  • 1. Data: 2014-07-31 09:23:14
    Temat: Przekrój promienia lasera - jak?
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    ello,

    jestem w potrzebie zobrazowania przekroju promienia laserowego
    (czerwonego, b. małej mocy - 1mW około), jego średnica w interesującym
    mnie miejscu to ok 100um. Przychodzi mi do głowy rzucenie go na matryce
    CCD od jakiegoś webcama, tylko czy nie ucierpi ona od takiej gęstości
    energii?

    @

  • 2. Data: 2014-07-31 11:21:34
    Temat: Re: Przekrój promienia lasera - jak?
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    W dniu 2014-07-31 09:23, Artur Miller pisze:
> [...]
    > mnie miejscu to ok 100um. Przychodzi mi do głowy rzucenie go na matryce
    > CCD od jakiegoś webcama, tylko czy nie ucierpi ona od takiej gęstości

    Zawsze można zrobić eksperyment :)
    Jednak dla średnicy wiązki 100um to liczba pikseli będzie dość mała w
    tym webcamie, pewnie jakieś kilkanaście w średnicy się załapie. Może
    przepuścić to wstępnie przez soczewkę i rzucić nieco większej średnicy
    plamkę na matrycę?
    Ja bym zaczął od webcama i soczewki właśnie. Wszystko jedno,
    rozpraszającej czy skupiającej, tylko w przypadku tej drugiej trzeba
    uważać, by odsunąć matrycę odpowiednio daleko od ogniska.
    Wtedy wiązka zostanie rozproszona na dużej średnicy i nic się matrycy
    nie stanie. Ponieważ średnica promienia jest mała, obraz powinien być w
    miarę ostry i czytelny nie gorzej, niż przy świeceniu bezpośrednim. Na
    podstawie jasności obrazu z webcama będzie można się zorientować, czy i
    jak bardzo można zmniejszyć plamkę.
    Jeśli wolisz mniej inwazyjne metody, możesz puścić promień przez
    soczewkę np. na jakąś białą kartkę i dopiero ten obraz fotografować.

    Andrzej
    www.radom.ws

  • 3. Data: 2014-07-31 11:21:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Artur Miller" napisał w wiadomości
> [...]
    >interesującym mnie miejscu to ok 100um. Przychodzi mi do głowy
    >rzucenie go na matryce CCD od jakiegoś webcama, tylko czy nie ucierpi

    Szybka spawacza :-) (uwaga - zmienia nieco optyke).

    Rozdzielczosc cie satysfakcjonuje ? te matryce to maja piksele po pare
    um..

    J.

  • 4. Data: 2014-07-31 12:25:32
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2014-07-31 11:21, J.F. pisze:

    > Szybka spawacza :-) (uwaga - zmienia nieco optyke).
    >
    > Rozdzielczosc cie satysfakcjonuje ? te matryce to maja piksele po pare um..

    rozdzielczość powinna być ok, potrzebuję wiedzieć czy ma mniej więcej
    100um czy 200 czy 300 :) na oko nie da rady... spawacz w sumie powinien
    dać radę...

    @

  • 5. Data: 2014-07-31 17:01:31
    Od: Tornad <t...@h...com>

    On Thursday, July 31, 2014 6:25:32 AM UTC-4, Artur Miller wrote:

    > rozdzielczość powinna być ok, potrzebuję wiedzieć czy ma mniej więcej

    > 100um czy 200 czy 300 :) na oko nie da rady... spawacz w sumie powinien
    > dać radę...

    Zapomnij o srednicy plamki rownej czy zblizonej do 100 mikronow.
    Element, struktura kawalka krysztalu, ktory to swiatlo, nazywane laserowym
    emituje, ma wymiary rzedu pol na pol milimetra. I ona emituje swiatlo
    rozbiezne o kacie rzedu 20 stopni.

    To swiatlo o dlugosci fali podstawowej rownej te 650 nm ma jeszcze kilka
    harmonicznych.
    To rozbiezne swiatlo jest "przetwarzane" na zblizony do rownoleglego pek
    promieni za pomoca plaskowypuklej soczewki. W Twoim najtanszym "laserku"
    zwanym popularnie poiterem, soczewka ta, wykonana z pleksi, ustawiona jest
    fabrycznie tak aby obraz tej swiecacej powierzchni krysztalu powstawal w
    odleglosci rzedu kilku metrow. I ten obraz nigdy nie bedzie mniejszy od
    zrodla.
    Soczewka z plastyku sie nagrzewa, zatem odksztalca, plynie, tak, ze w sumie
    mozesz nie nadazyc z pomiarami srednicy plamki, ktora bedzie sie ustawicznie
    zmieniac. A intensywnosc swiatla rowniez sie zmienia; powoli ale rosnie z czasem
    (liczonym od zalaczenia).
    To tylko kilka uwag ogolnych.

