  • 1. Data: 2018-04-01 20:27:09
    Temat: Przeróbka na termowizję
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Przetworniki mają wbudowany filtr IR który ma, jak rozumiem, częsciowo
    uodpornić matrycę na widzialność IR bliskiego optycznemu.

    Jednak tu i tam na internecie znalazłem informacje że przetworniki po
    zdjęciu filtra IR widza tez termiczną część widma. Co prawda widza tylko
    przedmioty mocno gorące wiec to jest tylko częśc widma termicznego która
    mnie interesuje ale lepsze to niż nic.

    Potrzebuje wykryć że jakiś element jest znaczaco bardziej gorący niż
    inne. To "znacząco gorący" oznacza >100 stopni i podobno to już się da
    złapać na przetworniki bez filtra IR.

    Zakładając że jest choć troche prawdy w tych eksperymentach to moje
    pytanie jest nastepujace: czy istnieje jakiś rodzaj przetwornika
    szczególnie czuły na IR w zakresie termicznym który był lub jest
    stosowany w aparatach cyfrowych? Chciałbym zdjąć z niego filtr i
    zobaczyć jak widać mocno gorące przedmioty, być może nada się do moich
    celów.

    Z czym więc poeksperymentować? Z nowymi czy starymi przetwornikami?
    Internety podpowiadają że stare aparaty mialy szczególnie szerokie pasmo
    obcinane filtrem, ale może to nie prawda. Ktoś może ma jakąs wiedzę o
    fotografowaniu bez filtra IR i może zasugerować gdzie szukać?

    Zdjecia będa syntetyczne, nawet nie tyle zdjęcia co podgląd na żywo.
    Jeśli najlepsza będzie zabawka 320x200 to nie przeszkadza mi to ;)
    Dodatkowo to zawsze będzie porównanwcze, więc nie zalezy mi na
    bezwzględnym szacowaniu, zawsze obiektyw będzie objemowal zimne i gorące
    elementy, mam tylko widzieć że coś się podejrzanie świeci względem
    pozostałych.

    Dla ciekawskich: szacowanie grzania się ukladow elektronicznych na
    płytce - często można tak łatwo zidentyfikować uszkodzenie.

    Dla ciekawskich 2: tak, wiem że lepszy jest alkohol ;)

  • 2. Data: 2018-04-01 21:54:16
    Temat: Re: Przeróbka na termowizję
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 1 Apr 2018 20:27:09 +0200, Sebastian Biały napisał(a):
> [...]
    >
    > Potrzebuje wykryć że jakiś element jest znaczaco bardziej gorący niż
    > inne. To "znacząco gorący" oznacza >100 stopni i podobno to już się da

    Nic z tego. Krzem traci czulosc powyzej 1200nm.
    100 C nie zobaczysz, 250 tez nie.

> [...]
    > pytanie jest nastepujace: czy istnieje jakiś rodzaj przetwornika
    > szczególnie czuły na IR w zakresie termicznym który był lub jest

    Telefon Caterpilar S60 ma termokamere. Ale kosztuje ze 2000 zl.

    Nie ma na aliexpress tanich termokamer kamer ?

    J.

  • 3. Data: 2018-04-01 22:14:50
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 01.04.2018 o 20:27, Sebastian Biały pisze:
> [...]
    > płytce - często można tak łatwo zidentyfikować uszkodzenie.
    >
    > Dla ciekawskich 2: tak, wiem że lepszy jest alkohol ;)

    Ciekawy pomysł :-)
    Tu masz zdjęcie kuchenki chwilę po włączeniu grzałki zrobione aparatem
    przerobionym na IR z oświetleniem zewnętrznym:

    https://www.flickr.com/photos/154223859@N03/41122249
    002/in/dateposted-public/

    A tu bez oświetlenia:

    https://www.flickr.com/photos/154223859@N03/40453859
    814/in/dateposted-public/

    Okiem nie było nic widać.
    Ale wrzący czajnik jest całkowicie niewidoczny. Wszystko więc zależy od
    tego na ile temperatura jest >100.

    P.P.

    PS. Nie chciało mi się ustawiać daty w aparacie, nie patrz na EXIFa.

  • 4. Data: 2018-04-01 22:30:38
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 4/1/2018 9:54 PM, J.F. wrote:
    > Nie ma na aliexpress tanich termokamer kamer ?

    Zalezy co znaczy tanich. W zasiegu gadgetow nie.

  • 5. Data: 2018-04-01 22:33:22
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 4/1/2018 9:54 PM, J.F. wrote:
    > Nic z tego. Krzem traci czulosc powyzej 1200nm.
    > 100 C nie zobaczysz, 250 tez nie.

    Tak przypuszczam, choć sporo opisow w ostatnich latach znalazlem takich
    przeróbek i niektorzy odrózniali szklanki z wrzatkiem do pokojowych (lub
    mieli urojenia ;). Być może istnieja matryce czułe na taki zakres,
    niekoniecznie "normalne" za to stosowane z aparatach.

  • 6. Data: 2018-04-01 22:35:54
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 4/1/2018 10:14 PM, Paweł Pawłowicz wrote:
    > Tu masz zdjęcie kuchenki chwilę po włączeniu grzałki zrobione aparatem
    > przerobionym na IR z oświetleniem zewnętrznym:
> [...]

    Mniej więcej tego się spodziewam, choć przypuszczam że jest tam gorecej
    niż 100C.

    Liczę że jakies przetworniki sa nieco lepsze w tym dziwnym zastosowaniu
    niż inne.

    > Ale wrzący czajnik jest całkowicie niewidoczny. Wszystko więc zależy od
    > tego na ile temperatura jest >100.

    Prawda jest taka że w normalnej sytuacji cięzko ocenić, byc może będe
    sie cieszył jak zobaczę 200 aczkolwiek takie temperatury widać już w
    postaci dymu :D

  • 7. Data: 2018-04-01 22:41:04
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Ale wrzący czajnik jest całkowicie niewidoczny.
    Czas ekspozycji nic nie zmieni?

    Robert

  • 8. Data: 2018-04-01 22:44:44
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 01.04.2018 o 22:35, Sebastian Biały pisze:
> [...]
    >
    > Prawda jest taka że w normalnej sytuacji cięzko ocenić, byc może będe
    > sie cieszył jak zobaczę 200 aczkolwiek takie temperatury widać już w

    Lutownicy nagrzanej do 350C nie widać :-(
    I to zamyka temat. Sony P92 bez filtra IR.

    P.P.

  • 9. Data: 2018-04-01 22:49:29
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    > Czas ekspozycji nic nie zmieni?

    To prymitywny Point&Shoot. Przerobiłem go na IR na zasadzie, że jeśli go
    rozwalę to nie będzie straty. Ustawień manualnych brak :-(

    Paweł

  • 10. Data: 2018-04-02 06:36:40
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-04-01, Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> wrote:

    > To prymitywny Point&Shoot. Przerobiłem go na IR na zasadzie, że jeśli go
    > rozwalę to nie będzie straty. Ustawień manualnych brak :-(

    Szklana optyka każdego standardowego aparatu skutecznie będzie blokować
    zakres termowizyjny (ca 9-14um). O ile jeszcze moge uwierzyć, że sama
    matryca może być czuła, to aby uzyskac jakiś obraz trzeba własnie optyki
    z materiałow przepuszczających w ww. zakresie.

    Nb. kamery termowizyjne mocno w ciągu ostatnich 10ciu lat potaniały i
    niskiej rozdzielczości, ręczne ustrojstwo do tych 1000zł się da kupić.

    --
    Marcin