitowym 111 0011
    >natomiast z to jest 111 1010
    >to tak, jakby dwa bity się przestawiły.

    Dwa bity to jednak znacznie mniej prawdopodobne :-(

    A poniewaz SMS zazwyczaj nie sa przeklamane, to jednak:
    -czy to aby na pewno bylo przeklamanie, moze oczy zawiodly, Z blisko S
    na klawiaturze.
    Sprawdzic trzy razy

    -nie jest to jakis slownik w akcji ? No ale w telefon powinien wyslana
    tresc zapamietac.
    -slownik operatora ? W SMS raczej nie ingeruja, ale w MMS to im sie
    chyba zdarza, "optymalizacja" obrazkow na laczu internetowym chyba
    tez.

    -no i przeklamanie moglo zajsc w samym telefonie, jego pamieci, albo w
    SMSC u operatora - tylko to tez sie praktycznie nie zdarza.

    J.

  • 4. Data: 2017-09-20 21:56:28
    Od: nadir <n...@h...org>

> [...]
    > Reszta tekstu bez zmian.
    > Widziałem na własne oczy oba ekrany z tymi SMSami.

    Dasz sobie rękę uciąć, że wysyłający nie wysłał dwóch SMS-ów, za
    pierwszym razem się kropnął a za drugim poprawił literówkę?

  • 5. Data: 2017-09-21 10:03:28
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

    -- Wiadomość oryginalna (wysłana 20.09.2017 21:56) --

    > Dasz sobie rękę uciąć, że wysyłający nie wysłał dwóch SMS-ów, za
    > pierwszym razem się kropnął a za drugim poprawił literówkę?

    Dam ;)

    Tak rozwinę informację i odpowiem seryjnie wszystkim:

    SMS (żaden MMS) to była wiadomość od mojej żony o narodzinach
    wnuczki. Poszedł do kilkunastu odbiorców na raz. "Kasie" to było
    oczywiście imię. Jeden z odbiorców (właśnie ten we Włoszech)
    się zdziwił, czemu takie niedzisiejsze imię "Kazimiera" - no
    i było wyjaśnianie.
    Właśnie wróciliśmy z wycieczki w tamte rejony - widziałem
    oba SMSy, wysłany i odebrany, posprawdzałem raporty
    - wszystko się zgadzało. Sprawdziłem trzy razy.
    Byłem trzeźwy, w oczach mi się nie ćmiło.
    Choć sam zacząłem wątpić w tę trzeźwość ;)

    Pani Grażynka z centrali wydaje mi się najbardziej
    prawdopodobna :P

    Chciałem jeszcze popytać pozostałych odbiorców
    SMSa, ale to jednak było jakiś czas temu i już pewnie
    nie pamiętają, a wiadomość pewnie skasowali. Ale
    jak gdzieś się uda, dam znać czy dostali "s" czy "z".

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 6. Data: 2017-09-21 12:01:05
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-09-21 o 10:03, MKi pisze:
> [...]
    > nie pamiętają, a wiadomość pewnie skasowali. Ale
    > jak gdzieś się uda, dam znać czy dostali "s" czy "z".

    Czasem najprostsze wytłumaczenia są najprawdziwsze - może ten Włoch
    sobie po prostu z ciebie jaja robi? :)

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2017-09-21 15:52:18
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

    -- Wiadomość oryginalna (wysłana 21.09.2017 12:01) --

    > Czasem najprostsze wytłumaczenia są najprawdziwsze - może ten Włoch
    > sobie po prostu z ciebie jaja robi? :)

    To starsza pani, dla której zresztą jestem wyrocznią w zakresie
    tematyki komputerowo-telefoniczno-internetowej. Z pewnością
    nie dysponuje poziomem wiedzy pozwalającym na takie doskonałe
    spreparowanie odebranego SMSa. A sam widziałem ekran jej komórki.

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 8. Data: 2017-09-21 21:21:18
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 20 Sep 2017 15:54:16 +0200, SnCu <t...@e...ca> wrote:
    > s to jest w kodzie 7-bitowym 111 0011

    Przeciez text będzie PDUwany, 7 bitowe znaki zostaną spakowane do
    octetow. Stąd to s bitowo będzie zupełnie inaczej wyglądać niż
    podałeś.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2017-09-21 21:40:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 21 Sep 2017 21:21:18 +0200, Marek napisał(a):
    > Przeciez text będzie PDUwany, 7 bitowe znaki zostaną spakowane do
    > octetow. Stąd to s bitowo będzie zupełnie inaczej wyglądać niż
    > podałeś.

    PDU bitow nie zmienia. Wiec one gdzies tam beda, moze rozrzucone
    miedzy dwa oktety ... ale jak oktety leca bez przerw, to bity znow sie
    spotkaja.

    J.

  • 10. Data: 2017-09-21 22:53:52
    Od: nadir <n...@h...org>