  • 1. Data: 2015-05-16 18:07:41
    Temat: Przelotki w płytce a większy prąd i odprowadzanie ciepła
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Przyglądam się właśnie nocie katalogowej scalaka ESP8266:

    http://www.adafruit.com/datasheets/ESP8266_Specifica
    tions_English.pdf

    Jedna rzecz zwróciła moją uwagę - układ ma tylko jedno wyprowadzenia
    masy, na środkowym padzie obudowy QFN32. Trochę mnie to zdziwiło, bo
    zwykle jednak pin GND pojawia się przy (prawie) każdym VCC.
    Ma to kilka poważnych implikacji:

    1) Chcąc zrobić układ z tym scalakiem (scalakiem lutowanym bezpośrednio
    do płytki, a nie gotowym modułem) będę musiał odpuścić sobie
    jednostronną płytkę wykonaną domową metodą - nijak nie dostanę się z
    masą do tego pola na jednej warstwie, ani nawet na dwustronnej płytce
    domowej roboty.
    2) Trzeb a będzie puścić przelotki do pola masy po drugiej stronie PCB.
    Jaki prąd można bezpiecznie puścić przez pojedynczą przelotkę? Ile
    będzie trzeba ich użyć, żeby nie stwarzały problemów przy tych kilkuset
    mA, pobieranych maksymalnie przez ESP? Czy takie przelotki poradzą sobie
    z odprowadzaniem ciepła na drugą stronę, żeby rozproszyło się po polu masy?

  • 2. Data: 2015-05-16 20:45:50
    Od: John Smith <d...@b...pl>

> [...]
    > z odprowadzaniem ciepła na drugą stronę, żeby rozproszyło się po polu masy?

    Zupełnie nie rozumiem konstruktorów, którzy chcą opierać swoje konstrukcje
    o chińskie scalaki. Przecież oni tkwią jeszcze w latach 80' ubiegłego wieku.

    Twoje pytania są wynikiem braku informacji, które udzieliłby renomowany
    producent
    takiego scalaka.

    W układach do +10dB mocy stosuję 9 przelotek pod padem QFN20. Głównie
    chodzi o zmniejszenie indukcyjności do masy.

    Płytkę dwustronną i lutowanie jesteś w stanie zrobić w domu, ale
    zdecydowanie radzę metodę fotograficzną.
    Przelotki z drutu pod padem QFN też da się polutować, ale uwaga: parametry
    cieplne są lepsze od przelotek produkcyjnych.

    Poza tym, nie widzę filtra w obwodzie anteny, co oznacza, że będzie
    siało i nie przejdzie badań na CE w UE.
    K.

  • 3. Data: 2015-05-17 01:05:33
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-05-16 o 20:45, John Smith pisze:

    > Zupełnie nie rozumiem konstruktorów, którzy chcą opierać swoje konstrukcje
    > o chińskie scalaki. Przecież oni tkwią jeszcze w latach 80' ubiegłego
    > wieku.

    Powiesz mi gdzie w latach osiemdziesiątych mieli scalone kontrolery
    WiFi, zintegrowane z 32-bitowym MCU? :)
    A tak na poważnie, to zrozumiałbym taką postawę, gdyby chodziło o
    chińską podróbkę FTDI. ESP8266 nie za bardzo dysponuje zachodnim
    odpowiednikiem. Układ wygląda na tyle ciekawie, że warto mu si.ę
    przyjrzeć. Oczywiście nie można liczyć na takie wsparcie i tak wygodne
    narzędzia, jak w przypadku mikrokontrolerów Atmela albo Microchipa...

> [...]
    > Przelotki z drutu pod padem QFN też da się polutować, ale uwaga: parametry
    > cieplne są lepsze od przelotek produkcyjnych.

    Hmm... A nie będzie problemów z przylutowaniem pozostałych padów? W
    końcu drut pod centralnym polem trochę podniesie układ, choćby był
    cienki i mocno przylegał do płytki. Jak cienki drut mogę zastosować i w
    jaki sposób powinienem to lutować, żeby operacja się udała? ;)

    > Poza tym, nie widzę filtra w obwodzie anteny, co oznacza, że będzie
    > siało i nie przejdzie badań na CE w UE.

    Patrzymy na ten sam schemat? Ja tam widzę na stronie 7 trzy elementy
    składające się na filtr antenowy: L1, C4 i L2.

  • 4. Data: 2015-05-17 01:41:01
    Od: Bartolomeo <n...@n...com>

    W dniu 2015-05-16 o 18:07, Atlantis pisze:

> [...]
    > z odprowadzaniem ciepła na drugą stronę, żeby rozproszyło się po polu masy?

    Dla pojedynczej przelotki dopuszczalne prądy idą w amperach. Ja dałbym
    kilka ale nie ze względu na prąd tylko aby zmniejszyć impedancję.
    Przelotki nadają się do odprowadzania ciepła na przeciwną stronę płytki.
    Poszukaj pod hasłem "pcb via calculator" to sobie zasymulujesz co i jak.

  • 5. Data: 2015-05-17 01:42:15
    Od: Bartolomeo <n...@n...com>

> [...]