    Ja sie tym kilka lat temu bawilem i stosowalem laserki z soczewkami szklanymi
    o regulowanej odleglosci od zrodla, co umozliwia ogniskowanie na na rozne, w tym
    troche dalsze odleglosci.

    Niestety, rowniez z powodow optycznych, w sensie praw fizyki, nieuniknione sa
    kolka interferencyjne spowodowane roznica drog promieni zalamywanych w
    soczewce.
    W sumie problem uzyskania srednicy plamki rzedu 0.1 mm jest dosc trudny.
    Moze miedzy krysztalem a soczewka nalezy zastosowac mikroprzeslone z otworkiem
    rzedu 0.05 mm?
    Sa dostepne "laserki" calkowicie lub bardzo zblizone do monochromatycznych,
    w ktorych te piki boczne sa jakos odsiewane. Tyle ze drogie. Dokladnie nie
    pamietam ale np. dioda DFB, dajaca jeden pik czestotliwosci, kosztuje sobie
    ponad stowe, dolarow oczywiscie.
    Pzdr
    Tornad

  • 6. Data: 2014-07-31 17:13:20
    Temat: Re: Przekr?j promienia lasera - jak?
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 31.07.2014 17:01, Tornad wrote:

    > W sumie problem uzyskania srednicy plamki rzedu 0.1 mm jest dosc trudny.

    To jak Oni trafiają w rdzeń światłowodu (9um)? Aż tyle się marnuje?

    --
    Mirek.

  • 7. Data: 2014-07-31 17:29:10
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2014-07-31 17:01, Tornad pisze:

    > Zapomnij o srednicy plamki rownej czy zblizonej do 100 mikronow.

    zalezy na jakiej długości przecież. nie chodzi mi o 100um na metrze, w
    skrajnych przypadkach uzyskiwałem plamki o srednicy około mikrometra z
    lasera uv. fakt, na długości kilku mm, ale były :)

> [...]
    > To rozbiezne swiatlo jest "przetwarzane" na zblizony do rownoleglego pek
    > promieni za pomoca plaskowypuklej soczewki. W Twoim najtanszym "laserku"

    skąd wiesz, że mam najtańszy laserek? :)

> [...]
    > zmieniac. A intensywnosc swiatla rowniez sie zmienia; powoli ale rosnie z czasem

    intensywaność nie ma większego znaczenia w tym przypadku.

> [...]
    > kolka interferencyjne spowodowane roznica drog promieni zalamywanych w

    zjawisko dobrze znane...

    > W sumie problem uzyskania srednicy plamki rzedu 0.1 mm jest dosc trudny.
    > Moze miedzy krysztalem a soczewka nalezy zastosowac mikroprzeslone z otworkiem
    > rzedu 0.05 mm?

    przesłona powoduje powstanie wielu nieprzyjemnych produktów dyfrakcji na
    krawędzi, to rozwiązanie raczej odpada.

    cena nadal rozsądna.

    @

  • 8. Data: 2014-07-31 17:49:54
    Od: l...@g...com

> [...]
    >
    > mnie miejscu to ok 100um. Przychodzi mi do głowy rzucenie go na matryce
    >
    > CCD od jakiegoś webcama, tylko czy nie ucierpi ona od takiej gęstości

    http://filatelistyka.com.pl/photos/31/30/22/mikrosko
    p-mikko-30-x-reczny-3130229990_2_orginal.jpg

    Ma podzialke 0,1mm Plamke mozesz rzucic na ciemna folie i patrzec od drugiej strony
    juz pod mikroskopem. Moim zdaniem kamera ustawisz ognisko, ale wielkosci plamki nie
    okreslisz.

  • 9. Data: 2014-07-31 19:14:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości
> [...]
    >drugiej strony juz pod mikroskopem. Moim zdaniem kamera ustawisz
    >ognisko, ale wielkosci plamki nie okreslisz.

    Mikroskopem patrzec na wiazke lasera ?
    Wiesz ze to sie udaje dwa razy ? :-)

    J.

  • 10. Data: 2014-07-31 19:18:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >zalezy na jakiej długości przecież. nie chodzi mi o 100um na metrze,
    >w skrajnych przypadkach uzyskiwałem plamki o srednicy około
    >mikrometra z lasera uv. fakt, na długości kilku mm, ale były :)

    Przypominam ze napedy CD skupiaja wiazke na ~1um i to IR.
    Nagrywarki DVD sa nawet lepsze, ale laser juz czerwony.

    >skąd wiesz, że mam najtańszy laserek? :)

    Napedy DVD sa tanie :-)

    >przesłona powoduje powstanie wielu nieprzyjemnych produktów dyfrakcji
    >na krawędzi, to rozwiązanie raczej odpada.

    Ale pomysl to pewien jest - duza fotodioda, przyslona z dziurkami 0.1
    i 0.2mm,
    i patrzymy jaki prad fotodiody po oswietleniu przez jedna i druga
    dziurke.

    J.