    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Przeróbka na termowizję
    Date: Sun, 1 Apr 2018 20:27:09 +0200

    Cześć.

    Przetworniki mają wbudowany filtr IR który ma, jak rozumiem, częsciowo
    uodpornić matrycę na widzialność IR bliskiego optycznemu.

    Jednak tu i tam na internecie znalazłem informacje że przetworniki po
    zdjęciu filtra IR widza tez termiczną część widma. Co prawda widza tylko
    przedmioty mocno gorące wiec to jest tylko częśc widma termicznego która
    mnie interesuje ale lepsze to niż nic.

    Potrzebuje wykryć że jakiś element jest znaczaco bardziej gorący niż
    inne. To "znacząco gorący" oznacza >100 stopni i podobno to już się da
    złapać na przetworniki bez filtra IR.

    Zakładając że jest choć troche prawdy w tych eksperymentach to moje
    pytanie jest nastepujace: czy istnieje jakiś rodzaj przetwornika
    szczególnie czuły na IR w zakresie termicznym który był lub jest
    stosowany w aparatach cyfrowych? Chciałbym zdjąć z niego filtr i
    zobaczyć jak widać mocno gorące przedmioty, być może nada się do moich
    celów.

    Z czym więc poeksperymentować? Z nowymi czy starymi przetwornikami?
    Internety podpowiadają że stare aparaty mialy szczególnie szerokie pasmo
    obcinane filtrem, ale może to nie prawda. Ktoś może ma jakąs wiedzę o
    fotografowaniu bez filtra IR i może zasugerować gdzie szukać?

    Zdjecia będa syntetyczne, nawet nie tyle zdjęcia co podgląd na żywo.
    Jeśli najlepsza będzie zabawka 320x200 to nie przeszkadza mi to ;)
    Dodatkowo to zawsze będzie porównanwcze, więc nie zalezy mi na
    bezwzględnym szacowaniu, zawsze obiektyw będzie objemowal zimne i gorące
    elementy, mam tylko widzieć że coś się podejrzanie świeci względem
    pozostałych.

    Dla ciekawskich: szacowanie grzania się ukladow elektronicznych na
    płytce - często można tak łatwo zidentyfikować uszkodzenie.

    Dla ciekawskich 2: tak, wiem że lepszy jest alkohol ;)