    > Zupełnie nie rozumiem konstruktorów, którzy chcą opierać swoje konstrukcje
    > o chińskie scalaki. Przecież oni tkwią jeszcze w latach 80' ubiegłego

    Haha, mam nadzieję, że to ironia.

  • 6. Data: 2015-05-17 11:51:43
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 17 May 2015 01:42:15 +0200, Bartolomeo <n...@n...com> wrote:
    > Haha, mam nadzieję, że to ironia.

    Kolega może miał na myśli mentalność ciągle tkwiącą w latach 80...

    --
    Marek

  • 7. Data: 2015-05-17 13:12:28
    Od: John Smith <d...@b...pl>

> [...]
    > przyjrzeć. Oczywiście nie można liczyć na takie wsparcie i tak wygodne
    > narzędzia, jak w przypadku mikrokontrolerów Atmela albo Microchipa...

    Skoro już piszesz na poważnie, to nie będę komentował.

> [...]
    > cienki i mocno przylegał do płytki. Jak cienki drut mogę zastosować i w
    > jaki sposób powinienem to lutować, żeby operacja się udała? ;)

    Są dwa rozwiązania:
    - 9 otworów ?0.5, płasko przycięte i lutowane (pasta, hotair) od
    strony QFN,
    - 1 otwór ?3 wywiercony centralnie pod padem, najpierw lutujemy
    32 końcówki QFN, później wieloma przewodami, ile wlezie, lutujemy pad
    i przewlekamy promieniście na drugą stronę płytki. Trzeba dbać, aby nie
    przegrzać scalaka, inaczej się odlutuje ze strony top.

    > Patrzymy na ten sam schemat? Ja tam widzę na stronie 7 trzy elementy
    > składające się na filtr antenowy: L1, C4 i L2.

    Tak, 3 elementy, czyli tyle co nic. Będzie siać "aż miło". Jak pisałem
    w poprzednim poście, to zaścianek.
    Jeśli planujesz produkcję, jest gotowy moduł, kup go i zrób badania na
    emisję. Przynajmniej kasy nie wywalisz w błoto.
    Ja "chińczykiem" już nie chcę sobie brudzić rąk.

    K.

  • 8. Data: 2015-05-17 13:13:09
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 17-05-2015 01:42, Bartolomeo wrote:

    > Haha, mam nadzieję, że to ironia.

    Nie. Raczej dramat.
    K.

  • 9. Data: 2015-05-17 13:16:43
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 17-05-2015 01:41, Bartolomeo wrote:

> [...]
    > Przelotki nadają się do odprowadzania ciepła na przeciwną stronę płytki.
    > Poszukaj pod hasłem "pcb via calculator" to sobie zasymulujesz co i jak.

    Przelotka jest nakładana galwanicznie i ma gorsze parametry niż
    ścieżka. Teoretycznie ten prąd może i jest duży, ale w praktyce,
    ja bym projektował aż z 10 krotnym zapasem.
    Inaczej na _niektórych_ płytkach, będzie robić za bezpiecznik.
    K.

  • 10. Data: 2015-05-17 13:34:27
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-05-17 o 13:12, John Smith pisze:

> [...]
    > - 1 otwór ?3 wywiercony centralnie pod padem, najpierw lutujemy
    > 32 końcówki QFN, później wieloma przewodami, ile wlezie, lutujemy pad

    Hmm... Da dałoby się to zrobić bez pasty? To znaczy stara metoda z
    cynowaniem padów po stronie scalaka i plytki, posmarowanie topnikiem,
    złożenie tego razem i przygrzanie hotairem? Gdybym poprzewlekał "mostki"
    z cienkiego drutu (tak 0,15-0,2 mm) przez otwory w centralnym padzie, a
    potem "zalał" niewielką ilością cyny i ewentualnie zeszlifował nadmiar?
    Takie rozwiązanie nie przeszkodzi w połączeniu pozostałych lutów po
    roztopieniu cyny?

    > Tak, 3 elementy, czyli tyle co nic. Będzie siać "aż miło". Jak pisałem
    > w poprzednim poście, to zaścianek.

    Jaki filtr musiałbym zastosować, żeby sprawdzało się to lepiej?

    > Jeśli planujesz produkcję, jest gotowy moduł, kup go i zrób badania na
    > emisję. Przynajmniej kasy nie wywalisz w błoto.
    > Ja "chińczykiem" już nie chcę sobie brudzić rąk.

    Ciągle mówimy o amatorskim układzie. Chciałem po prostu zobaczyć, czy
    wyjdzie mi zbudowanie tego we własnym układzie z pojedynczych części,
    bez korzystania z gotowego modułu. Poza tym jest jeszcze jedna ciekawa
    perspektywa - gdzieś czytałem, że chip ESP8266 ma możliwość podłączenia
    karty SD zamiast pamieci flash i bootowania z niej. Modułu w takiej
    wersji nie widziałem.
    A co do badania, to czy przypadkiem nowsze wersje ESP8266 (te z ekranem)
    nie przeszły testów FCC?