  • 1. Data: 2015-03-01 15:22:06
    Temat: Przerzutnik bistabilny, dlaczego NIE działa?
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Wymyśliłem taki układ przerzutnika:

    http://s1.fotowrzut.pl/36Z9UK1RCY/1.jpg

    Wykres niebieski to wyjście z generatora impulsów,
    zielony to napięcie na drenie.

    Niestety nie działa ani na symulacji, ani
    w rzeczywistości. Uzasadnienie dla działania:

    Jeśli tranzystor przewodzi, to na drenie jest 0V,
    więc na bramce sprzężonej przez R2 też i układ
    jest w stanie stabilnym.

    Jeśli na bramce pojawi się 10V, to tranzystor
    zostanie zatkany i na drenie będzie też 10V,
    więc po zaniku napięcia na bramce układ podtrzyma
    się w drugim stanie stabilnym.

    A jednak tak się nie dzieje -- dlaczego?

    Pozdrawiam, Piotr

    ---
    Avast.

  • 2. Data: 2015-03-01 17:24:39
    Temat: Re: Przerzutnik bistabilny, dlaczego NIE działa?
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2015-03-01 o 15:22, Piotr Wyderski pisze:
> [...]
    > zielony to napięcie na drenie.
    >
    > Niestety nie działa ani na symulacji, ani
    > w rzeczywistości. Uzasadnienie dla działania:

    Ale żeś zakombinował...
    Chcesz powiedzieć, że p-kanałowy tranzystor polaryzujesz podając plus na
    dren?

    Pozdrawiam

    DD

  • 3. Data: 2015-03-01 19:38:06
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    1. to musi być sprzężenie dodatnie, a nie ujemne
    2. na schematach z wykładów dla powskich elit można zauważyć, że nie ma tam
    diody tylko kondensator...

  • 4. Data: 2015-03-01 20:48:51
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Dariusz Dorochowicz wrote:

    > Chcesz powiedzieć, że p-kanałowy tranzystor polaryzujesz podając plus na
    > dren?

    JEFTy są symetryczne, więc bycie drenem jest kwestią umowną.
    I to działa w praktyce przy wymuszeniu zewnętrznym na bramce,
    testowałem to sobie na biurku. Tylko zatrzasnąć się nie chce.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 5. Data: 2015-03-01 20:54:21
    Od: Hans Kloß <d...@i...pl>

    "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl> schrieb im Newsbeitrag
    > 1. to musi być sprzężenie dodatnie, a nie ujemne
    > 2. na schematach z wykładów dla powskich elit można zauważyć, że nie ma
    > tam diody tylko kondensator...
    A ty debilu jebnij się dobrze w czajnik....

    Taki morał...

  • 6. Data: 2015-03-01 21:07:52
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Wyderski wrote:

    > JEFTy są symetryczne, więc bycie drenem jest kwestią umowną.

    I symulator też o tym wie, po odwróceniu tranzystora wykresy
    są identyczne.

    Taka polaryzacja jest stosowana w praktyce, np. w układach
    szybkiego wyłączania MOSFETów przy sterowaniu fotowoltaicznym.
    Przykład: 4 strona datasheetu VOM1271.

    Sam też skorzystałem z tego do dorobienia UVLO dla MCP1416
    (pasował mi ze względu na możliwość podania -5V względem GND
    na wejście, podczas gdy większość driverów ma limit GND-0,3V):
    źródło do masy, dren do wejścia sterującego drivera MOSFET,
    bramka do masy przez rezystor 47k i przez zenerkę 9V do VCC.
    Przy zasilaniu niższym niż ~10,2V tranzystor przewodzi
    i wyłącza driver.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2015-03-01 22:30:24
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    identyfikator wrote:

    > 1. to musi być sprzężenie dodatnie, a nie ujemne

    Ależ jest dodatnie, EUgeniuszu... Tylko jego współczynnik <1.

    Piotr

  • 8. Data: 2015-03-01 22:33:57
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    > A jednak tak się nie dzieje -- dlaczego?
    Dlaczego nie wiem ale ja bym zrobił tak,
    wywal opornik bramka masa a zamiast diody
    użyj małego kondesatora.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 9. Data: 2015-03-02 10:05:19
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2015-03-01 o 21:07, Piotr Wyderski pisze:

    > I symulator też o tym wie, po odwróceniu tranzystora wykresy
    > są identyczne.

    Oczywiście. Tylko w tym momencie pojawia się hasło wtórnik źródłowy.
    Popatrz jeszcze na układy z bootstrapem, bo w tym momencie coś takiego
    chcesz zrobić.
    Jeszcze nie słyszałem, żeby na pojedynczym tranzystorze ktoś zrobił
    przerzutnik bistabilny (może dałoby się tak potraktować DRAM, ale tam co
    innego pamięta).
    Jak chcesz tak kombinować, to być może coś dałoby się zrobić w układzie
    ze wspólną bramką, tylko że to wtedy mało użyteczne jest ze względu na
    poziomy napięć, chociaż może... ale pewnie skończyłoby się na generatorze.

    Pozdrawiam

    DD

  • 10. Data: 2015-03-02 10:09:07
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@n...mil> napisał w wiadomości

    > Jeśli na bramce pojawi się 10V, to tranzystor
    > zostanie zatkany i na drenie będzie też 10V,

    To mi nie gra.
    Dren i źródło są wymienne. Funkcję źródła pełni (dla P) ten bardziej
    dodatni.
    Aby zablokować napięcie na G musi być o odpowiednie napięcie wyższe od
    wyższego z napięć Z i D.

    Jeśli na bramce masz 10 i na drenie(=źródle) też 10 to masz Ugs=0 czyli
    włączony.

    Według mnie jak na G podasz +10 to tranzystor się zatyka i napięcie na
    drenie się podnosi, ale nie aż do 10V bo wcześniej nastąpi odetkanie -
    ustawi się jakieś pośrednie napięcie. Jak zwolnisz G to 100k spowoduje
    Ugs(bo dren pełni funkcję źródła)=0 i wyląduje z powrotem ze wszystkimi
    napięciami równymi 0.
    P.G.